Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
biografie dzikich dzieci, whintrop kellog - eksperyment z szympansicą Guą i synem Donaldem 1923, Harry harlow eksperyment z rezusami 1961
|
|
|
klasyczne pytania antropologiczne rozpocznij naukę
|
|
co czyni z nas czlowieka- natura czy kultura? Czy drugi czlowiek jest nam potrzebny? Jesteśmy wytworem naszych genów czy wpływów społeczeństwa?
|
|
|
pierwszy udokumentowany przypadek dzikiego dziecka rozpocznij naukę
|
|
1800r. Wiktor, francja, badacz i opiekun J. Itard -> dwa czynniki: empatia i język
|
|
|
istota źle postawionych pytań antropologicznych rozpocznij naukę
|
|
nie to czy to (kultura czy natura). nie możemy mówić o rozdzielności czynników biologicznych i społecznych, bez ich integracji prawidłowy rozwój i nie będzie miał miejsca
|
|
|
okresy sensytywne/krytyczne rozpocznij naukę
|
|
momenty w rozwoju dziecka, w których wykazuje ono szczególną zdolność i wrażliwość do rozwinięcia konkretnej umiejętności. W tym czasie dziecko jest bardziej wrażliwe na dany bodziec środowiskowy niż w innych mome, konieczna punktualna stymulacji środo
|
|
|
kto badał okresy wrażliwe (okna rozwojowe) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przykładowe okresy sensytywne rozpocznij naukę
|
|
poruszanie się (do 2,5roku), mówienie (między 7 miesiącem a 3 roku życia). Szczególną podatność nauki danej czynności ma swój jednostkowy określony czas.
|
|
|
właściwy rozwój człowieka jest efektem wzajemnego oddziaływania rozpocznij naukę
|
|
czynnika biologicznego, czynika społecznego, aktywność własna jednostki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
model pielęgnowania rośliny (laissez-faire), model lepienia z gliny, model konfliktowy, model wzajwmności i współdziałania
|
|
|
model pielęgnowania rośliny, permisywny, pozostawienia swobody rozpocznij naukę
|
|
dowartościowanie czynnika naruralnego, metafora ogrodnika pielęgnującego roślinę, wychowawca zabezpiecza jednostkę, ale nie wpływa na kierunek i dynamikę rozwoju, spontaniczny proces rozwoju dziecka, oparte na naturalizmie, J. J Rousseau
|
|
|
typologia modeli wychowania jest autorstwa rozpocznij naukę
|
|
H. Rudolfa Schaffer, na gruncie polskim Anna Brzezińska
|
|
|
idea preformacjonizmu (preukształtowanie) rozpocznij naukę
|
|
J.J. Rousseau, każde dziecko przybywa na świat już wcześniej ukształtowane ze wszystkimi podstawowymi aspektami osobowości, będącymi w zalążku i mającymi się jedynie rozwinąć w ciągu dalszego rozwoju
|
|
|
traktat o wychowaniu J.J. Rousseau rozpocznij naukę
|
|
Emil, czyli o wychowaniu (1762)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idea preformacjonizmu (preukształtowanie), dziecko zupełnej swobodny, ograniczony wpływ wychowawcy, zapewnienie maksymalnie przyzwalającego otoczenia, w którym potencjał dziecka może się rozwijać, rozwój dziecka jako spontaniczna aktywność (dzi inicjator)
|
|
|
zasługa j.j. rousseau było rozpocznij naukę
|
|
odkrycie (w sensie dowartościowania) dzieciństwa, dziecko niewinny dzikus, dzieciństwo jako najbardziej naturalne stadium rozwoju człowieka, dziexko nie ulega szkodliwym/demoralizującym wpływom
|
|
|
adekwatność edukacyjna/wychowawcza rozpocznij naukę
|
|
