Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
najwyższa część głowicy w kształcie czworobocznej płyty. W porządku doryckim z echinusem tworzy właściwą głowicę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
otwarta do wnętrza dobudówka o planie półkolistym lub wielobocznym, kończąca prezbiterium, nawę, kaplicę lub dodana do ramienia transeptu
|
|
|
action-painting (taszyzm) rozpocznij naukę
|
|
to tak zwane malarstwo gestu, w którym główną rolę odgrywa zupełna spontaniczność i nieskrępowane regułami i zasadami malarskimi, np. rozlewanie i chlapanie farby na płótno
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w malarstwie lub rzeźbie sakralnej postać klęcząca u stóp postaci Jezusa Chrystusa lub Marii, składająca ręce w geście uwielbienia, czyli adoracji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miniaturowa kapliczka lub świątyńka o charakterze wotywnym albo motyw dekoracyjny w tym kształcie umieszczany w tympanonie, portalu lub jako sterczyna w attyce, nisza w ścianie budynku mieszkalnego przeznaczona na posąg boga lub przodka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
główny plac, rynek w miastach starożytnej Grecji. Centrum wokół którego toczyło się życie polityczne, religijne, a czasami także handlowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodzaj bylin lub krzewów należących do rodziny akantowatych, motyw dekoracyjny w postaci stylizowanego liścia tej rośliny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(naszczytnik) terakotowa lub marmurowa dekoracja, która wieńczyła szczyt i boczne narożniki dachu (frontonu) w klasycznych budowlach greckich i rzymskich. Mógł mieć formę palmety, woluty, liści akantu, figury lub grup figur.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to rodzaj druku wklęsłego, wykonywanego poprzez odbicie na mokrym papierze miedzianej lub cynkowej płyty, która wcześniej została wypolerowana, odtłuszczona i pokryta mieszanką żywicy, asfaltu i wosku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
farba wodna o spoiwie rozpuszczalnym w wodzie, przeważnie z gumy arabskiej, często z dodatkiem miodu, cukru lub gliceryny; technika malarska, posługująca się farbami akwarelowymi kładzionymi najczęściej na papierze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Technika polegająca na zastąpieniu kamienia w druku litograficznym (patrz: litografia) płytą aluminiową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
były wodociągami doprowadzającymi wodę ze źródeł do miast rzymskich, wykorzystując zasadę stałego spływu. Woda była następnie dostarczana do licznych fontann, łaźni i szaletów publicznych, co bogatszych domów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół motywów w utworze literackim lub dziele plastycznym, który poza znaczeniem dosłownym i bezpośrednio przedstawionym ma jeszcze inne, ukryte i domyślne, zwane alegorycznym.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szereg pomieszczeń połączonych ze sobą drzwiami umieszczonymi w jednej linii. Efektowne rozwiązanie stosowane w okresie renesansu, baroku, klasycyzmu w kształtowaniu wnętrz pałacowych oraz dworów w Polsce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
była to odkryta arena o kształcie elipsy lub koła, otoczona – najczęściej wznoszącymi się schodkowo – rzędami siedzeń dla widzów i przeznaczona do publicznych pokazów m.in. walk gladiatorów, walk z dzikimi zwierzętami, naumachii.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bogato zdobione zakrycie lub zasłona zakrywająca podstawę (stipes) stałego ołtarza chrześcijańskiego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywodzący się ze starożytnej sztuki hellenistyczno-rzymskiej ornament roślinny, w formie stylizowanej wici roślinnej, której często towarzyszą dodatkowe elementy (np. elementy uzbrojenia, owoce, postacie ludzkie).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
główny (najniższy) poziomy człon belkowania antycznego, który podtrzymywał belki stropu. Spoczywał on bezpośrednio na kolumnach. W porządku doryckim miał formę prostej gładkiej belki, w pozostałych jego płaszczyzna dzieliła się na trzy fasciae
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zdobione ornamentami, profilowane lico łuku, arkady zamykającej portal, najczęściej bogato zdobione
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łuk wsparty na filarach lub kolumnach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
arkatura, fryz złożony z arkadek, typowy gł. dla architektury przedrom. i rom., umieszczany zazwyczaj pod okapem na zewn. ścianach budowli, rzadziej w podziałach elewacji frontowych i w szczytach, wyjątkowo we wnętrzach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ornament ciągły w formie półwypukłego rzędu pałeczek ułożonych na przemian z perełkami lub krążkami; często dekorowany, oddzielający w kolumnie trzon od głowicy; występuje od starożytności w architekturze, rzeźbie i wyrobach rzemiosła artystycznego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ornament późnogotycki, składający się z suchych, bezlistnych i ostro łamiących się gałęzi o nerwowym przebiegu. Występował w latach 1480–1525, głównie snycerstwie, rzeźbie, złotnictwie, grafice.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
postać męska podtrzymująca belki stropu, okapu, balkonu itp
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w staroż. domu rzymskim centr. reprezentacyjne pomieszczenie, w którym koncentrowało się życie rodzinne; prostokątne, oświetlane przez otwór w dachu pod którym znajdował się basen na wodę deszczową,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ściana nad gzymsem koronującym budynek, zasłania dach i może mieć wygląd niskiej kondygnacji, wyróżniamy też tzw. attykę polską, składająca się z rozczłonkowanej wnękami ścianki oraz dekoracyjnego zwieńczenia z ozdobnego blankowania, obelisków lub posągów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motyw przejęty ze sztuki buddyzmu, w sztuce chrześcijańskiej od IV w.;
|
|
|