Rekrutacja

 0    92 fiszki    jakubglowala8
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Czym się wyróżnia Take-off Alternate?
rozpocznij naukę
kiedy warunki pogodowe nie pozwolą wylądować na lotnisku odlotu lub kiedy samolot jest zbyt ciężki. max 1 h lotu na prędkości przelotowej liczonej dla OEI w spokojnym powietrzu
Czym jest en-route alternate?
rozpocznij naukę
dla non-Etops approved samolotów musi być osiągalne w każdym momencie lotu na odcinku 1 h lotu na prędkości przelotowej na jednym silniku w spokojnym powietrzu w warunkach pogody standardowej.
Kiedy nie musi być lotniska zapasowego?
rozpocznij naukę
lot trwa mniej niż 6 h, 2 separate RWYs, pogoda +/-1h po ETA jest powyżej minima (podstawa chmur 2000 ft AGL lub MDH dla circling +500 ft, widzialność = 5 km ALBO kiedy lotnisko jest isolated.
Kiedy muszą być 2 lotniska zapasowe?
rozpocznij naukę
1. kiedy pogoda na lotnisku docelowym jest poniżej planning minima 2. nie ma dostępnych informacji pogodowych.
Isolated airport
rozpocznij naukę
najbliższe lotnisko zapasowe wymagałoby paliwa na 2h lotu (z rezerwami), nie zabiera się alternate fuel, tylko additional fuel na 2h lotu nad lotniskiem. Trasę planuje się przez Point of No Return i (pogoda)
Seperate RWYs
rozpocznij naukę
2 pasy, dla których są osobne procedury podejścia, oparte na niezależnych pomocach radionawigacyjnych. Mogą się przecinać, ale wyłącznie z użycia jednego pasa nie wpływa na operacje na drugim.
Minima dla CAT 1
rozpocznij naukę
DH - 200ft; RVR - 550m
Minima dla CAT 2
rozpocznij naukę
DH - 100ft; RVR - 300m
Minima dla CAT 3A
rozpocznij naukę
DH - 50ft; RVR - 200m
Minima dla CAT 3B
rozpocznij naukę
DH - ---; RVR - 75m
Dla jakich podejść nieprecyzyjnych są minima MDH - 250ft; RVR 750m
rozpocznij naukę
dla VOR/DME, LOC, LNAV, LP
Dla jakich podejść nieprecyzyjnych są minima MDH - 300ft; RVR 900m
rozpocznij naukę
dla VOR, NDB/DME
Dla jakich podejść nieprecyzyjnych są minima MDH - 350ft; RVR 900m
rozpocznij naukę
dla NDB, VDF
Circling approach minima dla kategorii A, B, C i D
rozpocznij naukę
A - MDH400ft, RVR1500m. B - MDH500ft, RVR1600m. C - MDH 600 ft, RVR 2400 m. D - MDH 700 ft, RVR 3600 m.
Klasy samolotów według prędkości Vat
rozpocznij naukę
Klasy samolotówA - Less than 91 kt; B - From 91 to 121 kt; C - From 121 to 141 kt; D - From 141 to 166 kt; E - From 166 to 211 kt
co to jest prędkość Vat?
rozpocznij naukę
prędkość at threshold (50 ft) liczona dla samolotu w konfiguracji do lądowania dla max masy do lądowania, 1.3 Vso
Co to jest prędkość Vref?
rozpocznij naukę
prędkość referencyjna nad progiem (50ft) liczona dla samolotu w aktualnej konfiguracji do lądowania dla aktualnej masy, 1.3 Vs.
Co to jest PBN?
rozpocznij naukę
rodzina systemów nawigacyjnych opartych na GPS, zapewnia dokładność nawigacyjną dla danego obszaru przez 95% czasu lotu. Wymagane odbiorniki GPS i być zawsze w zasięgu konstelacji 5 satelit.
Na co dzieli się PBN?
rozpocznij naukę
na RNAV i RNP
podejścia RNP - NPA:
rozpocznij naukę
LNAV i LP --- (LNAV - nawigacja w poziomie dzięki odbiornikom GPS) (LP - nawigacja w poziomie za pomocą GPS + SBAS)
podejścia RNP - APV:
rozpocznij naukę
LNAV/VNAV i LPV --- (LNAV/VNAV - nawigacja w poziomie dzięki GPS, w pionie z wykorzystaniem systemów mierzenia ciśnienia (BARO vertical guidance)) (LPV - nawigacja w pionie i poziomie dzięki GPS + SBAS)
podejścia RNP - PA:
rozpocznij naukę
GLS - GPS Landing System
co to jest SBAS?
rozpocznij naukę
Satelite Based Augmentation System - system satelitarny, który eliminuje błędy GPSa i poprawia jego dokładność.
