Moja lekcja

 0    28 fiszek    krzysztofgarncarczyk
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
sytuacja komunikacyjna
rozpocznij naukę
1. Nadawca {kto} (źródło) —---> 2. Przekaz {co} (w jaki sposób?) pośrednio/bezpośrednio —-> 3. Kanał ----------> 4. Odbiorca (do kogo?) —----> 5. Efekt (jaki skutek uzyskał?).
rodzaje komunikatów
rozpocznij naukę
Komunikaty werbalne/niewerbalne, preswazyjne/niepersfazyjne, interpesonalne/masowe
Komunikat werbalny
rozpocznij naukę
Treść jest komunikatem werbalnym.
Komunikat niewerbalny
rozpocznij naukę
łatwo je zmonetyzować, media są ważne, mowa ciała adekwatna do wypowiedzi, musi być z nią spójna. Powiększenie zasobów słownych jest trudniejsze, zmiana intonacji jest istotna, wpływa na zapamiętywanie wypowiedzi, ubogaca ją.
komunikat persfazyjny
rozpocznij naukę
Nakłania do konkretnego działania
komunikat niepersfazyjny
rozpocznij naukę
Komunikat nieperswazyjny (informacyjny) przekazuje informacje.
co decyduje o typie komunikatu?
rozpocznij naukę
O tym czy komunikat jest perswazyjny czy nie decyduje nie tylko jego treść, ale także często kontekst, w którym się pojawia. Kontekst decyduje o tym jaki to jest komunikat.
komunikacja interpersonalna
rozpocznij naukę
zawiera informację zwrotną, dialog; komunikowanie się jednostek w firmach
komunikacja masowa
rozpocznij naukę
jest jednostronna, np. Reklama
cechy skutecznego nadawcy są
rozpocznij naukę
źródłowe, generalne cechy, bez barier, niewyspecyfikowane, dostosowane dla każdego
wiarygodność
rozpocznij naukę
próżnia idealna (modelowo) ale ona nie istnieje, model zakłada skutecznego nadawcę, mądrego odbiorcę jest w stanie stwierdzić, czy źródło jest wiarygodne
moralność
rozpocznij naukę
moralność relacyjna to co jest etyczne, tak jak powinno być, kompetencja, wiarygodność, bezstronność, potrafi pokazać potencjalne wady, a nie same dobre strony, zdolność do ukazania szerszej perspektywy, zwłaszcza negatywów
atrakcyjność (rodzaje)
rozpocznij naukę
powierzchowna i głęboka atrakcyjność
powierzchowna atrakcyjność
rozpocznij naukę
bądź zadowolony, nie zaprzeczaj codzienności
głęboka atrakcyjność
rozpocznij naukę
unikanie paternalizmu (traktowania kogoś z góry, poczuciem wyższości), nieprzerywanie, niepoprawianie, unikanie efektu halo (efektu pierwszego wrażenia), parafrazowanie - zmiana treści na inny język z zachowaniem oryginalnej, wypowiedzi,
blokady w komunikacji
rozpocznij naukę
Tych zwrotów i reakcji powinniśmy unikać, żeby konstruktywnie komunikować się z innymi, uczyć innych, uczyć się od innych.
krytykowanie
rozpocznij naukę
Negatywne ocenianie o osobie i jej działaniach lub postawach (często mylnie stosowana w celach motywacyjnych).
przezywanie
rozpocznij naukę
Nadawanie etykiet, stereotypizacja (typowa baba) i poniżanie uniemożliwia komunikację i nawiązanie więzi z rozmówcą
Stawianie diagnozy
rozpocznij naukę
Ktoś wie lepiej co ci jest, jak się czujesz i co należy zrobić (ale sam nie jest profesjonalistą)
Chwalenie połączone z oceną
rozpocznij naukę
Celowa manipulacja (tak dobrze sobie radzisz, na pewno możesz i z tym mi pomóc)
rozkazywanie
rozpocznij naukę
Skutkuje buntem oporem i konfliktami Rozkaz to silny i działający, środek przymusu jednak powinien być stosowany w odpowiedni sposób i tylko w uzasadnionych przypadkach
grożenie
rozpocznij naukę
Skutkuje takimi samymi skutkami jak rozkaz + mobbing w firmie (zrobisz to albo...)
moralizowanie
rozpocznij naukę
Budzą niepokój i poczucie winy, uniemożliwiają szczere wyrażanie siebie Powinieneś/Nie powinieneś
Zbyt wiele pytań
rozpocznij naukę
Budzą reakcje obronne, chęć do urwania komunikacji, wprowadzają niepokój Pytania zamknięte (tak/nie), budowanie atmosfery przesłuchania
Udzielanie rad
rozpocznij naukę
Pokazuje brak zaufania i wiary w zdolności/kompetencje pomimo braku całościowego wglądu w problem. (Ja na twoim miejscu zrobiłbym to...)
Odwracanie uwagi
rozpocznij naukę
Brak zdolności aktywnego słuchania bądź brak empatii i chęci do przeżywania problemów innych (myślisz, że masz problem z pracą? Posłuchaj co się wydarzyło u mnie...)
Logiczne argumentowanie
rozpocznij naukę
Brak empatii i wglądu w aspekt emocjonalny, stosowanie zimnych faktów czy logiki (brak emocjonalnego zaangażowania) (gdybyś tylko miał lepszy komputer, lepiej przygotowałbyś się do zdalnych zajęć)
Uspokajanie
rozpocznij naukę
Dobre zamiary które są oznaką braku zdolności lub chęci do współodczuwania z drugą osobą, mogą dodatkowo podtrzymać negatywne samopoczucie.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.