Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
nauka, która bada byt jako taki i jego atrybuty istotne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wszystko, co istnieje; cokolwiek, co istnieje; niebytu nie ma
|
|
|
Kategorie Arystotelesa w kolejności rozpocznij naukę
|
|
substancja, ilość, stosunek, jakość, działanie, doznawanie, położenie, czas, miejsce, posiadanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
indywiduum, konkret, rzecz; tworzywo, substrat; zasada-prawo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
substrat dynamiczny (zmienny), czasowy, przestrzenny, prawidłowo zdeterminjowany, autokreacyjny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kategorie równozakresowe z pojęciem byt: istnienie, rzeczowość, jedność, odrębność, zdeterminowanie, piękno, prawda, dobro
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnieje rzeczywistość pozapodmiotowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Materializm nieredukcyjny rozpocznij naukę
|
|
wszystko, co istnieje, jest materialne - jest materią lub jej właściwością
|
|
|
Idealizm ontologiczny obiektywny rozpocznij naukę
|
|
Istnieją pozapodmiotowe byty niematerialne
|
|
|
Idealizm ontologiczny subiektywny (solipsyzm) rozpocznij naukę
|
|
istnieją jedynie modyfikacje mojej świadomości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnieje jedna substancja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnieje wiele substancji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustanawianie, konstytuacja, powoływanie do istnienia; określanie, nadawnie własności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każdy byt ma to, dzięki czemu istnieje i jest tym, czym jest
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z niczego nie powstaje nic i nic nie obraca się w nicość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każde zdarzenie ma swoją przyczynę
|
|
|
Zasada determinizmu przyczynowego rozpocznij naukę
|
|
te same rzyczyny w tych samych warunkach wywołują zawsze te same skutki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
byt nie jest niebytem; to samo nie może zarazem przysługiwać i nie przysługiwać czemuś pod tym samym względem
|
|
|
Zasada odrębności/ wyłączonego środka rozpocznij naukę
|
|
ten oto byt istnieje lub nie istnieje - trzecia możliwość nie zachodzi
|
|
|
Zasada identyczności nierozróżnialnych rozpocznij naukę
|
|
dwa przedmioty są identyczne, gdy każda własność przysługująca jednemu z nich przysługuje także drugiemu - i odwrotnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie należy mnożyć bytów ponad konieczność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zgodność myślenia z rzeczywistością; sąd jest prawdziwy, gdy jest tak, jak on głosi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie na podstawie doświadczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie niezależne od doświadczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotyczący apriorycznych warunków poznania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie wywodzi się z doświadczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie uzasadniamy w opraciu o doświadczenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznanie wywodzi się z rozumu
|
|
|
Racjonalizm metodologiczny rozpocznij naukę
|
|
poznanie uzasadaniamy rozumowo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w pewnym zakresie poznajemy rzeczywistość pozapodmiotową taką, jaka jest ona sama w sobie
|
|
|
Idealizm epistemologiczny rozpocznij naukę
|
|
poznajemy tylko treści świadomości, konstrukcje umysłu; swiat pozapodmiotowy jest niepoznawalny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie ma solidnych podstaw do odróżnienia prawdy od fałszu
|
|
|