Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
mechanika przedstawień teatralnych z grecji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motyw nieśmiertelności artysty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stan polegający na wyzwoleniu się od uczuć strachu i litości dzięki intensywnemu przeżyciu przez widza tragedii ukazującej heroizm ludzki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
starożytna kultura głównie grecko-rzymska która stała się źródłem inspiracji dla kolejnych epok na przestrzeni dziejów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dziedzina działalności ludzkiej uprawiana przez artystów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak upiększenia surowość
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdobienia charakterystyczne ślimaki przypominające baranie rogi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdobienia w kształcie liści
|
|
|
twórcy tragedia antycznej rozpocznij naukę
|
|
Ajschylos Eurypides i Sofokles
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyprowadza z chóru dwóch aktorów przedstawia sztuki w greckich amfiteatrach w agonii przywiązywał dużą wagę do pieśni chóru uważał że wszelkie konflikty wynikają ze złego stosunku ludzi wobec bogów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najmłodsze spośród tragików ogranicza rolę analiza psychologiczna postaci dzieło "infigienie"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tragediopisarz konflikt z władzą lub z bogami dzieła Król Edyp i Edyp w kolomos
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twórca Epikur który głosił szczęście ziemskie przyjemności jako cel ludzkiego życia Carpe Diem Chwytaj dzień głosząc szczęście upatrujemy go w umiarze doskonałej harmonii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest ideałem bardzo bliski epikureizmowi nurt Filozoficzny jego twórcą jest arystyb z syreny uważali rozkosz cielesną za jedyny cel życia człowieka i naczelny motyw ludzkiego postępowania najważniejszym dobrem i celem życia człowieka są przyjemności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w każdej sytuacji zachowujesz spokój i rozwagę najsłynniejsi filozofowie szkoły stoickiej byli Greg Zenon z Kition i Rzymianin Seneka założona odnośnie natury świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie wierzysz w prawdę absolutna a przy okazji nie masz też zaufania do własnych sił wolisz nie zabierać głosu w żadnej sprawie bo i tak nie masz nadziei na rozwiązanie problemów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kwestionowanie wszelkich norm społecznych nie ma społeczeństwa są tylko indywidualne jednostki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
autorstwo Iliady i Odysei dwa wielkie epos starożytne które ten miał stworzyć zapamiętać oraz przekazywać drogą ustną w ustnej postaci epopeje to przetrwały kilkaset lat aż do momentu spisania i h
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w dużej mierze miała charakter mówiony – była przekazywana ustnie, często z towarzyszeniem instrumentów.
|
|
|
podział mitów religijnych rozpocznij naukę
|
|
Kosmo ogniczne antropogeniczne teogoniczne heroiczne genealogiczne aschetologiczne o życiu po śmierci astralne powstanie kosmosu lunarne o Księżycu solarna o słońcu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
założycielskie na przykład mit o Lechu Czechu i Rusie związane z wydarzeniami historycznymi na przykład cud nad Wisłą salmackie na przykład Polska narodem wybranym mity związane z wielkimi postaciami np mit Napoleona mity kulturowe np mit faust
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór mitów zbiór toposów czyli powtarzających się motywów na przykład topos jabłka Biblia Królewna Śnieżka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kreowanie świata przedstawionego aby pokazać jego podobieństwa do obrazów i wyobraźni mitycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pra gatunek ma stałą warstwę fabularną a różne literackie opracowania legła u podstaw religii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mit to powieść przekazywana z pokolenia na pokolenie tłumacząca zjawiska przyrodnicze na przykład Droga Mleczna czas i miejsce nieokreślony uległa u podstaw religii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poznawcza światopoglądowa religijna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ład harmonia rytm dążenie do perfekcji zasady zgodne z klasystyczną koncepcją piękna równowaga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzikie wyuzdane tańce pochody bakchatek historie głośna muzyka podkreślenie pędu życia ekspresywnosc dynamika
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
innacz epopeja należy do epiki cechuje się występowaniem konkretnych bohaterów występują działania ludzkiez równorzędnym działaniem bogów uroczysty patetyczny styl stosowanie wielu środków stylis. bohaterowie na tle ważnych zdarzen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór wartości charakterystyczny dla grupy zawodowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadawanie komuś lub czemuś cech bohaterstwa»
