Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
socjologia i polityka pozytywna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
faza teologiczną, abstrakcyjna i naukowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Statyka społeczną oraz dynamika społeczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
antropologizm, naturalistyczna etyka oraz teorie religii, religia jako alienacja, filozofia diagolu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwszeństwo ducha przed przyrodą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyroda uważana za pierwotną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wspólnota pierwotna, niewolnictwo, feudalizm, kapitalizm, komunizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekonanie a wątpienie, pragmatyzm metoda rozjajaśniania, prawdy nauki nie są absolutne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojawienie się problemu, defiowanie go, precyzowanie go, konstruowanie hipotexy wstępnej, testowanie wybranych hipotez w działaniu
|
|
|
pedagogiczne konpcepcje Deweya rozpocznij naukę
|
|
uczenie się prze działanie, metoda projektu, demokratyczne społeczeństwo, krytyka dualizmu, przewagi teorii i treści abstrakcyjnych, społeczną koncepcja wychowania
|
|
|
eksperymentalistyczna filozofia edukacji rozpocznij naukę
|
|
przechowywanie i rekonstruowanie doświadczeń przez transmisja klt i przekaz tradycji, szkola ma upraszczać, oczyszczać i równoważyć dziedzictwo klt edukacja = proces, który prowadzi do rozwoju
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aktualizacja, organicyzm, irracjonalizm, intuicja i historycyzm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
relatywistyczna teoria poznania
|
|
|
3 główne założenia ówczesnej moralności- Nietzsche rozpocznij naukę
|
|
założenie wolności, równości i wartości moralnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada sprawiedliwości, użyteczności, altuizmu i miłości bliźniego, litości, prymatu dóbr duchowych, prymatu ogółu, intencji (ważniejsza niż czyn), wychowania, nagrody i kary
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jasność, przejrzystość, opanowanie, równowaga, doskonałość, harmonia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pełnia i płodność życia, pęd znoszący harmonię, dynamika ważniejsza od doskonałości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
słaby, tchórzliwy, cnotliwy, niewolniczy, pokorny, wspoczujący, o wiele za dużo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
żywotny, odważny, dzielny, potężny, wolny, bezwzględny, nielicznych,
|
|
|
4 motywy egzystencjalizmu rozpocznij naukę
|
|
humanizm, infinityzm, tragizm, pesymizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnienie nie jest właściwym tematem filozofii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
człowiek skończony styka się w swym istnieniu z nieskończonoscia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
istnienie ludzkie wypełnione troską i grożą śmierci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
człowiek otacza nicość, brak punktu oparcia
|
|
|
kondycja egzystencjalna człowieka - Jaspers rozpocznij naukę
|
|
istnienie faktyczne - określone wartościami klt, lądem społecznym, religią i moralnością, a egzystencja czyli poczucia bycia sobą, swej autentyczności i niepowtarzalności, konieczność ucieczki od zgiełku świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
śmierć, walka, cierpienie, wina, prowadza do autentycznego bycia egzystencjalnego, autentyczność to postawa heroiczną, sprzeciw wobec depersonalizacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mieć - życie nieautentyczne i być- życie autentyczne, tajemnica bytu
|
|
|
pedagogika egzystencjalna Kierkegaarda rozpocznij naukę
|
|
dotarcie do ucznia tam gdzie się znajduje, przeprowadzenie z perspektywy esencji do pierwszej osoby, wpieranie przez ironię, otwiera ona na egzystencjalną, subiektywną prawdę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ignorant - potrzebuje wypełnienia wiedzą, puste naczynie, oraz żyjący złudzeniami klt - first zdemaskować złudzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sztuka i teoria tlumaczenia, wykładania, interpretacji i wyjaśniania sensu tekstów, Arystoteles, Peri ermineias, rozwój w protestanckiej egzegezie biblijnej
|
|
|
zróżnicowanie hermeneutyki rozpocznij naukę
|
|
klasyczna- Gadame, Ricouer oraz posthermeneutyka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie każdy sens jest konstruktywny oraz jest odkrywany w wielu perspektywach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nie ma faktów, tylko interpretację, wszystko jest interpretacją i sens jest tylko konstruowany
|
|
|
hermeneutyka głowni twórcy rozpocznij naukę
|
|
Wilhelm Dilthey, Martin Heidegger, Hans Georg Gadamer, Paul Ricouer, w peda Otto Friedrich Bollnow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka o duchu (typ poznania - rozumienie), przyrodnicze (wyjaśnienie)
|
|
|
hermeneutyczna filozofia życia rozpocznij naukę
|
|
życie- fakt podstawowy, ktory musi stanowić punkt Wyjścia filozofii, oraz rozumienie jako naczelną funkcją życia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bycie i czas: rozumiem (fakt egzystencjalny), hermeneutyka to pytanie o sens bycia, rozumienie = kategoria ontologiczna sposób bycia w świecie, rozumienie mastrukture kolistą, interpretowanie na podstawie wcześniejszego rozumienia
|
|
|
prawda i metoda - Gadamer rozpocznij naukę
|
|
pozytywne znaczenie przesądów, stopienie horyzontów, historia oddziaływania, prawda, historyczna relatywizja prawdy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozumienie drugiego beż wyrzekania się siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odkrywa sens wypowiedzi i wydarzeń
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieodłączną od historii oddziaływania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od metafizyki do doświadczenia, wychowanie to dążenie do kształtowania życia duchowego dorastających
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dydaktyka zakłada przedrozumienie, do części w perspektywie całości, od wiedzy i umiejętności przybliżonych do jasnych i pewnych, cyrkularny przebieg Pedagogiki, ciągły powrót do podstaw nie jednokierunkowy, proces nauki, ruch, zwieńczenie
|
|
|