Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
sytuacja, gdy jedna strona transakcji ma więcej informacji o przedmiocie umowy
|
|
|
stymulanty rozwoju PR (3) rozpocznij naukę
|
|
1. kryterium geograficzne 2. kryterium przedmiotowe 3. kryterium technologiczne
|
|
|
stymulanty: kryterium geograficzne (7) rozpocznij naukę
|
|
1. demokracja 2. upadek systemu bipolarnego 3. wzrost znaczenia organizacji pozarządowych 4. wzrost poziomu skolaryzacji 5. zmniejszenie się analfabetyzmu 6. liczy się opinią publiczną 7. skuteczne egzekwowanie praworządności
|
|
|
stymulanty: kryterium przedmiotowe (6) rozpocznij naukę
|
|
deterytorialność: 1. praw i obowiązków państwa 2. własności 3. produkcji 4. świadczenia usług 5. waluty 6. zagrożeń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dynamiczny proces globalizacji -> osłabienie roli państwa i jego suwerenności (makro i mega ekonomia)
|
|
|
stymulanty: kryterium technologiczne (3) rozpocznij naukę
|
|
1. dynamiczny postęp technologii komunikacyjnych 2. uwarunkowania czynnika technologiczne: własna dynamika, kumulatywność, dyfuzyjność, akceleracja 3. druk, radio, BBC, TV kablowa, satelitarna, kasety wideo, kamery, telefaksy, telefony -> internet
|
|
|
stymulanty: kryterium technologiczne (3) ->2 rozpocznij naukę
|
|
1. światowy obieg informacji 2. Internet najbardziej przyczynił się do fenomenu PR 3. rynek amerykański odgrywa dużą rolę-> dużo konsumentów o wysokich dochodach
|
|
|
deterytorialność świadczenia usług: rozpocznij naukę
|
|
kiedyś usługi kojarzyły się tylko z miejscem ich powstania; rozwój internetu sprawił, że usługi finansowe i bankowe zaczęły być świadczone na odległość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. ad hoc 2. dziki 3. profesjonalny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
optymalizuje działanie systemu politycznego
|
|
|
co robi dziki rodzaj lobbingu? rozpocznij naukę
|
|
działa na granicy prawa lub je łamie
|
|
|
co robi profesjonalny rodzaj lobbingu? rozpocznij naukę
|
|
m.in. instytucjonalny, najskuteczniejszy, nie chwalą się osiągnięciami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bronimy tego co mamy i możemy stracić
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mamy coś i chcemy osiągnąć jeszcze więcej
|
|
|
lobbing pośredni/bezpośredni rozpocznij naukę
|
|
pośredni/bezpośredni wpływ na władze
|
|
|
metody lobbingu bezpośredniego (3) rozpocznij naukę
|
|
1. metoda sztucera i śrutówki 2. techniki judo 3. lobbing finansowy legalny/nielegalny
|
|
|
metody lobbingu pośredniego (2) rozpocznij naukę
|
|
1. kreowanie wizerunku 2. lobbing oddolny
|
|
|
metoda sztucera i śrutówki rozpocznij naukę
|
|
wiemy do kogo uderzyć, trzeba zidentyfikować kto interesuje się problemem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wkład w teksty ustawowe, techniczne;
|
|
|
klasyfikacja form lobbingu: (3) rozpocznij naukę
|
|
1. cel/strategia 2. sposób osiągania celu 3. oczekiwane rezultaty
|
|
|
lobbing -> kryteria oczekiwanych rezultatów (5) rozpocznij naukę
|
|
1. legislacyjny 2. normatywny 3. strukturalny 4. fałszywy 5. mix
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uzyskiwanie uprzywilejowanej pozycji w ramach obowiązujących reguł, tzw. plecy
|
|
|
pozytywne aspekty lobbingu: (4) rozpocznij naukę
|
|
1. zwiększa poczucie społecznej odpo. 2. ułatwia rozwiązywanie problemów ponad polityczne podziały 3. zwraca uwagę na sprawy, które były pomijane ze względu na koncentrację władzy na innych kwestiach 4. ułatwia rozwiązywanie konkretnych problemów środo.
|
|
|
negatywne aspekty lobbingu: (4) rozpocznij naukę
|
|
1. niebezpieczeństwo uzależnienia Interesów narodowych od zagranicznych grup nacisku 2. niekontrolowana działaność lobbystów 3. osłabia ład demokratyczny 4. ryzyko marginalizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. starożytność (Grecja, Rzym) 2. postępująca amerykanizacja -> obniżenia znaczenia nauk historycznych w Polsce 3. PR towarzyszy człowiekowi od początku naszej cywilizacji 4. USA kolebką PR -> potęga gospodarcza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. polityczna 2. społeczna 3. ekonomiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dział ekonomii, który zajmuje się badaniem w jaki sposób informacja wpływa na gospodarkę. informacja na ogromne znaczenie w dobie globalizacji, mediów i internetu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. interdyscyplinarność 2. instrumentalność 3. informatyzacja 4. inkorporacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pr-owiec musi posiadać szeroką wiedzę z wielu dziedzin, nie tylko tej, którą się zajmuje, aby wiedzieć, gdzie szukać potrzebnych mu informacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pr wykorzystywany do niecnych celów, czarny pr-> dezinformacja, ukrywanie informacji, wykorzystywany w kryzysowych sytuacjach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ciągle postępująca informatyzacja, potrzeba działań wykorzystujących internet, powstanie e-pr.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzrost znaczenia pr w życiu społeczno-politycznym i gospodarczym -> chęć zawłaszczenia osiągnięć PR do poszczególnych dziedzin nauki
|
|
|
pr Vs marketing i reklama: rozpocznij naukę
|
|
Polska: najpierw w kraju pojawił się marketing, a potem profesjonalne PR, słabość marketingu i reklamy->zainteresowanie PR, zmiana zachowań konsumentów ->efektywność marketingu i reklamy maleje, konsumeryzm
|
|
|