Moja lekcja

 0    134 fiszki    pawelpaczkowski
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Trzy wyróznione wymiary osobowości Eysnecka
rozpocznij naukę
1. Ekstrawersja - Introwersja(E-I); 2. Neurotyzm - Stabilność Emocjonalna(N); 3. Psychotyzm - Superego(P)
Neurotyzm(Eysneck)
rozpocznij naukę
Lękliwy, Depresyjny, Poczucie Winy, Niska Samoocena, Spięty, Irracjonalny, Markotny, Płochliwy, Emocjonalny
Ekstrawersja(Eysneck)
rozpocznij naukę
Towarzyski, Stanowczy, Aktywny, Beztroski, Żywy, Szukający Wrażeń, Przedsiębiorczy
Psychotyzm
rozpocznij naukę
Agresywny, Chłodny, Egocentryczny, Bezosobowy, Impulsywny, Aspołeczny, Brak Empatii, Twórczy, Gruboskórny
Psychologia Osobowości
rozpocznij naukę
Nauka o charakterze całościowym i integrującym. Traktuje o spójności myśli, uczuć i zachowań człowieka, ujawniającej się w różnych sytuacjach i podlegającej określonym zmianom na przestrzeni czasu.
Cel Psychologii Osobowości
rozpocznij naukę
Odkrycie, opisanie i wyjaśnienie regularności myśli, zachowań, uczuć.
Co to jest osobowość?
rozpocznij naukę
To charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójny wzorzec uczuć, myślenia i zachowania. Organizacja wewnątrz jednostki, niepowtarzalność człowieka, możliwość porównań między ludźmi, wspólne/podobne vs unikatowe
Jak poznawać?
rozpocznij naukę
Testy Psychologiczne; wywiad, rozmowa; obserwacja; eksperyment; wytwory działania
Testy Psychologiczne
rozpocznij naukę
próbka zachowania, standaryzacja, rzetelność, trafność
Klasfikacja LOTS
rozpocznij naukę
Dane jakimi może dysponować psycholog w badaniu osobowości - Live data, Observation data, Test data, Self-report
Tradycje Badawcze w Psychologii Osobowości
rozpocznij naukę
Badania kliniczne i studium przypadku, badania laboratoryjne i eksperymentalne, badania korelacyjne i kwestionariuszowe
Badania kliniczne i stiudium przypadku
rozpocznij naukę
Charakterystyczne dla psychoanalizy. Głównie stosowane techniki swobodne, jakościowe np. testy projekcyjne, analiza swobodnych skojarzeń, marzeń sennych itp.
Zalety Badania kliniznego i studium przypadku
rozpocznij naukę
Dogłębna analiza; szukanie źródła problemu(np. lęku); wykorzecznie poza opis, również próba wyjaśniania; próba uchwycenia indywidualności
Wady Badania klinicznego i studium przypadku
rozpocznij naukę
Czasochłonność, subiektywizm, brak intersubiektywnej sprawdzalności
Badania Korelacyjne i kwestionariuszowe
rozpocznij naukę
Wykorzystanie wskaźników statystycznych w celu stwierdzenia związków(korelajcji) między np. cechami. Nacisk na różnice indywidualne w zakresie cech osobowości. Najważniejszy jest pomiar
Zalety badnia korel i kwest
rozpocznij naukę
możliwość badania wielu zmiennych jednocześnie, łatwość w badaniu dużej grupy osób
Wady badania korel i kwest
rozpocznij naukę
brak możliwości wnioskowania przyczynowo - skutkowego, możliwość mówienia wyłącznie o związkach pomiędzy zmiennymi
Badania laboratoryjne i eksperymentalne
rozpocznij naukę
Systematyczne manipilowanie zmiennymi w celu wykrycia związków przyczynowych między zjawiskami. Podejście charakterystyczne dla behawioryzmu
Zalet badań labor i eksper
rozpocznij naukę
wartościowe w kontekście naukowym; obiektywizm; możliwość kontroli zmiennych, również zmiennych zakłócających; możlwiość określenia relacji przyczynowo-skutkowych
Wady badań labor i eksper
rozpocznij naukę
sztuczność sytuacji; w rzeczywistości działa wiele zmiennych, nad którymi nie mamy kontroli; mała użyteczność w badaniach osobowości
Cecha
rozpocznij naukę
Dyspozycja, obejmująca nie tylko obserwowalne zachowanie, ale takze uczucia, myśli i motywy, dzięki czemu ujawnia się w formie spójnych wzorców funkcjonowania w różnorodnych sytuacjach.
