WERSOLOGIA

 0    66 fiszek    panthalerm
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
AKCENT
rozpocznij naukę
nadaje rytmu wypowiedzi. Informuje o sylabach. jest to mocniejsze powiedzenie danej sylaby.
AKCENT POBOCZNY
rozpocznij naukę
Pojawia się w sekwencjach dłuższych niż 4 sylaby. Ma charakter dodatkowy. Jeżeli się pojawia jest inicjalny (na pierwszą sylabę wyrazu)
AKCENT WYRAZOWY
rozpocznij naukę
Możemy go zobaczyć we fragmentach semantycznych. Przyporządkowuje sobie wyrazy jednosylabowe.
AKCENT ZESTROJOWY
rozpocznij naukę
podstawowa jednostka akcentowa. Posiada wyraz, w którym jest sylaba akcentowana, a później szereg sylab nieakcentowanych
AMFIBRACH
rozpocznij naukę
Jednostka rytmiczna w wierszu. Przejawia się przez 3 sylaby. _ / _. Sylaba akcentowana jest po środku
ANAKRUZA
rozpocznij naukę
Jedna lub dwie sylaby nieakcentowane, po których występuje sylaba akcentowana. To zjawisko pojawia się na początku wersu
ANAPEST
rozpocznij naukę
stopa metryczna. Składa się z 3 sylab, 2 krótkie, 1 długa--> _ _ /.
ANTYKADENCJA
rozpocznij naukę
Jest związana z intonacją, wraz z kadensją pozbywa się monotonii z wypowiedzi. Dzięki niej wypowiedź rośnie/ idzie do góry.
WIERSZ ASKŁADNIOWY
rozpocznij naukę
strofy i wersy nie są podzielone wg intonacji wiersza
ATON
rozpocznij naukę
wyraz nieakcentowany
INTONACJA
rozpocznij naukę
nadaje ona nam specyficzną tonacje i sens. Dzięki niej możemy określić charakter wypowiedzi (oznajmująca, pytająca rozkazująca, sarkastyczna itd.)
JAMB
rozpocznij naukę
stopa metryczna, w której akcent pada na każdą parzystą sylabę _ /
KADENCJA
rozpocznij naukę
Ma charakter spadkowy/ idzie w dół.
KATALEKSA
rozpocznij naukę
usunięcie, stłumienie ostatniej sylaby/ stopy w wersie --> _/_ _/_ _/
KLAUZULA
rozpocznij naukę
zamknięcie zdania, wersu, wypowiedzi
KOLON (ZESTRÓJ INTONACYJNY)
rozpocznij naukę
Jest przystosowany pod jeden inton. Taki człon jest oddzielony pauzą. Składa się z więcej niż jednego wyrazu, jest dzielony przez akcent
KONSTATNA METRYCZNA
rozpocznij naukę
To SYLABA, AKCENT I RYMY--> pozwalają uporządkować metr.
RYM KRZYŻOWY
rozpocznij naukę
rymy w co drugim wersie. Występują naprzemiennie ABAB
METR
rozpocznij naukę
Porządek językowy tekstu. Powtórzenie porządku i układu wersów.
RYM MĘSKI
rozpocznij naukę
rymuje się ostatnia sylaba wersu
WIERSZ NIENUMERYCZNY
rozpocznij naukę
wiersz nie posiada sztywnego wzorca rytmicznego. Jest oparty na np. regułach semantycznych, składniowych czy brzmieniowych.
WIERSZ NUMERYCZNY
rozpocznij naukę
wiersz w którym powtarzają się w poszczególnych wersach jednostki rytmiczne: sylaby, stopy, zestroje akcentowe.
RYM OKALAJĄCY
rozpocznij naukę
ABBA. Jedna para rymów okala inną parę.
AKCENT OKSYTONICZNY
rozpocznij naukę
Jest to akcent pod który podlegają wyrazy jednosylabowe AKCENTOWANE
PAROKSYTONICZNY AKCENT
rozpocznij naukę
Akcent pada na przedostatnią sylabę wyrazu. Ma charakter wyrazowy.
PAUZA
rozpocznij naukę
brak jakichkolwiek dźwięków w systemie akustycznym. Przerwa w wypowiedzi. Pełni f. fonologiczną.
PAUZA WERSYFIKACYJNA
rozpocznij naukę
pauza narzucona odbiorcy. Pojawia się w tym samym miejscu, po określonej liczbie sylab, po każdym zdaniu, zestroju akcentowym albo nieprzewidywalnie.
PEON III
rozpocznij naukę
4 sylabowa stopa metryczna _ _ / _
PÓŁANTYKADENCJA I PÓŁKADENCJA
rozpocznij naukę
Intonemy dodatkowe. Bronią przed monotonnością. Pomaga wierzchołkom antykadenchji i głębokości kadencji.
PROKLITYKA
rozpocznij naukę
zjawisko dzięki któremu wyrazy nieakcentowane łączą się z wyrazami akcentowanymi w zestroje akcentowe. Atony są przed wyrazem akcentowanym.np. za szkołą.
