Pytanie |
Odpowiedź |
zakres psychologii osobowości wg. Pervina rozpocznij naukę
|
|
• Opis i wyjaśnianie struktury osobowości, • Opis i wyjaśnianie dynamiki osobowości ujawniającej się w zmienności i stałości zachowania • Oraz rozwoju, który przejawia się w zmianach w ciągu życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Osobowość to „dynamiczna organizacja wewnątrz jednostki tych psychofizycznych systemów, które determinują unikalne przystosowanie do środowiska”
|
|
|
podejście skoncentrowane na osobie rozpocznij naukę
|
|
- przedmiotem poznania jest konfiguracja zmiennych - jednostką analizy jest osoba
|
|
|
podejście skoncentrowane na zmiennych rozpocznij naukę
|
|
- przedmiotem poznania są zmienne dużo wiemy o zmiennych i o ludziach = mało wiemy o osobie
|
|
|
4. Pomiar sztywny, a elastyczny rozpocznij naukę
|
|
Sztywny to samo narzędzie – ten sam sposób obliczania (nomotetyczny) Elastyczny możliwość wyboru pozycji testu (idiograficzny)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uważał, że cechy osobowości są wynikiem ilości oraz proporcji podstawowych płynów jakie znajdują się w organizmie ludzkim. Dzieło O naturze ludzkości
|
|
|
teoria hipokratesa - GALENA rozpocznij naukę
|
|
Żółć – temperament choleryka (popędliwość) Krew – temperament sangwinika (serdeczność, pogoda ducha) Flegma – temperament flegmatyka (powolność i opanowanie) Czarna żółć – temperament melancholika (smutek i refleksyjność)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wprowadził pojęcie energii życiowej – prototyp pojęcia aktywacji Pojęcie to jest kluczowe w wyjaśnianiu biologicznych podstaw temperamentu W jego ujęciu temperament nie ogranicza się tylko do sfery emocjonalnej ale przejawia się także w działaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Karol Darwin – odkrył, że różnice indywidualne w obrębie gatunku stanowią jedno z głównych źródeł selekcji naturalnej i adaptacji do środowiska Podkreślał rolę dziedziczenia w powstawaniu różnic
|
|
|
Na przełomie XIX i XX wieku zaczęto sądzić, że rozpocznij naukę
|
|
TEMPERAMENT MA ZWIĄZEK Z BUDOWĄ CIAŁA
|
|
|
7. Koniec wieku XIX i początek XX to rozkwit badań nad różnicami indywidualnymi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
4 typy somatyczne nawiązując do układów organizmu: - Trawienny - Oddechowy - Mięśniowy - Mózgowy W zależności od tego jaki układ dominuje tak tez człowiek reaguje na środowisko a to wpływa na cechy temperamentu
|
|
|
podejście konstytucjonalne - typologia kretschmera rozpocznij naukę
|
|
Wyodrębnił trzy rodzaje budowy ciała: pykniczny, atletyczny i leptosomatyczny Cyklotymik Iksotymik Schizotymik
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
o budowie pyknicznej – łatwo przechodzi od radości do smutku, łatwo nawiązuje kontakty z ludźmi, poglądy realistyczne, w sytuacji choroby wykazuje tendencje depresyjno – maniakalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowa atletyczna, obniżona wrażliwość, słaba mimika, mała plastyczność, trudności w przystosowywaniu się do otocznia, w razie choroby – skłonność do epilepsji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
budowa leptosomatyczna(asteniczna), jest autystyczny, zamknięty w sobie, oscyluje między wrażliwością emocjonalną a chłodem, charakteryzuje go sztywność przyzwyczajeń, w razie choroby – schizofrenia
|
|
|
RI - Buss i Poley - CECHA rozpocznij naukę
|
|
odnosi się do względnie stałych różnic indywidualnych w charakterystykach psychicznych, których zmienność jest częściowo genetycznie zdeterminowana Cecha jako niezmienna, z reguły dziedzicznie zdeterminowana predyspozycja do odpowiednich zachowań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kategoria klasyfikacyjną, nie przypisany jednostce, przypisana jest do typu, stanowi kat na pdst której klasyfikujemy osoby wg ustalonych kryteriów Granice płynne, dominująca dyspozycja psychiczna psychfizyczna, przysługuje wyroznianej grupie ludzi-STERN
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarzający się w charakterystyczny sposób wzorzec tego co ogólne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
4 podstawowe koncepcje typów: Biegunowy – ekstrawersja – introwersja (ekstremalne wartości) Amodaly = ekstrawersja – element pośredni – introwersja Szufladkowy – ostre granice między cechami Wymiarowy – typ może mieć nasilenie – jest na kontinuum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oś reprezentująca nasilenie danej cechy, od minimalnego do maksymalnego jej nasycenia, stosujemy, gdy cecha charakteryzuje się różnym stopniem nasilenia
|
|
|