oznacza uczenie się tego, na co dana osoba jest gotowa w określonej fazie rozwoju. Nie chodzi zatem o PRZYGOTOWANIE jednostki, aby (w przyszłości) pełniła określoną rolę społeczną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metafora lepienia z gliny, dowartościowanie pierwiastka społecznego, dziecko jako bierne i nieukształtowane oraz podatne na oddziaływania zew., kierunek i tenpo rozwoju zalezy od nacisków zew.(kary i nagrody oraz modelowanie), behawioryzm,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczenie się poprzez naśladownictwo/identyfikację
|
|
|
zalozenia behawiorystycznego portretu człowieka rozpocznij naukę
|
|
wolna wola to fikcja semantyczna, procesy psychiczne nie kierują zachowaniem człowieka, jednostka tylko odpowiada na bodźce (jest reaktywny wobec aktywnego otoczenia), jeśli chcemy ukształtować doskonałego człowieka trzeba stworzyć doskonałe środowisko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dowartościowanie własnej aktywności, dzieci nie są bierne -od urodzenia są aktywn, wewnętrzne dążenia (impulsy) dziecka i tendencje do reagowania w konkretny sposób, postępowanie zgodne z naturą xziecka jest w opozycji wobec społecznych zasad
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
płaszczyzna konfliktu - postępowanie zgodne z naturą dziecka a przyjmowanymi społecznie zadadami, dorosły jest rzecznikiem interesu społ, konflikt w relacji dorosły-dziecko jest nieusuwalny, zadaniem dorosłego jest zmuszenie dziecka do porzucenia popędów
|
|
|
model konfliktowy - plaszczyzna konfliktu rozpocznij naukę
|
|
Dziecko ukierunkowane jest na bezpośrednie zaspokojenie potrzeb, to jednak jest sprzeczne z wymaganiami społecznymi, Napięcie między naturalnymi potrzebami dziecka i społecznymi oczekiwaniami stanowi podstawową płaszczyznę konfliktu
|
|
|
model konfliktowy-psychodynamiczny portret człowieka rozpocznij naukę
|
|
Freud (id, ego, superego//libido i thanathos), człowiek nie zna przyczyn swojego dramatu, Ludzkie działanie jest ukierunkowane przez siły motywacyjne, między którymi często zachodzi konflikt i które są z zasady nieświadome, to wewnętrzne siły mot działani
|
|
|
psychodynamiczny portret człowieka rozpocznij naukę
|
|
Człowiek dąży do zaspokojenia popędów, do uzyskania gratyfikacji. Natura ludzka jest antyspołeczna, instynkty dzieci są samolubne i destrukcyjne, niezgodne z wymaganiami społeczeństwa.
|
|
|
zadanie opiekunów w konfliktowym nodelu wychowania rozpocznij naukę
|
|
Podstawowym zadaniem opiekunów jest zmuszenie dziecka do porzucenia jego egocentrycznych preferencji i do przyjęcia niezgodnych z naturą dziecka (ale społecznie akceptowanych) sposobów zachowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
między wewnętrznymi dążeniami dziecka i zewnętrznymi wymaganiami, różne wymagania stawiane dziecku przez dorosłego w zależności od sytuacji (dawanie i cofanie przyzwolenia, często nieczytelne dla dziecka)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
permisywny (natura, naturalizm), lepienie z gliny (środowisko, behawioryzm), model konfliktowy (psychodynamizm, własna aktywność jednostki, konflikt)
|
|
|
model wzajemności i współdziałania rozpocznij naukę
|
|
współczesna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, relacje wychowawcze kształtująkontekst sprzyjający rozwojowi dziecka, dzieci jako aktywny uczestnik procesu socjalizacji (oddziaływanie jest dwustronne), wzajwmne dostosowanie, wkład równocenny
