Pytanie |
Odpowiedź |
Czym się wyróżnia Take-off Alternate? rozpocznij naukę
|
|
kiedy warunki pogodowe nie pozwolą wylądować na lotnisku odlotu lub kiedy samolot jest zbyt ciężki. max 1 h lotu na prędkości przelotowej liczonej dla OEI w spokojnym powietrzu
|
|
|
Czym jest en-route alternate? rozpocznij naukę
|
|
dla non-Etops approved samolotów musi być osiągalne w każdym momencie lotu na odcinku 1 h lotu na prędkości przelotowej na jednym silniku w spokojnym powietrzu w warunkach pogody standardowej.
|
|
|
Kiedy nie musi być lotniska zapasowego? rozpocznij naukę
|
|
lot trwa mniej niż 6 h, 2 separate RWYs, pogoda +/-1h po ETA jest powyżej minima (podstawa chmur 2000 ft AGL lub MDH dla circling +500 ft, widzialność = 5 km ALBO kiedy lotnisko jest isolated.
|
|
|
Kiedy muszą być 2 lotniska zapasowe? rozpocznij naukę
|
|
1. kiedy pogoda na lotnisku docelowym jest poniżej planning minima 2. nie ma dostępnych informacji pogodowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najbliższe lotnisko zapasowe wymagałoby paliwa na 2h lotu (z rezerwami), nie zabiera się alternate fuel, tylko additional fuel na 2h lotu nad lotniskiem. Trasę planuje się przez Point of No Return i (pogoda)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2 pasy, dla których są osobne procedury podejścia, oparte na niezależnych pomocach radionawigacyjnych. Mogą się przecinać, ale wyłącznie z użycia jednego pasa nie wpływa na operacje na drugim.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dla jakich podejść nieprecyzyjnych są minima MDH - 250ft; RVR 750m rozpocznij naukę
|
|
dla VOR/DME, LOC, LNAV, LP
|
|
|
Dla jakich podejść nieprecyzyjnych są minima MDH - 300ft; RVR 900m rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dla jakich podejść nieprecyzyjnych są minima MDH - 350ft; RVR 900m rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Circling approach minima dla kategorii A, B, C i D rozpocznij naukę
|
|
A - MDH400ft, RVR1500m. B - MDH500ft, RVR1600m. C - MDH 600 ft, RVR 2400 m. D - MDH 700 ft, RVR 3600 m.
|
|
|
Klasy samolotów według prędkości Vat rozpocznij naukę
|
|
Klasy samolotówA - Less than 91 kt; B - From 91 to 121 kt; C - From 121 to 141 kt; D - From 141 to 166 kt; E - From 166 to 211 kt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prędkość at threshold (50 ft) liczona dla samolotu w konfiguracji do lądowania dla max masy do lądowania, 1.3 Vso
|
|
|
Co to jest prędkość Vref? rozpocznij naukę
|
|
prędkość referencyjna nad progiem (50ft) liczona dla samolotu w aktualnej konfiguracji do lądowania dla aktualnej masy, 1.3 Vs.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzina systemów nawigacyjnych opartych na GPS, zapewnia dokładność nawigacyjną dla danego obszaru przez 95% czasu lotu. Wymagane odbiorniki GPS i być zawsze w zasięgu konstelacji 5 satelit.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
LNAV i LP --- (LNAV - nawigacja w poziomie dzięki odbiornikom GPS) (LP - nawigacja w poziomie za pomocą GPS + SBAS)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
LNAV/VNAV i LPV --- (LNAV/VNAV - nawigacja w poziomie dzięki GPS, w pionie z wykorzystaniem systemów mierzenia ciśnienia (BARO vertical guidance)) (LPV - nawigacja w pionie i poziomie dzięki GPS + SBAS)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Satelite Based Augmentation System - system satelitarny, który eliminuje błędy GPSa i poprawia jego dokładność.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service (Europa)), WAAS (Wide Area Augmentation System (USA)), MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System (Azja, Japonia))
|
|
|
Jakie są satelitarne systemy nawigacyjne? rozpocznij naukę
|
|
GPS (Global Positioning System), Galileo, GLONASS
|
|
|
Z ilu kategorii składa się paliwo na lot? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Czym jest Variable Load, Traffic Load i Useful Load? rozpocznij naukę