Jakie są systemy SBAS?
rozpocznij naukę
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service (Europa)), WAAS (Wide Area Augmentation System (USA)), MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System (Azja, Japonia))
Jakie są satelitarne systemy nawigacyjne?
rozpocznij naukę
GPS (Global Positioning System), Galileo, GLONASS
Z ilu kategorii składa się paliwo na lot?
rozpocznij naukę
z ośmiu
Czym jest Variable Load, Traffic Load i Useful Load?
rozpocznij naukę
Variable Load - załoga, catering, itd., Traffic Load - pasażerowie, bagaże i cargo i Useful Load - traffic load i paliwo
Narysuj rozkład mas i paliwa - planowanie:
rozpocznij naukę
...
Czym jest przekroczenie Structural Limited ZFM?
rozpocznij naukę
przekroczenie może spowodować przesunięcie się środka ciężkości poza limity lub złamanie skrzydeł w przypadku lotu bez paliwa
Czym jest przekroczenie Performance Limited TOM i LM?
rozpocznij naukę
przekroczenie może znacząco pogorszyć osiągi samolotu, np. niewystarczająca ilość pasa na rozbieg / dobieg, brak przewyższenia nad przeszkodami
Czym jest przekroczenie Structural Limited TOM i LM?
rozpocznij naukę
przekroczenie może spowodować uszkodzenie konstrukcji
Co to jest PIREP?
rozpocznij naukę
Pilot’s Report, informacje o napotkanych warunkach pogodowych na trasie, które piloci przekazują służbom ATC
O czym informują significanty?
rozpocznij naukę
o występowaniu jet streamów, turbulencji, lodzenia, chmur CB, wysokości tropopauzy.
Wind charts
rozpocznij naukę
mapy pogodowe wiatrów, wydawane na dany poziom lotu, informują o kierunkach i sile wiatru oraz o temperaturze
O czym informują mapy synoptyczne?
rozpocznij naukę
fronty, ośrodki ciśnienia, etc.
Izobara
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty tego samego ciśnienia
Izoterma
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty tej samej temperatury
Izogona
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty tej samej deklinacji magnetycznej
Agona
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty o deklinacji magnetycznej = 0
Izoklina
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty o tej samej inklinacji magnetycznej
Aklina
rozpocznij naukę
linia łącząca punkty o inklinacji magnetycznej = 0
Front ciepły
rozpocznij naukę
Ciepłe powietrze napiera na powietrze chłodne, tworzy się inwersja frontowa, powstają chmury warstwowe: cirrus potem cirrostratus, altostratus i nimbostratus. nieprzerwane opady deszczu na obszarze 400 km przed linią frontu.
Front chłodny
rozpocznij naukę
Chłodne powietrze wpełza pod ciepłe powietrze, tworzy się konwekcja co sprzyja powstawaniu chmur burzowych. CB a za nim cumulusy.
Czym jest okluzja?
rozpocznij naukę
następuje w procesie wymieszania się frontów atmosferycznych, kiedy chłodne powietrze dogania ciepłe powietrze, tworzą się chmury charakterystyczne dla obu frontów.
Jakie są rodzaje okluzji?
rozpocznij naukę
ciepła - kiedy masa powietrza doganiającego powietrze ciepłe jest cieplejsza. chłodna - kiedy masa powietrza doganiającego powietrze ciepłe jest chłodniejsza.
Wpływ oblodzenia na samolot
rozpocznij naukę
zmniejszona siła nośna, zwiększona masa samolotu, zwiększony opór, zwiększona prędkość przeciągnięcia
Czym jest Clear, Rime i Blade ICE
rozpocznij naukę
Clear ice - przezroczysty, rudny do zauważenia, duże krople marznącego deszczu. Rime Ice - białawy, małe krople marznącego deszczu. Blade Ice - lód, który gromadzi się na tylnych łopatach sprężarki w samolotach turbofan
Co to jest FROST?
rozpocznij naukę
szron, kropelki pary wodnej zawartej w powietrzu zamienione w kryształki lotu po zetknięciu się z zimnym płatowcem
czym jest de-icing?
rozpocznij naukę
usuwanie lodu / śniegu z krytycznych powierzchni samolotu: mechanicznie, z użyciem ciepła, z użyciem specjalnych płynów chemicznych
czym jest anti-icing?
