metrologia

 0    30 fiszek    szymek02
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Pomiar
rozpocznij naukę
proces poznawczy umożliwiający obiektywne odwzorowanie właściwości fizycznych obiektów w dziedzinie liczb.
Obserwacja
rozpocznij naukę
zgrubne wytworzenie skali pozwalające na ocenę otaczającego świata. Pozwala na ustalenie jakościowego obrazu obiektu fizycznego.
Jednostka miary
rozpocznij naukę
nazywamy umownie przyjętą i wyznaczoną z dostateczną dokładnością wartością danej wielkości, która służy do porównania ze sobą innych wartości tej samej wielkości.
Układ wielkości
rozpocznij naukę
uporządkowany zbiór wielkości mierzalnych występujący we wszystkich dziedzinach wiedzy
Układ jednostek miar
rozpocznij naukę
zbiór wszystkich jednostek miar wielkości mierzalnych.
Narzędzia pomiarowe
rozpocznij naukę
– środki techniczne wykorzystywane w realizacji procesu pomiarowego
Wzorce
rozpocznij naukę
Są to narzędzia pomiarowe odtwarzające jednostki miary lub ich wielokrotności.
Przyrządy pomiarowe
rozpocznij naukę
Są narzędziami pomiarowymi służącymi do wykonania pomiarów.
Przetworniki pomiarowe
rozpocznij naukę
Jeżeli nie możemy bezpośrednio zmierzyć wielkości mierzonej X a można ją przekształcić na wielkość Y, którą jesteśmy w stanie zmierzyć to należy zastosować przetwornik pomiarowy
Sygnał pomiarowy
rozpocznij naukę
zawiera informację pomiarową – wartość wielkości mierzonej można wyznaczyć z wartości sygnału.
Układ pomiarowy
rozpocznij naukę
Jest zbiorem funkcjonalnym przyrządów i przetworników pomiarowych stanowiących jedną całość umożliwiającą pobranie informacji pomiarowej, przetworzenie jej w sygnał pomiarowy, porównanie (komparację), standaryzację i prezentację wyniku pomiaru.
System pomiarowy
rozpocznij naukę
Zbiór funkcjonalny przyrządów i przetworników pomiarowych objęty wspólnym sterowaniem wewnętrznym lub zewnętrznym przeznaczoną do pobrania informacji pomiarowej, jej przetworzenie, komparację (porównanie), obliczenie i rejestrację wyników pomiaru.
Metody pomiarowe
rozpocznij naukę
Jest to zespół czynności wykonywanych w celu przeprowadzenia pomiaru służących do określenia wartości wielkości mierzonej (wyniku pomiaru).
Pomiary bezpośrednie
rozpocznij naukę
wielkość mierzona otrzymana jest bezpośrednio, bez dodatkowych obliczeń opartych na zależności funkcjonalnej wielkości mierzonej od innych wielkości.
Pomiar pośredni
rozpocznij naukę
wartość mierzoną otrzymuje się pośrednio z pomiarów bezpośrednich innych wielkości związanych zależnością funkcjonalną z wielkością mierzoną.
Pomiary złożone
rozpocznij naukę
polegają na bezpośrednim lub pośrednim wyznaczeniu wartości pewnej liczby wielkości związanych ze sobą układem równań algebraicznych. Wyznaczenie wartości wielkości mierzonej wymaga rozwiązana tego układu.
Metoda pomiarowa podstawowa (bezwzględna, absolutna)
rozpocznij naukę
pomiar wielkości podstawowych wchodzących do definicji wartości mierzalnej. Przykład: - wyznaczenie powierzchni prostokąta na podstawie pomiaru jego długości i szerokości.
Metody pomiarowe porównawcze
rozpocznij naukę
opierają się na porównaniu wielkości mierzonej ze znaną wartością tej samej wielkości (wielkość wzorcowa).
Metoda odchyłowa
rozpocznij naukę
przyporządkowanie wielkości mierzonej miejsca w uporządkowanym zbiorze wartości danej wielkości.
Metoda różnicowa
rozpocznij naukę
– od wielkości mierzonej X odejmujemy znaną wartość Xw a różnicę X-Xw mierzymy metodą odchyłową. Wynik wskazania przyrządu to odczytana wartość α=X-Xw.
Błąd bezwzględny pomiaru
rozpocznij naukę
jest to różnica pomiędzy wartością otrzymaną w wyniku pomiaru X a wartością rzeczywistą Xr (DUŻA DELTA)
Błąd względny
rozpocznij naukę
Stosunek bledu bezwezglednego do wartosci rzeczywistej (dodany w procentach, oznaczany mala delta)
Błąd graniczny
rozpocznij naukę
Najmniejszy przedział wokół wartości zmierzonej X, wewnątrz którego znajduje się wartość rzeczywista Xr
błędy podstawowe
rozpocznij naukę
(występują w warunkach dla których określono właściwości metrologiczne przyrządu, określone w dokumentacji
błędy dodatkowe
rozpocznij naukę
(w warunkach różniących się od warunków znamionowych, np. temperatura, ułożenie przyrządu
- błędy przypadkowe
rozpocznij naukę
- błędy przypadkowe(statystyczne, polegają rozkładowi Gaussa) – nie dają się wyeliminować
Niepewność pomiaru
rozpocznij naukę
jest to parametr związany z wynikiem pomiaru, charakteryzujący rozrzut wartości, które można w sposób uzasadniony przypisać wartości mierzonej.
Niepewność standardowa
rozpocznij naukę
jest to niepewność wyniku pomiaru wyrażona w formie odchylenia standardowego.
Metoda typu A
rozpocznij naukę
jest metodą obliczania niepewności ui drogą analizy statystycznej serii wyników pomiarów.
Metoda typu B
rozpocznij naukę
jest metodą obliczania niepewności uj sposobami innymi niż analiza serii wyników pomiarów, czyli na drodze innej niż metoda typu A.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.