Pytanie |
Odpowiedź |
- stosuje pojęcie monarchia parlamentarna - lokalizuje w czasie ogłoszenie Deklaracji praw (1689) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie i przestrzeni wojnę domową w Anglii (1642-1648) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postać Olivera Cromwella rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wyjaśnia, jaką rolę w przebiegu rewolucji odegrał Oliver Cromwell rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- przedstawia skutki rewolucji angielskiej rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie wojnę trzydziestoletnią (1618-1648) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wskazuje na mapie państwa uczestniczące w wojnie trzydziestoletniej rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- przedstawia przyczyny wojny trzydziestoletniej rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- omawia skutki wojny trzydziestoletniej rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- stosuje pojęcia Stany Generalne, absolutyzm rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie rządzy osobiste Ludwika XIV (1661- 1715) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postacie Armanda de Richelieu, Ludwika XIV rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia uprawnienia Ludwika XIV jako władcy absolutnego rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie i przestrzeni bitwę pod Wiedniem (1683) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia kraje, których pozycja w XVII w. wzrosła, i te, które utraciły w tym czasie status mocarstw w Europie rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia nowe imperia kolonialne i wskazuje zasięg ich wpływów rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie barok w Europie (k. XVI - p. XVIII w.) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postacie Galileusza, Izaaka Newtona rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia cechy charakterystyczne sztuki baroku rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- stosuje pojęcie husaria rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie i przestrzeni bitwę pod Kircholmem (1605), bitwę pod Oliwą (1627) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postać Zygmunta III Wazy rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wyjaśnia, jaką rolę w prowadzeniu kampanii wojennych odgrywała husaria rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia cele polityki zagranicznej Zygmunta III Wazę rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- stosuje pojęcie dymitriady rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie I dymitriadę (1604- 1606) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie i przestrzeni bitwę pod Kłuszynem (1610) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postacie Zygmunta III Wazy, Władysława Wazy rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
-wymienia przyczyny dymitriad rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- przedstawia skutki wojen Rzeczypospolitej z Rosją w I połowie XVII w. rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- stosuje pojęcie przedmurze chrześcijaństwa rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie i przestrzeni bitwę pod Cecorą (1620), bitwę pod Chocimiem (1621) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wskazuje na mapie obszary Ukrainy rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia przyczyny wojen polsko-tureckich rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wyjaśnia, dlaczego Rzeczpospolitą nazywano przedmurzem chrześcijaństwa rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie powstanie Chmielnickiego (1648-1658) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postacie Bohdana Chmielnickiego, Jana Kazimierza Wazę rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia przyczyny powstań kozackich na Ukrainie rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- przedstawia skutki powstania Chmielnickiego rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- stosuje pojęcia oligarchia magnacka, liberum veto rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie pierwsze zastosowanie liberum veto (1652), potop szwedzki (1655- 1660) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postacie Jana Kazimierza, Stefana Czarnieckiego rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- wymienia przyczyny potopu szwedzkiego rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- opisuje zniszczenia Rzeczypospolitej po potopie szwedzkim rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie i przestrzeni bitwę pod Wiedniem (1683) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- identyfikuje postać Jana III Sobieskiego rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- omawia przyczyny, przebieg i skutki wyprawy wiedeńskiej Jana III Sobieskiego rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- stosuje pojęcie sarmatyzm rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
- lokalizuje w czasie barok w Polsce (k. XVI-poł. XVIII w.) i sarmatyzm (XVII w.) rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|
-wymienia cechy charakterystyczne kultury sarmatyzmu rozpocznij naukę
|
 |
|
|
|