Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Polega na przeniesieniu sensu jednego wyrazu na inny na podstawie podobieństwa między nimi. Przykład 1: "Morze chmur" (chmury przypominają morze). Przykład 2: "Serce kamieniste" (opisując osobę, która wydaje się być nieczuła).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przypisanie cech ludzkich, takich jak uczucia czy zachowania, przedmiotom, zjawiskom lub zwierzętom. Przykład 1: "Słońce uśmiecha się na nas" (słońce nie może dosłownie się uśmiechać). Przykład 2: "Wiatr szepcze tajemnicze historie"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nadanie przedmiotom lub zjawiskom cech żywych istot. Przykład 1: "Droga pochłonęła nasze kroki" (droga nie ma zdolności do pochłaniania). Przykład 2: "Drzewa szepczą wiatru tajemnice" (drzewa nie mogą dosłownie szepczeć).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Opisując rzecz lub pojęcie za pomocą zastępczej frazy lub opisu. Przykład 1: "Królowa sztuk walki" (zamiast "mistrzyni sztuk walki"). Przykład 2: "Panna młoda" (zamiast "kobieta w dniu swojego ślubu").
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pytanie, na które nie oczekuje się odpowiedzi, ponieważ jest to pytanie retoryczne mające na celu wywołanie refleksji lub zainteresowania. Przykład 1: "Czyż nie jest to piękne?" Przykład 2: "Czyż można pozostać obojętnym wobec takiego cierpienia?"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Łączenie dwóch przeciwstawnych lub paradoksalnych pojęć w jedną frazę. Przykład 1: "Gorący chłód" (gorący i chłód wydają się być sprzeczne). Przykład 2: "Cicha burza" (burza sugeruje gwałtowność, podczas gdy "cicha" oznacza spokojną).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stopniowanie wyrazów lub zjawisk, które prowadzi do kulminacji. Przykład 1: "Patrzył, słuchał, czekał - aż wreszcie zdał sobie sprawę." Przykład 2: "Był zmęczony, bardzo zmęczony, wręcz wyczerpany."
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wymienienie kilku zjawisk, cech lub elementów w celu wzmocnienia wyrazu lub argumentu. Przykład 1: "Był zdezorientowany, zmęczony, sfrustrowany i zły." Przykład 2: "Wszystkie kolory tęczy: czerwień, pomarańcz, żółć, zieleń, błękit, purpura."
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Użycie wyrazu lub zdania, które wyraża silne uczucie, emocję lub zdumienie. Przykład 1: "O radości!" Przykład 2: "Jakże piękne jest to widoki!"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dodanie przymiotnika lub frazy, która opisuje cechę przedmiotu lub osoby, w celu wzmocnienia wyrazu. Przykład 1: "Szybki biegacz" (epitet "szybki" opisuje biegacza). Przykład 2: "Zimne spojrzenie" (epitet "zimne" opisuje spojrzenie).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Użycie wyrażenia w znaczeniu przenośnym, nie dosłownym. Przykład 1: "Mój dom to moje królestwo" (dom jest porównywany do królestwa). Przykład 2: "Jego serce pękło ze smutku" (serce nie pęka dosłownie, lecz emocjonalnie).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Porównanie dwóch różnych rzeczy, używając słowa "jak" lub "jakby". Przykład 1: "Jego uśmiech był jak promień słońca" (porównanie uśmiechu do promienia słońca). Przykład 2: "Ona tańczyła jak liść na wietrze"
|
|
|