Funkcjonowanie roślin

 0    37 fiszek    guest2853035
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
siła ssąca komórki
rozpocznij naukę
siła z jaką komórka chłodnie wodę
turgor
rozpocznij naukę
ciśnienie z jakim błona komórkowa naciska na ścianę komórkowa
transpiracja
rozpocznij naukę
parowanie w powierzchni roślin
rola wody w życiu rośliny
rozpocznij naukę
rozpuszczalnik różnych substancji, środowisko wielu reakcji biochemicznych, substrat niektórych reakcji, utrzymanie turgoru komórek i tkanek, chroni tkanki przed przegrzaniem
transport wody i soli mineralnych
rozpocznij naukę
bierny mechanizm transportu, bez ATP, na zasadzie podciśnienia
roztwór glebowy
rozpocznij naukę
woda z rozpuszczonymi solami mineralnymi, łatwo dostępny dla roślin
związki nierozpuszczalne
rozpocznij naukę
minerały których jony nie są w wymianie, w czasie wietrzenia lub rozpuszczania staje się dostępne dla roślin
sposoby pobierania wody przez korzeń
rozpocznij naukę
osmoza i pęcznienie
pęcznienie
rozpocznij naukę
uwalnianie substancji, przyciągnie cząsteczek wody i tworzenie otoczek wodnych
potencjał wodny komórki
rozpocznij naukę
miara zdolności oddawania bądź przyjmowania wody na zasadzie osmozy, zależy od różnicy stężeń pomiędzy sokiem komórkowym a środowiskiem zewnętrznym
woda przemieszcza się kapilarami w roślinie, wynika to z 3 sił:
rozpocznij naukę
adhezji, kohezji i napięcia powierzchniowego
adhezja
rozpocznij naukę
przyleganie wody do ścian cewek i naczyń
kohezja
rozpocznij naukę
spójność, wzajemne przyciągnie się cząsteczek wody
siła ssąca
rozpocznij naukę
wytworzona przez podciśnienie hydrostatyczne. wumaga słońca i nie wymaga ATP
gutacja
rozpocznij naukę
wyciskanie soku ksylemowego przez hydatody
szlak apoplastyczny
rozpocznij naukę
przez przestwory międzykomórkowe
szlak symplastyczny
rozpocznij naukę
przez cytoplazmę i plazmodesmy
droga jaką przenika woda na drodze osmozy
rozpocznij naukę
włośniki-ryzoderma-kora pierwotna-endoderma-perycykl-ksylem
transpiracja kutykularna
rozpocznij naukę
zależy od grubości kutykuli, która pęcznieje, duża ilość wody kutykuli będzie powodowała wyparowywanie jej z rośliny
transpiracja przedchlinkowa
rozpocznij naukę
nie zmieniają szerokości
transpiracja szparkowa
rozpocznij naukę
mechanizm zamykania i otwierania aparatów szparkowych
faza jasna
rozpocznij naukę
zależna od światła w której powstaje siła asymilacyjna ATP i NADPH
faza ciemna
rozpocznij naukę
nie zależna od światła, polega na asymilacji CO2
tropizmy
rozpocznij naukę
to ruchy organów roślinnych w odpowiedzi na bodziec zewnętrzny działający kierunkowo, kierunek ruchu zależy od kierunku działania bodźca
fototropizm
rozpocznij naukę
jest reakcja rośliny na jednostronne oświetlenie. jest on dodatni, kiedy pędy rośliny wyginają się w stronę światła, lub ujemny, kiedy korzenie wyginają się w stronę przeciwną
heliotropizm
rozpocznij naukę
wrażliwość rośliny na światło słoneczne
geotropizm
rozpocznij naukę
jest reakcja rośliny na siłę grawitacji, geotropizm dodatni występuje w korzeniu, a ujemny w łodydze
chemotropizm
rozpocznij naukę
jest reakcja rośliny na działanie substancji chemicznych
hydrotropizm
rozpocznij naukę
reakcja na obecność wody w podłożu, wykonują korzenie
tigmotropizm
rozpocznij naukę
reakcja rośliny na bodźce mechaniczne, np. owijanie się wąsów czepnych fasoli wokół podpory
nastie
rozpocznij naukę
to reakcje ruchowe organów roślinnych niezależne od kierunku działania bodźca. są one zwykle ruchami turgorowymi rzadziej wzrostowymi
osmoza
rozpocznij naukę
cząsteczki wody przenikają z roztworu o mniejszym stężeniu do roztworu o wyższym stężeniu.
fotooddychanie
rozpocznij naukę
pobieranie tlenu i wydzielanie dwutlenku węgla
asymilaty
rozpocznij naukę
związki organiczne z których korzysta cała roślina
załadunek łyka
rozpocznij naukę
odbywa się zwykle w liściach, ponieważ zachodzi w nich fotosynteza
pionowy transport sacharozy
rozpocznij naukę
odbywa się w rurkach sitowych
rozładunek łyka
rozpocznij naukę
odbywa się w organach, których komórki odbierają sacharozę z rurek sitowych

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.