Egzamin dpl

 0    50 fiszek    guest3371224
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Typ 1 pseudogłośni
rozpocznij naukę
wyraźne uwypuklanie przedniej i tylnej ściany gardła dolnego - najlepszy
Typ 2 pseudogłośni
rozpocznij naukę
Uwypuklanie tylko jednej ściany gardła dolnego
Typ 3 pseudogłośni
rozpocznij naukę
uwypuklanie tylko jednej ściany gardła dolnego
stopień 1 mowy przełykowej
rozpocznij naukę
Bardzo dobra mowa przełykowa, chorzy płynnie wypowiadają zdania i czytają teksty bez sumerów oddechowych, głos jest czysty, tworzony swobodnie, mowa doskonale rozumiana
stopień 2 mowy przełykowej
rozpocznij naukę
dobra mowa przełykowa, płynnie wypowiada trzy czterowyrazowe zdania, występują sporadycznie szmery oddechowe i niepełne koordynacja oddechowo-artykulacyjna, dobrze zrozumiała mowa
stopień 3 mowy przełykowej
rozpocznij naukę
dostateczna mowa przełykowa, wypowiadanie pojedynczych słów z dużym wysiłkiem, głos jest niski, ochrypły, tworzony z dużym parciem, przy braku stałej gotowości do mówienia i koordynacji oddechowo-fonacyjnej, mowa rozumiana
stopień 4 mowy przełykowej
rozpocznij naukę
wykształcenie mowy zastępczej – mowa gardłowa, powietrze gromadzone w gardle dolnym, wypowiadają od 2 do 4 słów w sposób skrzeczący, szorstki, tworzony z dużym napięciem mięśni szyi, mowa rozumiana
stopień 5 mowy przełykowej
rozpocznij naukę
pseudoszept ustno-gardłowy, brak fonacji, mowa tworzona przy użyciu powietrza zwartego tylko w jamie ustnej
stopień 6 mowy przełykowej
rozpocznij naukę
brak wytworzenia jakichkolwiek dźwięków mowy, posługuje się pismem, gestem lub mimiką twarzy
laryngektomia całkowita
rozpocznij naukę
całkowita resekcja krtani, brak emisji głosu i oddzielenie drogi oddechowej od pokarmowej na stałe, usuwa się kość gnykową z przestrzenią przedniogłośniową. pozostawione ściany gardła dolnego zszywa się ze sobą, przełyku sondę odżywcze wygojenia gardła
laryngektomia częściowa
rozpocznij naukę
usuwany jest fragment krtani, po usunięciu części krtani mogą zostać zachowane jej niektóre funkcje – oddechowa, ochronna, fonacyjna. jest to możliwe dzięki rekonstrukcji narządu
metoda aspiracji-seemana (dźwięczne odbicie)
rozpocznij naukę
pacjent wprowadzając powietrze do przełyku odchyla głowę do tyłu, Wciąga powietrze, następnie całym tułowiem szybko pochyla się do przodu, jednocześnie uciskając klatkę piersiową, Co powoduje głośne odbicie powietrza (pozwala wypowiedzieć około 10 sylab)
metoda Sterna (dźwięczne odbicie)
rozpocznij naukę
prowadzenie powietrza za pomocą napojów gazowanych lub połykania go
metoda iniekcji (dźwięczne odbicie)
rozpocznij naukę
wprowadzenie powietrza do przełyku za pomocą strzykawki i jednoczesnym pomiarze zmian ciśnienia odpowiednim przyrządem, ciśnienie powietrza w przełyku rejestruje się w czasie mówienia
metoda cornuta (dźwięczne odbicie)
rozpocznij naukę
nabranie dużej ilości powietrza do jamy ustnej, wypchanie policzków, mocne zaciśnięcie warg i wypowiedzenie głosek wybuchowych z przydechem
czynniki wpływające na wykształcenie głosu i mowy zastępczej
rozpocznij naukę
1. czynniki morfologiczno-czynnościowe 2. uzyskanie głośnej i dźwięcznej mowy jest przede wszystkim uzależnione od możliwości wytworzenia pseudogłośni 3. uzasadniczą rolę pełni mięsień pierścienno-gardłowy
logopedyczne czynniki wpływające na wykształcenie głosu i mowy zastępczej
rozpocznij naukę