|
|
|
typy/modele interakcji N-U rozpocznij naukę
|
|
model quasipodmiotowy, model przedmiotowy, model quasipodmiotowy lub przedmiotowy (w modelu konfliktowym), model podmiotowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Model „pielęgnowania rośliny”: spontaniczne działania ucznia i dostosowujące się do nich działania nauczyciela. Niesymetryczna relacja (dominuje uczeń, nauczyciel jest podporządkowany). Od dziecka zależy czy i jak wykorzysta oferte
|
|
|
zagrożenia model quasipodmiotowy rozpocznij naukę
|
|
zanik motywacji poznawczej ucznia (przy braku sukcesów); uprzedmiotowienie nauczyciela – brak poczucia sprawczośc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Model „lepienia z gliny”: zaplanowane działania dorosłego i kierowane przezeń działania ucznia, bierny uczeń, dominuje nauczyciel, nauczyciel też jest uprzedmiotowiony, bo realizuje narzuconą ofertę wychowawczą
|
|
|
zagrożenia modelu przedmiotowego rozpocznij naukę
|
|
nauczyciel - sztywność poznawcza, nie dociera do niego info zwrotne, wpada w rutyne, brak okazji do rozwoju, Uczeń - indoktrynacja, niakie poczucie kompetencji, sfragmeyaryzowana wiedza. Relacje instrumentalne/rzeczowe, obie jednostki uprzedmiotowione
|
|
|
model quasipodmiotowy i przedmiotowy (w modelu konfliktowym, zależne od istnienia konfliktu) rozpocznij naukę
|
|
czasem interakcja quasipodmiotowa (model permisywny wychowania) czasem przedmiotowa („lepienie z gliny”) – to zależy od przyzwolenia dorosłego na spontaniczną aktywność dziecka lub od wycofania tego przyzwolenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Model wzajemności i współdziałania – skoordynowane działania dorosłego i dziecka, udział dwóch podmiotów, wnoszą wkład równocenny, wzajemne oddziaływanie/dostosowywanie, respektowanie potrzeb obu stron, bezpośredni kontakt, wymiana doświadczeń,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
u obu partnerów interakcji kształtuje się poczucie sprawstwa, kompetencji, wysokie poczucie własnej wartośc, gromadzenie doświadczeń i ich przepracowywanie, oceniania i bycia ocenianym, pomagania i korzystania z pomocy – każdy występuje w różnych rolach
|
|
|
rodzaje akceptacji vs rodzaje relacji rozpocznij naukę
|
|
Quasipodmiotowy - bezwarunkowa akceptacja ucznia z bezwarunkową akceptacją jego zachowań. Przedmiotowy - warunkowa akceptacja ucznia z warunkową akceptacją jego zachowań. Podmiotowy - bezwarunkowa akceptacja ucznia z warunkową akceptacją jego zachowań.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
adaptacyjna (socjalizacyjna) i wyzwalająca (emancypacyjna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
realizowane w interakcji (wychowawca-wychowanek), uwarunkowanie na zmianę, działanie bezpośrednie lub pośtednie, intencja dokonania zmiany, relacja niesymetryczna (różnica kompetemcji, wiedzy dot. celu i metod oddziaływań wychowawczych)
|
|
|
socjalizacja a wychowanie rozpocznij naukę
|
|
różnią się celowością - wychowanie ma INTENCJE(cel) dokonania zmiany
|
|
|
funkcja socjalizacyjna (adaptacyjna) rozpocznij naukę
|
|
wiąże się z przygotowaniem jednostki do podejmowania różnych zadań w społeczeństwie i na jego rzecz, w sposób nienaruszający porządku społecznego
|
|
|
