Rozdziały IX i XII

 0    58 fiszek    Mounde
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Godność
rozpocznij naukę
jest właściwa człowiekowi z natury
Godność art. KRP
rozpocznij naukę
art. 30
Jednostka
rozpocznij naukę
liberałowie
Osoba ludzka
rozpocznij naukę
katolicki personalizm
Człowiek
rozpocznij naukę
anglosaski nurt human rights
W preambule KRP
rozpocznij naukę
“przyrodzona godność człowieka”
Człowiek „rodzaje”
rozpocznij naukę
człowiek abstrakcyjny i człowiek historyczny, konkretny
Człowiek abstrakcyjny
rozpocznij naukę
wypreparowany z okoliczności miejsca i czasu
Człowiek abstrakcyjny to konstrukt
rozpocznij naukę
myśli liberalnej, socjalistycznej
Człowiek historyczny, konkretny to konstrukt
rozpocznij naukę
nacjonalistów i konserwatystów
Człowiek historyczny, konkretny
rozpocznij naukę
człowiek w kategoriach konkretnego czasu i miejsca
Ferdinand Tonnies
rozpocznij naukę
rozróżnienie wspólnoty i zrzeszenia
Wspólnota
rozpocznij naukę
gemeinschaft
Zrzeszenie
rozpocznij naukę
gesellschaft
Wspólnota def
rozpocznij naukę
charakteryzują ją wynikające z „naturalnej woli” spersonalizowane więzi zapewniające jej homogeniczność na podstawie szacunku dla autorytetów i tradycji
Zrzeszenie def
rozpocznij naukę
typowe dla sztucznej kultury miasta i społeczeństwa masowego, twór idealny i mechaniczny, jego członkowie pozostają niezwiązani ze sobą
Stanowisko społecznej nauki kościoła katolickiego (godność)
rozpocznij naukę
personalizm wspólnotowy
Personalizm wspólnotowy
rozpocznij naukę
osoba ludzka (człowiek konkretny) jest punktem odniesienia wszystkiego, co jest na ziemi, celem wszystkich urządzeń społecznych
Kant o godności
rozpocznij naukę
osoba ludzka nigdy nie może być traktowana jako środek osiągnięcia celów przez innych, lecz musi być zawsze celem (imperatyw praktyczny)
Martin Buber
rozpocznij naukę
główny twórca filozofii dialogu
JPII za prawo nadrzędne uznawał
rozpocznij naukę
prawo do życia
JPII prawo do życia jako sprzeciwienie
rozpocznij naukę
cywilizacji śmierci (aborcja, eutanazja, kara śmierci)
JPII prawo do życia również jako
rozpocznij naukę
prawo do życia godziwego
Zasady podstawowe dla podstawy wspólnej interpretacji praw człowieka
rozpocznij naukę
wolność, równość, współuczestnictwo
Hasła rewolucji francuskiej
rozpocznij naukę
wolność, równość, braterstwo
Solidarność
rozpocznij naukę
nowsze wyrażenie zasady braterstwa
Leon Duguit
rozpocznij naukę
u podstaw systemu prawa leży zasada „postępuj solidarnie”
Przyrodzone i niezbywalne prawa człowieka. W DPCO
rozpocznij naukę
wolność, własność, bezpieczeństwo i opór przeciw uciskowi
Wolność
rozpocznij naukę
możność czynienia wszystkiego, co nie szkodzi drugiemu, granice wolności może określać tylko ustawa
Wolność pozostaje pojęciem
rozpocznij naukę
niejednoznacznym
Immanuel Kant
rozpocznij naukę
rygoryzm moralny
Rygoryzm moralny
rozpocznij naukę
zakłada pełną autonomię także w stosunku do nakazów prawa, ale i pełną odpowiedzialność
Anglosaskie podejście do def wolności
rozpocznij naukę
negatywne
Kontynentalne podejście do def wolności
rozpocznij naukę
pozytywne
Negatywne podejście do def wolności
rozpocznij naukę
wolne jest każde działanie lub zaniechanie nienarzucone z zewnątrz
Pozytywne podejście do def wolności
rozpocznij naukę
koncentruje się na wewnętrznej swobodzie wyboru, a nie na zewnętrznych ograniczeniach w odniesieniu do działania lub zaniechania po dokonaniu już tego wyboru
Liberalizm
rozpocznij naukę
negatywne podejście
Komunitaryzm
rozpocznij naukę
pozytywne podejście
Aspekty prawne równości
rozpocznij naukę
1. Równość wobec prawa w ogóle 2. W ramach możliwości udziału w wykonywaniu władzy publicznej i wypływania na działalność władz publicznych 3. Równość szans w sferze ekonomiczno-społecznej
Prawa społeczno-ekonomiczne to
rozpocznij naukę
II generacja praw podstawowych
Isonomia
rozpocznij naukę
podstawa ideologii demokracji ateńskiej, równość obywateli to równość polityczna
Arystoteles sprawiedliwość
rozpocznij naukę
sprawiedliwość rozdzielcza (dystrybutywna) i sprawiedliwość wyrównawcza
Sprawiedliwość rozdzielcza
rozpocznij naukę
równych traktować należy równo, a podobnych traktować podobnie
Sprawiedliwość wyrównawcza
rozpocznij naukę
ma funkcję wyrównującą w rodzących zobowiązania stosunkach między ludźmi
Godność człowieka łączy się najściślej z
rozpocznij naukę
prawami osobistymi
Isaiah Berlin
rozpocznij naukę
do schyłku oświecenia występowała zgoda co do 3 kwestii
Beniamin Constant
rozpocznij naukę
klasyk kontynentalnego liberalizmu politycznego
Tyrania w imieniu większości
rozpocznij naukę
tyrania większości
Tyranię większości mogą wyeliminować
rozpocznij naukę
trójpodział władz, rządy prawa (państwo prawne)
John Locke
rozpocznij naukę
twórca zasady trójpodziału władz
John Locke podkreślał zasadniczą różnicę między
rozpocznij naukę
wolnościa a jej nadużyciem
Erich Fromm
rozpocznij naukę
ucieczka od wolności
Ucieczka od wolności
rozpocznij naukę
zbyt łatwe rezygnowanie z prawa do udziału we władzy politycznej
Janos Kornai
rozpocznij naukę
rozczarowanie demokracją
Winston Churchil
rozpocznij naukę
Izba Gmin 11/11/1947 „Demokracja jest najgorszą formą ustroju, z wyjątkiem tych wszystkich form, które dotąd próbowano”
In dubio pro libertate
rozpocznij naukę
w razie wątpliwości co do sposobu rozstrzygnięcia konfliktu wartości, zasad i praw pierwszeństwo powinno się dawać wolności
Alexis de Tocqueville
rozpocznij naukę
liberalizm sceptyczny
Liberalizm sceptyczny
rozpocznij naukę
wolność stanowi najwyższą wartość dla nielicznych, równość jest potrzebą powszechną.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.