Psychologia spoleczna Sesja

 0    61 fiszek    majamachnio
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Bezwiedny egotyzm
rozpocznij naukę
wzrost atrakcyjności innego człowieka, dzięki skojarzeniu go z naszym ja, ma charakter nieświadomy (np. podobieństwo nazwisk, dat urodzenia)
Mimikra
rozpocznij naukę
naśladowanie innych ludzi (tzw. efekt kameleona)
zakochanie
rozpocznij naukę
namiętność psychiczna i fizyczna, idealizacja
romantyczne początki
rozpocznij naukę
przewidywalność, zaufanie, wiara w przywiązanie partnera i dobre intencje
miłość kompletna
rozpocznij naukę
empatia (przyjmowanie cudzego punktu widzenia, emocjonalnego współbrzmienia)
miłość przyjacielska
rozpocznij naukę
problem powstrzymywania spadku intymności (pułapka dobroczynności, bezkonfliktowości, obowiązku i sprawiedliwości)
związek pusty
rozpocznij naukę
ważne mechanizmy zabezpieczenia zaangażowania (zaangażowanie jest decyzją, którą można zmienić)
Eros
rozpocznij naukę
miłość namiętna, opisywana jako miłość od pierwszego wejrzenia, fizyczna potrzeba bliskości, wzajemna idealizacja
Storge
rozpocznij naukę
miłość romantyczna, stabilna, wysoki poziom intymności, zorientowana na przyjaźń
Ludus
rozpocznij naukę
miłość traktowana jako gra, skupia się na czerpaniu przyjemności
Agape
rozpocznij naukę
podtyp powstały z połączenia Eros i Storge, miłość altruistyczna, zdolność do poświęceń, zawiera wysokie nasilenie wszystkich składników miłości
Mania
rozpocznij naukę
podtyp powstały z połączenia Eros i Ludus, obsesyjna miłość wyrażana poprzez chęć kontroli
Pragma
rozpocznij naukę
podtyp powstały z połączenia Storge i Ludus, racjonalna strona miłości, świadomy wybór partnera z uwzględnieniem jego zalet i wad, przeżywanie jej nie jest uwarunkowane składnikami miłości, brak porywów, ale i rozczarowań
Tożsamość seksualna
rozpocznij naukę
pociąg seksualny do osób określonej płci, bez względu na płeć lub brak pociągu seksualnego.
Tożsamość płciowa
rozpocznij naukę
przeżywanie własnej płci, ekspresja własnej płci
Tożsamość romantyczna
rozpocznij naukę
czy w ogóle i z kim chcemy budować związek
Heteronormatywność
rozpocznij naukę
uznanie cispłciowości (utożsamianie się z płcią biologiczną) i heteroseksualności za preferowany wariant tożsamości płciowej, seksualnej i romantycznej. Założenie, że jest to lepsze i uznawane za normę.
Nieheteronormatywność
rozpocznij naukę
uznanie różnorodności i równorzędności wszystkich wariantów seksualnych, romantycznych i płciowych. Cechy biologiczne są ważne, ale nie są wystarczające, żeby opisywać człowieka.
GSRD
rozpocznij naukę
różnorodność płciowa, seksualna i romantyczna (+ heteroseksualność niewpisująca się w heteronormatywność jako model, np. osoby mające fetysze, czy uprawiające BDSM).
dialog(reakcje na niezadowolenie)
rozpocznij naukę
reakcja aktywna i konstruktywna
lojalność (reakcje na niezadowolenie)
rozpocznij naukę
reakcja bierna i konstruktywna
zaniedbanie (reakcje na niezadowolenie)
rozpocznij naukę
reakcja bierna i destruktywna
wyjście (rekacje na niezadowolenie)
rozpocznij naukę
reakcja aktywna i destruktywna
etyka kolektywistyczna
rozpocznij naukę
lojalność i konformizm wobec wspólnoty
etyka autorytetu
rozpocznij naukę
respekt i uległość wobec autorytetu
czystość
rozpocznij naukę
kontrola popędów, godność
tradycyjne społeczeństwo
rozpocznij naukę
oparte na osobistych relacjach poszczególnych jednostek (jednostka służy wspólnocie).
społeczeństwo obywatelskie
rozpocznij naukę
dobrowolnym stowarzyszeniem wolnych jednostek połączonych zasadami (organizacje społeczne służą jednostce, bronią jej praw i interesów).
sprawiedliwość dystrybutywna
rozpocznij naukę
kryteria dobrego podziału dóbr
sprawiedliwość proceduralna
rozpocznij naukę
sposób dokonywania podziału, stopień kontroli nad procesem podziału dóbr
sprawiedliwość retrybutywna
rozpocznij naukę
dotycząca karania ludzi za postępki niemoralne i szkodliwe (proporcjonalne do oburzenia, jakie budzą)
normy spoleczne opisowe
rozpocznij naukę
jak postępuje większość, ich przestrzeganie jest korzystne
normy społeczne powinnościowe
rozpocznij naukę
co się powinno robić, co jest społecznie pożądane (aprobata lub dezaprobata innych — sankcje, a także satysfakcja z siebie lub poczucie winy — sumienie)
błąd ostateczny atrybucji
rozpocznij naukę
co się powinno robić, co jest społecznie pożądane (aprobata lub dezaprobata innych — sankcje, a także satysfakcja z siebie lub poczucie winy — sumienie)
zachowania między grupowe
rozpocznij naukę
izolacja, utrzymywanie dystansu, dyskryminacja, gorsze traktowanie wywołują negatywne skutki dla zdrowia, stres, obniżkę energii i są źródłem zagrożenia.