rozpocznij naukę
pokrywanie krytycznych powierzchni specjalnym płynem antyoblodzeniowym, który chroni przed powstawaniem lodu do momentu startu
czym się różni 1 step ot 2 step de/anti - icing
rozpocznij naukę
1 - usuwanie i protekcja wykonywana jest w jednym kroku z użyciem płynów chemicznych, krótki HOT. 2 - de-icing w pierwszym kroku, anti-icing w drugim kroku, HOT liczony od rozpoczęcia drugiego kroku
HOT - Hold Over Time
rozpocznij naukę
czas, przez który ‘działa’ płyn anty-oblodzeniowy, liczony od momenty rozpoczęcia rozprowadzania płynu na powierzhnie krytyczne
6 źródeł prawa w lotnictwie:
rozpocznij naukę
Konwencje ICAO, Doc 4444, Doc 8168, Regulacje EASy i Annexy, ustawa prawo lotnicze, dzienniki ustawowe ULC
Czym jest Dokument 4444 ?
rozpocznij naukę
Procedury służb żeglugi powietrznej – zarządzanie ruchem lotniczym
Czym jest Dokument 8168 ?
rozpocznij naukę
Operacje statków powietrznych
Czym jest NDB?
rozpocznij naukę
NDB - Non Directional Beacon - radio-pomoc - emituje sygnały we wszystkich kierunkach, zwane bearingami
Czym jest VOR?
rozpocznij naukę
radiolatarnia wysyła wiązkę sygnału radiowego, która obraca się o 360 stopni 30 razy na sekundę. często sprzężony z DME (Direct Measuring Equipment)
Czym jest localiser?
rozpocznij naukę
localiser zapewnia nawigację poziomą, wysyła sygnały radiowe w dwóch płatach na lewo i prawo od linii centralnej, z modulacja 90 Hz, z prawej 150 Hz
Czym jest glideslope?
rozpocznij naukę
glideslope zapewnia nawigację pionową, również wysyła sygnały radiowe w dwóch płatach, górny modulowany 90 Hz, dolny 150 Hz
Częstotliwość NDB
rozpocznij naukę
190 - 1750 kHz
W skrócie czym jest NADP 1 i 2
rozpocznij naukę
1 - Moc zredukowana do CLIMB POWER na wys. min. 800 ft AGL | Acceleration Altitude na 3000 ft AGL. 2- Wysokość redukcji mocy i Acceleration Altitude na wys. +/- 800 ft AGL
start w przypadku Jeżeli widzialność jest poniżej minimów, a nie ma podanego RVR
rozpocznij naukę
dowódca może ustawić się na pasie i samodzielnie ocenić RVR, np. z wykorzystaniem świateł - 7 krawędziowych, 27 linii drogi centralnej.
Wymień 3 fazy go-arounda
rozpocznij naukę
1) od MaPt do momentu, w którym rozpoczyna się wznoszenie 2) od wznoszenia do punktu, w którym osiągnięte jest przewyższenie 50 m nad przeszkodami 3) od 50 m nad przeszkodami do punktu, w którym zaczyna się nowe podejście
Dlaczego praca akurat w LOTcie?
rozpocznij naukę
Wybór kariery pilota linii lotniczej LOT jest dla mnie połączeniem pasji, wyzwań i możliwości podróżowania. Chciałbym być częścią tej prestiżowej linii lotniczej i pracować w profesjonalnym środowisku, które oferuje doskonałe szkolenie i rozwój zawodowy.
Czym się różni Flyby od Flyover?
rozpocznij naukę
Flyby – punkty, na chartcie które nie są w kółeczku, nie musisz przelatywać centralnie nad nimi. Flyover – punkty na chartcie które są w kółeczku i musisz nad nimi przelecieć.
Co to jest microburst?
rozpocznij naukę
silny prąd zstępujący w chmurze burzowej, który dociera do powierzchni ziemi, gdzie rozchodzi się w różnych kierunkach. Microburst dotyka obszaru mniejszego niż 4 km i zazwyczaj trwa nie dłużej niż 5 minut.
Co to jest windshear?
rozpocznij naukę
uskok wiatru jest zjawiskiem pogody polegającym na nagłych zmianach kierunku lub prędkości wiatru
Co to jest virga?
rozpocznij naukę
opad deszczu, śniegu, kryształków lodu, który nie dociera do powierzchni ziemi, ponieważ paruje lub sublimuje zanim opadnie. Dzieje się tak najczęściej, kiedy dolna część atmosfery ma niską wilgotność.
Co to jest inwersja?
rozpocznij naukę
zjawisko atmosferyczne polegające na wzroście temperatury powietrza wraz z wysokością. Wystąpienie inwersji może skutkować powstaniem mgły, smogu.
