| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        |  rozpocznij naukę 1. Stan stacjonarny w teorii Davida Ricardo, jednego z czołowych przedstawicieli klasycznej szkoły ekonomii  |  |   jest koncepcją opisującą sytuację gospodarczą, w której dalszy wzrost gospodarczy staje się niemożliwy z powodu ograniczeń zasobów naturalnych i wzrostu kosztów produkcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Koncentrował się na długoterminowych tendencjach w rolnictwie i ich wpływie na całą gospodarkę.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Renta gruntowa nie jest przyczyną wysokich cen produktów rolnych. Jest raczej wynikiem naturalnych różnic w produktywności ziemi.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 4. Jevons skoncentrował się na  |  |   analizie wyborów indywidualnych konsumentów i znaczeniu krańcowej użyteczności w decyzjach gospodarczych.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Producent osiąga równowagę w sytuacji, gdy wartości bezwzględne cierpienia z tytułu pracy i użyteczności krańcowej płacy się zrównują. Równość ta wyznacza czas pracy.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Występuje tu dominacja efektywności przedsiębiorstwa przy naruszeniu suwerenności producenta-konsumenta.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 7. Veblen w swoich pracach, takich jak "Teoria klasy próżniaczej" czy "Teoria przedsiębiorstwa przemysłowego", rozwinął teorię  |  |   według której społeczeństwo i jego gospodarka ewoluują poprzez ciągłe napięcia i konflikty między "instytucjami technologicznymi" a "instytucjami ceremonialnymi".  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wiele instytucji społecznych i ekonomicznych ma charakter ceremonialny, służąc utrwalaniu istniejących hierarchii społecznych i ekonomicznych, często kosztem postępu technologicznego.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przedstawił kompleksową analizę dynamiki społecznej i gospodarczej, w której ludzkie instynkty i instytucje odgrywają centralną rolę w kształtowaniu trajektorii rozwoju społeczeństw.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rozszerzał fizjokratyczną koncepcję porządku naturalnego, uznając, że nie tylko praca związana z ziemią, ale wszelka działalność produkcyjna przyczynia się do bogactwa narodowego.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 11. TEORIA KAPITAŁU tworzenie kapitału Turgot wymaga oszczędzania, rezygnacji z konsumpcji całego dochodu  |  |   (to oszczędności tworzą kapitał), oszczędności mogą mieć formę rzeczową (wśród biedniejszych) lub pieniężną (wśród bogatszych)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 12. Inwestycje kapitał, Turgot wyróżnił pięć głównych sposobów inwestowania kapitału  |  |   które obejmują kupno produktywnego gruntu, wydzierżawienie gruntu, inwestycje w przedsiębiorstwa przemysłowe, inwestycje w przedsiębiorstwa handlowe oraz pożyczanie pieniędzy na procent.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 13. teoria klas społecznych na wzór Quesnaya  |  |   podział pierwotny – rolnicy (wytwórcy) i rzemieślnicy (robotnicy opłacani); podział wtórny – rolnicy (klasa wytwórcza), rzemieślnicy (klasa opłacana) i właściciele (klasa niezależna).  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Promował idee wolnego rynku, zwłaszcza w rolnictwie, wierząc, że państwo nie powinno ingerować w ceny żywności.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 15. Turgot „Rozważania o tworzeniu i podziale bogactwa” (1766)  |  |   był zwolennikiem wolnego handlu i leseferyzmu, kwestionuje porządek naturalny Quesnaya – na pierwszy plan wysuwa interes własny człowieka  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Liberalizm gospodarczy, Jego idee przyczyniły się do rozwoju liberalizmu gospodarczego i wpłynęły na późniejszych ekonomistów, w tym na klasyków ekonomii.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 17. Przedstawiciele Niemieckiej szkoły historycznej argumentowali, że  |  |   rozwój gospodarczy i instytucje społeczne są silnie zależne od specyficznych dla danego kraju warunków historycznych, kulturowych i politycznych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 18. Niemiecka Szkoła Historyczna  |  |   Zamiast dedukcyjnych modeli teoretycznych preferowane były indukcyjne badania historyczne i statystyczne, mające na celu zrozumienie dynamiki rozwoju gospodarczego.