Historia 1

 0    41 fiszek    brak
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
lokalizuje w czasie i przestrzeni wyprawy odkrywcze Krzysztofa Kolumba (1492), Vasco da Gamy (1497-1498), Ferdynanda Magellana (1519-1522)
rozpocznij naukę
Historia 1
-wymienia przyczyny i uwarunkowania organizowania wielkich odkryć geograficznych
rozpocznij naukę
przeludnienie w Europie, brak miejsca na uprawę co mogło skutkować głodem, przejęcie ważnego punktu szlaku handlowego przez Turków, którzy nakładali wysokie opłaty za przejazd, chęć zdobycia ważnych surowców i chęć ludzi do zdobycia Sławy i pieniędzy
- wymienia skutki wielkich odkryć geograficznych
rozpocznij naukę
zmiany cen na rynku między innymi złota i srebra napływ nowych roślin na przykład kukurydza albo tytoń zmiana kultury chrystianizacja Narodów kolonizowanych podział świata na strefę wpływu w portugalskich i hiszpańskich
- stosuje pojęcia konkwista, konkwistador
rozpocznij naukę
konkwistador to wyprawa mając na celu zasiedlenie i wyeksploatowanie terenów nowo odkrytych, a konkwista to osoba która przeprowadza konkwistador
- wymienia skutki ekspansji kolonialnej Europejczyków
rozpocznij naukę
niewolnictwo wyparcie 90% społeczeństwa rdzennego sprowadzanie za bez cen surowców przypraw do Portugalii Hiszpanii i sprzedawanie za 100 razy więcej
- wyjaśnia, dlaczego doszło do zjawiska dualizmu gospodarczego w Europie w XVI w.
rozpocznij naukę
z powodu znacznego umocnienia się Portugalii i Hiszpanii przez kolonializm
- stosuje pojęcia odrodzenie (renesans), humanizm, teoria heliocentryczna
rozpocznij naukę
renesans to powrót do zachwycania się sztuką i nauką, humanizm to stawianie człowieka na pietostale i zachwyt ludzkim ciałem, teoria heliocentryczna mówi o tym że słońce jest w centrum a wszystkie planety obracają się wokół słońca
- lokalizuje w czasie renesans w Europie
rozpocznij naukę
druga połowa 15 wieku – 16 wiek
- identyfikuje postacie Mikołaja Kopernika, Michała Anioła, Leonarda da Vinci
rozpocznij naukę
Mikołaj Kopernik odpowiada za powstanie teorii heliocentrycznej, Leonardo da Vinci opowiada za powstanie takich działek dama z łasiczką Mona Lisa i własna autoportret, Michał anioł namalował takie zioła jak stworzenie Adama i sąd ostateczny
- wymienia cechy charakterystyczne architektury, malarstwa i rzeźby epoki renesansu
rozpocznij naukę
była prosta łatwo czytelna i delikatna rezygnowano z ostrych łuków gotyckich na rzecz bardziej delikatnych półkolistych rzeźb
- lokalizuje w czasie wystąpienie Marcina Lutra (1517), zawarcie pokoju augsburskiego (1555)
rozpocznij naukę
wystąpienie Marcina Lutra (1517), zawarcie pokoju augsburskiego (1555)
- wymienia przyczyny reformacji
rozpocznij naukę
sprzedaż odpustu za pieniądze obsadzanie krewnych na wysokich stanowiskach obsadzanie przez jedną osobę wielu stanowisk posiadanie przez świeckich ludzi i dzieci, wplątowanie się duchownych walka polityczną, handel dobrami kościelnymi
- wyjaśnia, jakie były skutki reformacji dla Europy
rozpocznij naukę
powstawanie różnych wyznań bójki między wyznawcami różnych religii kontrreformacja, powołanie sacrum officium
- lokalizuje w czasie obrady soboru trydenckiego (1545- 1563), noc św. Bartłomieja (1572)
rozpocznij naukę
1545-1563, 1572
- wymienia działania podjęte przez Kościół katolicki wobec reformacji
rozpocznij naukę
wprowadzenie soboru trydenckiego który wprowadzał między innymi seminaria i obowiązek kształcenia, uznano papieża za najwyższe autorytet potępiona protestantów i uznano ich za heretyków
- stosuje pojęcie hold pruski
rozpocznij naukę
hołd lenny które złożył albrecht Hohenzollern 1525 Zygmuntowi staremu
- lokalizuje w czasie hold pruski
rozpocznij naukę
1525
- wyjaśnia, jaką rolę w kształtowaniu się demokracji szlacheckiej w Polsce odegrała konstytucja Nihil novi
rozpocznij naukę
q
- stosuje pojęcie konfederacja warszawska
rozpocznij naukę
q
- lokalizuje w czasie konfederację warszawską (1573)
rozpocznij naukę
q
- wymienia wyznania reformowane i mniejszości wyznaniowych w Rzeczypospolitej w XVI w.
rozpocznij naukę
q
- wymienia działania Kościoła katolickiego podejmowane w Rzeczypospolitej w ramach kontrreformacji
rozpocznij naukę
q
- stosuje pojęcia burmistrz, poddaństwo, pańszczyzna
rozpocznij naukę
q
- charakteryzuje strukturę społeczną Rzeczypospolitej
rozpocznij naukę
q
- przedstawia cechy charakterystyczne gospodarki folwarczno- pańszczyźnianej w Rzeczypospolitej
rozpocznij naukę
q
- stosuje pojęcie unia realna
rozpocznij naukę
q
- lokalizuje w czasie unię lubelską (1569)
rozpocznij naukę
q
- identyfikuje postać Zygmunta Augusta
rozpocznij naukę
q
- wymienia postanowienia unii lubelskiej
rozpocznij naukę
q
- przedstawia skutki zjednoczenia Korony Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego
rozpocznij naukę
q
- stosuje pojęcia wolna elekcja, Artykuły henrykowskie
rozpocznij naukę
q
- lokalizuje w czasie pierwszą wolną elekcję (1573)
rozpocznij naukę
q
- identyfikuje postać Henryka Walezjusza
rozpocznij naukę
q
- wymienia postanowienia artykułów henrykowskich
rozpocznij naukę
q
- lokalizuje w czasie wojnę Stefana Batorego z Rosją (1579-1582)
rozpocznij naukę
q
- identyfikuje postać Stefana Batorego
rozpocznij naukę
q
- omawia przyczyny i skutki wojny Stefana Batorego z Rosją
rozpocznij naukę
q
- stosuje pojęcia arkada, attyka, arras
rozpocznij naukę
q
- lokalizuje w czasie renesans w Polsce (XVI w.)
rozpocznij naukę
q
- identyfikuje postacie Mikołaja Kopernika, Mikołaja Reja, Jana Kochanowskiego
rozpocznij naukę
q
- wymienia charakterystyczne cechy architektury renesansowej w Polsce
rozpocznij naukę
q

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.