Podejście dyspozycyjne
rozpocznij naukę
Cechy istnieją realnie w podmiocie i są podstawową przyczyną zmiennosci zachowań, posiadają genetyczne i psychofizjologiczne podstawy. Cechy są dyspozycjami, z sytuacją aktywizują specyficzne zachowanie
Podejście deskryptywne(Cattel, Costa, McCrae)
rozpocznij naukę
Behawioralne dyspozycje - pewna tendencja do działania, myśleniai odczuwania w pewien sposób, który jest powiązany z zewnetrznymi czynnikami jak sytuacja czy normy kulturowe
Podejście deskryptywne(Buss, Craik)
rozpocznij naukę
Powtarzalne i względnie trwałe działania. Podejście koncentruje się na powtarzalnosi i częstotliwości zachowań.
Podejście deskyptywne(Mischel)
rozpocznij naukę
Cechy jako kategorie lingwistyczne - cechy to umowne i fikcyjne twory tworzone na rzecz kategoryzacji i nadania znaczenia różnym zachowaniom, nie istnieją poza umysłem obserwatora.
Stan
rozpocznij naukę
Krótkotrwała charakterystyka człowieka, która ujawnia się i może się zmieniać w zależności od konkretnej sytuacji.
Adaptacja
rozpocznij naukę
pewna charakterystyka człowieka w danym kontekście
Główne Nurty Teoretyczne
rozpocznij naukę
Psychoanalityczne(Freud, Jung); Humanistyczne(Rogers, Maslow); Społeczno - Poznawcze(Watson, Skinner, Bandura, Rotter, Mischel)
Nurt Psychoanalityczny(Freud, Jung)
rozpocznij naukę
Nieświadomość, ego, archetypy. Fundamentalne Założenia - determinizm, konflikt, nieświadomość.
Determinizm
rozpocznij naukę
Zachowania i przeżycia zdeterminowane są siłami, nad którymi człowiek nie ma kontroli. Przyczyna każdej aktywności - popęd który jest pomostem między biologią a psychiką.
Kateksja(obsadzenie)
rozpocznij naukę
Wyobrażenia psychiczne zostają naładowane energią popedową, która może przepływać do obiektów i być z nimi wiązana,
Człowiek w ujęciu psychoanalizy
rozpocznij naukę
Energia biologiczna powoduj wzrost pobudzenia, odczuwany jak pragnienie a celem okreslonej aktywności jest redukcja napięcia co daj ulgę.
Instynky Życia i Śmierci
rozpocznij naukę
Eros i Tanatos
Konflikt
rozpocznij naukę
Każda forma aktywności psychicznej i fizycznej jest wynikiem konfliktu, ścierania się antagonistycznych sił i pragnień
Konflikt między popędami
rozpocznij naukę
Jednostka chce kochać, a jednocześnie niszczyć i zabijać, żyć i ginąć
Konflikt między id i superego
rozpocznij naukę
jednostka pragnie dać wyraz erotycznym i agresywnym popędom, a jednocześnie nie przekorczyć zakazów i spełnic wymagania moralnego, dobrego postępowania
konflikt między ego a rzeczywistością
rozpocznij naukę
jednostka pragnie zaspokojenia potrzeb a jednocześnie chce życ w zgodzie z otoczeniem społecznym
Rodzaje Lęku w ujęciu psychoanalizy
rozpocznij naukę
Lęk realistyczny, Lęk neurotyczny, Lęk moralny
Lęk realistyczny
rozpocznij naukę
Pojawia się wobec konkretnego zagrożenia w środowisku, jak kontakt z agresywnym zwierzęciem czy oczekiwanie na egzamin
Lęk neurotyczny
rozpocznij naukę
Wynika z konfliktu między popedami a wysiłkiem, by je kontrolować i w gruncie rzeczy wyraża obawę, że impulsów id nie uda się opanować, lęk przez możliwością niekontrolowanego uwolnienia energii popędowej
Lęk moralny
rozpocznij naukę
Lęk przez karą ze strony superego, jeśli ego okaże się zbyt słabe i impulsy id wymkną się spod kontroli, jest to lęk przed skutkami niemoralnych zachowań. Może przybrać formę poczucia winy z tego powody, że nie udaj się żyć doskonale
Nieświadomość
rozpocznij naukę