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 19. CENA SPRAWIEDLIWA – oparta na Arystotelowskiej ekwiwalentności wymiany  |  |   cena równa wartości towaru. Suma nakładów pracy (ilość i jakość), materiałów (nakładów rzeczowych) i usług – każdy z tych składników ma cenę sprawiedliwą.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 20. 3 alternatywne wyjaśnienia ceny sprawiedliwej  |  |   cena stanowiąca równowartość w kategoriach kosztu pracy → ricardiańsko-marksowska teoria wartości opartej na pracy, cena stanowiąca równowartość w kategoriach użyteczności (subiektywne wartościowanie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   cena stanowiąca równowartość całkowitego kosztu produkcji → klasyczno-neoklasyczna cena równowagi rynkowej (obiektywna ocena).  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 22. Cantillon traktuje każdy element gospodarki jako część zintegrowanej struktury  |  |   Gospodarka składa się z sektorów, w których jest wytwarzany dochód, i który przepływa między nimi (niewykluczone, że podejście to zawłaszczył Quesnay w tablicy ekonomicznej) –  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Wszystkie dobra mają swój początek w naturze (ziemi), która dostarcza dochód (rentę), która rozkłada się na trzy części dochód właściciela (1 część) oraz farmera-dzierżawcy (2 części, które służą mu na pokrycie wydatków i zysk).  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 24. Cantillon argumentował, że  |  |   system konkurencyjnych rynków koordynuje działania producentów i konsumentów poprzez egoistyczny interes osobisty, promując efektywność ekonomiczną.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rozróżniał ceny rynkowe, determinowane czynnikami krótkookresowymi, od długookresowych cen normalnych, które są determinowane wewnętrzną wartością dóbr.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Opisuje, jak wprowadzenie nowego pieniądza do gospodarki zmienia ogólny poziom cen oraz strukturę cen, wywołując różne efekty w różnych sektorach gospodarki.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   W celu osiągnięcia największej sumy zadowolenia konsument stara się tak podzielić dostępne mu środki, aby użyteczności krańcowe nabywanych przez niego dóbr były sobie równe.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 20. Jean Charles de Sismondi (1819), Thomas Malthus (1820) i John Maynard Keynes (1936  |  |   – kwestionują to prawo – dopuszczają sytuację powstania kryzysów nadprodukcji i niepełnego wykorzystania czynników produkcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Jego teoria ekonomiczna skupiała się na cyklach koniunkturalnych, nierówności dochodów i konieczności interwencji państwowej.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Uważał, że konsumpcja jest kluczowym czynnikiem napędzającym gospodarkę, a nie tylko produkcja.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wartość wymienna towaru jest wyrazem jego społecznie niezbędnej pracy.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podaż tworzy własny popyt. Zgodnie z tym prawem, produkcja towarów generuje dochód, który jest następnie wykorzystywany do zakupu innych towarów.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 25. Prawo Saya. Innymi słowy, każda jednostka wartości stworzona w procesie produkcji musi znaleźć nabywcę  |  |   ponieważ akty produkcji równoważą się z aktami konsumpcji dzięki dochodom, które są generowane dla pracowników, producentów i innych uczestników procesu produkcyjnego.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Bezrobocie i niewykorzystane zasoby mogą wynikać tylko z niewłaściwej dystrybucji zasobów. Pieniądz tylko pośrednikiem.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pomógł ukształtować klasyczną ekonomię, która kładzie nacisk na wolny rynek, ograniczoną rolę rządu w gospodarce i znaczenie produkcji jako motora wzrostu ekonomicznego.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wartość dobra jest określona przez ilość pracy, praca jest prawdziwym miernikiem wartości handlowej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Wartość wymienna jest wyrażeniem społecznych relacji produkcji. Neoklasycy krytykowali, bo bardziej istotna subiektywna użyteczność.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kulturowe i instytucjonalne determinanty zachowań ekonomicznych.