|
|
Variable Load - załoga, catering, itd., Traffic Load - pasażerowie, bagaże i cargo i Useful Load - traffic load i paliwo
|
|
|
Narysuj rozkład mas i paliwa - planowanie: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Czym jest przekroczenie Structural Limited ZFM? rozpocznij naukę
|
|
przekroczenie może spowodować przesunięcie się środka ciężkości poza limity lub złamanie skrzydeł w przypadku lotu bez paliwa
|
|
|
Czym jest przekroczenie Performance Limited TOM i LM? rozpocznij naukę
|
|
przekroczenie może znacząco pogorszyć osiągi samolotu, np. niewystarczająca ilość pasa na rozbieg / dobieg, brak przewyższenia nad przeszkodami
|
|
|
Czym jest przekroczenie Structural Limited TOM i LM? rozpocznij naukę
|
|
przekroczenie może spowodować uszkodzenie konstrukcji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pilot’s Report, informacje o napotkanych warunkach pogodowych na trasie, które piloci przekazują służbom ATC
|
|
|
O czym informują significanty? rozpocznij naukę
|
|
o występowaniu jet streamów, turbulencji, lodzenia, chmur CB, wysokości tropopauzy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mapy pogodowe wiatrów, wydawane na dany poziom lotu, informują o kierunkach i sile wiatru oraz o temperaturze
|
|
|
O czym informują mapy synoptyczne? rozpocznij naukę
|
|
fronty, ośrodki ciśnienia, etc.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia łącząca punkty tego samego ciśnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia łącząca punkty tej samej temperatury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia łącząca punkty tej samej deklinacji magnetycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia łącząca punkty o deklinacji magnetycznej = 0
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia łącząca punkty o tej samej inklinacji magnetycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia łącząca punkty o inklinacji magnetycznej = 0
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ciepłe powietrze napiera na powietrze chłodne, tworzy się inwersja frontowa, powstają chmury warstwowe: cirrus potem cirrostratus, altostratus i nimbostratus. nieprzerwane opady deszczu na obszarze 400 km przed linią frontu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Chłodne powietrze wpełza pod ciepłe powietrze, tworzy się konwekcja co sprzyja powstawaniu chmur burzowych. CB a za nim cumulusy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
następuje w procesie wymieszania się frontów atmosferycznych, kiedy chłodne powietrze dogania ciepłe powietrze, tworzą się chmury charakterystyczne dla obu frontów.
|
|
|
Jakie są rodzaje okluzji? rozpocznij naukę
|
|
ciepła - kiedy masa powietrza doganiającego powietrze ciepłe jest cieplejsza. chłodna - kiedy masa powietrza doganiającego powietrze ciepłe jest chłodniejsza.
|
|
|
Wpływ oblodzenia na samolot rozpocznij naukę
|
|
zmniejszona siła nośna, zwiększona masa samolotu, zwiększony opór, zwiększona prędkość przeciągnięcia
|
|
|
Czym jest Clear, Rime i Blade ICE rozpocznij naukę
|
|
Clear ice - przezroczysty, trudny do zauważenia, duże krople marznącego deszczu. Rime Ice - białawy, małe krople marznącego deszczu. Blade Ice - lód, który gromadzi się na tylnych łopatach sprężarki w samolotach turbofan
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szron, kropelki pary wodnej zawartej w powietrzu zamienione w kryształki lotu po zetknięciu się z zimnym płatowcem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
usuwanie lodu / śniegu z krytycznych powierzchni samolotu: mechanicznie, z użyciem ciepła, z użyciem specjalnych płynów chemicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pokrywanie krytycznych powierzchni specjalnym płynem antyoblodzeniowym, który chroni przed powstawaniem lodu do momentu startu