Nieustanne konflikty wewnetrzne wymagaja mechanizmow obronnych. Większośc życia psychicznego toczy się w nieświadomości gdzie mieszcza się wyparte wyobrażenia z wczesnego, przedwerbalnego okresu życia, wyparte wspomnienia i uzucia
Świadomość
rozpocznij naukę
Zawiera wszystko to, co mozna zwerbalizować i logicznie o tym mówić
Przedświadomość
rozpocznij naukę
To czego nie jesteśmy aktualnie świadomi ale co możemy przywołać. Podobnie jak świeże wspomnienia(np wczoraj) sa przewaznie neutralne lub pozytyw dzieki czemu nie zagrazaja samopoczuciu i sa takie jak chcemy widziec nasze zycie
Nieświadomość
rozpocznij naukę
Treści aktywnie wypierane, popędowe impulsy(zwlaszcza seks i agresja), oraz emozje wiazace sie z konliktem. Nie można ich łatwo przywołać. Tkwią w nieświadomosci dla naszego dobra
Id(To)
rozpocznij naukę
Najbardziej prymitywna struktura; całkowicie nieświadome; miejsce nieświadomych popędów; zbiornik energii psychicznej; nie podlega logice ani ograniczeniom moralnym; nie liczy sie z rzeczywistością
Ego(Ja)
rozpocznij naukę
częsciowo świadome; zapewnia bezpieczeństwo oraz przetrwnie organizmowi dzięki zasadzie rzeczywstości; w nieświadomej części - mechanizmy obronne
Superego(nad-Ja)
rozpocznij naukę
zawiera nabytr w procesie socjalizacji ideały, normy, zakazy, nakazy; sztynwe i bezwględne; w znacznej częsci nieświadome. Na celu pohamowanie impulsów id i skłonic ego do zwrocenia uwagi na cele moralne, by zmienic je nacele realistyczne
Nieświadomość Zbiorowa(Jung)
rozpocznij naukę
Przekonanie, ze poza świadomościa indywidualna istnieje jeszcze głębsza warstwa nieświadomosci zbiorowej. Wynik wspólnego pochodzenia
Nieświadomość Zbiorowa(Jung) - Archetypy
rozpocznij naukę
główne komponenty natury człowieka; należą do nieświadomości zbiorowej; są predyspozycjami do spostrzegania i interpretowania świata w określony sposób; stanowią uniwersalne wzorce lub predyspozycje dla zachowań oraz form przystosowania;
Nieświadomość Zbiorowa(Jung) - Archetypy
rozpocznij naukę
są wrodzone, a jednocześnie plastyczne; występują w baśniach, mitach, marzeniach, snach i wytworach psychotycznych
Przykłady Archetypów
rozpocznij naukę
Stary Mędrzec; Wielka Matka; Anima; Animus; Maska; Cień
Kompleksy(Jung)
rozpocznij naukę
Całośc obejmująca myśli, uczucia i zachowania, które dotyczą jednego tematu; koncentracja energii wokół jakiejś osoby lub aktywności
Postawy(Jung)
rozpocznij naukę
Typy osobowości zdeterminowane są postawami i funkcjami, dwie postawy, które wyrażają ukierunkowanie człowieka to ekstrawersja i introwersja
Ekstrawersja(Jung)
rozpocznij naukę
orientacja ku zewnętrznemu światu, jej wyrazem są: potrzeba wrażeń, aktywność i zaangażowanie społeczne
Introwersja(Jung)
rozpocznij naukę
Orientacja wewnętrzna, która wyraża się w refleksji, dociekliwość, skłonnośc do analizowania uczuć i wewnętrznych wahań,
Funkcje(Jung)
rozpocznij naukę
myślenie, uczucie, percepcja, intuicja
Typy(Jung)
rozpocznij naukę
Tworzone przez połączenie Funkcji i Postawy
Humanistyczne ujęcie osobowości(Teoria Rogersa)
rozpocznij naukę
Samorealizacja/samoaktualizacja; Potrzeba szacunku do siebie i do innych; Ja - idealna a Ja - realne
Humanistyczne ujęcie osobowości(Teoria Maslowa)
rozpocznij naukę
zaspokojenie podstawowych potrzeb jest priorytetem każdej jednostki. Dopiero po zaspokojeniu potrzeb niższego rzędu pojawia się pragnienie zaspokajania kolejnych poziomów w hierarchii potrzeb.