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Decyzje podmiotów o produkcji i konsumpcji prowadzą do równowagi na wszystkich rynkach jednocześnie. Popyt równa się podaży.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 33. Stagnacja Sekularna Kondratiewa, Teoria Długich Cykli Gospodarczych Kondratiwea  |  |   innowacje epokowe przyspieszenie produktu, potem imitatorzy.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Analiza została przeniesiona ze sfery produkcji do sfery konsumpcji. Maksymalizacja satysfakcji osiąganej w czasie konsumpcji dóbr. Satysfakcja ta jest nazywana użytecznością.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 35. I prawo Gossena prawo malejącej użyteczności krańcowej  |  |   Dolną granicą użyteczności krańcowej jest wartość zerowa, stan nasycenia, dobro wolne, suwerenny konsument, nieracjonalność, interes ogólny, użyteczność ujemna.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 36. Cena dobra p jest to maksymalna kwota jaką konsument jest gotów za nie zapłacić  |  |   Z tego względu nie może ona przekroczyć użyteczności ostatniego konsumowanego dobra Qn, a zatem cena jest równa użyteczności krańcowej.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Cena końcowego dobra zależy od jego użyteczności krańcowej, a cena czynników wytwórczych zależy od użyteczności wytworzonego dobra końcowego.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 38. Friedrich von Wieser (1851-1926) – TEORIA IMPUTACJI  |  |   nakłady uzyskują swoją wartość od dóbr końcowych w procesie imputacji. Cena czynnika wytwórczego jest mierzona krańcową użytecznością, jaką uzyskuje on w ostatnim wytworzonym dobru końcowym.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 39. Walras rozszerza prawo rynków Saya  |  |   równowaga mikroekonomiczna występuje stale i implikuje istnienie równowagi makroekonomicznej. Równowaga kształtuje się równocześnie na wszystkich rynkach. Wszystkie ceny stają się cenami równowagi, a tworzy je rynek w osobie aukcjonatora.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 40. Walras wykluczał istnienie czynników dynamicznych, odpowiedzialnych za wzrost PKB  |  |   Stworzył nierealny świat, w którym wszystkie czynniki są optymalnie wykorzystywane, a ceny zmieniają się dzięki abstrakcyjnemu podmiotowi (aukcjonatorowi)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wykorzystanie metody ceteris paribus – izolowanie poszczególnych zjawisk ekonomicznych od reszty gospodarki i badanie, w jaki sposób osiągają równowagę.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wykorzystanie siły związku między wybranymi wielkościami (elastyczność popytu, opisana przez J. S. Milla, przez Marshalla zostaje ujęta matematycznie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Rynek pojedynczego dobra integruje podejście klasyków (podaż  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 44. Twórcą ekonomii dobrobytu był...  |  |   Marshall, ponieważ wykorzystał koncepcję nadwyżki konsumenta (Dupuit, 1844). Rozszerza ją jednak na całą społeczność wprowadzając dwa pojęcia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 45. Twórcą ekonomii dobrobytu był  |  |   Marshall, ponieważ wykorzystał koncepcję nadwyżki konsumenta (Dupuit, 1844). Rozszerza ją jednak na całą społeczność wprowadzając dwa pojęcia.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 46. Teoria równowagi ogólnej Walrasa, model doskonałej konkurencji. sprzedający i kupujący są cenobiorcami – cenotwórcą jest rynek  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Sektor prywatny wytwarza produkt, ale zgłasza też zapotrzebowanie na pieniądz (𝐿). Rząd – jako emitent pieniądza – tworzy jego podaż (𝑀). Równowaga rynków dóbr (Say) przeniesiona zostaje na rynek pieniądza (Pigou).  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 48. współczynnik Cambridge  |  |   współczynnik utrzymywania dochodu w postaci pieniężnej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Jego podejście było próbą pogodzenia metod dedukcyjnych z obserwacją empiryczną, choć zdecydowanie opowiadał się za metodą dedukcyjną jako bardziej adekwatną do analizy ekonomicznej.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   indukcja jest ograniczona, ponieważ nie można eksperymentować na społeczeństwie w taki sposób, jak w naukach ścisłych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 51. Konfrontacja teorii z faktami  |  |   Mill podkreślał, że teoria ekonomiczna musi być weryfikowana poprzez obserwację rzeczywistości i dostosowywana na podstawie zgromadzonych danych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 52. Ekonomia w kontekście społecznym  |  |   Mill uważał, że ekonomia nie może być oddzielona od innych aspektów życia społecznego i powinna być postrzegana jako część szerszych badań nad społeczeństwem.