Minimalny pułap chmur ALTO
rozpocznij naukę
2-3 km nad ziemią
Minimalny pułap chmur Cirrus
rozpocznij naukę
6-7 km nad ziemią
MSA
rozpocznij naukę
Minimum sector altitude (separacja z terenem 1000ft, w ok®ego o promieniu 25NM od pomocy nawigacyjnej lub punktu.
MORA
rozpocznij naukę
Minimum off route altitude - separacja z terenem na odległości 10NM od środka trasy i promieniu 10NM wokół lotniska docelowego.
GRID MORA
rozpocznij naukę
jest oznaczona na mapach, kartach. Separacja z terenem między takimi południkami i takimi równoleżnikami.
MOCA
rozpocznij naukę
minimalna wysokość nad terenem, zapewniająca sygnał od VORa w odległości 22NM
MEA
rozpocznij naukę
minimalna wysokość nad terenem wdłuz trasy lotu, zapewniającą sygnał nawigacyjny, komunikację z ATC i separację z terenem
Współczynniki jakie dodajemy do wymaganego dystansu lądowania
rozpocznij naukę
OEI - 30% on dry, 45% wet. 15% - wet, 5% - +1000ft elewacji. 10% za 1% upslope. compacted snow 160%, standing water - 200%, ice - 350%
Vx i Vy
rozpocznij naukę
Vx - prędkość najlepszego kąta wznoszenia (maksymalna wysokość osiągana w najkrótszym dystansie) i Vy (prędkość najlepszego gradientu wznoszenia) - maksymalną wysokość osiągniemy w najkrótszym czasie.
jak wyprowadzisz z przeciągnięcia z maską w górze?
rozpocznij naukę
pochylam maskę, następnie skrzydła w poziomie, rozpędzamy samolot
jak wyprowadzisz ze stanu samolotu z maską w dole?
rozpocznij naukę
najpierw skrzydła w poziomie, potem pociągamy nos do góry
Co to jest przeciągnięcie?
rozpocznij naukę
Przeciągnięcie to zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, na skutek przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła co powoduje oderwanie strug na skrzydle.
wyprowadzenie z korkociągu
rozpocznij naukę
gaz ściągnięty, lotki w neutrum, ster kierunku przeciwny do obrotu, wyprowadzić z lotu nurkowego, następnie dodać gaz
Silnik krytyczny
rozpocznij naukę
to ten które powoduje większe pogorszenie się osiągów samolotu w wypadku usterki. Kręcace się śmigło daje moment przeciwny do kierunku jego obrotów.
Czym się różni TAA od MSA
rozpocznij naukę
MSA bazuje na radio pomocy nawigacyjnej, TAA jest zależny od procedury podejścia i jest określany od danego IAFa
Prędkość V2
rozpocznij naukę
Prędkość wznoszenia na jednym silniku, od wyskości screen height 35ft i utrzymana do wysokości 400ft AGL. V2 ≥ 1.2 × VS
Zalety B737
rozpocznij naukę
większą pojemność i zasięg, co pozwala na obsługę dłuższych tras, oraz jego szerokie zastosowanie w lotnictwie komercyjnym i czarterowym
Zalety E170
rozpocznij naukę
wydajność w lotach regionalnych, elastyczność w operacjach na krótszych trasach oraz komfort dla pasażerów na pokładzie. Ale i większa liczba operacji co pozwala na większe doświadczenie w kluczowych elehatch lotu jak starty i lądowania.
jaki samolot preferujesz?
rozpocznij naukę
Moja preferencja co do konkretnego typu samolotu jest elastyczna i zależy od potrzeb linii. Zarówno jeden jak i drugi typ ma swoje unikalne cechy i zalety. Jestem gotowy do pracy na jednym i drugim typie, dostosowując się do wymagań i priorytetów linii.
Co to jest opór indukowany?
rozpocznij naukę
Opór indukowany to rodzaj oporu, który powstaje wraz ze wzrostem siły nośnej, powiększa się różnica ciśnień nad i pod skrzydłem i wyrównanie się ich na końcówce skrzydła. Opór maleje z prędkością.
Poprawka na wiatr w holdingu
rozpocznij naukę
+/-1sekunda per 1kt headwind/tailwind. WCA = degrees x kt / IAS
jaka pogodę przynosi front zokludowany i czy długo się utrzymuje?
rozpocznij naukę
występowania długotrwałych opadów deszczu lub burz. Front może utrzymywać się przez kilka dni
Co dla Ciebie oznacza CRM?
rozpocznij naukę
dobrą współpracę w załodze, dzielenie się informacjami, podejmowanie wspólnych decyzji, wsparcie, pomoc.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.