2 procesy

 0    81 fiszek    kasia570
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
kto stworzył model wielomagazynowy?
rozpocznij naukę
Atkinson i Shiffrin, 1968
Jakie są rodzaje pamięci?
rozpocznij naukę
sensoryczna, krótkotrwała i długotrwała
procesy kontrolne to
rozpocznij naukę
Transformacja i selekcja
Jaką pojemność i trwałość śladu ma pamięć sensoryczna
rozpocznij naukę
ma nieograniczoną pojemność i krótką trwałość śladu
Jaką pojemność i trwałość śladu ma pamięć krótkotrwała?
rozpocznij naukę
ma małą pojemność i krótką trwałość śladu
Jaką pojemność i trwałość śladu ma pamięć długotrwała?
rozpocznij naukę
ma nieograniczoną pojemność i nieograniczoną trwałość śladu
trwałość śladu, jakie są mechanizmy utraty informacji?
rozpocznij naukę
zanikanie śladu, interferencja, osłabienie siły połączeń synaptycznych
interferencja
rozpocznij naukę
Interferencja wsteczna sprawia, że nowe wspomnienia usuwają lub blokują stare. Odwrotnie, interferencja aktywna powoduje, że stare wspomnienia blokują zapamiętywanie nowych.
na czym polegała krytyka modelu wielomagazynowego?
rozpocznij naukę
modele był zbyt mechanistyczny
neurony, które razem...
rozpocznij naukę
odpalają wespół się splatają- Donald Hebb
koncepcja poziomów przetwarzania
rozpocznij naukę
Ślad pamięciowy to efekt uboczny przetwarzania informacji. Informacje mogą być przetwarzane na róznych poziomach głębokości. Trwałość śladu pamięciowego zależy od głębokości jego przetworzenia
Kto stworzył koncepcję poziomów przetwarzania?
rozpocznij naukę
Craik i Lockhart, 1972
na czym polegała krytyka koncepcji poziomów przetwarzania?
rozpocznij naukę
1. Trwałość śladu pamięciowego zależy nie tylko od głębokości przetwarzania. 2. Brak niezależnej miary głębokości przetwarzania.
czym jest elaboracja?
rozpocznij naukę
Jest to przetwarzanie treści, analiza w kontekście wcześniej nabytej wiedzy; prowadzi do integracji nowych treści z tymi już przyswojonymi.
eleboracja to:
rozpocznij naukę
zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi, odnoszenie treści do własnych doświadczeń, poszukiwanie związków
od czego zależą efekty uczenia?
rozpocznij naukę
Efekty uczenia zależą przede wszystkim od samej czynności, a nie od woli zapamiętania.
jakie parametry połączeń neuronalnych zmieniają się w wyniku uczenia się?
rozpocznij naukę
a) ilość neuroprzekaźnikow b) ilość receptorów c) wielkość i ilość synaps d) wielkość i liczba pęcherzyków e) wydajność receptorów
Gdzie mieści się pamięć?
rozpocznij naukę
synapsy, hipokamp, kora mózgowa
Jakie dwa mechanizmy wyjaśniają proces zapominania?
rozpocznij naukę
a) zanik śladu pamięciowego b) interferencja
jakiego rodzaju powtórki prowadzą do skutecznoge zapamiętywania?
rozpocznij naukę
elaboracyjne
Jak nazywa się proces utrwalania wspomnień zjawisko. przenoszenia przez hipokamp informacji z pamięci krótko do długotrwałej, który zachodzi podczas snu?
rozpocznij naukę
konsolidacja
co wplywa na trwałość przechowywania informacji w pamięci?
rozpocznij naukę
1. cechy materiału 2. nastawienie na czas pamiętania 3. tryb nauki 4. rodzaj aktywności podczas kodowania
jakie cechy ma mieć materiał?
rozpocznij naukę
ma być: sensowny, mający znaczenie osobiste i dobrze zorganizowany
nastawienie na czas pamiętania
rozpocznij naukę
efekt końca sezonu- Pamięć używa statystyk na temat częstotliwości i świeżości wspomnień, aby ocenić, które informacje należy uczynić dostępnymi.
rodzaj aktywności podczas kodowania; do czego prowadzi przetwarzanie głębokie (elaboracja)?
rozpocznij naukę
prowadzi do dystynktywnego kodu
Jak schematy wpływają na procesy kodowania?