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 53. Podział na prawa produkcji i podziału  |  |   Mill wprowadził fundamentalny podział między prawami produkcji, które są niezmienne i zależne od praw natury, a prawami podziału, które są kształtowane przez instytucje społeczne. Interwencjonizm.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Jego prace stanowią most między klasyczną ekonomią polityczną a późniejszymi kierunkami myśli ekonomicznej, w tym marginalizmem i ekonomią dobrobytu.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 55. Mill, ekonomia jako nauka hipotetyczna posługująca się metodą a priori  |  |   indukcja nie jest możliwa w naukach społecznych, dlatego ekonomista może posługiwać się jedynie metodą dedukcyjną, wykorzystując pewne założenia, teoria zawsze powinna być konfrontowana z faktami i jeśli taka jest potrzeba korygowana.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 56. Mill wprowadził podział na prawa produkcji i podziału  |  |   prawa produkcji opierają się na obiektywnych prawach przyrody i wymykają się spod ludzkiej kontroli (są niezmienne), prawa podziału związane są z układem instytucji społecznych (są zmienne, można je modyfikować)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 57. Interwencjonizm państwowy  |  |   Chociaż Mill był zwolennikiem wolnego rynku, dostrzegał również rolę państwa w korygowaniu jego niedoskonałości, np. w edukacji czy dystrybucji dochodu.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 58. Mill wprowadza do ekonomii pojęcia statyki  |  |   i dynamiki (zjawiska plus teoria ruchu, ujawniająca istotę, prawa i tendencje zmian). Stan zastoju niekoniecznie był zły – gdyby w ten sposób więcej uwagi poświęcono dobrobytowi pozaekonomicznemu jednostek.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 59. Mill przedstawia teorię wartości opartej na koszcie produkcji, w której koszty pieniężne odzwierciedlają koszty realne  |  |   czyli przykrość pracy (ujemna użyteczność) i abstynencji (ograniczenia konsumpcji). Na pojedynczych rynkach może być nierównowaga, jednak zakładanie, że na wszystkich rynkach łącznie będzie nadprodukcja, jest niewłaściwe.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 60. GOSPODARKA Z PIENIĄDZEM KREDYTOWYM – w krótkim okresie, z racji tego, że pieniądz jest kredytem (częściowo służy do zrealizowania płatności)  |  |   może powstać zjawisko nadprodukcji (ponad sumę wyrażonego w pieniądzu popytu); dostosowanie – a więc osiągnięcie stanu pełnego zatrudnienia - nastąpi wtedy, gdy ceny się zmienią  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 61. marginaliści krytykowali podejście Ricardo i Milla  |  |   ponieważ oparcie wnioskowania na pracy lub na koszcie całkowitym było ich zdaniem niekompletne  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 62. Mill, Szkice o pewnych nierozwiązanych kwestiach ekonomii politycznej (1844)  |  |   rozwinięcie Ricardiańskiej teorii kosztów komparatywnych, wprowadza koncepcję siły i elastyczności popytu.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Mill argumentował na rzecz wolności osobistej jako podstawowego elementu sprawiedliwego społeczeństwa, co miało również swoje odzwierciedlenie w jego podejściu do gospodarki.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Jako zwolennik utilitaryzmu, Mill wierzył, że działania powinny być oceniane na podstawie ich skutków dla ogólnego szczęścia. W ekonomii oznaczało to dążenie do maksymalizacji dobrobytu społecznego.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przedstawiał porządek naturalny jako system ekonomiczny oparty na niezmienności i doskonałości praw przyrody.    Fizjokraci wierzyli, że bogactwo narodów pochodzi przede wszystkim z rolnictwa. Naturalny porządek zapewnia największą efektywność i sprawiedliwość. |  |  | 