|
|
|
czym się różni 1 step ot 2 step de/anti - icing rozpocznij naukę
|
|
1 - usuwanie i protekcja wykonywana jest w jednym kroku z użyciem płynów chemicznych, krótki HOT. 2 - de-icing w pierwszym kroku, anti-icing w drugim kroku, HOT liczony od rozpoczęcia drugiego kroku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czas, przez który ‘działa’ płyn anty-oblodzeniowy, liczony od momenty rozpoczęcia rozprowadzania płynu na powierzhnie krytyczne
|
|
|
6 źródeł prawa w lotnictwie: rozpocznij naukę
|
|
Konwencje ICAO, Doc 4444, Doc 8168, Regulacje EASy i Annexy, ustawa prawo lotnicze, dzienniki ustawowe ULC
|
|
|
Czym jest Dokument 4444 ? rozpocznij naukę
|
|
Procedury służb żeglugi powietrznej – zarządzanie ruchem lotniczym
|
|
|
Czym jest Dokument 8 1 6 8 ? rozpocznij naukę
|
|
Operacje statków powietrznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
NDB - Non Directional Beacon - radio-pomoc - emituje sygnały we wszystkich kierunkach, zwane bearingami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
radiolatarnia wysyła wiązkę sygnału radiowego, która obraca się o 360 stopni 30 razy na sekundę. często sprzężony z DME (Direct Measuring Equipment)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
localiser zapewnia nawigację poziomą, wysyła sygnały radiowe w dwóch płatach na lewo i prawo od linii centralnej, z modulacja 90 Hz, z prawej 150 Hz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
glideslope zapewnia nawigację pionową, również wysyła sygnały radiowe w dwóch płatach, górny modulowany 90 Hz, dolny 150 Hz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W skrócie czym jest NADP 1 i 2 rozpocznij naukę
|
|
1 - Moc zredukowana do CLIMB POWER na wys. min. 800 ft AGL | Acceleration Altitude na 3000 ft AGL. 2- Wysokość redukcji mocy i Acceleration Altitude na wys. +/- 800 ft AGL
|
|
|
start w przypadku Jeżeli widzialność jest poniżej minimów, a nie ma podanego RVR rozpocznij naukę
|
|
dowódca może ustawić się na pasie i samodzielnie ocenić RVR, np. z wykorzystaniem świateł - 7 krawędziowych, 27 linii drogi centralnej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1) od MaPt do momentu, w którym rozpoczyna się wznoszenie 2) od wznoszenia do punktu, w którym osiągnięte jest przewyższenie 50 m nad przeszkodami 3) od 50 m nad przeszkodami do punktu, w którym zaczyna się nowe podejście
|
|
|
Dlaczego praca akurat w LOTcie? rozpocznij naukę
|
|
Wybór kariery pilota linii lotniczej LOT jest dla mnie połączeniem pasji, wyzwań i możliwości podróżowania. Chciałbym być częścią tej prestiżowej linii lotniczej i pracować w profesjonalnym środowisku, które oferuje doskonałe szkolenie i rozwój zawodowy.
|
|
|
Czym się różni Flyby od Flyover? rozpocznij naukę
|
|
Flyby – punkty, na chartcie które nie są w kółeczku, nie musisz przelatywać centralnie nad nimi. Flyover – punkty na chartcie które są w kółeczku i musisz nad nimi przelecieć.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
silny prąd zstępujący w chmurze burzowej, który dociera do powierzchni ziemi, gdzie rozchodzi się w różnych kierunkach. Microburst dotyka obszaru mniejszego niż 4 km i zazwyczaj trwa nie dłużej niż 5 minut.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uskok wiatru jest zjawiskiem pogody polegającym na nagłych zmianach kierunku lub prędkości wiatru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opad deszczu, śniegu, kryształków lodu, który nie dociera do powierzchni ziemi, ponieważ paruje lub sublimuje zanim opadnie. Dzieje się tak najczęściej, kiedy dolna część atmosfery ma niską wilgotność.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko atmosferyczne polegające na wzroście temperatury powietrza wraz z wysokością. Wystąpienie inwersji może skutkować powstaniem mgły, smogu.