cechy funkcji socjalizacji rozpocznij naukę
|
|
adaptacja, kształtowanie systemów wartości postaw i umiejętności, uczenie podejmowania przez jesnostkę zadań na rzecz społ, zorientowanie na respektowanie interesu społ, wazniejsza jest grupa, relacje przedmiotowe, działanie perspektywiczne
|
|
|
funkcja emancypacyjna (wyzwalająca) rozpocznij naukę
|
|
wiąże się z organizowaniem takich warunków działania w środowisku rozwijającej się osoby, aby jej potencjał mógł się wyzwalać i realizować
|
|
|
funkcja emancypacyjna cechy rozpocznij naukę
|
|
pielęgnacja indywidualności i odrębność od innych osób, koncentracja na własnych priorytetach, ważna jest jednostka, relacje podmiotowe, działania krótkoterminowe, koncentracja na potrzebach ludzi (a nie insytucji)
|
|
|
funkcja adaptacyjna vs emancypacyjna rozpocznij naukę
|
|
Obie funkcje pozostają ze sobą w konflikcie: dominacja działań sprzyjających realizacji funkcji socjalizacyjnej hamuje emancypację wychowanka (i odwrotnie)
|
|
|
skutki dominującego nacisku na fukcję socjalizacyjną rozpocznij naukę
|
|
zablokowanie rozwoju indywidualności wychowanka, indoktrynacja, utrata własnej indywidualności wychowawcy, instrumentalizacja wychowawcy (jest on narzedziem realizacji oferty wychowawczej)
|
|
|
skutki dominującego nacisku na fukcję socjalizacyjną rozpocznij naukę
|
|
zablokowanie rozwoju indywidualności wychowanka, indoktrynacja, utrata własnej indywidualności wychowawcy, instrumentalizacja wychowawcy (jest on narzedziem realizacji oferty wychowawczej)
|
|
|
skutni dominującego nacisku funkcji socjalizacyjnej rozpocznij naukę
|
|
zablokowanie rozwoju indywidualności wychowanka, indoktrynacja, utrata własnej indywidualności wychowawcy, instrumentalizacja wychowawcy (jest on narzedziem realizacji oferty wychowawczej)
|
|
|
skutki dominującegi nacisku na funkcję emancypacyjną rozpocznij naukę
|
|
Jednostka niedoposażona kulturowo(brak umiejętności przystosowania się do funkcjonowania w grupie/społeczeństwie), brak zgody na kompromisy, egocentryzm. Wychowawca-gloryfikacja własnego rozwoju albo podporządkowanie się linii rozwojowej podopiecznego.
|
|
|
funkcja emancypacyjna czy socjalizacyjna? rozpocznij naukę
|
|
W PRAWIDŁOWYM ŚRODOWISKU WYCHOWAWCZYM PANUJE DYNAMICZNA RÓWNOWAGA MIĘDZY FUNKCJĄ SOCJALIZACYJNĄ A EMANCYPACYJNĄ (czasem dominują działania adaptacyjne, a czasem emancypacyjne)
|
|
|
instytucjonalne (szkolne) uwarunkowania wychowania rozpocznij naukę
|
|
naruralna dominacja oddzialywan o charakterze socjalizacyjnym, ukierunkowanie na dobro grupy/klasy/społeczności, deficyt działań o charakterze emancypacyjnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podejście transmisyjne (przekazywanie) teraźniejszej generacji zasobów wiedzy, norm, i wartości zebranych w przeszłości, rolą nauczyciela jest przekazywanie sprawdzonych zasobów wiedzy i kształtowanie właściwych postaw, orientacja na przeszłość i trwanie
|
|
|
elementy tradycyjnej praktyki szkolnej rozpocznij naukę
|
|