czas ćwiczeń w ciągu dnia, ilość i systematyczność ćwiczeń w tygodniu, czas pojawienia się dźwięcznego odbicia, rodzaj prowadzenia zajęć, Dobór ćwiczeń logopedycznych, chęć powrotu do pracy, długość trwającej rehabilitacji
zakres ciśnienia rokujący dobrze
rozpocznij naukę
ciśnienie 5 – 40 mm
zakres ciśnienia rokowanie niepewne co do rehabilitacji
rozpocznij naukę
ciśnienie 40-80 mm
zakres ciśnienia rokowanie złe
rozpocznij naukę
powyżej 80 mm
badanie ciśnienia podgłośniowego
rozpocznij naukę
badanie ciśnienia rozwarcia zwieracza ust przełyku metodą iniekcji, pozwala również na wczesne wykrywanie nawrotów procesu nowotworowego w okolicach ust przełyku, twórcy metody: Seeman, van den Berg
badanie ciśnienia podgłośniowego aparat
rozpocznij naukę
podczas badania wykorzystuje się aparat do wizualizacji graficznej ciśnienia przebiegu rozwarcia zwieracza ust przełyku, twórcy metody: Wojciech Musialik, Jarosław Markowski
ructus
rozpocznij naukę
powietrze zgromadzone pod ciśnieniem w gardle dolnym lub przełyku, gwałtownie wypchnięte ruchem antyperystatycznym, przeciska się przez pseudogłośnie z fałdów śluzówki przełyku daje efekt akustyczny-ructus, który podlega uformowaniu w jamach rezonansowych
pseudoszepty rzekomy (ustno-gardłowy)
rozpocznij naukę
nie opanowaniedźwięcznej mowy zastępczej - mówią pseudoszeptem, pismem, gestami i mimiką, umożliwia jedynie kontakt z najbliższym otoczeniem, każdy chory jest w stanie opanować go, szept powstaje w jamie ustnej, prawidłowo wymowa spółgłosek bezdźwięcznych
sposób komunikowania grupa 1
rozpocznij naukę
1. chorzy którzy opanowali głos i mowy zastępczą 2. chorzy którzy opanowali te umiejętności w wyniku operacji plastycznych - tworzenie przedgłosowych
sposób komunikowania grupa 2
rozpocznij naukę
chorzy którzy porozumiewają się z otoczeniem za pomocą urządzeń elektronicznych tzw. sztucznych krtani
sposób komunikowania grupa 3
rozpocznij naukę
1. osoby które nie opanowały dźwięcznej mowy zastępczej i posługują się pseudo szeptem ustno-gardłowym, pismem, gestami i mimiką 2. ten rodzaj komunikowania się umożliwia jedynie kontakt z najbliższym otoczeniem
metoda wokalistyczna mitrynowicz appogio
rozpocznij naukę
umiejętność podparcia oddechowego. specyficzna czynność mięśni oddechowych, jednoczesne napinanie mięśni wdechowych i wydechowych, umożliwia wydłużenie fazy wydechowej, umożliwia wessanie powietrza do przełyku
co to proteza głosowa
rozpocznij naukę
metoda chirurgiczna rehabilitacji głosu polegająca na zrobieniu przetoki pomiędzy światłem tchawicy, a światłem przełyku. Aby zabezpieczyć drogi oddechowe przed zalaniem treścią pokarmową lub treścią żołądkową implantuje się do przetoki protezy głosową
proteza głosowa dźwięk
rozpocznij naukę
nie wprowadza w drgania cząsteczek powietrza, transfer powietrza z tchawicy do górnych dróg oddechowych, tam wprowadza w wibracje i umożliwia powstanie głosu, po zamknięciu tracheostomy powietrze do protezy głosowej, napór i ciśnienie otwiera zastawke
przeciwwskazania do protezy głosowej
rozpocznij naukę
miejscowe nowotwory, resekcja tkanek w obrębie gardła dolnego przełyku, rozległe blizny pooperacyjne, brak współpracę, podeszły wiek, choroby współistniejące (otępiane mózgu niedowład górnych), zaburzenie neurologiczne wpływają czynność przełyku i gardła
budowa protezy głosowej
rozpocznij naukę
korpus z kanałem powietrznym, 1 mankiet od strony tchawicy nie wpada do przełyku, 2 mankiet od strony przełyku i nie wysuwa do tchawicy, ruchoma Zastawka-w kanale powietrznym w korpusie łączącym oba mankiety lub w obrębie kołnierza od strony przełyku
