Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
to takie nazwy, ktore oznaczaja tylko jeden desygnat, nie istnieje wiecej desygnatow o takiej nazwie np adam mickiewicz, paryż
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to takie nazwy, które odnoszą się do większej ilości desygnatów mają więcej znaczeń np krzesło, najważniejszy budynek Francji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli mają jeden wyraz np. student analogiczne są nazwy złożone, które mają więcej wyrazów np. student mieszkający w Krakowie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mają więcej niż jeden wyraz np. student mieszkający w krakowie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sa obiektami materialnymi, ktore istnieja lub ktore moglyby faktycznie istniec np. pies, palac kultury, czlowiek o wzroscie 3 m
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sa to nazwy uczuc, wydarzen, relacji, ktore nie moga istniec materialnie np. mecz pilkarski, zlosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
maja tylko jedno znaczenie, istnieje tylko jeden taki obiekt np palac kultury, najstarszy czloiwke na swiecie (istnieje tylo jeden najstarszy czlowike na swiecie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnosza sie do wiekszej ilosci desygnatow, maja wiecej znaczen np krzeslo, czlowiek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nic nie znacza, nie maja znaczen, czlowiek o wzroscie 3 m, krasnoludek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idnosci sie do grgo co jest w rzeczywistosci, konkretny przedmiot danego rodzaju np wlasnie przechodze obok jakiegos DOMU
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnosi sie do calego gatunku do zbioru np DOM nie musi byc murowany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie odnosi sie do konkretnych orzedmiotow s rzeczywistosci a do liter, do nazwy np. “DOM”
|
|
|
STOSUNKI MIĘDZY ZAKRESAMI: rownowaznosc rozpocznij naukę
|
|
A=B np A-Wisła B- najdluzsza rzeka w polsce
|
|
|
STOSUNKI MIĘDZY ZAKRESAMI: nadrzednosc rozpocznij naukę
|
|
A(B np wszystkie koty sa ssakami A- ssaki B-koty, Koty naleza do ssakow
|
|
|
STOSUNKI MIĘDZY ZAKRESAMI: podrzednosc rozpocznij naukę
|
|
np niektore zwierzeta sa ssakami A- niekotre zwierzeta B-ssakami
|
|
|
STOSUNKI MIĘDZY ZAKRESAMI: wykluczanie/przeciwienstwo rozpocznij naukę
|
|
np zadna wrona nie jest koniem
|
|
|
STOSUNKI MIĘDZY ZAKRESAMI: niezaleznosc rozpocznij naukę
|
|
np niektorzy ludzie sa sportowcami, to znaczy ze sie krzyzuja, maja wspolne desygnaty i takie, ktore nie sa tej drugiej, niektorzy ludzie sa sportowcsmi, a niektorzy nie sa
|
|
|
błąd nieznane przez nieznane rozpocznij naukę
|
|
blad polegajacy na definiowaniu wyrazenia definicjami, ktore nie sa zrozumiale dla osoby ktorej staramy sie cos wyjasnic
|
|
|
bledne kolo bezposrednie blad to przez to samo rozpocznij naukę
|
|
blad polegajacy na tym ze w definicji, ktora podajemy pada slowo definiowe “ maslo maslane”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad polegacy na tym ze zakres obiektow ktorymi definiujemy dany termin jest szerszy niz fsktyczny zakres denotacji terminu definiowannegi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
za malo podajemy w naszej definicji i zawezamy definicje np atrament to niebieski plyn ktotego uzywa sie piszac piorem (atrament nie musi byc koniecznie niebiesi moze byc czarny) za waska opisujemy zbyt szczegolowo
|
|
|
definicja za szeroka i za waska rozpocznij naukę
|
|
blad ktory polega na tym ze zakres podpadajacy pod element definiowany i zwrot definiujacy sie pokrywaja a czesciowo nie np nozyce to narzedzie krawca (tak to prawda to narzedzie krawca ale rowniez narzedzie w innych zawodach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad polegajacy na tym ze element definiowany nalezy do zupkenie innej kategorri niz element definiujacy np czern to tyle co czarna rzecz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przynajmniej jedns przeslanka ogolna i twierdzaca (nie musi byc to ta sama)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w orzynajmniej jednej przeslance M jest rozlozone
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy ktoras z przeslanek jest przeczaca to wniosek toz przeczacy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy obie przeslanki prawdziwe twierdzace to wniosek tez twierdzacy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kazdy termin rozlozony we wniosku jest rozlozony w przeslance w ktorej wystepuje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprawda, ze / nie jest tak, ze / nie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jesli nie R / chyba, że R / dziala jak wlacznik i wylacznik
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z pewnoscia, prawie na pewno, prawdopodobnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka relacja ktora zachodzi miedzy x i y i w odwrotna strone miedzy y i x np bycie tej samej plci, bycie krewnym, bycie podobnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka relacja ktora zachodzi miedzy x i y, ale nie w odwrotna strone np bycie synem, bycie ojcem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nwm ani symetria ani asymetria np kochanie szanowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka relacja, ktore orzechodzi z jednefo na deugiego i z drugiego na trzeciego np bycie madrzejszym bycie wyzszym jak x jest wyzszy od y do d tez jest wyzsze od z
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwszy do drugego drugi do trzeciego, ale trzeci do pierwszegi nie np bycie znajomym, hycie ojcem, synem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to relacja ktora zaxhodzi miedzy danym elementem a nim samym np bycie w tym sanym eieku, bycie rowiesnikiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka relacja ktora nie zachodzi miedzy danym elementem a nim samym np bycie starszym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad polegaajcy na uznaniu iz dane twierdzenie bedac prawdziwe dla calosci jest prawdziwe rozniez do wszyskich elementow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad polegajacy na uznaniu iz dane stwierdzenie bedac prawdziwe odnosnie kazdego elementu tego zbioru jest prawdziwe w odniesieniu do calosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad polegajacy na uznaniu iz dane stwierdzenie jest prawdziw edla czesci danego zbioru jest prawdziwe rowniez dla ogolu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
argument opiera sie ja blednej regule ze jesli nikt nie udowodnil, ze nie ejst to nieprawdziwe, to z pewnoscia twierdzenie jest prawdziwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
argument prawdziwosci x-a zaklada juz jego prawdziwosc w przeslance
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blad nieistotnego wniosku, starajac sie udowodnic prawdziwosc tezy x idowadniamy prawdziwosc innej tezy, blednie sugerujac ze jest ona z powiazana z ta x
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
arugment odboszacy sie nie do tezy a do jej autora
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uzycie jakiego terminu w dwoch roznych znaczeniach
|
|
|