Pytanie |
Odpowiedź |
logopedia wdg L. Kaczmarka rozpocznij naukę
|
|
samodzielna dyscyplina naukowa która bada wszystkie aspekty mowy oraz łączy wyniki badań wszystkich dyscyplin które zajmują się mową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
embriologiczny, patologiczny, społeczny, artystyczny
|
|
|
w obręb logopedii wchodzą następujące działy rozpocznij naukę
|
|
teoria mowy, embriologia mowy, ksztaltowanie mowy w ontogenezie, nauczanie mowy osób z niepełnosprawnościami, porozumiewanie się głucho niewidomych, percepcją wypowiedzi słownych, fonetyka, zaburzenia komunikacji językowej, kultura żywego słowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka, która kształtuje prawidłową mowę, usuwa wady i uczy mowy w przypadku jej braku/utraty, interesuje się wpływem na psychikę osoby by wytworzyć w niej odpowiedni stosunek do wady, zapobiega wpływą wad na kształtowanie osobowości
|
|
|
zadania logopedii l. kaczmarek 1 grupa rozpocznij naukę
|
|
poprawne pisanie zgodnie z zasadami, zwalczanie i zapobieganie problemom z wymową, poprawa zdolności do poprawnego artykułowania słów, poszerzanie słownictwa oraz rozwijanie umiejętności swobodnego i pewnego wyrażania się.
|
|
|
2 grupa nauczanie głuchoniemych mowy (zad. logopedii) rozpocznij naukę
|
|
uczanie odczytywania mowy z ust, wykorzystanie resztek słuchowych lub dawnych umiejętności wymowy. komunikowanie się ociemniałych oraz badania możliwości percepcji dźwiękowej głuchoniemych za pomocą analizatora dotykowego
|
|
|
zadania logopedii wdg Styczek gr.1 rozpocznij naukę
|
|
ksztaltowanie mowy w przedszkolu, szkole pod względem fonetycznym, formowania zdań, leksykalnym, doskonalenie mowy ukształtowanej
|
|
|
zad. logopedii wdg Styczek 2 grupa rozpocznij naukę
|
|
usuwanie wad wymowy, nauczanie mowy w przypadku jej braku lub utraty, usuwanie zaburzeń głosu, usuwanie trudności w czytaniu, pisaniu
|
|
|
z jakimi naukami współpracuje logopedia rozpocznij naukę
|
|
pedagogika psychologia, psychiatria, pediatria foniatria neurologia fizjologia fonetyka filozofia, fizjoterapia cybernetyka wokalistyka rytmologia fizyka Biochemia ortodoncja socjologia kultura żywego słowa grafologia laryngologia
|
|
|
warunki aby dyscyplina naukowa była samodzielna rozpocznij naukę
|
|
własny przedmiot badań, własne metody, własny język (nomenklatura)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
medyczna, pedagogiczna, holistyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lekarz wypisuję receptę, dostaje wskazówki jak ma się leczyć, nie wgłębia się w to jak na nas wpływa, bez współpracy i relacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze scenariuszem, współpracą, metodami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mowa jako efekt działania układów i systemów, działanie organizmu i jego wpływ na mowę i komunikację, patrzenie na pacjenta całościowo, kierowanie do specjalistów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ludzi niepełnosprawnych/ pełnosprawnych którzy mają ZZK, populację nietkniętą (nie mają ZZK ale są objęci działaniami profilaktycznymi)
|
|
|
zakres obowiązków logopedy rozpocznij naukę
|
|
zapobieganie, diagnostyka i terapia ZZK, działalność doradczą, opiniującą, badawcza, publikacyjna, oświatowa, kształceniowa, samokształceniowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kształtuje i wzmacnia umiejętności mówienia i rozumienia, naprawia odstępstwa od normy, uczy porozumiewania się osób u których mowa nie wykształciła się lub wystąpiły problemy z jej opanowaniem
|
|
|
specjalności logopedyczne (Z. Kurkowski) rozpocznij naukę
|
|
logopeda ogólny, surdologopeda, neurologopeda, balbutologopeda, oligofrenologopeda, ortoepik, glottodydaktyk
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pomyłka przy wymawianiu, deformacja językowa
|
|
|
2 podłoża popełnianych przejęzyczeń rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
biologiczne (tempo mówienia) psychiczne (trauma, nieśmiałość, strach,)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
transmutacja metateza elizja epenteza antycypacja wyrazów, perseweracja wyrazów, kontaminacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie cechy artykulacyjne jednej głoski zostały przeniesione na inną głoskę sąsiadującą z nią bezpośrednio lub w pewnym oddaleniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wsteczna (zjane zjawisko) postępowa (atmosmera) transmutacja polegająca na obustronnym uzależnieniu od kontekstu fonetycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na przedstawieniu głosek w wyrazach lub całych wyrazów wypowiedzi. spotyka się sporadyczne przypadki przyjmowania metatez w języku potocznym np. Durszlak i druszlak
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieuwaga pośpiech lub inne okoliczności towarzyszące wypowiedzi powodują opuszczenie w wyrazie głoski lub grupy głosek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niepotrzebne wtrącanie głoski lub kilku głosek w wyraz w przypadku omawianego tematu także niepotrzebne wtrącanie wyrazu nie należącego do danej wypowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głosek (atutobus, przemawawiając) wyrazu w zdaniu (on ci to na pewno dobrze najlepiej zrobi)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na przedwczesnym użyciu jakiegoś członu wypowiedzi który dopiero w dalszym ciągu ma swoje logiczne i gramatyczne uzasadnienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jeżeli jakiś wyraz już użyty w prawidłowym kontekście wypowiedzi narzuca się przy jej dalszym formułowaniu pojawiają się tam bez potrzeby i sensu (jakoś się wyrosło się)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swoisty rodzaj kompozycji dwóch jednostek leksykalnych krzyżowanie się różnych kompozycji wypowiedzeniowych (zatelefonić (zatelefonować + zadzwonić)
|
|
|