| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   najmniejszych najprostszych, jednokomórkowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   grzybach mikroskopowych (drożdże i pleśnie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jednokomórkowe pierwotniaki  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Algologia (łac)/ Fykologia (gr.) to nauka o  |  |   prostych organizmach wodnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wirusach „nieżyjące” pasożytnicze cząstki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Theodor Schwann, Matthias Jacob Schleiden oraz Rudolf Virchow  |  |   teoria komórkowa: cała materia ożywiona zbudowana jest z komórek i komórki mogą się rozwijać jedynie z komórek już istniejących  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jako pierwszy przeprowadził szczepienie.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   odkrycie m.in. zjawiska wywoływania chorób przez mikroorganizmy. wykazał, że to mikroorganizmy prowadzą fermentację i psucie się żywności i że mogą zostać zabite przez ciepło. Pasteryzacja. Opracował pierwszą szczepionkę (przeciw wściekliźnie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wykazał, że konkretna bakteria powoduje konkretną chorobę  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Bacillus anthracis powodują  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Mycobacterium tuberculosis  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zalecił mycie rąk w celu zapobieżania przenoszenia patogenów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wprowadził początki aseptyki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   odkrył wirus mozaiki tytoniowej TMV, coś mniejszego niż bakterie – wirusy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   odkrył pierwszy antybiotyk  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Dzięki rozwojowi immunologii  |  |   identyfikacja niektórych bakterii na podstawie serotypów, śledzenie źródła epidemii  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Współczesnej mikrobiologia korzysta z osiągnięć  |  |   genetyki, metod molekularnych i inżynierii genetycznej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   złożone z nici pochodzących z 2 różnych źródeł  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wstawił zwierzęce DNA do DNA bakterii i bakteria zaczęła produkować zwierzęce białko  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na skalę przemysłową wytwarzane są:  |  |   - ludzka insulina - czynniki krzepnięcia dla chorych na hemofilię - interferony - hormony - witaminy i inne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ustanowił system nomenklatury naukowej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Każdy organizm na unikalną nazwę złożoną z 2 członów  |  |   Nazwa rodzaju i epitet określający gatunek  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   o grupa podobnych organizmów, które mogą się krzyżować między sobą, ale nie z osobnikami z innych grup i dawać płodne potomstwo  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nauka o klasyfikowaniu żywych organizmów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   grupa organizmów na danym poziomie systemu klasyfikacji  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Dlaczego nazwy podaje się w łacinie?  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jeden, ale niezidentyfikowany gatunek  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kilka gatunków w ramach tego samego rodzaju  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nieokreślony gatunek z rodzaju Formica  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kilka gatunków bakterii z rodzaju Bacillus  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Numerem 1 opisane jest/są:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Numerem 2 opisane jest/są:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Numerem 3 opisane jest/są:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Numerem 4 opisane jest/są:  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Brak peptydoglikanu w ścianach komórkowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Odmienna struktura lipidów w bł. komórkowych (są rozgałęzione i mają wiązania eterowe, a nie estrowe)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Obecność intronów w niektórych genach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   (redukują CO2 za pomocą H2 dając CH4), mają specjalne koenzymy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   (halofile, termofile, acidofile, alkalofile) żyją w środowiskach ekstremalnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Biota dzieli się na 3 domeny:  |  |   Bacteria (Eubacteria) • Archaea (Archaebacteria) - Bacteria i Archaea – Procaryota z gr. „nibyjądro” • Eukarya (Eukaryota) – gr. „prawdziwe jądro”  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Protisty • Grzyby • Rośliny • Zwierzęta  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wielkość 0,2-2 um średnicy, bywają większe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   brak jądra i jąderek, jest nukleoid, który nie jest odgraniczony od cytoplazmy żadną błoną  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   materiał genetyczny stanowi genofor złożony z pojedynczej nagiej, kolistej cząsteczki DNA (w rejonie nukleoidu) i plazmidy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   brak organelli otoczonych błoną, centra energetyczne to skomplikowane mezosomy, brak cytoszkieletu i ruchu cytoplazmy, rybosomy 70S  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Na podłożach standardowych i w stałych