rozpocznij naukę
-integracja -interpretacja -selekcja -abstrahowanie
na czym polega integracja?
rozpocznij naukę
Z produktów trzech poprzednich operacji budowana jest całościowa reprezentacja pamięciowa.
na czym polega selekcja
rozpocznij naukę
Wybieramy tylko to, co jest dla nas istotne (ze względu na nasz schemat).
na czym polega interpretacja?
rozpocznij naukę
Analizujemy nową informację w kontekście starej wiedzy
na czym polega abstrahowanie?
rozpocznij naukę
Magazynujemy sens wybranych informacji, pomijamy sposób, w jaki ta informacja jest podana (nie odtwarzamy dokładnie słów albo składni zdania).
na czym polega i czym jest przypominanie?
rozpocznij naukę
= aktywizowanie śladu pamięciowego efekt interakcji między tym, co zostało zapisane w magazynie pamięci a informacją, jaka dociera do nas w momencie wydobywania
Od czego zależy łatwość przypominania sobie wcześniej przyswojonych informacji?
rozpocznij naukę
-wskazówki ukierunkowujące (zewnętrzne i wewnetrzne) -podobieństwa (między warunkami kodowania i wydobycia) -strategie (stosowane przez podmiot) -sposób kodowania materiału
Na czym polega zjawisko przeciążenia wskazówki?
rozpocznij naukę
Wskazówka służąca wielu różnym śladom przestaje spełniać swoją rolę musi być odpowiednio dystynktywna!
jak jest warunek skuteczności wskazówki?
rozpocznij naukę
Warunkiem skuteczności wskazówki jest jej wcześniejsza integracja z zapamiętywanym materiałem.
mamy kontrolę nad wskazówkami wewnętrznymi czy zewnętrznymi?
rozpocznij naukę
nad wewnętrznymi
od czego zależy sukces w przypominaniu?
rozpocznij naukę
Sukces w przypominaniu zależy od stopnia podobieństwa pomiędzy sytuacją wydobywania a sytuacją kodowania.
na czym polega zasada specyficzności zachowania (+ do od czego zależy łatwość przypominania wcześniej oswo info)
rozpocznij naukę
Słowo pisane vs. mówione jeśli uczę się czegoś czytając, a później mam to odtworzyć w mowie, to mogę napotkać trudności
Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu w wydobywaniu konkretnych informacji z pamięci, to miej kontrolę nad:
rozpocznij naukę
• nad wskazówkami, • nad kontekstem nauki, • wykorzystuj skojarzenia, jakie generujesz w trakcie uczenia się;
Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu w wydobywaniu konkretnych informacji z pamięci, to miej kontrolę nad:
rozpocznij naukę
• nad wskazówkami, • nad kontekstem nauki, • wykorzystuj skojarzenia, jakie generujesz w trakcie uczenia się;
Czego dotyczył eksperyment Goddena i Baddeleya (1975) z udziałem nurków?
rozpocznij naukę
efektu kontekstu
Na czym polega efekt kontekstu?
rozpocznij naukę
gy
Jakie rodzaje kontekstu pomagają w przypominaniu?
rozpocznij naukę
-zapachy -nastrój -muzyka
Na czym polega efekt zależności od stanu?
rozpocznij naukę
ee
Jakie substancje wywołują efekt zależności stanu?
rozpocznij naukę
-alkohol -narkotyki -barbiturany (leki)
Czy opłaca się wprowadzać się w stan odurzenia, żeby się skutecznie uczyć i sobie przypominać?
rozpocznij naukę
Efekt zależności od stanu występuje tylko wtedy, gdy stan jest jedyną wskazówką do odpamiętania, czyli w swobodnej reprodukcji. W testach reprodukcji ukierunkowanej efekt znika, gdy pojawiają się inne wskazówki.