ważna skuteczność nauczyciela, kary i nagrody, wytwarzanie pożądanych wzorców zachowań i eliminowanie/tłumienie niepoprawnych, nastawienie na powtarzanie, program szkolny zbudowany z narzuconych przedmiotów i gotowych interpretacji treści, cel: urabianie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W 1900 roku szwedzka działaczka społeczna i publicystka Ellen Key wydała książkę o symbolicznym tytule: Stulecie dziecka (autorka zapowiadała, że wiek właśnie XX zapewni wszystkim dzieciom szczęśliwy rozwój i dobrą szkołę...)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od lat 90. XIX w. do wybuchu II wojny rozwijał się bardzo dynamiczny i zróżnicowany ruch pedagogiczny (różnie nazywany) ukierunkowany na odnowę szkoły i radykalną zmianę w wychowaniu: Europa - Nowe Wychowanie Niemcy - pedagogika reformy USA - progresywizm
|
|
|
cechy edukacji alternatywnej rozpocznij naukę
|
|
pajdocentryzm(dziecko w centrum)-oparcie wychowania na naturalnych potrzebach z uwzględnieniem faz rozwojowych, szkoła nie jako przygotowanie do życia, ale szkoła ma być w tym życiu zakorzeniona, aktywizm-poznawanie świata przez dziecko przez eksploracje
|
|
|
cechy edukacji alternatywnej cz2 rozpocznij naukę
|
|
promowanie samodzielności poznawczej dziecka, dziecko aktywne a nie bierne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Walorem Nowego Wychowania była jego wewnętrzna różnorodność przejawiająca się w zróżnicowanych założeniach ideowych, rozwiązaniach organizacyjnych i programowych w praktyce szkolnej
|
|
|
Koncepcje alternatywne stosowane w systemach szkolnych rozpocznij naukę
|
|
szkoła waldorfska Rudolfa Steinera, koncepcja Celestyna Freineta, Metoda Marii Montessori, szkoła wg planu jenajskiego Petera Petersena, plan daltoński Helen Parkhurst, Summerhill A. Neilla (tzw. szkoła demokratyczna)
|
|
|
rozwiązania poza systemem szkolnym rozpocznij naukę
|
|
edukacja domowa, ruch unschooling
|
|
|
pierwsza szkoła waldorfska rozpocznij naukę
|
|
1919, Stuttgart (fabryka tytoniu Waldorf-Astoria-prelekcja R. Steinera), szkoła prywatna początkowo dla dzieci pracowników fabryki, nauczyciele (nie wszyscy byli nimi z wykształcenia) przechodIli kurs antropozofii, dydaktyki i metodyki
|
|
|
szkoła waldorfska charakterystyka rozpocznij naukę
|
|
pozbawienie hierarchicznej struktury - wolne stowarzyszenie uczniów nauczycieli i rodziców, decyzje podejmowane prze osiągnięcie jednomyślności, nauczanie przedmiotów epokami (np. epoka nauk ścisłych przez 3tyg) trójfazowość zajęć w ciągu dnia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
duża ofert zajęć artystyczno-rzemieśliczych, dominują oceny opisowe, eurytmia (widzialna mowa i śpiew), zadaniem nauczyciela jest umożliwienie każdemu uczniowi realizację zadań dydaktycznych i rozwojowych zgodnie z jego tempem i osobistym potencjałem
|
|
|
koncepcja celestyna freineta rozpocznij naukę
|
|
wsparcie ubogich dzieci, szkoła eksperymentalna Vence (lata 30 XXw. Francja) wpisanie edukacji w bezpośrednie doświadczenia dzieci: drukarnia, swobodne teksty, książki życia (swoista kronika szkoły, swobodna ekspresja i aktywizacja dziecka
|
|
|
charakterystyka koncepcji Celestyna Freineta rozpocznij naukę
|
|
rola doświadczenia poszukującego: różne formy gromadzenia informacji potrzebnych do rozwiązania problemu(wywiady terenowe, wycieczki, referaty, samodzielnie dobierane lektury), fiszki samokontrolne, samodzielna praca dziecka, brak typowych pomieszczeń kla
|
|
|
koncepcja celestyna freineta cz2 rozpocznij naukę
|
|