Potrzeby Niższego Rzędu
rozpocznij naukę
Inaczej potrzeby typu D(deficiency) - potrzeby fizjologiczne; potrzeby bezpieczeństwa; potrzeby przynależności
Potrzeby Wyższego Rzędu
rozpocznij naukę
Inaczej potrzeby typu B(being) - potrzeby uznania; potrzeby samorealizacji
Teoria Społeczno Poznawcza; Badanie osobowości w teoriach uczenia się(Watson, Skinner)
rozpocznij naukę
Determinizm, Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, Nie chodzi o wiedzę, tylko o odruch warunkowy/automatyczny; osobowość to zbiór nawyków; sytuacjonizm
Teoria Społeczno Poznawcza; Teorie społecznego uczenia się(Bandura, Rotter)
rozpocznij naukę
Warunkowanie zastępcze; uczenie się obserwacyjne; każdy nadaje znazenie bodźcowi; wzajemny determinizm człowiek-środowisko; interakcjonizm
Pojęcie dobrostanu(Psychologia Pozytywna)
rozpocznij naukę
Odwołanie do dwóch tradycji filozoficznych - nurtu hedonistycznego i eudajmonistycznego
Nurt hedonistyczny(Psychologia Pozytywna)
rozpocznij naukę
Dobrostan to pozytywny stan psychiczny, który przejawia się wysokim poziomem satysfakcji z różnych obszarów zycia, przewagą uczuć pozytywnych nad negatywnymi i poczuciem uogólnionego szczęścia
Nurt Eudajmonistyczny(Psychologia Pozytywna)
rozpocznij naukę
Dobrostan wynika nie tylko z aktualnego doznawania zadowolenia, ale prede wszystkim z działania człlowieka ukierunkowanego na realizacje własnego potencjału
Koncepcja Dobrostanu Subiektywnego
rozpocznij naukę
Brak rozróżneinia miedzy dwie koncepcjami, ponieważ nie wskazuje się źródła dobrostanu; szczęście jest samym w sobie celem życia; określenie "subiektywny" odnosci się do tego, jak ludzie oceniają swoje życie; zawiera komponenty afektywne i poznawcze
Koncepcja Dobrostanu Psychologicznego
rozpocznij naukę
Samoakceptacja; pozytywne relacje. z innymi; autonomia; panowanie nad otoczeniem; cel życiowy; osobisty rozwój
Trójwymiarowa Koncepcja Dobrostanu
rozpocznij naukę
Dobrostan Emocjonalny, Dobrostan Psychologiczny, Dobrostan Społeczny
Cecha(Allport) - Definicja Pełna
rozpocznij naukę
Struktura neuropsychiczna, mająca zdolnośc dostarczania wielu funkcjonalnie równoważnych bodźców oraz inicjowania i ukierunkowania równoważnych form zachowania adaptacyjnego i ekspresyjnego
Cecha(Allport) - Definicja Ogólna
rozpocznij naukę
każdy wyróżniający się rys osobowości
Cechy wg Allporta
rozpocznij naukę
realnie istnieją; predysponują do okreslonych zachowań; odpowiadają na względną stałośc zachowania w róznym czasie i odmiennych sytuacjach; mozna identyfikować na podstawie obserwacji
Czym jest cecha?(Allport) Podział poziomy
rozpocznij naukę
Cechy Tworzą organizację hierarchiczną(uporządkowaną). W podziale poziomym - Dzięlą się na cechy wspólne(nomotetyka) i indywidualne(idiografia)
Czym jest cecha?(Allport) Podział pionowy
rozpocznij naukę
Cechy ogólne i Cechy szczegółowe. Od ogólnych Dyspozycje dominujące -> dyspozycje zasadnicze(główne) ->cechy wtórne
Dyspozycje dominujące
rozpocznij naukę
2-3 cechy widoczne w każdej reakcji, zachowaniu osoby - bardzo ogólne
Dyspozycje zasadnicze(główne)
rozpocznij naukę
około 5-10 cech
cechy Wtórne
rozpocznij naukę
Przejawami dyspoyzjcji zasadniczych i są bardzo szczegółowe, nieskończona liczba
Cechy intencjonalne
rozpocznij naukę
odzwierciedlają przede wszystkim główne sposoby sytuowania się jednostki względem przyszłości i jako takie selekcjonują bodźce, hamują pewne zachowania a forują inne, wiele wspolnego z rozwojem w wieku dojrzałym
Dojrzałośc osobowości(Allport)
rozpocznij naukę
Poszerzanie zasięgu ja; serdeczne kontakty z ludźmi; poczucie bezpieczenstwa emocjonalnego i samoakceptacja; realizm; obiektywizacja samego siebie; jednocząca filozofia życia
Raymond Cattell - Analiza Czynnikowa
rozpocznij naukę
Osobowośc jest tym, co pozwala przewidzieć, co dana osoba zrobi w danej sytuacji; odwołał się do danych L, S, T - metoda indukcyjna = najpierw okdrywanie rzeczywistosci, a potem tworzenie teorii
Analiza Czynnikowa(Cattell)
rozpocznij naukę
Z pozyskanych danych(cechy powierzchowne) na podstawie analizy czynnikowej("zbiera" w zwiazki cechy powierzchowne) wyłonił 16 czynników, które uznał za cechy źródłowe
16 czynnikowy kwestionariusz osobowości Cettella
rozpocznij naukę
Opublikowany po raz pierwszy 1949 16PF(wersja A i B po 240 itemów). Piąte wydanie 16PF z 93 tylko w jednej wersji 185 pozycji.