|  rozpocznij naukę 66. Adam Smith, zwrócił uwagę, że  |  |   przemysł i usługi również przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i tworzenia bogactwa.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 67. Materializm Dialektyczny  |  |   Metoda analizy społecznej i historycznej oparta na przekonaniu, że materialne warunki życia (ekonomia) determinują społeczne, polityczne i intelektualne życie.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 68. Materializm Historyczny  |  |   Teoria, według której rozwój społeczeństw ludzkich jest napędzany przez konflikty między różnymi klasami społecznymi, wynikające z materialnych warunków produkcji i stosunków produkcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Odnoszą się do relacji społecznych i własnościowych, które ludzie nawiązują w procesie produkcji. Są to "zasady gry" ekonomicznej, determinowane przez kto posiada środki produkcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Obejmują technologię, kwalifikacje siły roboczej i inne zasoby wykorzystywane do produkcji dóbr materialnych. Są dynamiczne i rozwijają się w czasie, co prowadzi do zmian w stosunkach produkcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Obejmuje instytucje takie jak państwo, prawo, religię, sztukę, które według Marxa są formowane przez bazę ekonomiczną społeczeństwa i służą do jej utrzymania.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 72. Rewolucja Socjalna, Zmiana w stosunkach produkcji  |  |   kiedy rozwój sił wytwórczych wyczerpuje możliwości dalszego rozwoju w ramach istniejącego systemu społecznego. Dla Marxa, konflikt między kapitalizmem a proletariatem miał prowadzić do rewolucji.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 73. Propozycje Marxa na przekształcenie społeczeństwa kapitalistycznego w komunistyczne obejmują  |  |   między innymi wywłaszczenie środków produkcji, centralizację kredytu i transportu w rękach państwa, oraz wprowadzenie publicznego systemu edukacji.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 74. Wartość Towaru, Dla Marxa wartość towaru jest determinowana przez ilość społecznie niezbędnej pracy do jego produkcji  |  |   Wartość użytkowa (praca prywatna i konkretna) i wartość wymienna (praca abstrakcyjna i społeczna) to dwoista natura towaru.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 75. Formuła Pieniężna Kapitalizmu  |  |   Pieniądz → Towar → Pieniądz' (P-T-P’), gdzie P prim oznacza początkową kwotę pieniądza plus wartość dodatkową  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 76. Marx pokazał, że kapitalizm jest systemem  |  |   w którym kapitaliści dążą do maksymalizacji zysków poprzez eksploatację klasy pracującej, co prowadzi do cyklicznych kryzysów nadprodukcji, nierówności i konfliktów klasowych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 77. Wzrost akumulacji kapitału prowadzi do wzrostu popytu na siłę roboczą – jeśli zatem rosną płace  |  |   to co powstrzymuje wartość dodatkową i zyski przed spadkiem do zera? Odpowiedzią jest istnienie REZERWOWEJ ARMII PRACY  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 78. Wielkość RAP, poziom zysków i płac zmieniają się w zależności od fazy cyklu koniunkturalnego  |  |   kapitaliści zastępują siłę roboczą maszynami, zmieniając skład organiczny kapitału → bezrobocie wzrasta → płace spadają → wzrastają zyski).  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 79. Zakładając, że stopa wartości dodatkowej nie zmienia się w czasie, każdy wzrost składu organicznego kapitału prowadzi do spadku stopy zysku Aby wzrastał skład organiczny musi wystąpić co najmniej jeden z czynników  |  |   konkurencja na rynku pracy lub konkurencja na rynkach produktu.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Poszukiwania nowych technologii produkcji niemal zawsze wiążą się ze wzrostem składu organicznego kapitału, co dla stałej stopy wartości dodatkowej, powoduje spadek stopy zysku.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   z uwagi na to, że konsumenci tworzący popyt kierują się wartością użytkową, a producenci wartością wymienną (tj. osiąganą przez nich wartością dodatkową), w gospodarce nie zawsze popyt równy jest podaży (powstaje nadprodukcja).  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gospodarka rynkowa zawsze znajduje się w równowadze, Marks, nierównowaga makroekonomiczna ze względu na rozłączenie procesów produkcji i konsumpcji przez pieniądz.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 83. stagnacja gospodarki rynkowej  |  |   Ricardo, spadek produktywności ziemi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   eksploatacja siły roboczej.