warunkach hodowli komórki danego gatunku  |  |   mają zawsze określone kształty będący ich istotną cechą diagnostyczną  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   o zmienionych kształtach. Pojawiają się w okresie starzenia się bakterii  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA KOM. BAKTERYJNEJ  |  |   elastyczna struktura nadająca komórce bakteryjnej określony kształt  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA KOM. BAKTERYJNEJ  |  |   stanowi barierę ochronną przed czynnikami zewnętrznymi fizycznymi i chemicznymi, a także przed innymi mikroorganizmami  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA KOM. BAKTERYJNEJ  |  |   pełni głównie funkcje mechaniczną, ogranicza objętość komórki bakteryjnej i chroni ją przed pęknięciem  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA KOM. BAKTERYJNEJ  |  |   jest przepuszczalna dla licznych substancji niskocząsteczkowych i soli mineralnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA KOM. BAKTERYJNEJ  |  |   charakterystyczny składnik ściany komórkowej bakterii to heteropolimer peptydoglikan (mureina)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę w zależności od budowy ściany komórkowej oraz struktury przestrzennej peptydoglikanu ryróżniamy bakterie  |  |   gram-dodatnie, gram-ujemne, kwasooporne, bez ściany  |  |  | 
|  rozpocznij naukę peptydoglikan (mureina) jest złożony z długich nierozgałęzionych łańcuchów, w których na przemian występują cukrowce:  |  |   N-acetyloglukozamina (NAG) - kwas N-acetylomuraminowy (NAM) połączone wiązaniami β-1,4-glikozydowymi  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Peptoglikanzbudowany jest z nierozgałęzionych łańcuchów, w których naprzemiennie występują  |  |   kwas acetylomuraminowy i N-acetyloglukozamina  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Trzon mureiny stanowią proste  |  |   nierozgałęzione łańcuchy glikanowe,  |  |  | 
|  rozpocznij naukę U bakterii gram-ujemnych tetrapeptyd zawiera kolejno:  |  |   -L-alanina -kwas D-glutaminowy -Kwas mezo-diaminopimelinowy (DAP) -D-alanina  |  |  | 
|  rozpocznij naukę DAP z jednego tetrapeptydu łączy się z D-Ala drugiego tworząc tzw  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Proste, nierozgałęzione łańcuchy glikanowe  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę U bakterii gram-dodatnich tetrapeptyd zawiera:  |  |   L-alanina -D-glutamina -L-lizyna -D-alanina  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Dla woreczka mureinowego bakterii Gram-dodatnich charakterystyczna jest obecność:  |  |   L-lizyny i mostków pentaglicynowych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę N-acetyloglukozamina, kwas N-acetylomuraminowy, kwas mezo-diaminopimelinowy D-alanina  |  |   nie występują w komórkach roślin i zwierząt, co jest wykorzystywane w medycynie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   enzym, występuje w łzach, komórkach układu immunologicznego, śluzie jamy nosowej i białku jaja.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Rozszczepia w mureinie wiązanie glikozydowe powodując jej rozpad na dwusacharydy NAG-NAM. Jest więc (N-acetylo)-muramidazą  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   niszczy głównie komórki bakteryjne gram-dodatnich, a także niektóre gram-ujemne. D  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zaburza syntezę ściany komórkowej, poprzez zahamowanie tworzenia wiązań peptydowych w mostkach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   około 40 warstw siatki mureinowej o grubości 20-80 nm  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   peptydoglikan stanowi 30-70% suchej masy ściany komórkowej.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Pomiędzy łańcuchy peptydoglikanu wplecione są też  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę kwasy tejchojowe (Ta) o budowie zależnej od gatunku stanowią  |  |   warstwę plastyczną ściany komórkowej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Kwasy tejchojowe stanowią nawet  |  |   do 50% suchej masy ściany komórkowej bakterii G+  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   to łańcuchowe polimery złożone z 8-50 cząsteczek fosforanu gilcerolu lub fosforanu rybitolu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Synteza kwasów tejchojowych wymaga  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę kwasy tejchuronowe - ich synteza wymaga obecności  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Kwasy lipotejchojowe (LTA) są złożone z łańcucha  |  |   kwasu tejchojowego oraz komponentu tłuszczowego (pochodnych glicerolu)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Bardzo ważną rolę w ścianie komórkowej bakterii G+ pełnią  |  |   polisacharydy oraz białka  |  |  | 
|  rozpocznij naukę białka i powierzchniowe cukry są  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zmienność struktury ściany odpowiada za zmienność serotypową  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Białka w ścianie komórkowej Gram+  |  |   pełnić funkcję adhezynm enzymów i inwazyn. Mogą chronić bakterie przed zlizowaniem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Siatka mureiny jest jednowarstwowa  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Gram- na zewnątrz ściany znajduje się dodatkowa błona, tzw.  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Gram- Praktycznie jedyną funkcją warstwy mureiny komórek gram ujemnych jest  |  |   zapobieganie cytolizie wywołanej zmianami ciśnienia osmotycznego  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Gram- Między błoną zewnętrzną a błoną cytoplazmatyczną znajduje się tzw  |  |   przestrzeń peryplazmatyczna  |  |  | 
