Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
nauka zajmująca się badaniem zależności między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie wymagania, które muszą być spełnione, aby organizmy danego gatunku mogły przeżyć i wydać na świad potomstwo. Każdy gatunek ma inną nisze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar który zamieszkuje dany organizm
|
|
|
Jak zostało wyodrębnione siedlisko? rozpocznij naukę
|
|
cech geograficznych, klimatycznych i glebowych
|
|
|
Jakie są czynniki środowiska? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jakie są ożywione czynniki środowiska rozpocznij naukę
|
|
organizmy tego samego i innegi gatunku
|
|
|
Jakie są nieożywione czynniki środowiska rozpocznij naukę
|
|
temperatura, wilgotność powietrza, nasłonecznienie, stężenie tlenu i dwutlenku węgla, zawartość soli mineralnych i ukształtowanie terenu
|
|
|
Zakres tolerancji ekologicznej rozpocznij naukę
|
|
przedział wartości danego czynnika w którym gatunek może żyć
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mają wąśki zakres tolerancji ekologicznej
|
|
|
Jakie są organizmy wskaźnikowe? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skala służąca do oceny stopnia zanieczyszania powuerrza dwutlenkiem siarki
|
|
|
Ile jest stref skali porostowej? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
silnie skażone tereny przemysłowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miasya i obszry przemysłowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tereny zadrzewione w dużych miastach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lasy przy dużych miastach i obszrach przmeysłowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozległe naturale kompleksy leśne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lasu pddalone od miast drog i terenow przmeyslwych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
grupa organizmów 1 gatunku zyjaca na tym samym obszrze w tym samym czasie, kazda populacja ma okreslone charakterytyczne dla niej cechy
|
|
|
Jakie sa cechy charakteryzujace populacje rozpocznij naukę
|
|
liczebnosc, zageczsenie, rozrodszosc, struktura przestrzena, pluciowa i wiekowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba wszystkich osobnikow tego gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba osobnikow przypadajaca na dany teren
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba osobnikow przychodzacych na śwait w okredolnym czsie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba osobnikow ginaca w okres; onym czasie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozmieszczenie osnpnikow w przesyrzeni
|
|
|
Jakie moze byc rozmieszczenie osobnikow w przestrzeni rozpocznij naukę
|
|
losowe, skupiskowe i rownomierne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby samcow do samic
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek liczby osobników w określoych przedzialach wiekowych
|
|
|
Jakie są przedziały wiekowe rozpocznij naukę
|
|
młodocianym, rozrodczym i starośći
|
|
|
Odziaływanie miedzy organizmwami rozpocznij naukę
|
|
antogonistyczne i nieantagonistyczne
|
|
|
Odzialywanue antygonistyczne rozpocznij naukę
|
|
ujemne, przynajmniej 1 organizm odnosi straty
|
|
|
Odzialywanie nieantgonistyczne rozpocznij naukę
|
|
dodatnie, 1 strona przynosci korzysci a druga nie odnosi strat
|
|
|
Jakie są działania antagonistyczne rozpocznij naukę
|
|
konkurencja, drapieznictwo, roslinozernosc i pasozytnictwo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
organizmy konkuruja o te same ograniczone zasoby srodowsika np. Wode swiatlo pokarm, partnera do rozrodu, dominaje w stadzie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
samce jeleni walczace o samice, rosliny wytwarzajce substancje hamujace wzrost innych roslin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
drapiezniki atakuja zjadaja i abijaja swoje ofiary
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wilki poluajce na sarny i jelnie, rosiczka chwytajaca za owady
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roslinozercy zjadaja tylko czesi roslin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
motyle jedzace nektar, losie jedzace pędy drzew
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pijawki pchlt i kleszcze jedzace krew kregowcow
|
|
|
Jakie sa dzialania antygonistyczne rozpocznij naukę
|
|
symbioza, prokooperacja, komensalizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2 korzaysci, niezbedny do przetrwania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bakteriee i rosliny bobowate, rolsiny nasienne i grzyby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2 korzyści, można życ bez
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rosliny i kolibry ktore je zapylaja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lwy i hiany, podnawki i rekiny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znior elemntow ozywnionych (biocenoza) i nieozywionych (biotop)
|
|
|
Ktore wzajamnie na siebie wplywaja rozpocznij naukę
|
|
Which influence each other
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieozywione rzeczy: energia sloneczna, klimat, woda gleba
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ozywione, zzwierzeta rosliny baketerie i protisty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wsytepujace miedzy orhanizmami mzoemy przestawic jako lancuch pokarmowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szereg organizmów, w którym kazda grupa syanowi pokarm dla organizmow kolejnego ogniwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podzial w zaleznosci od sposobu spodywania zwiazkow orhanicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wytwarzaja zwiazki organiczne ze zwiazkow nieogranicznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rosliny, baktereie i protisty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
potrzebne zwiazki orgniczne uzyskuja z innych organizmow, I II i III rzadu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwierzeta, pasozytnicze rosline, grzyby bakterie protisty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
połączenie kilku lanuchcow pokarmowych w ekosystemie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krązenie pierwiastkow miedzy materia nieozywiona srodowsika a materia w cialch organizmow
|
|
|
Jak wygalda krazenie materi > związki organiczne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepływanie energii przez poprzez wszytskiego pozimoy troficzne ekosysteu, czesc wykorzystywna przez organizmy do procecow zyciowych, reszta zamienia sie w cieplo i ulege rozproszeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
graficzne orzedtsawienie struktury ekosystemu, mozeobrazwoac liczbe organzimow, mase lub ilosc erenrgi zrgdozmanej eregi w pozimoach troficzncyh
|
|
|