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 84. dążenie płac do minimum egzystencji, Malthus  |  |   ograniczoność zasobów ziemi, Marks, utrzymywanie przez kapitalistów rezerwowej armii pracy.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   innowacje i innowatorzy zjawiają się w nieregularnie; oznacza to, że gospodarka odznacza się cyklicznością, ponieważ występują wahania w tempie wzrostu produktu.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 86. Cykl dzieli się na 4 fazy  |  |   boom – innowacje; wdrożenie innowacji wymaga inwestycji na sfinansowanie nowego kapitału; recesja; depresja (do kolejnych innowacji; w depresji gospodarka przechodzi do nowej równowagi); ożywienie (pojawienie się kolejnych innowatorów).  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   (balansowanie w okolicy stanu równowagi – „sąsiedztwo równowagi”). Pojawienie się innowacji (ich skali i liczby) określa rozmiary boomu.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   o praca produktywna (tworzenie produktu przeznaczonego na sprzedaż), praca nieproduktywna (siła robocza dostarczająca usługi)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 89. Smith Wzrost produktu odbywa się na jeden z trzech sposobów  |  |   wzrost nakładów pracy, wzrost wydajności pracy, akumulacja kapitału  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Bogactwo narodu to roczny strumień dóbr i usług, a nie zakumulowany fundusz metali szlachetnych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 91. Kameralistyka, Becher  |  |   utożsamiał bogactwo kraju z zasobami ludności i dobrym rolnictwem,    reguły życia gospodarczego powinny być ustalane przez kolegia handlowe i urzędy podatkowe, a ich działaniem powinien kierować postulat pełnego zatrudnienia wszystkich stanów, podzielił ludność na produkcyjną i konsumpcyjną. |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   potrzeba odbudowy życia gospodarczego oraz wpływów do skarbca władcy, postulaty odbudowy armii, walki z wyludnianiem wsi i ożywienia produkcji w miastach, odbudowa armii, aktywna polityka ludnościowa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Porządek naturalny tworzy porządek pozytywny (prawo stanowione przez ludzi)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   swobody działalności gospodarczej. Jedyny podatek od ziemi płacony przez właścicieli. Uwolnienie eksportu zboża. Większe gospodarstwa.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Teoria Bogactwa Narodowego, czynniki nadrzędne i podrzędne. Praca i ziemia. Kwalifikacje i zasoby. Prekursor rachunku narodowego. Mówił o notach. Monety w nadmiarze pożyczane lub przetapiane. Opodatkowanie konsumpcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Cenowy mechanizm przepływu pieniądza kruszcowego. Dodatni bilans handlowy prowadzi do wzrostu cen. Eksport zaczyna spadać. Samoczynna korekta bilansów handlowych.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Ludzka natura, egoizm, racjonalność działania, skłonność do wymiany.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 98. Smith, 3 czynniki produkcji  |  |   ziemia, praca produkcyjna i nieprodukcyjne, kapitał.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Obecne bogactwo zależy od akumulacji kapitału. Kto tworzy kapitał klasa przemysłowa tak. Właściciele ziemscy i robotnicy nie.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Ceny rynkowe. Krótkookresowe. Zależne od popytu i kosztów produkcji. Ceny naturalne. Zależą od kosztów produkcji. Rynki konkurencyjne obniżają ceny do kosztów produkcji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Wartość wymienna i użytkowa. Wartość wymienna tworzy cenę dobra.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 102. Smith lubi leseferyzm  |  |   Państwo tylko do, Armii, Policji i sądów, Ochrona przemysłów raczkujących, Administracja, Drogi i szkoły.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 103. Zasady opodatkowania Smith  |  |   równomierność, dogodność, pewność, taniość.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 104. Teoria podziału produktu Smitha  |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   3 grupy społeczne kapitaliści - tworzą wzrost, robotnicy - bierna, konsumuje place realną (fundusz plac zależny od akumulacji kapitału podzielony przez wielkość siły roboczej), właściciele ziemscy - pasozyci.