średniowiecze

 0    58 fiszek    guest3229549
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
cechy chorału
rozpocznij naukę
jedno głosowość czysta wokalny charakter totalność modalna rytmika Swobodna oparta na prozodii tekstu tekstu łacińskie wykonywane głównie przez mężczyzn wyjęte klasztory żeńskie
notacja cheironomiczna
rozpocznij naukę
bezlinowa Adiastmatyczna był ten zapis dla osoby kierującej zespołem wykonującym chora
notacja diastematyczna
rozpocznij naukę
liniowa z określonymi wysokościami dźwiękowymi ale bez precyzyjnych określeń rytmicznych
notacja modalna
rozpocznij naukę
zapis rytmu
lauda sion salvatorem
rozpocznij naukę
chwal Syjonie Zbawiciela -na Boże Ciało
Veni sancte Spiritus
rozpocznij naukę
Przybądź Duchu Święty na- Zesłanie Ducha Świętego
dies irae
rozpocznij naukę
dzień gniewu-w mszy żałobnej
victimae paschali laudes
rozpocznij naukę
ofiarujmy chwałę w wierze sekwencja wielkanocna
na nabożeństwo godzin kanonicznych składają się
rozpocznij naukę
psalmy antyfony hymny responsoria
cz stałe przykłady
rozpocznij naukę
Kyrie-zmiłuj się Gloria-Chwała na wysokości Bogu Credo-wierze Sanctus i benedictus-błogosławiony Święty Pan agnus dei- baranku Boży
śpiew antyfonalny
rozpocznij naukę
wykonywany naprzemiennie przez dwa chmury
śpiew responsorialny
rozpocznij naukę
wykonywany naprzemiennie przez solistę zwrotki i chór stały refren
śpiew tractim
rozpocznij naukę
cały śpiew wykonywał tylko kantor lub chór
notacja chronologiczne ułożenie
rozpocznij naukę
notacja cheironomiczna - neumatyczna, dalej notacja literowa oraz notacje diastematyczne
źródła chorału
rozpocznij naukę
muzyka żydowska muzyka Syryjska muzyka grecka muzyka bizantyjska
chorał mozarabski
rozpocznij naukę
zwany też starohiszpańskim rozwija się na Płw. iberyjskiej
chorał celtycki
rozpocznij naukę
rozwija się w Irlandii i Brytanii
chorał gallikański
rozpocznij naukę
uprawiany był na terenie państwa Franków i korzystał z tamtejszej kultury
chorał ambrozjański
rozpocznij naukę
rodziną się w mediolanie
nazwą chorału
rozpocznij naukę
cantus romanus
skala dorycka
rozpocznij naukę
od D dźwięk finalis d
skala hypodorycka
rozpocznij naukę
od A dźwięk finalis d
skala frygijska
rozpocznij naukę
od E dźwięk finalis e
skala hypofrygijska
rozpocznij naukę
od H dźwięk finalis e
skala lidyjska
rozpocznij naukę
od F dźwięk finalis f
skala hypolidyjska
rozpocznij naukę
od C dźwięk finalis f
skala miksolidyjska
rozpocznij naukę
od G dźwięk finalis g
skala hypomiksolidyjska
rozpocznij naukę
od D dźwięk finalis g
cechy charakterystyczne średniowiecza
rozpocznij naukę
ustrój feudalny dominacja światopoglądu religijnego kształtowanie się podstaw państw nowożytnych
data sredniowiecza
rozpocznij naukę
476r-1453
trzy fazy
rozpocznij naukę
1. wczesne do X w. 2. właściwe XI-XIIIw 3. późne XIV-XV
teoria muzyki
rozpocznij naukę
spekulowano na tematy religijną mistyczne i abstrakcyjno-matematyczne często bardzo odległe od praktyki ustalano regułę jakich należało przestrzegać w rzeczywistej muzyce
teoretycy średniowiecza przejęli od starożytnych przekonanie że
rozpocznij naukę
muzyka nie jest swobodną twórczością lecz wiedzą ścisłą opartą na teorię matematycznej
istotą muzyki są proporcje i liczby: jedynka
rozpocznij naukę
symbolizowała jednego Boga stwórcę wszechświata była podstawą wszystkich liczb
