wykład 1 zarządzanie

 0    48 fiszek    filipherzog
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
istota organizacji
rozpocznij naukę
1. cele 2. struktura 3. technologia 4. aktorzy organizacji (ludzie)
1. cel
rozpocznij naukę
pożądany stan końcowy
2. struktura
rozpocznij naukę
wewnętrzna budowa firmy
3. technologia wg C. Perrow
rozpocznij naukę
Technologia traktowana jako środek przekształcania zasobów ludzkich
3. Technologia wg L. E Dawis
rozpocznij naukę
Technologia to połączenie wyspecjalizowanych nawyków, maszyn, infrastruktury, narzędzi i odpowiednich umiejętności technicznych
4. Aktorzy organizacji
rozpocznij naukę
uczestnicy organizacji stanowią centralny czynnik
wewnętrzny cel organizacji
rozpocznij naukę
to osiągnięcie efektu synergicznego, czyli dobre współdziałanie ludzi
zewnętrzny cel organizacji
rozpocznij naukę
jest to zaspokojenie potrzeb otoczenia
system oceny funkcjonowania organizacji
rozpocznij naukę
uniwersalna miara do oceny funkcjonowania organizacji działanie organizacji
trzy postaci sprawności
rozpocznij naukę
1. sprawność, gdy chociaż jeden walor dobrze pracuje. 2. sprawność jako ogół walorów dobrej roboty
skuteczność
rozpocznij naukę
1. ocena względem "sprawności" --> skuteczność top 1. 2. osiągnięcie zamierzonego celu = skuteczność
prakseologia
rozpocznij naukę
nauka o efektywności działań ludzkich
ekonomicznośc (podejście prakseologiczne)
rozpocznij naukę
stosunek pomiędzy nabytkami, a ubytkami jest wiekszy od jedności (N/U >1)
kiedy n/u =1
rozpocznij naukę
jest to działanie obojętne ekonomicznie
kiedy n/u < 1
rozpocznij naukę
jest to działanie nieekonomiczne
nabytki to
rozpocznij naukę
działanie zamierzone i przyjęte jako cele
ubytki to
rozpocznij naukę
zużycie zasobów na cele lub pewne braki i straty
zieleniewski
rozpocznij naukę
wprowadził korzystność do prakseologii
korzystnosc
rozpocznij naukę
zjawisko ocenianie pozytywnie przez nabywce
niekorzystnosc jest gdy
rozpocznij naukę
gdy ubytki przewyzszaja
istota zarządzania
rozpocznij naukę
zarządzanie rozumiane jest jako koordynowanie działań ludzkich dla osiągnięcia zamierzonych efektów
zarządzanie jako pojęcie
rozpocznij naukę
pojęcie to odnosi się do działalności gospodarczej i osiągniecia w niej korzystnych celów
zarządzanie to nieodłączny element
rozpocznij naukę
funkcjonowania dowolnej instytucji
Gospodarowanie to
rozpocznij naukę
proces polegający na decydowaniu o rodzaju i wielkości pozyskiwanych rzadkich zasobów oraz o sposobach ich wykorzystywania
władza nagrodzona
rozpocznij naukę
podmiot zarządzania (kierownik) może nagrodzić podwładnych za wykonane zadania
władza wymuszania
rozpocznij naukę
możliwości karania podwładnych
władza legalna
rozpocznij naukę
gdy podwładny czuje, że podmiot zarządzający ma prawo do tego co robi
władza ekspercka
rozpocznij naukę
oparta na wiedzy, podmiot zarządzający po prostu jest mądry
władza odniesienia
rozpocznij naukę
pragnienie pracownika i utożsamianie się z podmiotem zarządzającym
ujęcie funkcjonalne zarządzania
rozpocznij naukę
koncentracja na podstawowych rodzajach działań konstytuujących
ujęcie funkcjonalne zarządzania wg H. Fayol
rozpocznij naukę
przewidywanie, organizowanie, rozkazywanie, koordynowanie, kontrolowanie
ewolucja funkcji (układ)
rozpocznij naukę
planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie
funkcje planowania
rozpocznij naukę
przewidywanie przyszłego układu warunków i środków działania. 2. formułowanie celów działania. 3. 2 ważne definicje: ustawianie celów i decydowanie o właściwym toku działań
ustawianie celów
rozpocznij naukę
rozeznanie w otoczeniu na zapewnienie sobie przyszłości
określenie strategii i programów =
rozpocznij naukę
= osiągnięcie celów
funkcja organizowania polega na
rozpocznij naukę
funkcja organizowania polega nawykonywaniu różnych czynności i zorganizowanie pracowników w barfziej pewne lub mniej trwałe zespoły działań
funkcja organizowania przejawia się
rozpocznij naukę
tworzeniem struktur organizacyjnych
funkcja motywowania to
rozpocznij naukę
wywołanie u podwładnych właściwego stosunku do pracy
bodźce pozytywne
rozpocznij naukę
nagrody, wyróżnienia, pochwały
bodźce negatywne
rozpocznij naukę
w przypadku źle wykonanego zadania np: kara
źródłem funkcji motywacji jest
rozpocznij naukę
istnienie potrzeb do których daży każdy człowiek
funkcja kontroli to
rozpocznij naukę
porównywanie przebiegu z wynikami jakiś działań
ujęcie procesowe to
rozpocznij naukę
alternatywne podejście do ujęcia funkcjonalnego, zarządzanie jako proces
akceptacja ujęcia procesowego wymaga
rozpocznij naukę
trzech składowych czyli: 1. władza i umiejętności podmiotu zarządzającego. 2. pracownik podporządkowany kierownikowi. musi posiadać umięjętności wykonawcze 3. informacyjno-decyzyjne: wymiana zwrotna informacji, i jednostronny przepływ poleceń
kierownik niższego szczebla
rozpocznij naukę
nie są przełożonymi innych kierowników, tylko pracowników. Częste określenie "pracownik dozoru"
kierownik średniego szczebla
rozpocznij naukę
nadzorują pracę innych kierowników, czasem też wykonawców, Głównym zadaniem jst sterowanie działaniami z zakresu polityki przedsiębiorstwa i wymagania od ludzi wyżej
kierownik najwyższego szczebla
rozpocznij naukę
odpowiedzialność za całokształt. Ustalają politykę operacyjną
wymień umiejętności kierowników
rozpocznij naukę
techniczne, społeczne, koncepcyjne, diagnostyczne, analityczne

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.