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Doskonała konkurencja, sprzedawca jest cenobiorca Neutralność pieniądza. Koszty krańcowe w przemyśle stałe, w rolnictwie malejące. Relacja kapitał-praca jest stała dla danej technologii i każdego rodzaju produktu, tzw. stałe współczynniki produkcji.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 107. Czysty przychód Ricardo  |  |   zyski, renty, część plac ponad minimum egzystencji.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zbiór założeń czy aksjomatów na ich podstawie formułuje się wnioski bezwzględne.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   patrysci, scholastycy, merkantylizm, fizjokratyzm, ekonomia klasyczna, marginalistyczna, neoklasyczną, keynesowska, nowa szkoła klasyczna  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   szkoła historyczna, Marks, austriacka, veblenowska, schumpeterowska.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 111. Nieokreśloność stanu przyszłego  |  |   ewolucyjna teoria ekonomiczna (Boulding) bazujaca na teorii przedsiębiorcy i innowacji Schumpetera. Mutacje a innowacje.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Samoregulujący się rynek.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Subiektywność wartości, Demokryt potem sw. Tomasz, potem Austriacy. Prywatne prawo własności. Państwo jako wynik harmonizacji sprzecznych interesów jednostek.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Natura determinuje społeczny podział pracy. Nie lubił bogacenia się, a przede wszystkim przez urzędników.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Podział pracy generuje efektywność. Jak Smith. Wyznawał podwójną wartość towaru dla sprzedającego i kupującego (wartość użytkowa). Popierał dążenie do bogacenia się.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Polityka składa się ze sztuki dowodzenia - strategia, wysławiania się -retoryka, gospodarowania - ekonomika. Jak scholastycy, potępia pogoń za zyskiem. Potrzeby i pragnienia. Produkcja dóbr powinna służyć tylko tym pierwszym.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   mamy Polis i mamy "piękny i dobry". To pierwsze to strategia, retoryka, ekonomia (ekonomika, chremastyka), to drugie to eudajmonia - zaspokojenie swoich potrzeb duchowych i cielesnych.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kierowanie gospodarstwem.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sztuka zdobywania własności nie jesteś piękny i dobry, gdy pożyczasz na procent (później scholastycy). Gromadzenie dóbr materialnych ok, pieniędzy już nie. Towar za towar ok.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Prekursor ekonomiki rolnictwa.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Seneka Młodszy, Ludzie są równi, pogoń za bogactwem nie, lichwa nie, bogactwo służy do dobrych uczynków  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 122. sw. Klemens Aleksandryjski  |  |   Bogactwo rodzi obowiązek wobec wspólnoty.sw. Cyprian z Kartaginy, Nadmierny przyrost ludności jako przyczyna klęski Kartaginy. Jak Malthus.sw. Bazyli z Cezarei. Dobra służące wytwórczości i zwykle. Tymi drugimi należy się dzielić.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 123. Ambrosius Aurelianus  |  |   Jałmużna jest obowiązkiem moralnym posiadaczy nadwyżek dóbr w stosunku do potrzeb. Natura stworzyła prawo wspólnej własności, ale indywidualna uzurpacja uczynila z niego prawo własności prywatnej.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Instytucje społeczne cech, gildia. Prawo bicia monety zabiegano o nie. Paciolo podwójny zapis księgowy.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Prawa wieczne, naturalne, pozytywne. Cena sprawiedliwa oparta na ekwiwalentności wymiany, nakłady pracy(ilość i jakość) i rzeczowe - składniki te mają cenę sprawiedliwą. Integralność, łączenie wysiłku fizycznego i umysłowego.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   dobra konsumpcyjne nie, ale dzierżawa należy oczekiwać zwrotu z nadwyżka.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   władza państwowa bije monety, kryterium korzyści społecznej u podstaw polityki pieniężnej, wartość rzeczy mierzy się skala własnych potrzeb a nie wartością przyrodzoną - kryteria moralne nie mają zastosowania.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   koncentrował się na protekcjonizmie, subsydiach dla przemysłu i rozwijaniu infrastruktury w celu wsparcia handlu i przemysłu. Był to bezpośredni protekcjonizm mający na celu ochronę i promocję krajowych interesów gospodarczych.  |  |  |