|
|
|
Minimalny pułap chmur ALTO rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Minimalny pułap chmur Cirrus rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Minimum sector altitude (separacja z terenem 1000ft, w ok®ego o promieniu 25NM od pomocy nawigacyjnej lub punktu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Minimum off route altitude - separacja z terenem na odległości 10NM od środka trasy i promieniu 10NM wokół lotniska docelowego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest oznaczona na mapach, kartach. Separacja z terenem między takimi południkami i takimi równoleżnikami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
minimalna wysokość nad terenem, zapewniająca sygnał od VORa w odległości 22NM
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
minimalna wysokość nad terenem wdłuz trasy lotu, zapewniającą sygnał nawigacyjny, komunikację z ATC i separację z terenem
|
|
|
Współczynniki jakie dodajemy do wymaganego dystansu lądowania rozpocznij naukę
|
|
OEI - 30% on dry, 45% wet. 15% - wet, 5% - +1000ft elewacji. 10% za 1% upslope. compacted snow 160%, standing water - 200%, ice - 350%
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Vx - prędkość najlepszego kąta wznoszenia (maksymalna wysokość osiągana w najkrótszym dystansie) i Vy (prędkość najlepszego gradientu wznoszenia) - maksymalną wysokość osiągniemy w najkrótszym czasie.
|
|
|
jak wyprowadzisz z przeciągnięcia z maską w górze? rozpocznij naukę
|
|
pochylam maskę, następnie skrzydła w poziomie, rozpędzamy samolot
|
|
|
jak wyprowadzisz ze stanu samolotu z maską w dole? rozpocznij naukę
|
|
najpierw skrzydła w poziomie, potem pociągamy nos do góry
|
|
|
Co to jest przeciągnięcie? rozpocznij naukę
|
|
Przeciągnięcie to zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, na skutek przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła co powoduje oderwanie strug na skrzydle.
|
|
|
wyprowadzenie z korkociągu rozpocznij naukę
|
|
gaz ściągnięty, lotki w neutrum, ster kierunku przeciwny do obrotu, wyprowadzić z lotu nurkowego, następnie dodać gaz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to ten które powoduje większe pogorszenie się osiągów samolotu w wypadku usterki. Kręcace się śmigło daje moment przeciwny do kierunku jego obrotów.
|
|
|
Czym się różni TAA od MSA rozpocznij naukę
|
|
MSA bazuje na radio pomocy nawigacyjnej, TAA jest zależny od procedury podejścia i jest określany od danego IAFa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Prędkość wznoszenia na jednym silniku, od wyskości screen height 35ft i utrzymana do wysokości 400ft AGL. V2 ≥ 1.2 × VS
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
większą pojemność i zasięg, co pozwala na obsługę dłuższych tras, oraz jego szerokie zastosowanie w lotnictwie komercyjnym i czarterowym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wydajność w lotach regionalnych, elastyczność w operacjach na krótszych trasach oraz komfort dla pasażerów na pokładzie. Ale i większa liczba operacji co pozwala na większe doświadczenie w kluczowych elehatch lotu jak starty i lądowania.
|
|
|
jaki samolot preferujesz? rozpocznij naukę
|
|
Moja preferencja co do konkretnego typu samolotu jest elastyczna i zależy od potrzeb linii. Zarówno jeden jak i drugi typ ma swoje unikalne cechy i zalety. Jestem gotowy do pracy na jednym i drugim typie, dostosowując się do wymagań i priorytetów linii.
|
|
|
Co to jest opór indukowany? rozpocznij naukę
|
|
Opór indukowany to rodzaj oporu, który powstaje wraz ze wzrostem siły nośnej, powiększa się różnica ciśnień nad i pod skrzydłem i wyrównanie się ich na końcówce skrzydła. Opór maleje z prędkością.
|
|
|
Poprawka na wiatr w holdingu rozpocznij naukę
|
|
+/-1sekunda per 1kt headwind/tailwind. WCA = degrees x kt / IAS
|
|
|
jaka pogodę przynosi front zokludowany i czy długo się utrzymuje? rozpocznij naukę
|
|
występowania długotrwałych opadów deszczu lub burz. Front może utrzymywać się przez kilka dni
|
|
|
Co dla Ciebie oznacza CRM? rozpocznij naukę
|
|
dobrą współpracę w załodze, dzielenie się informacjami, podejmowanie wspólnych decyzji, wsparcie, pomoc.
