| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        |  rozpocznij naukę Jaka jest definicja pedagogiki?  |  |   pedagogika to nauka o wychowaniu. Na tą definicje składa się wychowanie kształcenie i edukacja. Można przez to rozumieć wszelakie prosecy sprzyjające rozwój i przygotowanie jednostki do funkcjonowania w życiu społecznym  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   to celowe i także spontaniczne kształtowanie postaw i umiejętności spojnych i indiwidualnych dla danej jednostki inczej mówiąc kształtowanie charakteru i jej tożsamości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pojęcie edukacji obejmuje proces kształcenia i wychowania jak i wszelakie czynności nauczania uczenia się oraz wychowania na wszelakich szczeblach od państwa po instytucje których działąnia są prowadzone pośredno i bezpośrednio  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kształcenie podkreśla niezbędność intencjonalnego rozwijania wiedzy rozumności zdoności do przeżywania i kontrolowania negatywnych emocji jak i samosterowności. obejmuje też umiejętność skutecznego działania w syt. życia codziennego społecznych zawodowym  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jak te pojęcia na siebie wpływają? Co to mówi o pedagogice jako nauce?  |  |   Kształcenie edukacje i wychowanie to bliskoznaczne terminy, z których każdy wynika z drugiego. Pedagogika, będąc nauką praktyczną i akademicką, obejmuję te trzy pojęcia. Ich używanie zamienne podkreśla ich integralność i istotne zależności między nimi  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jaka jest różnica pomiędzy pedagogią a pedagogiką?  |  |   Pedagogia to zespół środków i metod wychowania stosowanych przez nauczycieli odnosi się do praktyki sztuki wychowania, natomiast pedagogika jest teoretyczna i naukową refleksją dot. praktyki edukacyjnej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie kryteria czynią z pedagogiki naukę?  |  |   -własny system pojęciowy -własne metody badań - własne teorie badań  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jaki jest przedmiot badań pedagogicznych?  |  |   -działanie instytucji edukacyjnych -stosunki międzyludzkie w placówkach -zmiany zachodzące w ludziach poddanych oddziaływaniom edukacyjnym/wychowawczym  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są wskaźniki wpisywania się myślenia o edukacji i oświacie?  |  |   -wiedza naukowa jest najwyżej w hierarchii i ma moc sprawczą  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Pedagogizm jest to kształtowanie człowieka w procesie zdobywania przez niego wiedzy. Dotyczy przede wszystkim wychowania. Łączy się ze zjawiskiem psychologizmu i socjologizmu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co to znaczy że pedagogika ma system pojęć, jak ten system funkcjonuję?  |  |   Pedagodzy tworzą sieć pojęć (desygnaty), opierając się na teoretycznych założeniach i badaniach praktyki edukacji. Praktycy uczą się tych pojęć na studiach, co pozwala im analizować własne doświadczenia edukacyjne.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Subiektywna i obiektywna teoria wychowania  |  |   SUBIEKTYWNA: - Nacisk na indywidualne podejście do każdego ucznia -Proces wychowania uwzględniający emocję, wartości, osobowość, tempo i dośw. ucznia OBIEKTYWNA: -Ignorowanie oczekiwań uczniów -Teoria tworzona na obiektywnych faktach  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jak autor określa pedagogikę jako wspólnotową formacje intelektualną?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Czym się zajmuję/co oferuję pedagogika zorientowana pozytywistycznie?  |  |   produkuję wiedzę umożliwiającą przewidywanie zach. ludzi, co pozwala projektować skuteczne działania edu. Pozytywizm podkreśla praktyczność, wierząc w moc wiedzy naukowej i badań empirycznych do zapewnienia racjonalnego i zrozumiałego świata edu.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są podstawowe tezy filozofii pozytywistycznej?  |  |   -poznanie naukowe świ. -"twarda metodologia" badań empiry. -Najl. formy badań stwo. w nau. przyrod. -ludzie więcej wiedzą podejmują lepsze dział. dla jedno. i społe. -Wiedza pozy. pozwala racjon. rozw. problemy ludzi -brak metafiz., speku.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie fazy rozwoju ludzkości sformułował Comte?  |  |   TRZY fazy rozwoju: teologiczną, metafizyczną i pozytywną  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są wskaźniki wpisywania się myślenia o edukacji i oświacie w nurt orientacji pozytywistycznej?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Kto jest uważany za twórcę Pedagogiki naukowej?  |  |   Za twórcę pedagogiki naukowej jest uważany Johann Friedrich HERBART (1776-1841)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie znaczenie dla pedagogiki miała postać Wilhelma von Humboldta?  |  |   Wilhelm zbudował podstawy rozwoju nowoczesnych nauk humanistycznych. Był reformatorem oświaty w Prusach  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co to jest psychologizm pedagogiczny?  |  |   Psychologizm pedagogiczny uważany jest dzisiaj jako zafascynowanie psychologią jako nauką, która daje wiedze o człowieku i może być wykorzystana do kreowania człowieka określonej jakości  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie antynomie wskazuje autorka pomiędzy szkoła tradycyjną a pajdocentryzmem(nowe wychowanie)?  |  |   szkoła tradycyjna-> pajdocentryzm: konserwatyzm->liberalizm intelektualizm-> aktywizm autorytet->niezależność uspołecznienie->indywidualizm ciągłość->zmiana długa perspektywa czasu->krótka pers. czasu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co to jest socjologizm pedagogiczny?  |  |   Socjologizm pedagogiczny dzisiaj uważany jest za duże zafascynowanie socjologią, jako nauką o człowieku i jego świcie, które przydaje się do projektowania działań edukacyjnych i oświatowych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na jakich założeniach oparty był scjentyzm?  |  |   Scjentyzm postawa swiatopoglądowa, była oparta na założeniach filozofii pozytywnej, materializmie, ewolucjonizmie i utylitaryzmie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym polega obserwacja uczestnicząca?  |  |   to metoda badawcza polegająca na aktywnym uczestnictwie w badanej grupie lub społeczności, angażując się w ich życie codzienne. Badacz stara się zrozumieć ich perspektywę, budując z nimi relację i doświadczając ich rzeczywistości.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie autor wymienia formy myślenia?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym zdaniem Suchodolskiego powinny opierać się badania pedagogiczne?  |  |   Badania pedagogiczne powinny opierać się na instytucjach edu., stosunkach międzyludzkich, koncepcji człowieka i zmianach zachodzących w ludziach  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie sa i na czym polegają etapy obserwacji etnograficznej?  |  |   są 3 1) Etap orientacji w terenie to obserwacja miejsc i przedmiotów w szkole, identyfikacja związku ludźmi. 2) Wyodrębnianie elementów zaogniskowanych to zawężenie obser. do konkretnych zdarzeń  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie sa i na czym polegają etapy obserwacji etnograficznej?  |  |   3) Etap selektywny polega na zrozumieniu i wyjaśnieniu wyników obserwacji, skupiając się na sukcesach i porażkach uczniów  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie zadania ma pedagogika jako przedmiot kształcenia zawodowego i akademickiego?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Wychowanie jako sztuka. Jakie są przesłanki ku temu?  |  |   Gdyż wymaga wrażliwości, twórcz. zaangaż., innowacyj. działań. Przesłanki charak. relatywny i filozoficz. pedago. poznania  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie nauki łączy pedagogika?  |  |   Łączy ze sobą socjologię, psychologie(dostarczają pojęć) i filozofię(dost. ogólnej i abstrak. refleksji nad nimi  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Z jakich innych nauk korzysta pedagogika?  |  |   : socjologia, psychologia, teologia, etyka, medycyna, prawo, ekonomia, filozofia, antropologia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jaki jest przedmiot badań pedagogicznych?  |  |   Dotyczą nauczania, uczenia się i różnych aspektów edukacji, mają za zadanie poznanie społecznej rzeczywistości, opis i analizę zjawisk edu. spełniając jednocześnie funkcje praktyczno-użyteczne  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Czym jest pedagogika rozumiana jako dyscyplina wiedzy o kształeceniu i wychowaniu  |  |   ten rodzaj pedagogiki skupia się na wyjaśnianiu zachodzących procesów edukacyjnych, tym samym staję się formą krytycyzmu. Prowadzi do zrozumienia życia, uwrażliwia na ludzkie potrzeby rozwojowe  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jak autor definiuje pedagogikę jako wspólnotową formację intelektualną?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jak autor określa pedagogikę jako subiektywną i potoczną formę wychowania?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Kto jest prekursorem i wymień założenia pedagogiki pragmatyzmu?  |  |   John Dewey: -krytyka edukacji tradycyjnej -żadna prawda nie jest absolutna -punktem wyjścia i dojścia do każdego rodzaju wiedzy jest doświadczenie -całe życie jest edukacją i cała edukacja jest życiem  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Kto jest prekursorem i wymień założenia pedagogiki pragmatyzmu?  |  |   -edukacja powinna być powiązana z praktycznymi umiejętnościami i codziennymi doświadczeniami -uczenie się przez działanie i doświadczenie - indywidualizm pedagogiczny i edukacja dla demokracji  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Wymień i opisz różnice i podobieństwa pedagogiki nowego wychowania i pedagogiki pragmatyzmu?  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie podejście do ucznia proponuję pedagogika kultury?  |  |   wychowanie oparte na przeżywaniu i interpretacji kultury, dążąc do lepszego zrozumienia i formułowania bytu człowieka. Uwzględnia samokształcenie, opierając na relacji uczeń- pedagog  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym polega eksperyment?  |  |   opera się na dwóch schematach: 1) pozwala oszacować wpływ jednego faktu na inny (DWIE GRUPY JEDNA RÓZNICA JEŚLI W JEDNEJ COŚ WYSPĘPUJE A W DRUGIEJ NIE TO ZNACYZ ŻE DANY ELEMENT WPŁYWNĄC NA JAKIEŚ ZACHOWANIE) 2)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym polega eksperyment?  |  |   2) służy weryfikacji opracowanego już modelu działania pedagogicznego. dwie grupy jeden nauczyciel umie pracować w danym modelu drugi nie porównanie rezultatów i efektywności danego modelu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Wymień 3 grupy jakościowych metod zbierania danych.  |  |   1) obserwacja/metoda etnograficzna- bierze udział w badaniu szeregowy członek 2) wywiad-badacz zbiera inf. na temat jednostki 3) analiza-poznanie wytwory jednostek np. dok.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jest standaryzowany i niestandaryzowany. pierwszy polega na jakimś schemacie- konkretne pytania, kolejność i sposób ich zadawania. Drugi pytania wynikające z przebiegu badania  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są rodzaje wywiadu?  |  |   standaryzowany, niestandaryzowany, narracyjny, etnograficzny  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są zalety i wady każdego z nich? (WYWIADY)  |  |   Wywiad standaryzowany + można dane ze sobą porównywać, dane ilościowe "-" korzystanie z wzorców i gotowych pytań  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym polega obserwacja ilościowa?  |  |   polega na obserwacji i na bazie tych obserwacji zapisywanie danych liczbowych.np. aktywność chłopców i dziewcząt na lekcji. porównanie danych i wnioski dzięki tej metodzie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są cechy wspólne badań jakościowych?  |  |   -język danych(subiektywny), -analiza danych(redukcja-reprezentacja-weryfikacja), -narzędzia badawcze(myśli, uczuć, intuicji), -organizacja badań(nieplanowane), -ograniczenia metod jakościowych(nie da się uogólnić wniosków i odnieść się do całej populacji)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są rodzaje metod obserwacyjnych?  |  |   -etnograficzne i obserwacje zdarzeń krytycznych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są metody sondażowe?  |  |   ankieta, testy wystandaryzowane, wywiad ilościowy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym polega przeprowadzanie ankiet?  |  |   Badacz zadaje konkretne pytania, które testują interesujący go aspekt badanej rzeczywistości  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co to są testy wystandaryzowane? Do czego służą?  |  |   Testy wystandaryzowane służą do pomiaru umiejętności, zdolności, wiedzy czy cech psychologicznych jednostki w odniesieniu do norm ustalonych na podstawie danych zbieranych na dużej próbie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie autor wymienia strategię łączenia badań jakościowych i ilościowych?  |  |   -Badania jakościowe poprzedzają badania ilościowe, -Badania jakościowe następują po badaniach ilościowych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są typy badań pedagogicznych?  |  |   W pedagogice mówimy o badaniach teoretycznych(badanie i weryfikacja teorii) i empirycznych/praktycznych(służą diagnozowaniu i ocenie rzeczywistości edukacyjnej)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są 3 metody przeprowadzania badań?  |  |   obserwacji, ankiety, wywiadu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Etapy obserwacji etnograficznej  |  |   -etap orientacji w terenie -etap wyodrębniania elementów zogniskowanych -etap selektywny  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na czym polega analiza archiwów?  |  |   polega na badaniu i interpretowaniu dokumentów przechowywanych w archiwum, które mają znaczenie dla dziedziny edukacyjnej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co można analizować w ramach tej metody?  |  |   dokumenty, źródła, teksty i rzeczy materialne  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie dwie główne funkcje szkoły wymienia autorka?  |  |   1) funkcja wyzwalająca(emancypacyjna)- uczestniczący oczekują wsparcie, które pozwala nabywać kompetencje naukowe, społeczne i obywatelskie 2) adaptacyjna- przekazywanie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania jednostki  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie wydarzenie wpłyneło na dominiację funkcji adaptacyjnej?  |  |   Pojawienie się państw narodowych oraz rozwój nowoczesnego przemysłu. Oba te czynniki wpłynęły na koncentrację szkolnictwa na realizację programów wychowania narodowego i przygotowanie ludzi do pracy zawodowej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie wydarzenie wpłyneło na rosnące zainteresowanie funkcją wyzwalającą/emancypacyjną?  |  |   miały wpływ szkoły alternatywne, poprzez poznawczą psychologię rozwojową Piageta, psychoanalizę Freuda, psychologię indywidualna Adlera, czyli wpływy nowoczesnej teorii i praktyki nauczania  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Jakie są cechy charakterystyczne systemu klasowo-lekcyjnego?(szkoła aktualnie)  |  |   -dzielenie uczniów na klasy szkolne według wieku, -osiąganie celów nauczania w ramach odgórnie ustalonego planu, - lekcje jako jednostka organizacyjna, -jedna lekcja jeden przedmiot z przerwami włącznie, -władza sprawcza tylko nauczyciel  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co zawiera się w podejściu do programu szkolnego?  |  |   zawiera się całościowy punkt widzenia na edukację na który składa się tzw. metaorientacja i pogląd na szkołę i społeczeństwo  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Co działo się z systemami edukacji po 2 wojnie światowej?  |  |   najpierw nastąpiła rekonstrukcja, "bum" upowszechnienie edukacji, zwiększona liczba i dostępność placówek edukacyjnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Z czego wynikał kryzys systemu edukacji pod koniec 20 wieku?  |  |  |  |  |