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sytuacja dotyczącą odpowiedzialności za los innych ludzi kategoria estetyczna prezentuje bohaterów w konflikcie z siłami wyższymi sytuacji wyboru przy czym każdy wybór prowadzi do klęski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idealizm realizm cudowność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
. Polega na ukazywaniu zjawisk o charakterze monumentalnym i wzniosłym, o wysokich walorach uczuciowych powodujących stany napięcia emocjonalnego u odbiorców
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
porównanie, którego jeden człon jest rozbudowanym opisem ludzkich czynów zestawionych z zachowaniem zwierząt lub ze zjawiskami przyrody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
porównanie, którego jeden człon jest rozbudowanym opisem ludzkich czynów zestawionych z zachowaniem zwierząt lub ze zjawiskami przyrody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odcinek wersu o z góry założonej kolejności występowania sylab długich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podniosły charakter zdarzeń o wielkim, historycznym znaczeniu poważne tematy szyk przestawny wykorzystywanie symboli kulturowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w wersyfikacji antycznej: wers składający się z sześciu stóp
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stopa wierszowa złożona z sylaby długiej i krótkiej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powtarzające się określenia, które uwypuklają główną cechę bohatera lub zjawiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w metryce iloczasowej stopa metryczna składająca się z trzech sylab
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poeta rzymski żył w 2 połowie 1 wieku pne jego finansowym opiekunem był mecenas
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duż siedzeń dysroporcja do sceny budoway w kształcie amfiteatru siedzenia z kamenia pod gołym niebem theatron-miejsce gdzie siedzą osoby orchestra-miejsce dla chóru rampa-przejście dla chóru proskene-miejsce gdzie występują aktorzy skene-zadaszone gardero
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ku czci Dionizosa odbywały się na wiosnę wielkie dionizje-tragedia a małe Dionizje jesienią-komedia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tylko mężczyźni konieczność zakrywania twarzy maski-jeden aktor do kilku ról pozwalały ukryć płeć ubiór który optycznie powiększa aktora przez koturny przed wejściem okładany watą by go powiększyć nakładano na to himation peruka i onkos
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chóralne pieśni ku czci Boga dionizosa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzieła sztuki i literatury z różnych okresów historycznych i stylów uznane za doskonałe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utwór dramatyczny przedstawiający konflikt moralny, ideowy lub psychologiczny prowadzący nieuchronnie do klęski bohatera»
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gatunek dramatyczny. Komedie, inaczej niż tragedie, charakteryzują się radosną, wolną od klęsk głównych bohaterów, treścią, a ich akcja obfituje w wiele wydarzeń, które zmierzają do szczęśliwego zakończenia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojmowana jako dyscyplina filozoficzna jest wiedzą o przedmiotach pięknych i przeżyciach z nimi związanych, potraktowana zaś jako oddzielna nauka — jest ogólną teorią sztuki.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
według poetyki Arystotelesa: stan polegający na wyzwoleniu się od uczuć strachu i litości dzięki intensywnemu przeżyciu przez widza tragedii ukazującej heroizm ludzki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kategoria estetyczna wykształcona na gruncie filozofii starożytnej Grecji dla określenia sposobu naśladowania rzeczywistości w sztuce;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
doktryna filozofa platona
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwowzór jakiejś postaci, zdarzenia, motywu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stały motyw, temat utrwalony w literaturze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odnoszące się do: 1) twórczości Horacego; 2) wpływu jego poezji na dzieła autorów późniejszych; 3) sposobu sięgania przez poetów kolejnych epok do jego pism jako do ważnego źródła tradycji kultury świata śródziemnomorskiego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sytuacja dotyczącą odpowiedzialności za los innych ludzi kategoria estetyczna prezentuje bohaterów w konflikcie z siłami wyższymi sytuacji wyboru przy czym każdy wybór prowadzi do klęski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieprzezwyciężona sprzeczność naznaczająca los bohatera tragedii, którego czyny wbrew jego woli i wiedzy prowadzą do wypełnienia przeznaczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieroztrzygnięty konflikt z siłami zewnętrznymi lub konflikt wynikający że zdarzenia dwóch równoległych racji prowadzi do klęski bohaterów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tragedii starożytnej błędne rozpoznanie i fałszywa ocena własnej sytuacji przez bohatera. Bohater, nieświadomy rzeczywistego znaczenia okoliczności, w jakich się znalazł, popełnia czyny prowadzące do dalszego przypieczętowania jego losu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sfera świętości, wszystko, co przynależy do porządku duchowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzeczywistość pozostająca poza dziedziną religii (sfera święta