sale ukształtowane na małe drukarnie, warsztaty stolarskie, sale taneczne... nacisk na uspołecznienie dzieci (wzajemny szacunek i współpraca), cel: maksymalny rozwój osobowości w obrębie kolektywu, któremu dziecko służy z i którego usług korzysta
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na podstawie koncepcji Celestyna Freineta
|
|
|
metoda Marii Montessori (lekarka, włoszka) rozpocznij naukę
|
|
pozwól(pomóż) zrobić mu to samemu, każda niepotrzebna pomoc jest przeszkodą w rozwoju dziecka, okresy wrażliwe, najwazniejszy okres przedszkolny, indywidualny tok rozwoju każdego dziecka, polaryzacja uwagi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nurt pajdocentryczny pedagogii (dziecko w centrum), swobodny rozwój dzieci, wspieranie ich spontaniczności i twórczości, dziecko jako budowniczy samego siebie. Założyła Casa dei bambini (1907) „domy dziecięce”.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wrażliwe fazy w rozwoju dziecka, docenienie roli otoczenia edukacyjnego, atrakcyjne pomoce dydaktyczne, uczenie przez działanie, samodzielność dziecka przy współpracy z innymi czy nauczycielem, uspołecznienie dziecka, praktykowanie koncentracji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzieci same wybierają rodzaj, miejsce i czas pracy, nauka realnej oceny swoich umiejętności, lekcje ciszy, nauka dbanie o porządek w otoczeniu i swoich działaniach, zróżnicowanie wiekowe(3 roczniki w grupie), uczenie przestrzeganie reguł, obserwacja dziec
|
|
|
szkoła według plany jenajskiego rozpocznij naukę
|
|
twórca Peter Petersen, pierwsza placówka: Laborschule przy Katedrze Nauki i Wychowaniu w Jenie
|
|
|
założenia planu jenajskiego rozpocznij naukę
|
|
wychowawca jako przywódca(doradca i animator), idee: powszechność, narodowość, koedukacja i wolność (od autorytarnych nauczycieli, państwa, Kościoła, gospodarki) - zastąpienie nauczania przedmiotowego nauczaniem problemowym, dążenie do tworzenia wspólnoty
|
|
|
zalożenia planu jenajskiego cz 2 rozpocznij naukę
|
|
indywidualizacja tempa pracy, wychowanie ponad kształcenie, główne formy kształcenia: swobodna rozmowa, praca, zabawa i uroczystości (tzw. aktywność zewnętrzna) oraz myślenie, oglądanie, rozważanie i odczuwanie (tzw. aktywność wewnętrzna)
|
|
|
szkoła wg planu daltońskiego rozpocznij naukę
|
|
Helen Parkhurst, szkoła laboratoryjna 1919 w Dalton, koncepcja w formie książki wydała w 1922 r. WARUNKIEM KONIECZNYM SKUTECZNOŚCI NAUCZANIA JEST JEGO INDYWIDUALIZACJA (zerwanie z systemem klasowo-lekcyjnym w zamian indyw praca uczniów - zadania)
|
|
|
założenia planu daltońskiego rozpocznij naukę
|
|
kreatywność, elastyczność programowa, edukacja zindywidualizacja, znaczenie diagnozy w edukacji dzieci (konieczność poznania ucznia przed przydziałem zadań), nauka we własnym tempie, pobudzenie do współpracy, indywidualne sprawdzanie wyników pracy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwsza placówka Summerhill, 1921, Alexander Sutherland Neill, Anglia //w roku 1968 w amerykańskim mieście Massachusetts powstała szkoła Sudbury Valley School, na której wzorują się inne szkoły demokratyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
swoboda nauk - czego się uczą, jak i kiedy, wspólne rozwiązywanie problemów, waiara, że dziecko wie co dla niego dobre, nastawienie na wspólnote, obecność na zajeciach jest dobrowolna, wspólne ustalanie zasad (zgromadzenia, komisja itd.)