|
|
|
światła rapid runway exit rozpocznij naukę
|
|
kolejno 3, 2 i 1 stałe, żółte światło, oddalone od siebie o 2m i kolejno o 100m do pierwszego zielonego światła wskazującego poczętego drogi kołowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Licencjonowanie personelu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy ruchu lotniczego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
służba meteorologiczna dla międzynarodowej żeglugi powietrznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Eksploatacja statków powietrznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Znaki przynależności państwowej oraz rejestracyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zdatność do lotu statków powietrznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Poszukiwanie i ratownictwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Badanie wypadków i incydentów lotniczych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Służby informacji lotniczej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ochrona międzynarodowego lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bezpieczny transport materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zarządzanie Bezpieczeństwem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Obstacle clearance height
|
|
|
Co to jest wysokość gęstościowa? rozpocznij naukę
|
|
wysokość według atmosfery wzorcowej, dla której gęstość powietrza byłaby równa gęstości zmierzonej w miejscu pomiaru. Wysokość gęstościowa rośnie o 120ft z każdym przyrostem temperatury o 1°C
|
|
|
kiedy należy poinformować ATC o naszej zmianie prędkości? rozpocznij naukę
|
|
gdy różni się o 5% od zakładanego TAS
|
|
|
co wpłynie na zwiększenie prędkości przeciągnięcia rozpocznij naukę
|
|
przekroczony gross mass i skrajnie przednie położenie CG
|
|
|
Prędkościomierz - zatkany static port i zatkany pitot rozpocznij naukę
|
|
zatkany static port - na stałej wysokości wskazania prawidłowe. na zniżaniu overread, na wznoszeniu underread. zatkany pitot - na stałej wysokości brak zmian. na zniżaniu underread, na wznoszeniu overread
|
|
|
Wysokościomierz - zatkany static port i zatkany pitot rozpocznij naukę
|
|
zatkany static port - brak wskazań. zatkany pitot - nie jest używany
|
|
|
jaka tamperatura sprzyja najbardziej tworzeniu się clearice rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak tworzy się clear ice? rozpocznij naukę
|
|
przechłodzone krople wody, które zamarzają przy zderzeniu się z płatowcem
|
|
|
co wpływa na skrócenie czasu działania środka odladzającego? rozpocznij naukę
|
|
silny wiatr i "blast" z silników innego statku powietrznego
|
|
|
w jaki sposób będzie zachowywał się wysokościomierz gdy lecimy z ciepłej masy powietrza do zimniejszej rozpocznij naukę
|
|
będziemy niżej niż wskazuje wysokościomierz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Minimalna wysokość bezwzględna zniżania
|
|
|
prędkości w holdingu do 14.000ft? rozpocznij naukę
|
|
Normal 230kt, Turbulent 280 kt (for CAT A and B - 170kt)
|
|
|
prędkości w holdingu od 14.000ft do 20.000ft? rozpocznij naukę
|
|
Normal 240kt, Turbulent 280 kt or M0.8
|
|
|
prędkości w holdingu od 20.000ft do 34.000ft? rozpocznij naukę
|
|
Normal 265kt, Turbulent 280 kt or M0.8
|
|
|
prędkości w holdingu powyżej 34.000ft? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jak maleje temperatura w ISA? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wzór na długość fali radiowych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
dystans aiming point od THR dla pasa: 1. mniej niż 800m. 2. od 800m do 1200m. 3. od 1200m do 2400m. 4. powyżej 2400m rozpocznij naukę
|
|
1. 150m. 2. 250m. 3. 300m. 4. 400m.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
alt - elev / 300ft = ... NM
|
|
|
Drogi lotnicze: 5000, 5000a, 5000T rozpocznij naukę
|
|
5000 (MEA), 5000a (MORA), 5000T (MOCA)
|
|
|
jak sie nazywa odleglosc od datum do CG rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co to jest climb gradient? rozpocznij naukę
|
|
stosunek wysokości do przebytej odległości wzdłuż ziemi
|
|
|
Skąd jest brane powietrze do prezuaryzacji kabiny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