trójka ozanczała
rozpocznij naukę
trójce świętą przypominała triadę wiarę nadzieję i miłość dlatego też trójdzielny podział wartości rytmicznych uznano za doskonały
czwórka oznaczała
rozpocznij naukę
symbolizowała czterech Ewangelistów Cztery Strony Świata wyznaczała cztery Tetrahordy cztery linie w systemie rotacyjnym
siódemka oznaczała
rozpocznij naukę
7 Planet 7 dni tygodnia 7 cudów świata 7 dźwięków w skali 7 strun liry
poetów wyróżnił trzy rodzaje muzyki
rozpocznij naukę
1 musica mundana 2. musica humana 3. musica instrumentalis
musica mundana
rozpocznij naukę
No niesłyszalna dla człowieka muzyka wszechświata wynikająca z ruchów ciał niebieskich i żywiołów przyrody
musica humana
rozpocznij naukę
ludzka równie niesłyszalna bo będąca wynikiem harmonii ciała z duszą
musica instrumentslis
rozpocznij naukę
śpiew i gra na instrumentach a zatem praktyka
klasztory
rozpocznij naukę
staję się ośrodkami kształcenia zawodowych śpiewaków kościelnych tam przepisuje się starożytne traktaty i utwory poetyckie szkoli śpiewaków i buduje instrumenty muzyczne maluje witraże pisze rozprawy teoretyczne
msza muzyczna
rozpocznij naukę
forma cykliczna stanowiąca artystyczne opracowanie pewnych części ordinarium missae
śpiew stały ordinarium misja
rozpocznij naukę
zawsze z tym samym tekstem
śpiew zmienny proprium missae
rozpocznij naukę
z różnymi tekstami zmieniającymi się w zależności od tekstu liturgicznego i świąt
śpiewy mszalne zawarte są w
rozpocznij naukę
Graduale Romanum a śpiewy oficjum w Antiphonale Romanum
dwie podstawowe formy śpiewów kościelnych
rozpocznij naukę
psalmodia i hymnodia
psalmodia
rozpocznij naukę
polega na monotonnej recytacji swobodnym rytmie dominują powtarzające się diatoniczne niezbyt rozwinięte motywem melodyczne na ogół do tekstu prozą
hymnodia
rozpocznij naukę
hymn miał prostą budowę mógł być wykonywany przez wszystkich wiernych wierszowany tekst podkładano sylabicznej melodia hymnu była uporządkowana rytmicznie
tropy
rozpocznij naukę
rodzaje wstawek poprzez dodanie nowego tekstu do istniejącego już melismatu na ostatnim kyrie
notacja
rozpocznij naukę
notacja neumatyczna(znaki związane z neumami) notacja cheironomiczna(ogólny zarys kierunku melodii) diastematyczna(system lini) notacja mensuralna(zapis ruchu)
motet
rozpocznij naukę
wielogłosowa forma Wokalna lub Wokalna instrumentalna
cechy motetu
rozpocznij naukę
trzy głosowość wielotekstowość wielojęzyczność rytmika modalna krótkie motywy imitacje
cechy mszy notre dame
rozpocznij naukę
czterogłosowa podstawą utworu jest cantus firmus zaczerpnięte z chorału gregoriańskiego umieszczony w tenorze Santos firmus ma strukturę Izo rytmiczną machaut wykorzystywało tu dwie techniki motetową i konduktową
totalność
rozpocznij naukę
najstarsze śpiewy chorobowe opierały się na trychardzie i pentatonice później podstawą stał się tetrahold i skala
styl sylabiczny
rozpocznij naukę
jednej sylabie odpowiadał jeden dźwięk
styl neumatyczny
rozpocznij naukę
pośrednie nieco bardziej ozdobne na sylaby przypada jedna norma obejmująca 2-4 dźwięków
styl melizmatyczny
rozpocznij naukę
bogato ornamentowany najefektowniejszy gdy na jedną sylabę przypadało kilka kilkanaście a nawet kilkadziesiąt minut

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.