|
|
|
szkoły demokratyczne założenia rozpocznij naukę
|
|
człowiek ma naturalną potrzebę uczenia się, brak ocen kar i nagród, brak typowego systemu lekcyjnego, nauczyciele-pasjonaci nie narzucający swojego punktu widzenia, decyzje podejmuje cała społeczność szkolna, uczenie odpowiedzialności za siebie
|
|
|
homeschooling/edukacja domowa rozpocznij naukę
|
|
Według polskiego prawa edukacja domowa jest możliwa, pod warunkiem że zgodzi się na nią dyrektor placówki, do której dotychczas uczęszczało dziecko, a dziecko otrzyma pozytywną opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczniowie zdają egzaminy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
indywidualny charakter, integracja rodziny, cykliczne egzaminy w szkole, niezależna od szkoły organizacja czasu nauki i metod nauki, łatwiejsza identyfikacja mocnych i słabszych stron dziecka, selekcja treści w zależności od zainteresowań dziecka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
deficyt relacji rówieśniczych, jakoś kształcenia zależna od kreatywności i możliwości rodziców, w zasadzie konieczność rezygnacji z pracy zawodowej jednego z rodziców
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
edukacja jeszcze bardziej uwolniona od szkoly niż edukacja domowa
|
|
|
podsumowanie edukacja alternatywna rozpocznij naukę
|
|
pluralizm ofert edukacyjnych otwiera możliwość wyboru sposobu kształcenia, zapewnia różnorodność ideową (filozofia kształcenia) i programową (treści + metody pracy); pytanie o (nie)równy dostęp do edukacji alternatywnej
|
|
|
ukryty program szkoły (niejawny, latentny, hidden curriculum) rozpocznij naukę
|
|
pojęcie zdefiniowane przez Ph. Jacksona w latach 70.:
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ukryty program to termin używany do określenia tych aspektów uczenia się w szkołach, które są nieoficjalnymi, nieintencjonalnymi lub niedeklarowanymi konsekwencjami sposobu, w jaki nauczanie i uczenie się są zorganizowane i przeprowadzane w szkołach
|
|
|
przekazy ukrytego programu rozpocznij naukę
|
|
bardziej pożądana jest bierna akceptacja, zawsze jedna właściwa odp, konkurencja ważniejsza od współpracy, opini wlaszy nalezy ufac i cenic jej sąd, odtwarzanie wiedzy, dzieci poza zasięgiem odkrywania wiedzy
|
|
|
jak przejawia się ukryty program rozpocznij naukę
|
|
język i praktyki komunikacyjne w relacjach N-U - podręczniki szkolne - aranżacja szkolnej przestrzeni - tradycje/zwyczaje szkolne - dobór (selekcja) treści kształcenia - kryteria oceniania („właściwe” zachowania)
|
|
|
typologia metod oddziaływania wychowawczego rozpocznij naukę
|
|
karanie, nagradzanie, modelowanie, metoda zadaniowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagrody za konkretne zachowania (za aktywne czynności nie za bierne podporządkowanie), indywidualizacja nagrody, nagroda atrakcyjna dla dziecka, sukcesywne zastępowanie nagród materialnych społecznymi, nagradzanie bezpośrednio po zachowaniu, proporcjonaln
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
informacyjne i motywacyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nagroda aktywizuje, Wzmacnia pozytywny stosunek do wychowawcy, Buduje pozytywną samoocenę wychowanka, Wskazuje kierunek i rodzaj (pożądanej) aktywności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nagradzanie – stosowanie nagrody („atrakcyjnego dla jednostki zdarzenia”) w funkcji stymulacji sprzężonej zwrotnie z zachowaniem się jednostki Prowadzi do promowania zachowań pożądanych z wychowawczego punktu widzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nastawienie tylko na nagrodę, kształtowanie się postawy roszczeniowej, nieetyczne sposoby uzyskania nagrody, monopolizowanie nagród w grupie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Działalność wychowawcza polegająca na tworzeniu awersyjnych dla wychowanka zdarzeń pozostających w czasowym związku z jego określonym zachowaniem (wprowadzenie czynników awersyjnych lub pozbawienie przywilejów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
informuje o porazce, daje znak „tak nie rób”, skutkuje tym, że jednostka unika karanego zachowania, aby uniknąć awersyjnych konsekwencji
|
|
|