PET = Distance ⋅ GSh / GSh + GSout; PSR = Endurance ⋅ GSh / GSh + GSout
|
|
|
Trip free circuit breaker rozpocznij naukę
|
|
ma możliwość wyłączenia przepływu elektryczności automatycznie, pomimo wciśniętego bezpiecznika
|
|
|
Cloud base a cloud ceiling rozpocznij naukę
|
|
Cloud base - najmniejsza odległość do chmur. Cloud ceiling to odległość do chmur pokrywających więcej niż połowę nieba
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile świateł poprzecznych (crossbar) w światłach podejścia dla CAT I? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ile par znaczników przyziemienia i dla jakich długości pasa? rozpocznij naukę
|
|
mniej niż 900m - 1 ; mniej niż 1200m - 2 ; mniej niż 1500m - 3 ; mniej niż 2400m - 4 ; więcej niż 2400m - 6
|
|
|
co ile są rozmieszczone znaczniki przyziemienia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
dla jakich podejść muszą być światła lini centralnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Długość świateł podejścia dla CAT II? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
odległość świateł krawędziowych, przyziemienia i centralnych? rozpocznij naukę
|
|
krawędziowych - 60m, przyziemienia - 30m i centralnych - 15m
|
|
|
modulacja amplitudy dla VHF i HF rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Na czym oparty jest system nawigacji ‘’rho-rho’’? rozpocznij naukę
|
|
System nawigacji "rho-rho" oparty jest na pomiarach odległości do dwóch radiolatarni (beaconów) w celu określenia położenia samolotu w dwuwymiarowym układzie współrzędnych.
|
|
|
Jak jest wyskalowana podziałka na CDI w podejściu ILS rozpocznij naukę
|
|
odległość między kropkami = 0,5˚
|
|
|
Jakie jest pokrycie lokalizatora? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co to jest TREND w metarze? rozpocznij naukę
|
|
dodatek do METARu określający prognozowane zmiany w ciągu najbliższych 2h
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Compas locator at ILS outer marker is unservisable
|
|
|
jakie są wady Fly-by-wire? rozpocznij naukę
|
|
zależność od energii elektrycznej, podatność na zakłócenia elektromagnetyczne oraz możliwość wystąpienia błędów lub awarii oprogramowania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
FADEC to komputerowy system zajmujący się zarządzaniem, sterowaniem i kontrolą silnika.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
AIRAC to system, który zapewnia, że zmiany w informacjach lotniczych są dostarczane z odpowiednim wyprzedzeniem, co najmniej 28 dni przed ich wejściem w życie.
|
|
|
Ile wynosi prędkość dźwięku? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
system paliwowy w Tecnamie P2006T rozpocznij naukę
|
|
System paliwowy samolotu posiada dwa 100-litrowe zbiorniki w skrzydłach, elektryczną pompę wspomagającą pracę silnika w przypadku awarii pompy, Gascolator do odwadniania oraz panel paliwowy na górze, który zapobiegają przypadkowym operacjom.
|
|
|
System wentylacji w Tecnamie P2006T rozpocznij naukę
|
|
System pozwala na wlot powietrza ramowego przez wyloty kabiny, a system ogrzewania wykorzystuje ciepłe powietrze z wymienników ciepła silnika, sterowane pokrętłami na panelu, z oddzielnym sterowaniem do odszraniania przedniej szyby.
|
|
|
System elektryczny w Tecnamie 2006T rozpocznij naukę
|
|
System elektryczny samolotu obejmuje dwa generatory, główną i pomocniczą baterię oraz pięć magistrali, które zapewniają redundancję i efektywne rozprowadzanie energii.
|
|
|
System hydrauliczny w Tecnamie P2006T rozpocznij naukę
|
|
System steruje wciąganiem i wysuwaniem podwozia, wykorzystując elektrohydrauliczny układ z niezależnym hamowaniem dla każdego głównego koła oraz hamulec postojowy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
RNAV - metoda nawigacji, umożliwiająca przelotu miedzy dowolnymi dwoma punktami. RNP - musi byv RAIM (onboard performance monitoring and alerting capability, musi spełniać wymagania 95%
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
monitoruje wymaganą dokładność w zależności o etapu lotu i daje ostrzeżenie jezeli wymagana dokładność nie jest spełniona
|
|
|