Koncepcja Proprium(Allport)
rozpocznij naukę
Poczuie własnego ciała(wiek 1); Poczucie tożsamości(2); Szacunek do siebie(3); Rozszerzenie ja(4-6); Obraz własnej osoby(4-6); Ja jako nośnik racjonalności(6-12); Dążenie osobiste(12+); Samoświadomość(Dor)
Skale 16PF Cattella - Czynniki Pierwszego Rzędu
rozpocznij naukę
A- Schizotymia, A+ Cyklotymia; B- Niska Inteligencja, B+ Wysoka Inteligencja; C- Skłonność do neurotyzmy, C+ Silne Ego; E- Submisja, E+ Dominacja
Skale 16PF Cattella - Czynniki Pierwszego Rzędu(F-L))
rozpocznij naukę
F- Desurgencja(introwersja) F+ Surgencja(ekstrawersja); G- Niskie Superego, G+ Wysokie Superego; H- Nieśmiałość, H+ Śmiałość; I- Brak wrażliwości I+ Wrażliwość; L- Brak Podejrzliwości, L+ Paranoidalna Podejrzliwość;
Skale 16PF Cattella - Czynniki Pierwszego Rzędu(Q1-Q4))
rozpocznij naukę
Q1-Konserwatyzm, Q1+Radykalizm; Q2-Zależność od grupy, Q2+Niezależna Samowystarczalność; Q3-Słaba samokontrola, Q3+Silna samokontrola emocji i zachowania; Q4-Niskie Napięcie ergiczne, Q4+Wysokie napięcie ergiczne
Skale 16PF Cattella - Czynniki Drugfiego Rzędu
rozpocznij naukę
Ekstrawersja, Niepokój, Twardość Myślenia, Niezależność, Samokontrola
Skale 16PF Cattella - Czynniki Pierwszego Rzędu(M-O)
rozpocznij naukę
M- Konwencjonalność, M+ Niekonwencjonalność; O-Spokojna Ufność, O+Skłonnośc do obwiniania siebie
Strategie W Sposobie Identyfikacji Cech
rozpocznij naukę
Podejście Leksykalne i Podejście Kwestionariuszowe
Podejście Leksykalne(Hipoteza leksykalna)
rozpocznij naukę
Różnice indywidualne zapisane są w wielu językach
Wielka Piątka
rozpocznij naukę
Należy łączyć z ujęciem leksykalnym, w którym model pięciu czynników został odkryty i wstępnie zweryfikowany
Składowe Modelu Wielkiej Piątki
rozpocznij naukę
Uniwersalna Struktura Osobowości. NEU - Neurotyczność, EKS - Ekstrawersja, OTW - Otwartość na Doświadczenie, UGD - Ugodowość, SUM - sumiennośc
Pięcioczynnikowy Model Osobowości
rozpocznij naukę
Dotyczy modeli wypracowanych w ujęciu kwestionariuszowym. Klasyczną metodą kwestionariuszową do pomiaru pięciu cech osobwości jest NEO-PI-R. Współczesa metodą jest BFI-2
NEU - Neurotyczność
rozpocznij naukę
Wymiar odzwierciedlający przystosowanie emocjonalne - emocjonalne niezrównoważenie. Oznacza podatnośc na doswiadczanie negatywnych emocji tj strach, zmieszanie, niezadowoloenie, gniew, poczucie winy oraz wrażliwość nad stres psychologiczny
EKS - Ekstrawersja
rozpocznij naukę
Wymiar charakteryzujący jakośc i ilośc interakcji społecznych oraz poziom aktywności, energii i zdolnośc do odczuwania pozytywnych emocji.
