Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
pogląd podkreślający oryginalność każdej jednostki, jej odrębność od innych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd wyrażający przekonanie, że świat można poznać pozarozumowo dzięki wierze, uczuciu i intuicji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czerpanie motywów wątków literackich z kultury ludowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozazmysłowe, pozaracjonalne doświadczenie religijne, polegające na bezpośrednim kontakcie duszy ludzkiej z zaświatami lub Bogiem (sen, widzenie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czerpanie motywów wątków z kultur wschodnich (arabskiej, chińskiej, japońskiej itp.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szał, zapał, namiętność w ukazywaniu świata przedstawionego. Frenezja prowadziła do posługiwania się motywami szaleństwa, zbrodni, okropności, dlatego w epoce romantyzmu powstają początki powieści kryminalnej i horroru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie, że nad losami świata i ludzi czuwa Boża Opatrzność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
synteza sztuk, łączenie w jednym dziele różnych rodzajów, gatunków literackich oraz różnych sposobów oddziaływania na odbiorcę (muzyka, malarstwo itp.)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postawa charakteryzująca się dokonywaniem czynów przekraczających ludzkie możliwości
|
|
|
Fragmentaryzm (fragmentaryczność) rozpocznij naukę
|
|
cecha utworów romantycznych polegająca na rozbiciu dzieła na luźno skomponowane, często różnorodne fragmenty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kraj lat dziecinnych, miejsce bliskie, znane, wyidealizowane, do którego się tęskni (również motyw utraconej ojczyzny)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idea zakładająca wiarę w dziejowe posłannictwo narodu polskiego, męczeństwem zbawiającego siebie i inne narody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko przypisywania wybranej przez bóstwo jednostce ludzkiej daru przewidywania przyszłości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stanowisko filozoficzne postulujące, by rzeczywistość odczytywać w sposób historyczny, przez jej uwarunkowania dziejowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
romantyczna fascynacja dziełami Szekspira (wprowadził elementy tajemniczości i grozy, duchy i zjawy do literatury, złamał konwencje antyczne w dramacie)
|
|
|