Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
wzrost atrakcyjności innego człowieka, dzięki skojarzeniu go z naszym ja, ma charakter nieświadomy (np. podobieństwo nazwisk, dat urodzenia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naśladowanie innych ludzi (tzw. efekt kameleona)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
namiętność psychiczna i fizyczna, idealizacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przewidywalność, zaufanie, wiara w przywiązanie partnera i dobre intencje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
empatia (przyjmowanie cudzego punktu widzenia, emocjonalnego współbrzmienia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
problem powstrzymywania spadku intymności (pułapka dobroczynności, bezkonfliktowości, obowiązku i sprawiedliwości)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ważne mechanizmy zabezpieczenia zaangażowania (zaangażowanie jest decyzją, którą można zmienić)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miłość namiętna, opisywana jako miłość od pierwszego wejrzenia, fizyczna potrzeba bliskości, wzajemna idealizacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miłość romantyczna, stabilna, wysoki poziom intymności, zorientowana na przyjaźń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miłość traktowana jako gra, skupia się na czerpaniu przyjemności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podtyp powstały z połączenia Eros i Storge, miłość altruistyczna, zdolność do poświęceń, zawiera wysokie nasilenie wszystkich składników miłości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podtyp powstały z połączenia Eros i Ludus, obsesyjna miłość wyrażana poprzez chęć kontroli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podtyp powstały z połączenia Storge i Ludus, racjonalna strona miłości, świadomy wybór partnera z uwzględnieniem jego zalet i wad, przeżywanie jej nie jest uwarunkowane składnikami miłości, brak porywów, ale i rozczarowań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pociąg seksualny do osób określonej płci, bez względu na płeć lub brak pociągu seksualnego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przeżywanie własnej płci, ekspresja własnej płci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czy w ogóle i z kim chcemy budować związek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uznanie cispłciowości (utożsamianie się z płcią biologiczną) i heteroseksualności za preferowany wariant tożsamości płciowej, seksualnej i romantycznej. Założenie, że jest to lepsze i uznawane za normę.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uznanie różnorodności i równorzędności wszystkich wariantów seksualnych, romantycznych i płciowych. Cechy biologiczne są ważne, ale nie są wystarczające, żeby opisywać człowieka.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
różnorodność płciowa, seksualna i romantyczna (+ heteroseksualność niewpisująca się w heteronormatywność jako model, np. osoby mające fetysze, czy uprawiające BDSM).
|
|
|
dialog(reakcje na niezadowolenie) rozpocznij naukę
|
|
reakcja aktywna i konstruktywna
|
|
|
lojalność (reakcje na niezadowolenie) rozpocznij naukę
|
|
reakcja bierna i konstruktywna
|
|
|
zaniedbanie (reakcje na niezadowolenie) rozpocznij naukę
|
|
reakcja bierna i destruktywna
|
|
|
wyjście (rekacje na niezadowolenie) rozpocznij naukę
|
|
reakcja aktywna i destruktywna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
lojalność i konformizm wobec wspólnoty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
respekt i uległość wobec autorytetu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kontrola popędów, godność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oparte na osobistych relacjach poszczególnych jednostek (jednostka służy wspólnocie).
|
|
|
społeczeństwo obywatelskie rozpocznij naukę
|
|
dobrowolnym stowarzyszeniem wolnych jednostek połączonych zasadami (organizacje społeczne służą jednostce, bronią jej praw i interesów).
|
|
|
sprawiedliwość dystrybutywna rozpocznij naukę
|
|
kryteria dobrego podziału dóbr
|
|
|
sprawiedliwość proceduralna rozpocznij naukę
|
|
sposób dokonywania podziału, stopień kontroli nad procesem podziału dóbr
|
|
|
sprawiedliwość retrybutywna rozpocznij naukę
|
|
dotycząca karania ludzi za postępki niemoralne i szkodliwe (proporcjonalne do oburzenia, jakie budzą)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jak postępuje większość, ich przestrzeganie jest korzystne
|
|
|
normy społeczne powinnościowe rozpocznij naukę
|
|
co się powinno robić, co jest społecznie pożądane (aprobata lub dezaprobata innych — sankcje, a także satysfakcja z siebie lub poczucie winy — sumienie)
|
|
|
błąd ostateczny atrybucji rozpocznij naukę
|
|
co się powinno robić, co jest społecznie pożądane (aprobata lub dezaprobata innych — sankcje, a także satysfakcja z siebie lub poczucie winy — sumienie)
|
|
|
zachowania między grupowe rozpocznij naukę
|
|
izolacja, utrzymywanie dystansu, dyskryminacja, gorsze traktowanie wywołują negatywne skutki dla zdrowia, stres, obniżkę energii i są źródłem zagrożenia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykluczenie poza wspólnotę ludzką
|
|
|
tłumienie stereotypów - efekt sprężyny rozpocznij naukę
|
|
skutek dostępności stereotypu, który chcemy stłumić (długi trening może mu zapobiec).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nabywanie struktur umysłowych charakterystycznych dla społeczeństwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poprzedzanie przetwarzania danych, wykonywania jakiejś czynności przez podmiot aktywizacją jakiejś jego struktury wiedzy, często dokonywane podprogow, bez świadomości podmiotu.
