logopedia

 0    31 fiszek    marlenabista
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
logopedia wdg L. Kaczmarka
rozpocznij naukę
samodzielna dyscyplina naukowa która bada wszystkie aspekty mowy oraz łączy wyniki badań wszystkich dyscyplin które zajmują się mową
aspekty mowy
rozpocznij naukę
embriologiczny, patologiczny, społeczny, artystyczny
w obręb logopedii wchodzą następujące działy
rozpocznij naukę
teoria mowy, embriologia mowy, ksztaltowanie mowy w ontogenezie, nauczanie mowy osób z niepełnosprawnościami, porozumiewanie się głucho niewidomych, percepcją wypowiedzi słownych, fonetyka, zaburzenia komunikacji językowej, kultura żywego słowa
logopedia I. Styczek
rozpocznij naukę
nauka, która kształtuje prawidłową mowę, usuwa wady i uczy mowy w przypadku jej braku/utraty, interesuje się wpływem na psychikę osoby by wytworzyć w niej odpowiedni stosunek do wady, zapobiega wpływą wad na kształtowanie osobowości
zadania logopedii l. kaczmarek 1 grupa
rozpocznij naukę
poprawne pisanie zgodnie z zasadami, zwalczanie i zapobieganie problemom z wymową, poprawa zdolności do poprawnego artykułowania słów, poszerzanie słownictwa oraz rozwijanie umiejętności swobodnego i pewnego wyrażania się.
2 grupa nauczanie głuchoniemych mowy (zad. logopedii)
rozpocznij naukę
uczanie odczytywania mowy z ust, wykorzystanie resztek słuchowych lub dawnych umiejętności wymowy. komunikowanie się ociemniałych oraz badania możliwości percepcji dźwiękowej głuchoniemych za pomocą analizatora dotykowego
zadania logopedii wdg Styczek gr.1
rozpocznij naukę
ksztaltowanie mowy w przedszkolu, szkole pod względem fonetycznym, formowania zdań, leksykalnym, doskonalenie mowy ukształtowanej
zad. logopedii wdg Styczek 2 grupa
rozpocznij naukę
usuwanie wad wymowy, nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty, usuwanie zaburzeń głosu, usuwanie trudności w czytaniu, pisaniu
z jakimi naukami współpracuje logopedia
rozpocznij naukę
pedagogika psychologia, psychiatria, pediatria foniatria neurologia fizjologia fonetyka filozofia, fizjoterapia cybernetyka wokalistyka rytmologia fizyka Biochemia ortodoncja socjologia kultura żywego słowa grafologia laryngologia
warunki aby dyscyplina naukowa była samodzielna
rozpocznij naukę
własny przedmiot badań, własne metody, własny język (nomenklatura)
koncepcję
rozpocznij naukę
medyczna, pedagogiczna, holistyczna
koncepcja medyczna
rozpocznij naukę
lekarz wypisuję receptę, dostaje wskazówki jak ma się leczyć, nie wgłębia się w to jak na nas wpływa, bez współpracy i relacji
koncepcja pedagogiczna
rozpocznij naukę
ze scenariuszem, współpracą, metodami
koncepcja holistyczna
rozpocznij naukę
mowa jako efekt działania układów i systemów, działanie organizmu i jego wpływ na mowę i komunikację, patrzenie na pacjenta całościowo, kierowanie do specjalistów
logopedia jako profesja
rozpocznij naukę
ludzi niepełnosprawnych/ pełnosprawnych którzy mają ZZK, populację nietkniętą (nie mają ZZK ale są objęci działaniami profilaktycznymi)
zakres obowiązków logopedy
rozpocznij naukę
zapobieganie, diagnostyka i terapia ZZK, działalność doradczą, opiniującą, badawcza, publikacyjna, oświatowa, kształceniowa, samokształceniowa
logopeda zajmuje się
rozpocznij naukę
kształtuje i wzmacnia umiejętności mówienia i rozumienia, naprawia odstępstwa od normy, uczy porozumiewania się osób u których mowa nie wykształciła się lub wystąpiły problemy z jej opanowaniem
specjalności logopedyczne (Z. Kurkowski)
rozpocznij naukę
logopeda ogólny, surdologopeda, neurologopeda, balbutologopeda, oligofrenologopeda, ortoepik, glottodydaktyk
przejęzyczenie
rozpocznij naukę
pomyłka przy wymawianiu, deformacja językowa
2 podłoża popełnianych przejęzyczeń
rozpocznij naukę
psychologiczny, jezykowy
czynniki przejęzyczeń
rozpocznij naukę
biologiczne (tempo mówienia) psychiczne (trauma, nieśmiałość, strach,)
rodzaje przejęzyczeń
rozpocznij naukę
transmutacja metateza elizja epenteza antycypacja wyrazów, perseweracja wyrazów, kontaminacja
transutacja
rozpocznij naukę
wszystkie cechy artykulacyjne jednej głoski zostały przeniesione na inną głoskę sąsiadującą z nią bezpośrednio lub w pewnym oddaleniu
rodzaje transmutacji
rozpocznij naukę
wsteczna (zjane zjawisko) postępowa (atmosmera) transmutacja polegająca na obustronnym uzależnieniu od kontekstu fonetycznego
metateza
rozpocznij naukę
polega na przedstawieniu głosek w wyrazach lub całych wyrazów wypowiedzi. spotyka się sporadyczne przypadki przyjmowania metatez w języku potocznym np. Durszlak i druszlak
elizja
rozpocznij naukę
nieuwaga pośpiech lub inne okoliczności towarzyszące wypowiedzi powodują opuszczenie w wyrazie głoski lub grupy głosek
epenteza
rozpocznij naukę
niepotrzebne wtrącanie głoski lub kilku głosek w wyraz w przypadku omawianego tematu także niepotrzebne wtrącanie wyrazu nie należącego do danej wypowiedzi
epenteza rodzaje
rozpocznij naukę
głosek (atutobus, przemawawiając) wyrazu w zdaniu (on ci to na pewno dobrze najlepiej zrobi)
atypacja wyrazów
rozpocznij naukę
polega na przedwczesnym użyciu jakiegoś członu wypowiedzi który dopiero w dalszym ciągu ma swoje logiczne i gramatyczne uzasadnienie
perseweracja wyrazów
rozpocznij naukę
Jeżeli jakiś wyraz już użyty w prawidłowym kontekście wypowiedzi narzuca się przy jej dalszym formułowaniu pojawiają się tam bez potrzeby i sensu (jakoś się wyrosło się)
kontaminacja
rozpocznij naukę
swoisty rodzaj kompozycji dwóch jednostek leksykalnych krzyżowanie się różnych kompozycji wypowiedzeniowych (zatelefonić (zatelefonować + zadzwonić)

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.