sposób założenia protezy implantacja pierwotna
rozpocznij naukę
Podczas zabiegu laryngektomii całkowitej. po usunięciu krtani, ale przed szczenem zaszyciem przełyku i gardła przy użyciu trookaru tworzy się przetokę tchawiczą-przełykową. w ten sposób mocuje się protezy głosową
uruchomienie protezy po implantacji pierwotnej
rozpocznij naukę
podjęcie mowy bezpośrednio po okresie gojenia około 14 dni. zachowana koordynacja mięśni wdechowo-wydechowych, psychiczna pamięć tworzenia dźwięku, nie następuje okres kalectwa socjalnego
sposób założenia protezy implantacja wtórna
rozpocznij naukę
w dowolnym czasie, znieczulenie ogólne, przez Usta wprowadza się do gardła i przełyku sztywną metalową rurę ezofagoskopową na głębokość prowadzony tracheostomy, od strony tchawicy wprowadza się teokar, wykonuje się otwór w ścianie tchawiczo-przełykowej
uruchomienie protezy po implantacji wtórnej
rozpocznij naukę
próby tworzenia głosu bezpośrednio po zakończonym zabiegu, ograniczeniem jest okres uzupełniający radioterapii i odczyny Promienne utrzymujące się po zakończeniu leczenia
trudność w rehabilitacji powtórnym wszczepieniu protezy
rozpocznij naukę
brak motywacji, brak koordynacji mięśniowej, zła koordynacja fazy wydechu i układu aparatu artykulacyjnego, wzrosty i blizny po zabiegu operacyjnym
wymiana protezy głosowej
rozpocznij naukę
samoistna ewakuacja lub usunięcie przypadkowo, uszkodzenie zastawki Co powoduje nieszczelność i przeciek płynów co powoduje zachłyskiwanie i dalsze powikłania takie jak zapalenie płuc
próba mlekowa
rozpocznij naukę
wykonuje się próbę mlekową w celu sprawdzenia zastawki protezy głosowej Czy występują jakieś nieszczelności pijąc mleko
możliwe komplikacje
rozpocznij naukę
perforacja przełyku, aspiracja przez przetokę do tchawicy i zwężenie oraz zamknięcie przetoki, ręczny przykrycie stomii podczas wypowiadania
zalety protez głosowych
rozpocznij naukę
łatwe usunięcie, mowa pojawia się Po zastosowaniu, wysoki wskaźnik sukcesu w rehabilitacji, doskonała jakość głosu, bardziej zrozumiały i bardziej naturalny dźwięk, karmienie w bezpośrednim okresie pooperacyjnym, stosowanie radioterapii
czyszczenie protezy krok 1
rozpocznij naukę
przed każdym użyciem Sprawdź czy szczoteczkę nie jest złamana lub zużyta oraz Upewnij się że jest czysta
czyszczenie protezy krok 2
rozpocznij naukę
zwil szczoteczkę czystą wodą
czyszczenie protezy krok 3
rozpocznij naukę
Włóż szczoteczkę do środka protezy głosowej i Przesuń ją kilka razy do przodu i do tyłu. Cofnij szczoteczkę w przypadku wyczucia oporu
czyszczenie protezy krok 4
rozpocznij naukę
obracaj szczoteczką kilka razy w prawo i w lewo
czyszczenie protezy krok 5
rozpocznij naukę
Wyjmij szczoteczkę i dokładnie ją umyj
czyszczenie protezy krok 6
rozpocznij naukę
wysusz szczoteczkę po umyciu
mycie szczoteczki
rozpocznij naukę
myć w ciepłej wodzie z mydłem minimum 50 stopni i 2 krople płynu do mycia naczyń na 250 ml przez 15 minut
dezynfekcja szczoteczki
rozpocznij naukę
w etanolu o stężeniu 70% przez 10 minut, w alkoholu izopropylowym o stężeniu 70% przez 10 minut, w nadtlenku wodoru o stężeniu 3% przez 60 minut
kwestionariusz wywiadu
rozpocznij naukę
Ile lat ma pacjent, Ile czasu po operacji, czy był u logopedy, Ile czasu rehabilitacja, wsparcie w członkach rodziny, inne choroby współistniejące

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.