Kiedy kontekst nie ma wpływu na przypominanie?
rozpocznij naukę
Im bardziej polegam na wskazówkach wewnętrznych, tym słabiej działa efekt kontekstu!
jakie są rodzaje strategii przypominania?
rozpocznij naukę
1. mimowolne np "Przypomnij sobie wszystkie informacje, jakich nauczył ś się na dotychczasowych ćwiczeniach z psychologii poznawczej" 2. strategiczne np Przypomnij sobie, co zapamiętał ś z pierwszych zajeć o neurobiologicznych podstawach pamięci"
na czym polega przypominanie mimowolne?
rozpocznij naukę
• polega na „czekaniu" aż szukana informacja pojawi się w ciągu skojarzeń
na czym polega przypominanie strategiczne?
rozpocznij naukę
• kontrolowane, • korzysta z pamięci roboczej (np. szukam po mapie myśli vs. po podręczniku)
czym różnią się od siebie rozpoznanie i reprodukcja?
rozpocznij naukę
W rozpoznawaniu nakładają się cechy śladu pamięciowego z informacjami dostar zanymi podczas wydobywania.
poczucie pamiętania jako proces metapoznawczy
rozpocznij naukę
-Ok. 700 ms przed odpowiedzią w naszym mózgu odbywa się proces... monitoringu dostępu do żądanej informacji". -Hart - stwierdził, że poczucie pamiętania pozwala trafnie przewidywać rzeczywiste efekty rozpoznawania.
Na czym polega zjawisko końca języka?
rozpocznij naukę
Nie możemy dotrzeć do finalnej informacji, choć mamy poczucie, że jest ona w naszej pamięci
Jakie jest potencjalne wyjaśnienie zjawiska końca języka?
rozpocznij naukę
1. Niepełna aktywacja śladu pamięciowego 2. Interferencja podobnych słów zakodowanych lub zasugerowanych na etapie wydobywania
Jaką funkcję pełni poczucie pamiętania?
rozpocznij naukę
Pozwala kontrolować czas poszukiwania odpowiedzi i decydować o strategii udzielenia odpowiedzi (wydobycie vs. rekonstrukcja)
jakie są błędy w przypominaniu?
rozpocznij naukę
1. pomijanie 2. dołączanie
Od czego zależą zniekształcenia w przypominaniu?
rozpocznij naukę
• wnioskowanie z serii powiązanych ze sobą informacji • interferencja ze strony zdarzeń towarzyszących • wyobraźnia uzupełniająca luki w danych • proces wydobywania może się wykrzaczyć - czynniki społeczne -indywidualna podatność na iluzje pamięciowe
Jakie są modele wydobywania?
rozpocznij naukę
-model jednego procesu -modele oparte na zasadzie specyficzności kodowania -modele generowania-rozpoznawania
model jednego procesu
rozpocznij naukę
przy (2) wskazówek (1) siły śladu -Możliwe jest tylko rozpoznanie przy obecności odpowiednich wskazówek. -Reprodukcja jest niemożliwa nawet ze wskazówkami. - w tym modelu nie ma różnicy w przebiegu procesu wydobywania, różnica jest jedynie w skuteczności
Krytyka modelu 1 procesu (1)
rozpocznij naukę
Skoro jest jeden ciągły proces, to: 1) Nie powinien istnieć czynnik, który odmienne wpływa na reprodukcję vs. rozpoznawanie, a taki czynnik istnieje (częstość słów w języku, np. dom i pies - łatwiej je reprodukujemy niż rozpoznajemy).
Krytyka modelu jednego procesu (2)
rozpocznij naukę
2) Reprodukcja powinna być zawsze trudniejsza niż rozpoznawanie, a tak nie zawsze jest (eksperyment Tulving i Thomson, 1973).
modele generowania-rozpoznawania
rozpocznij naukę
wydobywanie ma charakter rekonstruktywny i obejmuje 2 procesy: 1) generowanie lub poszukiwanie możliwych odpowiedzi
modele generowania-rozpoznawania 2
rozpocznij naukę
2) identyfikacja - rozpoznawanie jednej alternatywy jako spełniającej kryteria (kiedy sprawdzamy, który wynik na liście odpowiada temu, czego szukamy): wcześniej w głowie musimy mieć „etykiety", hasztagi wszystkich pojęć, po których szukamy.
co to ekforia?
rozpocznij naukę
proces dopasowania wskazówek do śladu pamięciowego
modele oparte na zasadzie specyficzności kodowania
rozpocznij naukę
Przypominanie to interakcja pomiędzy informacją zmagazynowaną w pamięci a informacją, którą dysponujemy na etapie wydobywania (tj. wskazówki). Jeśli te dwie rzeczy są dopasowane, to mamy sukces w przypominaniu.
