Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
odcinek DNA kodujący jeden polipeptyd
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
alternatywna postać tego samego genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
warunkuje powstanie tej samej cechy znajduje się w tym samym locus na chromosomach homologicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ograniczenie liczby zmiennych
|
|
|
Mendel 3 zasady dziedziczności rozpocznij naukę
|
|
zasada dominacji, prawo czystości gamet, prawo niezależnej segregacji alleli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gen pochodzący od jednego rodziców maskuje ekspresję genu pochodzącego od drugiego rodzica. gen dominujący ujawnia się w pokoleniu F1. agen recesywny nie ujawnia się w pokoleniu F1
|
|
|
odchylenie od stosunku 3:1 rozpocznij naukę
|
|
niepełna dominacja, kodominacja, allele letalne, allele supletalne, allele wielokrotne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawo niezależnej segregacji dwóch par alleli. allele dwóch różnych genów przechodzą do gamet niezależnie od siebie
|
|
|
odstępstwa od stosunku fenotypowego 9331 rozpocznij naukę
|
|
niepełna dominacja, geny letarne, epistaza, sprzężenie genów, niepełna penetracja, ekspresywność genów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spowodowana jest mutacją która prowadzi do zmiany jednego aminokwasu w łańcuchu hemoglobiny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
epistaza recesywna, podwójna epistaza recesywna, epistaza dominująca, podwójna epistaza dominująca, epistaza dominująca i recesywna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gen który maskuje ekspresję innego genu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gen którego ekspresja jest maskowana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
12:3:1 allel dominujący w jednym lokus maskuje efekt genu w innym locus
|
|
|
podwójna epistaza dominująca rozpocznij naukę
|
|
15:1 wystarczy jeden dominujący allel jednego z dwu współpracujących genów aby ujawnił się fenotyp dominujący
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
9:3:4 maskowanie przez allele recesywne jednego genu - efektu genu zlokalizowanego w innym locus
|
|
|
podwójna epistaza recesywna rozpocznij naukę
|
|
9:7 współdziałanie genów dominujących z różnych loci wymaga ich równoczesnej obecności wzajemnego uzupełniania się
|
|
|
epistaza dominująca i recesywna rozpocznij naukę
|
|
13:3 zarówno allel dominujący jednego ze współdziałających genów jak i allel recesywny drugiego genu maskują efekt genu z innego lokus
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
chromosomowa teoria dziedziczności rozpocznij naukę
|
|
zjawisko crossing-over jest przyczyną zmienności rekombinacyjnej. geny leżące na jednym chromosomie to geny sprzężone -dziedziczą się razem. dwa geny dziedziczą się niezależnie jeśli położone są na osobnych chromosomach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
częstość jest stała i wprost proporcjonalna do odległości między genami. można wyliczyć biorąc procent rekombinantów w całym potomstwie. procent jest równy odległości między dwoma genami.
|
|
|
aby sprawdzić czy gen determinujący barwę oczu jest zlokalizowany na chromosomie x wykonano krzyżówkę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w stadium diplotenu, pętle zde kondensowanej chromatyny, pętle- aktywna transkrypcja genów niezbędnych w rozwoju
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obecne w gruczołach śliniankowych larw owadów dwuskrzydłych. rodzaj chromosomu interfazowego- replikujące chromatydy nie rozchodzą się
|
|
|
sprzężenie całkowite a sprzężenie częściowe rozpocznij naukę
|
|
całkowite- wtedy gdy między genami na jednym chromosomie nie zachodzi crossing over. częściowe- wtedy gdy dochodzi do crossing over.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwa geny położone na tym samym chromosomie blisko więc nie dochodzi do crossing cover
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
geny leżą w większej odległości może dojść do pojedynczego crossing cover
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
geny leżą w znacznej odległości od siebie dochodzi do czteroniciowego podwójnego crossing over
|
|
|
częstość rekombinacji obliczyć rozpocznij naukę
|
|
1/2× (TT+6NPD)/PD+TT+NPD)×100=
|
|
|
analiza tetrad: 1) wyraźnie różna liczbowa worków PD i NPD 2) duża liczba worków PD i mała liczba worków NPD i TT 3) duża liczba worków NPD i TT i mała liczba PD 4) podobna liczba worków PD i NPD rozpocznij naukę
|
|
1) geny leżą na jednym chromosomie 2) bliskie położenie obu genów geny sprzężone 3) geny leżą na jednym chromosomie ale nie są sprzężone leżą większej odległości od siebie 4) geny leżą na różnych nie homologicznych chromosomach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzące się między chromatydami miejsce zajścia crossing over
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada azotowa połączona z cukrem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyłączenie reszty fosforanowej do zasady azotowej z cukrem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
białka zasadowe, wiążące DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najbardziej skondensowana forma chromatyny jądrowej.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miejsce przyczepu włókien wrzeciona podziałowego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płytka białkowa ułatwiająca rozdział chromosomów w anafazie
|
|
|