dehumanizacja
rozpocznij naukę
wykluczenie poza wspólnotę ludzką
tłumienie stereotypów - efekt sprężyny
rozpocznij naukę
skutek dostępności stereotypu, który chcemy stłumić (długi trening może mu zapobiec).
socjalizacja
rozpocznij naukę
nabywanie struktur umysłowych charakterystycznych dla społeczeństwa
prymowanie
rozpocznij naukę
poprzedzanie przetwarzania danych, wykonywania jakiejś czynności przez podmiot aktywizacją jakiejś jego struktury wiedzy, często dokonywane podprogow, bez świadomości podmiotu.
selektywność spostrzegania
rozpocznij naukę
zaktywizowane różne rodzaje wiedzy uwrażliwiają nas na odmienne rodzaje treści spostrzeganych sytuacji. Możemy pod ich wpływem nie zwrócić uwagi na istniejące bodźce, a także dostrzegać rzeczy, których nie ma.
interpretacja znaczenia
rozpocznij naukę
zrozumienie tego, co się dzieje wymaga jakiejś wiedzy, wieloznaczne dane mogą być podciągnięte pod jakiś schemat drogą asymilacji.
pamięć
rozpocznij naukę
schematy wpływają na zapamiętywanie danych (czasem na zasadzie zgodności tego co spostrzegamy ze schematem, czasem na zasadzie sprzeczności z nim).
błąd nadużycia schematu
rozpocznij naukę
przypominanie sobie danych, z którymi faktycznie człowiek się NIE zetknął, ale wywnioskował ze schematu.
efekt asymilacji
rozpocznij naukę
przesunięcie oceny w kierunku dodatnio związanym z kontekstem (dobry, bo w grupie cenionej).
ucieleśnienie
rozpocznij naukę
stany ciała osoby wydającej sądy wpływają na przetwarzanie przez nią informacji, kategoryzację obiektów; stany ciała są rodzajem kontekstu.
Efekt samej ekspozycji
rozpocznij naukę
im częściej spotykamy dany obiekt, tym bardziej go lubimy
heurystyka dostępności
rozpocznij naukę
ocena częstości, prawdopodobieństwa wystąpienia pewnych wydarzeń, zdarzenia łatwe w przypominaniu.
heurystyka zakotwiczenia
rozpocznij naukę
punktem wyjścia (kotwicą) łatwo dostępna liczba, potem dostosowanie do niej.
heurystyka reprezentatywności
rozpocznij naukę
ocena przynależności obiektu do kategorii na podstawie podobieństwa do typowych jej egzemplarzy, złudzenie mądrości wstecznej (na podstawie podobnych zdarzeń), „Ja to wiedziałem”.
heurystyka jako zastępniki
rozpocznij naukę
prostsza informacja zastępnikiem właściwej.
heurystyki jako adaptacje
rozpocznij naukę
przetarg między wysiłkiem a dokładnością — szybki i oszczędny sposób podejmowania decyzji.
zaufanie społeczne
rozpocznij naukę
pozytywny pogląd na naturę ludzką. Ludzie są szlachetni, uczciwi, współpracują, interesy są głównie zbieżne, intencjonalne działania innych przynoszą wyniki po naszej myśli.
w polsce niski poziom zaufania
rozpocznij naukę
przyczyną jest materializm (wyszliśmy z biedy), doświadczenia komunizmu, kolektywistyczna kultura, która tworzy bezpieczeństwo, ale niszczy zaufanie, bo ogranicza do kręgu „swoich”.
Nieufność napędza korupcję
rozpocznij naukę
skoro nie mogę Ci zaufać, muszę Cię kupić.
Cynizm
rozpocznij naukę
negatywny pogląd na naturę ludzką. Ludzie łatwo ulegają deprawacji pod wpływem władzy, są egoistyczni, leniwi i lekceważą zasady etyczne. Towarzyszą mu negatywne emocje, rywalizacja, materializm, mniejszy udział w wyborach, a także obniżenie dobrostanu.
Wiara w życie jako grę o sumie zerowej
rozpocznij naukę
interesy ludzi sprzeczne, wygrana jednego człowieka możliwa kosztem przegranej drugiego, porażka wynikiem tego, że ktoś coś zabrał i im biedniejszy kraj, tym silniejsze takie przekonanie.
autorytaryzm
rozpocznij naukę
tylko prawicowy, lewicowego nie ma. Autorytarna uległość, autorytarna agresja, skłonność do karania odmieńców, konwencjonalizm.
Kluczowym korelatem autorytaryzmu
rozpocznij naukę
lęk i poczucie zagrożenia, a świat jest niebezpieczny i uczciwi ludzie są zagrożeni.
Orientacja na dominację społeczną
rozpocznij naukę
nierówności uzasadnione i pożądane, hierarchiczny rys, lepsze grupy słusznie górują nad gorszymi, darwinizm społeczny, świat dżunglą.
Wiara w sprawiedliwość świata (Melvin Lerner)
rozpocznij naukę
podstawowe urojenie „Ludzie na ogół dostają to, na co sobie zasłużyli”, pomoc tylko niewinnej ofierze, jeśli jest niemożliwa, to źle myślimy o ofierze, „Sama jest sobie winna".
Paradoks
rozpocznij naukę
im większa niesprawiedliwość tym bardziej nasilone są te ideologie.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.