10. Mitologia

 0    10 fiszek    klarybicka
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
WSTĘP
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Ten, kto dopuścił się zbrodni czy innej formy złego postępowania, podlega karze – jest to uniwersalna prawda, którą możemy dostrzec w naszej rzeczywistości. Jej odzwierciedleniem jest chociażby współczesne sądownictwo.
Każdy, kto zawinił, musi stanąć przed wymiarem sprawiedliwości. Prawdę tę znali też starożytni i ukazywali ją m.in. w mitach.
TEZA
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Zgodnie z tekstami literackimi, powstającymi w różnych epokach, każdy, kto dopuścił się winy, musi podlegać karze. Kara ta zazwyczaj dopasowana jest do konkretnego przewinienia.
ODWOŁANIE DO WYBRANEGO MITU 1. Problematyka...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Problematyka winy i kary podejmowana jest w konkretnych wierzeniach. Konsekwencją grzechu Adama i Ewy jest wygnanie z raju. Karą za grzeszne życie ludzi jest zesłanie potopu na ziemię.
Pycha, jaką odznaczali się ludzie budujący wieżę Babel i chcący zbliżyć się do Boga, skutkuje pomieszaniem języków. Te wszystkie wydarzenia są przykładem winy człowieka i konsekwencji, jakie musi przez to ponieść.
ODWOŁANIE DO WYBRANEGO MITU 2. W...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
W „Mitologii” również mamy mnóstwo przykładów tego motywu. Moim zdaniem najlepiej oddaje go jednak mit o Syzyfie. Król Koryntu przestał cieszyć się uznaniem bogów, gdy zdradził sekret Zeusa. Władca Olimpu skazał go więc na śmierć.
Ten jednak myślał, że uda mu się uciec przed wymierzoną karą. Początkowo porwał i przetrzymywał boga śmierci Tanatosa, co znacznie wydłużyło czas, w którym Syzyf musiał udać się do Hadesu.
ODWOŁANIE DO WYBRANEGO MITU 3. Jego...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Jego podstęp wyszedł jednak na jaw. Wtedy to Syzyf wymyślił kolejną intrygę. Powiedział swojej żonie, by nie grzebała jego ciała, następnie naskarżył się Hadesowi, że musi powrócić na ziemię i ukarać małżonkę, która nie spełniła swojego obowiązku.
W ten oto sposób przez kolejne lata udało mu się uniknąć kary.
ODWOŁANIE DO WYBRANEGO MITU 4. Jednak...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Jednak, jak głosi uniwersalna prawda, każda osoba, która dopuściła się winy, podlega karze. Tak też było w przypadku Syzyfa.
Chociaż wydłużył on lata swojego życia, to odpowiedzią na jego przewinienia (wydanie sekretu Zeusa, a następnie nierespektowanie praw boskich i ucieczka przed nimi) była bardzo dotkliwa kara.
Król Koryntu musiał wnosić na wysoką górę głaz, a kiedy już znajdował się u szczytu, kamień osuwał się i bohater był zmuszony wykonywać swoją pracę od początku.
ODWOŁANIE DO WYBRANEGO MITU 5. Warto...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Warto zauważyć, że kara, jaka spotkała Syzyfa, niejako odpowiadała na przewinienie, którego się on dopuścił. Chciał przecież oszukać los, przeznaczenie, jakie wymierzyli mu bogowie.
Nie dziwi więc, że karą za jego przebiegłość i ucieczkę przed boskimi wyrokami było zesłanie mu losu, którego (nawet jeśli bardzo będzie się starał) nie ma możliwości odmienić.
Kamień będzie spadał w ostatniej chwili, niezależnie od tego, jak bardzo Syzyf chce, by tym razem się tak nie stało.
ODWOŁANIE SIĘ DO WYBRANEGO KONTEKSTU 1. Zauważmy...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Za­uważ­my też, jak mo­tyw ten roz­wi­ja się w chrze­ści­jań­stwie. Dan­te Ali­ghie­ri na ła­mach Boskiej komedii opi­su­je Pie­kło. Każ­dy z jego krę­gów to ka­tor­ga in­ne­go ro­dza­ju grzesz­ni­ków.
W każ­dym z tych miejsc do­zna­ją oni cier­pień, któ­re od­po­wia­da­ją ich prze­wi­nom.
ODWOŁANIE SIĘ DO WYBRANEGO KONTEKSTU2. Czasami...
Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
rozpocznij naukę
Cza­sa­mi ta współ­mier­ność ma aspekt ale­go­rycz­ny - w śre­dnio­wie­czu wie­le rze­czy nie było bo­wiem ro­zu­mia­nych do­słow­nie.
Dan­te umiesz­cza na ten przy­kład lu­dzi pa­ra­ją­cych się prze­mo­cą w Krę­gu VII, gdzie bro­dzą w rze­ce pło­ną­cej krwi. Ogień i krew zwią­za­ne są z bru­tal­no­ścią - na pierw­szy rzut oka wi­dać więc jak Dan­te łą­czy ro­dzaj winy z karą.
Okru­cień­stwo tej dru­giej ma zaś słu­żyć prze­strze­że­niu przed jej po­peł­nia­niem.
PODSUMOWANIE
rozpocznij naukę
Prawda głosi, że osoba, która dokonała jakiegoś przewinienia, podlega karze. Różne są motywacje związane z karą. Wina może być prze­ciw­ko swo­je­mu czło­wie­czeń­stwu lub prze­ciw za­sa­dom wyż­szym - grzechowi.
Często kara ma stanowić formę zadośćuczynienia wobec wyrządzonych krzywd. Kara może być bezwzględna, ostateczna i nie ma od niej odwrotu, tak jak w przypadku Syzyfa.
Pro­ble­ma­ty­ka winy i kary może zo­stać spro­wa­dzo­na do pró­by za­cho­wa­nia spra­wie­dli­wo­ści jako jed­nej z za­sad ist­nie­nia. Pod tym wzglę­dem kara musi być więc współ­mier­na do winy.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.