Pytanie |
Odpowiedź |
kto był pierwszym filozofem greckim rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ogólna teoria rzeczywistości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
filozoficzna refleksja nad człowiekiem
|
|
|
alegoria jaskini Platona - przedmioty materialne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
alegoria jaskini Platona - przedmioty matematyczne rozpocznij naukę
|
|
cienie i odbite obrazy rzeczy poza jaskinią
|
|
|
alegoria jaskini Platona - idea Dobra i Piękna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
alegoria jaskini Platona - idee rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
alegoria jaskini Platona - obrazy zmysłowe, wrażenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozum praktyczny (aksjologiczny) - cel rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozum instrumentalny - cel rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
koncepcja arche - powietrze rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
koncepcja arche - apeiron (bezkres) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyjmuje istnienie Boga jako bezosobowego bytu, który stworzył wszechświat, lecz nie ingeruje w jego losy
|
|
|
argument ontologiczny na rzecz istnienie Boga został sformułowany przez rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bada byt jako byt, celem ustalenia przyczyn jego istnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zastanawia się nad naturą samego myślenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
antropologia filozoficzna rozpocznij naukę
|
|
ogólna filozoficzna koncepcja człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
refleksja na temat absolutu jego natury i istnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teoria norm i wartości moralnych oraz postępowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
refleksja nad sztuką, doświadczeniem i wartościami estetycznymi
|
|
|
filozofia społeczna i polityczna rozpocznij naukę
|
|
rozważa zagadnienia związane z życiem społecznym i politycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osobowy, wieczny, wszechwiedzący, wszechmocny, dobry, stwórca wszechświata, transcendentny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedza, umiejętność, rozumienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka o związkach zachodzących między prawdziwością a fałszywością zdań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmuje się metodami postępowania stosowanymi w zakresie poznawania świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stałe miejsce zamieszkania, zwyczaj, obyczaj
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
3 sfery ludzkiej aktywności - Arystoteles rozpocznij naukę
|
|
prawda, efektywność, dobro
|
|
|
sfery ludzkiej aktywności Arystotelesa - poznawcza rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
sfery ludzkiej aktywności Arystotelesa - pojetyczna rozpocznij naukę
|
|
wytwarzanie rzemieślniczo-techniczne i artystyczne - poesis
|
|
|
sfery ludzkiej aktywności Arystotelesa - praktyczna rozpocznij naukę
|
|
działanie moralne - praxis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to co niezmienne, zasady wszechrzeczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kto wprowadził termin arche rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd, wg którego cała materia obdarzona jest życiem i wrażliwością - od Talesa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezkres, coś nieskończonego (wielkość) oraz nieokreślonego (jakość)
|
|
|
kto założył szkołę o charakterze filozoficzno-religijnym w Krotonie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kto akcentował zmienność wszystkich rzeczy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kto akcentował niezmienność bytu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
trwałe jest jedynie stawanie się rzeczy, jedyną trwałą rzeczą jest zasada albo prawo zmiany rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miara albo takie ułożenie rzeczy dzięki któremu na przekór powszechnej zmienności świat jest jednością, jest w lądzie
|
|
|
kto sformułował zasadę niesprzeczności rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruch jest absurdalny i niemożliwy
|
|
|
tezy przeciwne do tez Parmenidesa rozpocznij naukę
|
|
dychotomia, Achilles i żółw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyroda składa się z 4 żywiołów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ciała składające się z jednorodnych części
|
|
|
alegoria jaskini Platona - świat zjawiskowy, pozorny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
alegoria jaskini Platona - właściwy byt rozpocznij naukę
|
|
świat na zewnątrz jaskini
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór wszystkich przedmiotów materialnych
|
|
|
alegoria jaskini Platona - umysł rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
alegoria jaskini Platona - prawdziwy byt rozpocznij naukę
|
|
świat na zewnątrz jaskini
|
|
|
alegoria jaskini Platona - materialny świat zmysłowy rozpocznij naukę
|
|
cienie i rzeczy w jaskini
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inteligibilność, niecielesność, hierarchiczność, niezmienność, samoistność, jedność
|
|
|
co oznacza inteligibilność? rozpocznij naukę
|
|
bycie przedmiotem intelektu i tylko przez intelekt mogą być ujęte
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczestnictwo rzeczy w ideach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzeczy są kopiami idei, a one ich wzorami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzajemne obcowanie rzeczy i idei
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powszechniki - dowolne pojęcie, odnoszące się do rodzaju lub gatunku rzeczy oraz związana z nim nazwa
|
|
|
spór o universalia - Platon rozpocznij naukę
|
|
skrajny realizm pojęciowy
|
|
|
spór o universalia - Arystoteles rozpocznij naukę
|
|
umiarkowany realizm pojęciowy
|
|
|
spór o universalia - Jan z Sulisbury rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
spór o universalia - Roscelin rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klasyczna, pozytywistyczna, analityczna, postmodernistyczna, sokratejsko-egzystencjalna
|
|
|
zdanie w sensie logiczne to takie... rozpocznij naukę
|
|
któremu możemy przypisać wartość prawdy albo fałszu
|
|
|
typy zdania w sensie logicznym rozpocznij naukę
|
|
analityczne i syntetyczne
|
|
|
co to są zdania analityczne? (od kogo) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co to są zdania syntetyczne? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielkie opowieści - uniwersalistyczne koncepcje filozoficzne, naukowe, polityczne, religijne, artystyczne nie dopuszczające innych opcji