AKCENT PROPAROKSYTONICZNY
rozpocznij naukę
akcent, który uwydatnia 3, 4 lub 5 sylabę od końca wyrazu.
PROZA
rozpocznij naukę
przeciwstawia się mowie poetyckiej. Ma charakter ciągły. Nie dzieli się na wersy
SYSTEM PROZODYJNY
rozpocznij naukę
zespół tworzony przez intonacje akcent i pauzę. Służy do delimitacji tekstu. Widzimy jego działanie w obrębie zdania.
PRZERZUTNIA
rozpocznij naukę
środek poetycki, który przenosi koniec jednego wersu do drugiego.
RYTM
rozpocznij naukę
Powtarzalność fragmentów tekstu równoważnych pod względem budowy. Decyduje o tym liczba sylab, akcentów, średniówka i rymy
SKANDOWANIE
rozpocznij naukę
akcentowanie każdej sylaby w wyrazie.
WIERSZ SKŁADNIOWY.
rozpocznij naukę
Jest podzielony tak jak intonacja dzieli prozę. Jest uporządkowany
STOPA METRYCZNA
rozpocznij naukę
odcinek zawarty między dwiema akcentowanymi sylabami
BIAŁY WIERSZ
rozpocznij naukę
wiersz, który nie posiada rymów.
TOK CENZUROWANY
rozpocznij naukę
rozcięcie stopy metrycznej przez granicę zestroju. NAJCZĘŚCIEJ JAMB DAKTYL I ANAPEST
DAKTYL
rozpocznij naukę
Daje akcent na co 3 sylabę licząc od pierwszej /_ _ /_ _
DELIMITACJA
rozpocznij naukę
w wierszu: pozwala zauważyć jak dane zjawiska dzielą tekst na poszczególne segmenty, WERSY UDAJĄ ZDANIA, CZŁON WERSOWY CZŁON SKŁADNIOWY A STOPA ZESTRÓJ
ATONIZACJA
rozpocznij naukę
brak akcentowania
TOK DIEREZOWANY
rozpocznij naukę
granicą stopy jest granica zestroju. NAJCZĘŚCIEJ TROCHEJ AMFIBRACH I PEON III
ENKLITYKA
rozpocznij naukę
odwrotnie do proklityki.np. spóźnił się
FORMACJA PROZODYJNA
rozpocznij naukę
TO PROZA SKANDOWANIE I WIERSZ!!!
HIPERKATALEKSA
rozpocznij naukę
Dodanie sylaby nieakcentowanej ponad potrzebę rachunku stopowego.
AKCENT INICJALNY
rozpocznij naukę
padający w nagłosie, na pierwszej sylabie wyrazu.
INSTRUMENTALIZACJA GŁOSKOWA
rozpocznij naukę
Autor daje koło siebie podobnie brzmiące głoski.
WERS
rozpocznij naukę
jedna linijka wiersza, wydziela się go graficznie.
WERSOLOGIA
rozpocznij naukę
nauka o budowie wiersza.
SYSTEM WERSYFIKACYJNY
rozpocznij naukę
Zespół reguł obowiązujących przy tworzeniu i odbiorze wiersza. Różni się w zależności od danego języka.
WIERSZ
rozpocznij naukę
Utwór poetycki, zaliczany do liryki
WIERSZ WOLNY
rozpocznij naukę
wiersz nienumeryczny. nie opiera się na zgodności sylab, stóp czy zestrojów.
ZESTRÓJ AKCENTOWY
rozpocznij naukę
jednostka organizowana przez akcent wyrazowy. To wyraz/ grupa wyrazów, która ma jeden akcent. Największa liczba sylab, która może stworzyć zestrój to 4
ŻEŃSKI RYM
rozpocznij naukę
zgodność brzmieniowa w przedostatniej i ostatniej sylabie
WIERSZ STROFICZNY
rozpocznij naukę
zbudowany z wyraźnym podziałem na strofy
STRUKTURA TEKSTU
rozpocznij naukę
wewnętrzna budowa tekstu. charakteryzuje się wielopoziomowością i wieloplanowością.
WIERSZ STYCHICZNY
rozpocznij naukę
wiersz ciągły w którym nie występują strofy
RYM STYCZNY
rozpocznij naukę
rymy sąsiadujące. AABB
SYLABA
rozpocznij naukę
część wyrazu lub wyraz, który zbudowany jest na samogłosce.
WIERSZ SYLABICZNY
rozpocznij naukę
wiersz mający równą liczbę sylab, akcent jest w nim stały
WIERSZ SYLABOTONICZNY
rozpocznij naukę
taka sama liczba sylab w każdym wersie, określony układ stóp.
ŚREDNIÓWKA
rozpocznij naukę
punkt podziału wersu na dwie części. Jej położenie jest zależne od granicy wyrazów i zestrojów akcentowych.
WIERSZ TONICZNY
rozpocznij naukę
jednakowa liczba zestrojów akcentowych, ale ich układ nie jest stały
TROCHEJ
rozpocznij naukę
stopa w której akcent jest zawsze na nieparzystej sylabie /_ /_ /_

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.