|  rozpocznij naukę przestrzeń peryplazmatyczna  |  |   w niej „pływa” mureina, a także liczne enzymy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   białko, jedno z liczniejszych w ścianie G-, tworzy mostki między peptydoglikanem, a błona zewnętrzną, stabilizuje ścianę wiążąc błonę zewnętrzną do peptydoglikanu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   są najbardziej efektywnymi endotoksynami bakterii,  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wywołującymi gorączkę i biegunkę!  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Konsekwencją obecności błony zewnętrznej i lipoprotein Brauna jest wysoka (20-30%)  |  |   zawartość lipidów w ścianie komórkowej bakterii Gram  |  |  | 
|  rozpocznij naukę błona zewnętrzna Gram- zbudowana jest z  |  |   z fosfolipidów, licznych białek, lipoproteiny Brauna, lipopolisacharydu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Gram- Białka pełnią funkcje;  |  |   transportową, receptorową i enzymatyczną  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   O-swoistego łańcucha bocznego (antygen O), rdzenia oligosacharydowego, lipidu A  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jest właściwą endotoksyną uwalnianą w przewodzie pokarmowym gospodarza po śmierci komórek bakteryjnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Składnikiem ściany komórkowej bakterii Gram- działającym jako toksyna na organizm gospodarza jest  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Kwasy tejchojowe są typowe dla budowy ściany komórkowej  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Lipoproteina Brauna jest składnikiem  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA BAKTERII KWASOOPORNYCH  |  |   Cienka, wewnętrzna warstwa petydoglikanu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA BAKTERII KWASOOPORNYCH  |  |   Do niej przyłączony jest arabinogalaktan, który z kolei połączony jest z wysokocząsteczkowymi kwasami mykolowymi. Do błony zakotwiczone są także długie łańcuchy lipoarabinomannanu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ŚCIANA KOMÓRKOWA BAKTERII KWASOOPORNYCH  |  |   Całość jest „przykryta” warstwą polipeptydową  |  |  | 
|  rozpocznij naukę WARSTWA POWIERZCHNIOWA „S-LAYER”  |  |   występuje zarówno u G+, jak i G-  |  |  | 
|  rozpocznij naukę WARSTWA POWIERZCHNIOWA „S-LAYER”  |  |   jednocząsteczkowa warstwa zbudowana z ciasno ułożonych cząsteczek białek lub glikoprotein, na zewnątrz komórki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Stabilizacja mechaniczna, termiczna i osmotyczna ochrona przed czynnikami chemicznymi i biologicznymi rola w adhezji do komórek immobilizacja różnych cząstek zawiera enzymy o rozmaitych funkcjach odpowiada za ciepłooporność  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Stablilizacja mechaniczna, termiczna, osmotyczna oraz ochronna to jedna z głównych funkcji:  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Nukleoid to obszar komórki prokariotycznej będący  |  |   odpowiednikiem jądra komórkowego u Eukaryotwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nie jest oddzielony od cytoplazmy otoczką jądrową  |  |  | 
|  rozpocznij naukę genofor zawarty w nukleoidzie to  |  |   pojdeyńcza, kolista cząsteczka dwuniciowego DNA  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Rybosomy u Prokaryota są mniejsze niż u  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   mają niższą masę cząsteczkową i stałą sedymentacji Svedberga wynoszącą 70S, w porównaniu do 80S u Eukaryota.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wybiórczo hamują syntezę białek na rybosomach 70S, nie wpływając na działanie rybosomów 80S  |  |  | 
|  rozpocznij naukę geny kodujące 16S rRNA zawierające wysoce konserwatywne sekwencje nukleotydów,  |  |   które są praktycznie niezmienne w obrębie gatunków bakterii i Archaea  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   polisacharydy, tłuszcze, polifosforany, siarka  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   znajdują się one w komórce w postaci osmotycznie nieczynnej i są nierozpuszczalne w wodzie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę do odkładania substancji zapasowych konieczne jest,  |  |   aby w podłożu były obecne składniki potrzebne do ich syntezy, a jednocześnie wzrost komórki musi być zatrzymany.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Substancje tłuszczowe: u wielu bakterii te kropelki zawierają  |  |   kwas poli-β-hydrijsymasłowy (PHB), poliester rozpuszczalny w chloroformie, nierozpuszczalny w eterze. PHB zbudowany jest z około 60 reszta kwasy β-hydroksymasłowego  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zawierają magetyt Fe3O4, u niektórych bakterii wodnych, umożliwiają orientację i poruszanie się w polu magnetycznym  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   u wodnych bakterii, gł. sinic, pływanie góra-dół  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Kryształy u laseczek tworzących endospory, zawierają substancje toksyczne dla niektórych owadówparasporalne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   u licznych bakterii autotroficznych, zawierają enzymy do wiązania CO2  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   u sinicm zawierają fikobiliproteiny, barwniki pochłaniające światło  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   u bakterii zielonych, zawierają tłuszcze, białko i bakteriochlorofili, pochłaniają światło  |  |  | 