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sztuka budowania artystycznej, perswazyjnej wypowiedzi oraz nauka na ten temat. Pojęciem tym określa się także wiedzę o komunikacji pomiędzy autorem słów a ich adresatem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mitologii greckiej postać zrodzona ze związku człowieka i boga. Herosi mieli nadzwyczajne zdolności, jak wielka siła, spryt, odwaga, inteligencja czy inne przymioty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadawanie komuś lub czemuś cech bohaterstwa»
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jej celem jest zwiększenie napięcia u czytelnika poprzez opóźnienie bądź zatrzymanie akcji utworu, zwykle literackiego. Osiąga się ją poprzez długie, obszerne opisy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w utworze epickim przywołanie wcześniejszych wydarzeń przez bohatera bądź bohaterów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cechą bohatera tragedia greckiej pycha pewność siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głos poety do opowiadania dydaktyzm zamknięcie dziejących się zdarzeń kanalizowanie emocji widzów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Najstarszy i najbardziej powszechny gatunek poezji lirycznej, związany genetycznie z muzyką; w tradycji antycznej występowała jako składnik zbiorowych obrzędów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dział filozofii dotyczący bytu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teoria poznania lub gnoseologia – dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiara w istnienie wielu bóstw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przeznaczenie, jedno z najważniejszych pojęć związanych z wierzeniami starożytnych. Słowem Fatum starożytni Rzymianie określali tajemnicze pierwotne siły rządzące światem, decydujące o biegu wydarzeń i losie ludzi, ich wyroków nie można było zmienić
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ludzki los to igraszka bogów od ich woli i wyroczni zależy los człowieka ludzie jak aktorzy mają za zadanie odegrać swoje życiowe role na scenie świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kultura europejska wywodzi sei z bliskiego Wschodu i basenu Morza Śródziemnego. przełom był wynalezienie pisma data końcowa epoki to 476 czyli upadek cesarstwo zachodniorzymskiego dwie ważne kultury to gracja i Rzym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyjemnością jest już sam brak cierpienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najważniejsze w życiu to uwolnienie się od konwenansów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie sądy są względne i możliwe do zakwestionowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każda prawda jest subiektywna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w zyciu należy się kierować rozumem
|
|
|
cechy antycznego ideału życia rozpocznij naukę
|
|
umiar prostota harmonia jasność zachowanie proporcji
|
|
|
cechy budowy tragedia greckiej rozpocznij naukę
|
|
prolog parados stasimon epejsodion exodos
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwie płaszczyzny fabularne świat bogów i ludzi. rozbudowane opisy. porównania homeryckie. elementy retrospekcji. inwokacja. tematyka mitologiczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ciężkiej bezowocnej pracy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miłości silniejszej niz śmierć. artysty. poety
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
po kolei jak powstał biblio świat rozpocznij naukę
|
|
chaos-pierwsi bogowie Gaja i Uranos kolejna para bogów to Kronos raja
|
|
|
zasady dramatu antycznego rozpocznij naukę
|
|
zasada trzech jedności(jedności czasu miejsca i akcji) zasada decorum(zasada stosowności stylu do gatunku) zasada niezmienności charakteru postaci zasada nieprzedstawiania bezpośrednio scen krwawych(o scenach krwawych opowiadano w dialogach)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nad rodem labdakidów krąży klątwa. przeznaczenia bohaterów nie da się odworcic. dlatego wybór którego dokonuje antygona jest wyborem tragicznym. wypełniając boski nakaz pochowania zwłok brata sprzeciwia się władcy za co musi pomieść karę w postaci śmierci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywodzi z uroczystości religijnych ku czci boga Dionizosa płodności i wina. Podczas odbywających się na wiosnę Wielkich Dionizji organizowano procesje, podczas których chór mężczyzn przebranych za satyrów wykonywał pieśni chwalące Dionizosa, dytyrambami.
|
|
|