OTW - Otwartość(na doświadczenie)
rozpocznij naukę
Wymiar opisujący tendencje jednostki do poszukiwania i pozytywnego wartościowania doświadczeń życiowych, tolerancję wobec nowości i ciekawość poznawcza
SUM - Sumienność
rozpocznij naukę
Wymiar opisujacy stopień zorganizowania, wytrwałości i motywacji jednostki w działaniach zorientowanych na cel(opisuje stosunek człowieka do pracy). Czasami określana jako "wola dążenia do osiągnięć"
UGD - Ugodowość
rozpocznij naukę
Wymiar opisujący pozytywne vs negatywne nastawienie jednostki do innych ludzi, orienatcje interpersonalną przejawiającą się w altruoizmie vs antagonizmie, doświadczanych w uczuciach myślach i działaniu
Wady Podejścia Kategorialnego
rozpocznij naukę
Nadmierne współwystępowanie różnych zaburzeń osobowości; Arbitralne i niestabilne progi diagnostyczne; Niedostateczne podstay naukowe; Brak powiązań z empirycznie zweryfikowanymi psychologicznymi modelami osobowości
Podejście Kategorialne
rozpocznij naukę
Zgodnie z kategorialnym podejściem do zaburzeń osobowości, każde zaburzenie jest osobną kategorią diagnostyczną
Podział Klasyfikacjii Zaburzeń Osobowości
rozpocznij naukę
DSM i ICD
DSM
rozpocznij naukę
Diagnostic and Statistical Mannuak of Mental Disorder
ICD
rozpocznij naukę
International Statistical Classification of diseases and Related Health Problem
Zaburzenia wg ICD-10
rozpocznij naukę
Paranoiczne, Schizoidalne, Dyssocjalne, Chwiejno-emocjonalne, Histrioniczne, Anakastyczne, Lekliwe, Zależne, Bliżej nieokreślone
Podejście Dymensjonalne
rozpocznij naukę
Diagnoza w ujęciu dymensjonalnym - różnica pomiędzy zdrową i zaburzoną osobowością jest jedynie ilościowa. Istnieje duże wsparcie empiryczne dla zastosowania dymensjonalnego podejścia w klasyfikacji zaburzeń osobowości.
Diagnoza Hybrydowa w DSM-V
rozpocznij naukę
Kryterium A i Kryterium B
Kryterium A w Diagnozie Hybrydowej(DSM-V)
rozpocznij naukę
Dotyczy nieprawidłowości funkcjonowania osobowości w dwóch sferach - intrapsychicznej(self) i interpersonalnej
Strefa Intrapsychiczna(self)
rozpocznij naukę
Obejmuje tożsamość oraz kierowanie sobą
Strefa interpersonalna
rozpocznij naukę
Obejmuje empatię oraz bliskość
Kryterium B w Diagnozie Hybrydowej(DSM-V)
rozpocznij naukę
opeira sie na nowym modelu patologicznych cech osobowości i dotyczy wystapienia jednej lub więcej patologicznych cech z katalogu 25 cech-aspektów, które są zgrupowane w pięciu ogólnych czynnikach(domenach)
Diagnoza Hybrydowa w DSM-V
rozpocznij naukę
PID-5 - kwestionariusz do pomiaru 25 aspektów cech DSM-V. Zaburzenia osobowości w sekcji III DSM-V; Antyspołeczna, unikająca, z pogranicza(borderline), narystyczna, obsesyjno-kompulsywna, schizotypowa
Anankastyczność
rozpocznij naukę
Odzwierciedla silne skupienie na własnych sztywnych standardach doskonałości oraz/lub dobra i zła, a także na kontrolowaniu włąsnego(oraz innych) zachowania w celu dostosowania(zapewnienia zgodności) do swoich, szczegółowo określonych wzorców
HEXACO
rozpocznij naukę
Honesty/Humility - uczciwość/pokora; Emotionality - emocjonalność; eXtraversion - ekstrawersja; Agreedeableness - ugodowość; Conscientiousness - sumienność; Openess to experience - otwartość na doświadczenia
Honesty/Humuliuty(uczciwość/pokora)
rozpocznij naukę
Szczerość, sprawiedliwość, unikanie chciwości, skromność
Emotionality(emocjonalność)
rozpocznij naukę
Strach, Lęk, Zależność, Sentymentalność
eXtraversion(ekstrawersja)
rozpocznij naukę
Ekspresyjność, Smiałość społeczna, Towarzyskość, Żwawość
agreeableness(ugodowość)
rozpocznij naukę
Skłonność do przebaczenia, Uprzejmość, Elastyczność, Cierpliwość
Conscientiousness(Sumienność)
rozpocznij naukę
Organizacja, Pracowitość, Perfekcjonizm, Rozwaga
Openess to Experience(Otwartość na doświadczenia)
rozpocznij naukę
Wrażliwość estetyczna, Dociekliwość, Kreatywność, Niekonwencjonalność
Czy HEXACO to tylko dodanie HH?