Paradygmat DRM
rozpocznij naukę
• prezentacja listy słów silnie skojarzonych ze słowem-kluczem, • badani błędnie rozpoznają słowo-klucz silnie powiązane ze słowami na liście, ale które faktycznie na niej nie wystąpiło - iluzja pamięciowa oparta na skojarzeniach semantycznych.
jaki mechanizm odpowiada za paradygmat drm czyli to że badanie błędnie rozpoznają słowo klucz?
rozpocznij naukę
1. AKTYWACJA (słowo-klucz niewystępujące na liście zostało aktywowane w ramach sieci semantycznej pobudzonej przez słowa na liście) + MONITOROWANIE w fazie wydobywania
jaki mechanizm odpowiada za paradygmat drm czyli to że badanie błędnie rozpoznają słowo klucz? 2
rozpocznij naukę
WYOBRAŹNIA jeśli używamy wyobraźni do zakodowania to element wyobrażeniowy może zostać włączony w kodowane wspomnienie + INFLACJA WYOBRAŻENIOWA wyobrażenie sobie jakiegoś zdarzenia powoduje wzrost przekonania, że wystąpiło ono w rzeczywistości.
co pozwala przewidzieć poziom aktywności różnych obszarów mózgowych (kora przedczołowa vs potyliczna)?
rozpocznij naukę
pozwala przewidzieć efekty pamięci
efektywność pamięci
rozpocznij naukę
elaboracja- tyle wiesz ile przetworzysz; podobieństwo procesów kodowania i wydobywania- w domu wiem w szkole nie wiem; dystynktywność kodowania
dystynktywność kodowania
rozpocznij naukę
its
jakie są kryteria rozróżniania systemów pamięci
rozpocznij naukę
behawioralno poznawcze oraz podłoże neuronalne
kryteria rozróżnienie systemów pamięci-> behawioralno-poznawcze
rozpocznij naukę
dysocjacja funkcjonalna Ta sama zmienna wpływa odmiennie na wykonywanie zadań związanych z różnymi systemami.
kryteria rozróżnienie systemów pamięci--> podłoże neuronalne
rozpocznij naukę
1. hipokamp Wyróżniamy systemy pamięci zależne i niezależne od formacji hipokampa. a) informacje przestrzenne, różnicowanie przedmiotów, kodowanie relacji b) uczenie się nieprzestrzenne; tworzenie sztywnych, mało zmiennych reprezentacji i reakcji
kryteria rozróżnienie systemów pamięci--> podłoże neuronalne 2
rozpocznij naukę
2. kora przedczołowa Aktywność w tym rejonie pokazuje z jednej strony zróżnicowanie, a z drugiej-interakcje pomiędzy różnymi systemami pamięci.
kora przedczołowa a system pamięci model Hera
rozpocznij naukę
- pamięć operacyjna - PFC aktywna podczas utrzymywania i manipulowania informacjami - początek uczenia się - PFC aktywna, w miarę nabywania wprawy coraz mniej
kora przedczołowa a system pamięci model Hera 2
rozpocznij naukę
- PFC aktywna w trakcie kodowania informacji epizodycznych oraz wydobywania informacji semantycznych (left PFC) - wydobywanie informacji epizodycznych (right PFC)
która klasyfikacja jest najbliższa prawdzie?
rozpocznij naukę
pamięć robocza Interfejs między pamięcią roboczą a procesami poznawczymi
Skąd pochodzą informacje z pamięci roboczej?
rozpocznij naukę
z przeszłości pamięć długotrwała z przyszłości pamięć o celu z teraźniejszości nowe informacje input wzrokowo-słuchowy
Ile jest systemów pamięci roboczej
rozpocznij naukę
Pamięć robocza według Baddley i Hitch, składa się z trzech układów, które zawierają elementy do przechowywania i przetwarzania informacji.
na co dzieli się centralny system wykonawczy?
rozpocznij naukę
1. notes wzrokowo przestrzenny<--> semantyka wzrokowa 2. bufor epizodyczny <--> pamięć epizodyczna 3. petla fonologiczna<---> język
jakie są funkcję centralnego systemu wykonawczego?
rozpocznij naukę
- kieruje uwagą - nadzoruje pracę pozostałych systemów. podejmuje decyzje planuje wyznacza cel działania - kontroluje efekty działania

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.