|
|
|
selektywność spostrzegania rozpocznij naukę
|
|
zaktywizowane różne rodzaje wiedzy uwrażliwiają nas na odmienne rodzaje treści spostrzeganych sytuacji. Możemy pod ich wpływem nie zwrócić uwagi na istniejące bodźce, a także dostrzegać rzeczy, których nie ma.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zrozumienie tego, co się dzieje wymaga jakiejś wiedzy, wieloznaczne dane mogą być podciągnięte pod jakiś schemat drogą asymilacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
schematy wpływają na zapamiętywanie danych (czasem na zasadzie zgodności tego co spostrzegamy ze schematem, czasem na zasadzie sprzeczności z nim).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypominanie sobie danych, z którymi faktycznie człowiek się NIE zetknął, ale wywnioskował ze schematu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przesunięcie oceny w kierunku dodatnio związanym z kontekstem (dobry, bo w grupie cenionej).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stany ciała osoby wydającej sądy wpływają na przetwarzanie przez nią informacji, kategoryzację obiektów; stany ciała są rodzajem kontekstu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
im częściej spotykamy dany obiekt, tym bardziej go lubimy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocena częstości, prawdopodobieństwa wystąpienia pewnych wydarzeń, zdarzenia łatwe w przypominaniu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
punktem wyjścia (kotwicą) łatwo dostępna liczba, potem dostosowanie do niej.
|
|
|
heurystyka reprezentatywności rozpocznij naukę
|
|
ocena przynależności obiektu do kategorii na podstawie podobieństwa do typowych jej egzemplarzy, złudzenie mądrości wstecznej (na podstawie podobnych zdarzeń), „Ja to wiedziałem”.
|
|
|
heurystyka jako zastępniki rozpocznij naukę
|
|
prostsza informacja zastępnikiem właściwej.
|
|
|
heurystyki jako adaptacje rozpocznij naukę
|
|
przetarg między wysiłkiem a dokładnością — szybki i oszczędny sposób podejmowania decyzji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywny pogląd na naturę ludzką. Ludzie są szlachetni, uczciwi, współpracują, interesy są głównie zbieżne, intencjonalne działania innych przynoszą wyniki po naszej myśli.
|
|
|
w polsce niski poziom zaufania rozpocznij naukę
|
|
przyczyną jest materializm (wyszliśmy z biedy), doświadczenia komunizmu, kolektywistyczna kultura, która tworzy bezpieczeństwo, ale niszczy zaufanie, bo ogranicza do kręgu „swoich”.
|
|
|
Nieufność napędza korupcję rozpocznij naukę
|
|
skoro nie mogę Ci zaufać, muszę Cię kupić.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
negatywny pogląd na naturę ludzką. Ludzie łatwo ulegają deprawacji pod wpływem władzy, są egoistyczni, leniwi i lekceważą zasady etyczne. Towarzyszą mu negatywne emocje, rywalizacja, materializm, mniejszy udział w wyborach, a także obniżenie dobrostanu.
|
|
|
Wiara w życie jako grę o sumie zerowej rozpocznij naukę
|
|
interesy ludzi sprzeczne, wygrana jednego człowieka możliwa kosztem przegranej drugiego, porażka wynikiem tego, że ktoś coś zabrał i im biedniejszy kraj, tym silniejsze takie przekonanie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tylko prawicowy, lewicowego nie ma. Autorytarna uległość, autorytarna agresja, skłonność do karania odmieńców, konwencjonalizm.
|
|
|
Kluczowym korelatem autorytaryzmu rozpocznij naukę
|
|
lęk i poczucie zagrożenia, a świat jest niebezpieczny i uczciwi ludzie są zagrożeni.
|
|
|
Orientacja na dominację społeczną rozpocznij naukę
|
|
nierówności uzasadnione i pożądane, hierarchiczny rys, lepsze grupy słusznie górują nad gorszymi, darwinizm społeczny, świat dżunglą.
|
|
|
Wiara w sprawiedliwość świata (Melvin Lerner) rozpocznij naukę
|
|
podstawowe urojenie „Ludzie na ogół dostają to, na co sobie zasłużyli”, pomoc tylko niewinnej ofierze, jeśli jest niemożliwa, to źle myślimy o ofierze, „Sama jest sobie winna".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
im większa niesprawiedliwość tym bardziej nasilone są te ideologie.
|
|
|