|  rozpocznij naukę U Gram+, przetrwalnikujących laseczek na terenie cytoplazmy znajdują się substancje toksyczne dla niektórych owadów (insektycydy) Są to:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Aktywny ruch wywołany jest  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Ruchy swobodne organizmów jednokomórkowych lub kolonijnych i komórek  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Taksje w stronę przeciwną do źródła bodźca  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zależnie od rodzaju bodźca wywołującego taksje wyróżnia się  |  |   fototaksje (światło) o termotaksje (ciepło) o chemotaksje (bodźce chemiczne) o magnetotaksje (pole magnetyczne)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Umiejscowienie i liczba rzęsek jest dla bakterii  |  |   cechą charakterystyczną i ma znaczenie taksonomiczne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   po jednej rzęsce na obu biegunach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Mają pęczek rzęsek na obu biegunach  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Okrągłorzęse (perytrychalne)  |  |   rzęski rozmieszczone dookoła komórki lub na jej całej powierzchni  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę jednorzęse (monotrychalne)  |  |   mają jedną biegunową rzęskę  |  |  | 
|  rozpocznij naukę czuborzęse (lofotrychalne)  |  |   mają pęczek rzęsek na jednym biegunie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę schemat przedstawia kolejno od lewej:  |  |   perytrychalne, lofotrychalne, amfitrychalne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   włókno osiowe, wić wewnętrzna  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Zaczepione na jednym końcu komórki, niejako ją oplata  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę całe ciało krętka jest śrubowato skręcone przez specyficzne włókna osiowe  |  |   włókno to kurcząc się skraca śrubowato komórkę  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Elementem strukturalnym u krętków odpowiedzialnym za ich zdolność do poruszania się jest:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Oprócz rzęsek, niektóre bakterie Gram ujemne mogą wytwarzać nitkowate, zakotwiczone w cytoplazmie wyrostki-  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę fimbrie zbudowane są z białka zwanego  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Fimbrie ułatwiają przyczepianie się komórek do  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Grubsze wyrostki, zwane też ........ służą podczas procesu koniugacji do przenoszenia DNA. Są to puste rurki białkowe  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ROZMNAŻANIE BAKTERII jest to rozmnażanie -  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę bakterie rozmnażają się przez  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę z 1 komórki macierzystej powstają  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę podział komórki bakteryjnej jest znacznie prostszy niż  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę n-ty podział, wzrost podwajający  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę bakterie rozmnażają się w postępie  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   potrzebny do podwojenia liczby komórek  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Przyrost liczby rozmnażających się bez ograniczeń bakterii można przedstawić  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Przenoszenie dziedzicznych cech szczepu dawcy na szczep biorcy przez bezpośredni kontakt w parach to:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Przekazanie cech genetycznych szczepom biorcy z pominięciem łączenia w pary, poprzez pobranie ze środowiska wolnego rozpuszczalnego DNA uzyskanego od dawcy to:  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę jest to proces przenoszenia fragmentu DNA z jednej komórki do drugiej przez bakteriofaga łagodnego (w czasie cyklu lizogenicznego)  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę formy przetrwalne są formami rozwoju umożliwiającymi bakteriom  |  |   przeżycie warunków, które mogłyby być zabójcze dla normalnych postaci wegetatywnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę każda komórka może wytworzyć w swym wnętrzu tylko 1  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ODPORNOŚĆ PRZETRWALNIKÓW:  |  |   wysoka temperatura, niska temperatura, promieniowanie, wysuszanie, czynniki chemiczne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zawierają tylko 10-30% zawartości wody w kom. wegetatywnej, zawierają o około 40% więcej białka i prawie 4-krotnie mniej węglowodanów, charakterystycznym dla endospor związkiem jest kwas diplikolinowy, nie zawierają β-hydroksymaślanu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Endospory bakterii w porównaniu do komórek wegetatywnych  |  |   zawierają o około 40% więcej białka i prawie 4-krotnie mniej węglowodanów  |  |  | 
|  rozpocznij naukę BUDOWAPRZETRWALNIKA: najgrubsza warstwa osłony przetrwalnika, zbudowana z mureiny, ale z luźnych warstw o mniejszej liczbie mostków poprzecznych niż typowa ściana komórkowa.  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę BUDOWA PRZETRWALNIKA: zbudowany jest z białka keratynopodobnego z wieloma mostkami disiarczkowymi. Jest nieprzepuszczalny zapewniając dużą oporność na antybiotyki, substancje chemiczne i środki dezynfekcyjne  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę cytoplazma otoczona błoną cytoplazmatyczną, czyli protoplast przetrwalnika. Zawiera kwas dipikolinowy (DPA). DPA odpowiada za ciepłooporność  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Od zawartości kwasu dipikolinowego w przetrwalnikach zależy ich odporność na  |  |  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Największą opornością na ciepło charakteryzują się  |  |  |  |  |