Filozofia

 0    45 fiszek    guest3376549
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Conte
rozpocznij naukę
- filozofia pozytywna
socjologia i polityka pozytywna
- prawa trzech stadiów
prawo trzech studiów
rozpocznij naukę
faza teologiczną, abstrakcyjna i naukowa
socjologia działy
rozpocznij naukę
Statyka społeczną oraz dynamika społeczna
Feuerbach
rozpocznij naukę
antropologizm, naturalistyczna etyka oraz teorie religii, religia jako alienacja, filozofia diagolu
idealizm
rozpocznij naukę
pierwszeństwo ducha przed przyrodą
meterializm
rozpocznij naukę
przyroda uważana za pierwotną
Baza: stosunki produkcji
rozpocznij naukę
wspólnota pierwotna, niewolnictwo, feudalizm, kapitalizm, komunizm
pragmatyzm
rozpocznij naukę
koncepcja Pierce
koncepcja Pierce
rozpocznij naukę
przekonanie a wątpienie, pragmatyzm metoda rozjajaśniania, prawdy nauki nie są absolutne
James dewey
rozpocznij naukę
jak myślimy
jak myślimy
rozpocznij naukę
pojawienie się problemu, defiowanie go, precyzowanie go, konstruowanie hipotexy wstępnej, testowanie wybranych hipotez w działaniu
pedagogiczne konpcepcje Deweya
rozpocznij naukę
uczenie się prze działanie, metoda projektu, demokratyczne społeczeństwo, krytyka dualizmu, przewagi teorii i treści abstrakcyjnych, społeczną koncepcja wychowania
eksperymentalistyczna filozofia edukacji
rozpocznij naukę
przechowywanie i rekonstruowanie doświadczeń przez transmisja klt i przekaz tradycji, szkola ma upraszczać, oczyszczać i równoważyć dziedzictwo klt
edukacja = proces, który prowadzi do rozwoju
nauczyciel= przewodnik
filozofia życia
rozpocznij naukę
aktualizacja, organicyzm, irracjonalizm, intuicja i historycyzm
Nietzsche
rozpocznij naukę
relatywistyczna teoria poznania
3 główne założenia ówczesnej moralności- Nietzsche
rozpocznij naukę
założenie wolności, równości i wartości moralnej
zasady moralności
rozpocznij naukę
zasada sprawiedliwości, użyteczności, altuizmu i miłości bliźniego, litości, prymatu dóbr duchowych, prymatu ogółu, intencji (ważniejsza niż czyn), wychowania, nagrody i kary
Apollo
rozpocznij naukę
jasność, przejrzystość, opanowanie, równowaga, doskonałość, harmonia
dionyzes
rozpocznij naukę
pełnia i płodność życia, pęd znoszący harmonię, dynamika ważniejsza od doskonałości
człowiek masowy
rozpocznij naukę
słaby, tchórzliwy, cnotliwy, niewolniczy, pokorny, wspoczujący, o wiele za dużo
nadczłowiek
rozpocznij naukę
żywotny, odważny, dzielny, potężny, wolny, bezwzględny, nielicznych,
4 motywy egzystencjalizmu
rozpocznij naukę
humanizm, infinityzm, tragizm, pesymizm
humanizm
rozpocznij naukę
istnienie nie jest właściwym tematem filozofii
infinityzm
rozpocznij naukę
człowiek skończony styka się w swym istnieniu z nieskończonoscia
tragizm
rozpocznij naukę
istnienie ludzkie wypełnione troską i grożą śmierci
pesymizm
rozpocznij naukę
człowiek otacza nicość, brak punktu oparcia
kondycja egzystencjalna człowieka - Jaspers
rozpocznij naukę
istnienie faktyczne - określone wartościami klt, lądem społecznym, religią i moralnością, a egzystencja czyli poczucia bycia sobą, swej autentyczności i niepowtarzalności, konieczność ucieczki od zgiełku świata
sytuację graniczne
rozpocznij naukę
śmierć, walka, cierpienie, wina, prowadza do autentycznego bycia egzystencjalnego, autentyczność to postawa heroiczną, sprzeciw wobec depersonalizacji
gabriel Marcel
rozpocznij naukę
mieć - życie nieautentyczne i być- życie autentyczne, tajemnica bytu
pedagogika egzystencjalna Kierkegaarda
rozpocznij naukę
dotarcie do ucznia tam gdzie się znajduje, przeprowadzenie z perspektywy esencji do pierwszej osoby, wpieranie przez ironię, otwiera ona na egzystencjalną, subiektywną prawdę
dwa rodzaje uczniów
rozpocznij naukę
ignorant - potrzebuje wypełnienia wiedzą, puste naczynie, oraz żyjący złudzeniami klt - first zdemaskować złudzenia
hermeneutyka
rozpocznij naukę
sztuka i teoria tlumaczenia, wykładania, interpretacji i wyjaśniania sensu tekstów, Arystoteles, Peri ermineias, rozwój w protestanckiej egzegezie biblijnej
zróżnicowanie hermeneutyki
rozpocznij naukę
klasyczna- Gadame, Ricouer oraz posthermeneutyka
hermeneutyka klasyczna
rozpocznij naukę
nie każdy sens jest konstruktywny oraz jest odkrywany w wielu perspektywach
posthermeneutyka
rozpocznij naukę
nie ma faktów, tylko interpretację, wszystko jest interpretacją i sens jest tylko konstruowany
hermeneutyka głowni twórcy
rozpocznij naukę
Wilhelm Dilthey, Martin Heidegger, Hans Georg Gadamer, Paul Ricouer, w peda Otto Friedrich Bollnow
podział nauk - Dilthey
rozpocznij naukę
nauka o duchu (typ poznania - rozumienie), przyrodnicze (wyjaśnienie)
hermeneutyczna filozofia życia
rozpocznij naukę
życie- fakt podstawowy, ktory musi stanowić punkt Wyjścia filozofii, oraz rozumienie jako naczelną funkcją życia
hermeneutyka Heideggera
rozpocznij naukę
bycie i czas: rozumiem (fakt egzystencjalny), hermeneutyka to pytanie o sens bycia, rozumienie = kategoria ontologiczna sposób bycia w świecie, rozumienie mastrukture kolistą, interpretowanie na podstawie wcześniejszego rozumienia
prawda i metoda - Gadamer
rozpocznij naukę
pozytywne znaczenie przesądów, stopienie horyzontów, historia oddziaływania, prawda, historyczna relatywizja prawdy
stopienie horyzontów
rozpocznij naukę
rozumienie drugiego beż wyrzekania się siebie
historia oddziaływania
rozpocznij naukę
odkrywa sens wypowiedzi i wydarzeń
prawda
rozpocznij naukę
nieodłączną od historii oddziaływania
pedagogika Gadamera
rozpocznij naukę
od metafizyki do doświadczenia, wychowanie to dążenie do kształtowania życia duchowego dorastających
dydaktyka hermeneutyczna
rozpocznij naukę
dydaktyka zakłada przedrozumienie, do części w perspektywie całości, od wiedzy i umiejętności przybliżonych do jasnych i pewnych, cyrkularny przebieg Pedagogiki, ciągły powrót do podstaw nie jednokierunkowy, proces nauki, ruch, zwieńczenie

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.