|
|
|
co to wiedza fundamentalna rozpocznij naukę
|
|
dotycząca ostatecznych przyczyn tego co istnieje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotycząca całości tego co istnieje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poddająca każdy pogląd, obraz świata osądowi i krytyce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dążeniem do zdobycia wiedzy, sztuką dobrego życia, dążeniem do zdobycia mądrości życiowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zdanie analityczne to zdanie, w którym... rozpocznij naukę
|
|
treść orzecznika zawarta jest w treści podmiotu
|
|
|
co jest podstawą sensu w filozofii? rozpocznij naukę
|
|
rozum i doświadczenie zmysłowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaprzeczenie istnienia Boga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawiesza sąd w kwestii istnienia i natury Boga (nie wiemy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak zainteresowania kwestią istnienia lub nieistnienia Boga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uznaje świat za aspekt Boga, Bóg nie jest odmiennym bytem ale stanowi cały porządek natury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bóg istnieje ale nie ingeruje w funkcjonowanie świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnieje taki Bóg, odrębny i niezależny, który jest w związku z istotami ludzkimi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poza granicami bytu i ludzkiego poznania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli Bóg jest wszechmocny, wszechwiedzący i nieskończenie dobry to dlaczego istnieje na świecie cierpienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zło powstałe w wyniku działań człowieka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystko co złe we wszechświecie fizycznym
|
|
|
5 dróg Tomasza z Akwinu - argumenty na istnienie Boga rozpocznij naukę
|
|
kinetyczny, etiologiczny, kontyngencjalny, klimatologiczne, teologiczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiedzę o istnieniu Boga możemy zdobyć tylko dzięki wierze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
choć nie można udowodnić istnienia Boga, to ani rozum, ani doświadczenie nie wykluczają jego istnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naczelne wartości ulegają odwartosciowaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
człowiek, który o świecie jaki jest sądzi, że nie powinien taki być, a o świecie jaki powinien być sądzi że nie istnieje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada ładu, harmonii i porządku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postawa ekstazy, napięcia, naporu dla których nie ma barier
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
malarstwo, rzeźba, epika (sztuka wyobraźni)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aktorstwo, taniec, muzyka, performance
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przechodzi od tego co zmienne, empiryczne, z doświadczenia do tego co ogólne
|
|
|
co to rozum instrumentalny? rozpocznij naukę
|
|
nastawiony na znalezienie skutecznych środków do określonych celów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wychodzi od dobra i odnosi to ogólne do szczegółowej sytuacji
|
|
|
dwojakie rozumienie poznania (z epistemologii) rozpocznij naukę
|
|
jako czynność (akt) i jako wytwór czynności (wiedza)
|
|
|
warunki uznania przekonania za wiedzę rozpocznij naukę
|
|
bycie przekonaniem prawdziwym i uzasadnionym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bezpośrednie i pośrednie (intuicyjne i dyskursywne); nierefleksjne i refleksyjne; zmysłowe i intelektualne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
akt świadomości, którego przedmiotem jest inny akt lub stan świadomości
|
|
|
trzy postaci myśli - rezultaty myślenia rozpocznij naukę
|
|
pojęcia, sądy/przekonania, rozumowania
|
|
|
przekonanie może być uzasadnione gdy: rozpocznij naukę
|
|
1. mamy silne empiryczne dowody na jego prawdziwość i/lub 2. zostało nabyte za pomocą wiarygodnych metod 3. posiada moc objaśniającą 4. zostało logicznie wywnioskowane z wiedzy 5. jest spójne z korpusem przyjętych przekonań
|
|
|
trzy pytania Immanuela Kanta rozpocznij naukę
|
|
co mogę wiedzieć, co powinienem czynić, kim jest człowiek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
semiotyka, logika formalna, ogólna metodologia nauk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
etyka praktyczna, normatywna, metaetyka, opisowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrozumiały stosunek wobec poglądów i postaw innych ludzi; tolerancyjność, pobłażliwość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ideologia głosząca dążenie do zniesienia prywatnej własności środków produkcji oraz podziałów klasowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruch polityczny podporządkowujący interesy innych narodów we własnym celu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ideologia i ruch społeczny głoszące zbędność państwa i wszelkich jego organów, uznające nieograniczoną wolność jednostki za wartość nadrzędną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadanie czemuś mocy prawnej, stwierdzenie zgodności z prawem
|
|
|
od czego zaczyna się filozofowanie rozpocznij naukę
|
|
doświadczenie, zdziwienie, wątpliwość
|
|
|
cechy filozofii starożytnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
koncepcja arche - statyka i jedność bytu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
koncepcje arche - homoiomerie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
koncepcje arche - 4 żywioły rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
dwie drogi filozoficznego badania - Parmenides z Elei rozpocznij naukę
|
|
droga absolutnej prawdy, droga złudnego mniemania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie jest możliwe, aby rzeczy sprzeczne mogły równocześnie współistnieć
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wolter, Kościuszko, Epikur
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kto powiedział "Gott is todt" Bóg jest martwy? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
domena estetyki apollińskiej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
domena estetyki dionizyjskiej rozpocznij naukę
|
|
wzniosłość (oczarowanie ogromem natury)
|
|
|
ludzka psychika to wynik działania trzech dynamizmów rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na jakiej zasadzie działa id (libido)? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na jakiej zasadzie działa ego? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na jakiej zasadzie działa superego? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|