rozpocznij naukę
Nie! Neurotyczność = brak skłonności do doświadczania gniewu oraz uwzględnienie sentymentalności. Ugodowość = usunięte aspekty związane z moralnością, a włączono skłonność do doświadczania gniewu, wrogość i niecierpliwość.
HEXACO a Altruizm
rozpocznij naukę
Altruizm odwzajemniony: uczciwość - pokora + ugodowość; Altruizm krewniaczy - emocjonalność
HEXACO - Wady
rozpocznij naukę
Brak ortogonalności; pozbawienie neurotyczności klinicznego sensu; w słownikach, systematycznie replikują się tylko trzy czynniki: ekstrawersja, ugodowość i sumienność
HEXACO i Ciemna Triada Osobowości
rozpocznij naukę
Ciemna Triada Osobowości = psychopatia+makiawelizm+narcyzm. Niemalże idealna korelacja międyz latentną uczciwością-pokorą a ciemną triadą
System Wartości wg Rokeacha
rozpocznij naukę
Ostateczne(najważniejsze, ponadsytuacyjne ludzkie cele) i Instrumentalne(sposoby postępowania)
Prblemy Systemu Rokeacha
rozpocznij naukę
Nie wywodzi się z żadnej teorii; Porządkowy charakter skali; Ipsatywność; Brak możliwosci oceny rzetelności
Wartości Schwartza
rozpocznij naukę
1. Są przekonaniami 2. Dotyczą godnych pożądania celów 3. Przekraczają konkretne sytuacje 4. Kierują selekcją i oceną zachowań 5. Są uporządkowane wg ważności
Katalog Wartości Schwartza
rozpocznij naukę
Przekraczanie siebie; Otwartość na zmiany; Zachowawczość; Umacnianie siebie
Otwartość na siebie(Schwartz)
rozpocznij naukę
Kierowanie sobą w mysleniu; Kierowanie sobą w działaniu; Stymulacja; Hedonizm
Umacnianie siebie(Schwartz)
rozpocznij naukę
Hedonizm, Osiągnięcia, Władza nad ludźmi, Władza nad zasobami, Prestiż
Zachowawczość(Schwartz)
rozpocznij naukę
Prestiż, Bezpieczeństwo osobiste, Bezpieczeństwo społeczne, Przystosowanie do reguł, Przystosowanie do ludzi, Pokora
Przekraczanie siebie(Schwartz)
rozpocznij naukę
Pokora, Życzliwość-Niezawodność, Życzliwość - Troskliwość, Uniwersalizm społeczny, Uniwersalizm ekologiczny, Uniwersalizm-tolerancja
Pomiar Wartości - Portrait Values Questionaire(PVQ)
rozpocznij naukę
Mierzy wartości w sposób pośredni; nie zakłada, że ludzie mają wyraźnie wyartykułowane wartości i ich hierarchie; zadaniem badanych porównanie społeczne i porównywanie opisyanej osoby do siebie; skala odpowiedzi niesymetryczna
Kołowy MOdel Metacech Osobowości
rozpocznij naukę
Metacechy alfa i beta są ortogonalne; Przeciwne bieguny metacech zawierają nową jakość psycholog, która wykracza poza proste przeciwności; wymiary alfy i bety stanowi macierz, w której mozna zlokalizowac inne metacechy jakw moelem kołowym

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.