Pytanie |
Odpowiedź |
przyczyny wzrostu liczby ludności rozpocznij naukę
|
|
rewolucja neolityczna, rewolucja przemysłowa i związany z nią rozwój technologiczny, rozwój medycyny i zwiększenie poziomu higieny, upowszechnienie się modelu rodziny wielodzietnej
|
|
|
przyczyny spadku liczby ludności rozpocznij naukę
|
|
epidemie, pandemie, wojny, głód i niedożywienie wywołane rożnymi czynnikami, m.in. katastrofami naturalnymi, np. długotrwałymi suszami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dynamiczny wzrost wartości współczynnika przyrostu naturalnego spowodowany utrzymywaniem się wysokiej liczby urodzeń i spadkiem umieralności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gwałtowny spadek wartości współczynnika naturalnego spowodowany obniżaniem się współczynnika dzietności
|
|
|
współczynnik urodzeń dla fazy I rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik urodzeń dla fazy II rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik urodzeń dla fazy III rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik urodzeń dla fazy IV rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik urodzeń dla fazy V rozpocznij naukę
|
|
bardzo niski (poniżej 10‰)
|
|
|
współczynnik zgonów dla fazy I rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik zgonów dla fazy II rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik zgonów dla fazy III rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik zgonów dla fazy IV rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik zgonów dla fazy V rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik przyrostu naturalnego dla fazy I rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik przyrostu naturalnego dla fazy II rozpocznij naukę
|
|
wysoki i rosnący (10-40‰)
|
|
|
współczynnik przyrostu naturalnego dla fazy III rozpocznij naukę
|
|
wysoki i zmniejszający się (5-30‰)
|
|
|
współczynnik przyrostu naturalnego dla fazy IV rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik przyrostu naturalnego dla fazy V rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
plemiona Amazonii, koczownicze ludy Afryki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
społeczeństwa najbiedniejszych państw świata - Nigru, Mali, Ugandy
|
|
|
występowanie dla fazy III rozpocznij naukę
|
|
społeczeństwa lepiej rozwiniętych państw Afryki, np. Maroka oraz społeczeństwa niektórych państw Azji i Ameryki Łacińskiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
społeczeństwa krajów Azji, np. Chin, Tajlandii oraz społeczeństwa państw Ameryki Południowej, np. Brazylii, Argentyny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
społeczeństwa wielu krajów Europy, np. Litwy, Włoch, Niemczech, Ukrainy
|
|
|
typy demograficzne społeczeństw rozpocznij naukę
|
|
społecznenstwo młode (np. Nigerii), zastojowe (np. Polski) i stare (np. Japonii)
|
|
|
starzenie się społeczeństwa rozpocznij naukę
|
|
proces polegający na wzroście udziału osób powyżej 65 roku życia w ogólnej liczbie ludności danego kraju
|
|
|
czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenie ludności rozpocznij naukę
|
|
warunki klimatyczne, glebowe, wysokość bezwzględna, rzeźba terenu, dostęp do wody, zwłaszcza do wody pitnej, występowanie surowców mineralnych, naturalnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
termiczna, wodna, wysokościowa, ekologiczna, świetlna
|
|
|
wskaźnik gęstości zaludnienia rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby mieszkańców danego terytorium do wielkości jego powierzchni
|
|
|
obszary największej koncentracji ludności na świecie rozpocznij naukę
|
|
zachodnia, południowa, środkowa Europa, południowa i wschodnia Azja, wschodnie wybrzeże Ameryki Północnej oraz Kraina Wielkich Jezior
|
|
|
obszary najmniejszej koncentracji ludności na świecie rozpocznij naukę
|
|
obszary pustynne, polarne, subpolarne, wilgotnych lasów równikowych, wysokogórskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar stale zamieszkiwany i zagospodarowany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar okresowo zamieszkiwany i wykorzystywany gospodarczo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przyczyny eksplozji demograficznej, cz. 1 rozpocznij naukę
|
|
zmniejszenie się liczby zgonów dzięki rozwojowi medycyny i wzrostowi poziomu higieny, wzrost produkcji żywności, dzięki czemu mniej niemowląt umiera, długość trwania życia się wydłuża i mieszkańcy są lepiej wyżywieni
|
|
|
przyczyny eksplozji demograficznej, cz. 2 rozpocznij naukę
|
|
powszechność modelu rodziny wielodzietnej uwarunkowana kulturowo lub religijnie, zakładanie rodzin we wczesnym wieku, duży udział kobiet w wieku rozrodczym
|
|
|
przyczyny eksplozji demograficznej, cz. 3 rozpocznij naukę
|
|
duża liczba rodzin poligamicznych, zwłaszcza poliandrycznych (wielomęstwo kobiet), mala wiedza na temat rozrodczości, planowania rodziny
|
|
|
skutki eksplozji demograficznej, cz. 1 rozpocznij naukę
|
|
duży przyrost liczby ludności prowadzący do obniżenia dochodów, przeludnienie wsi i masowe migracje ich mieszkańców do miast skutkujące rozrastaniem się slamsów (dzielnic nędzy)
|
|
|
skutki eksplozji demograficznej, cz. 2 rozpocznij naukę
|
|
odmłodzenie struktury wiekowej, niemożność zaspokojenia przez państwo potrzeb w zakresie zdrowia i edukacji
|
|
|
skutki eksplozji demograficznej, cz. 3 rozpocznij naukę
|
|
trudność w wyżywieniu mieszkańców, co grozi głodem, niedożywieniem, wzrost bezrobocia, pogłębianie się ubóstwa
|
|
|