Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Indywidualna podatnosc na stres?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyli zachorowalnosc, liczba NOWO ZAREJESTROWANYCH przypadkow
|
|
|
CHOROBOWOSC (wspolcz. chorobowosci) rozpocznij naukę
|
|
liczba osob chorych w danej chwili
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
DALYSlata zycia slorygowana niesprawnoscia
|
|
|
zespol objawow ktory nie figuruje jako kryteria diagnostyczna w lasyfikacjsch ch i zab rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najmniej zlozone zabureenie okreslonej funckji osychocznej, a symptom - to wymiar subiektywny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niejednorodny zespolw objawow, achematy nieprawidlowych zachowan
|
|
|
objaw egosyntoniczny i egodystoniczny rozpocznij naukę
|
|
spojny i niespojny z przezywaniem
|
|
|
opisywanie objawow zaburzen w psychopatologii mtore jest wymiarem ilosciowym, wnioskowaniem statystycznym, poza wyniki przecietne to: rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niemoc wyrazania siebie i emocji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
objawy typowe na podstawie korych mozna ustalic rozpoznanie choroby
|
|
|
typowa klasyfikacja taksonomiczna rozpocznij naukę
|
|
ukieszcAnie obiektow lub koncepcji w zbior kategorii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pojawiają się bez bodźca zewnętrznego. Bez uszkodzenia aparatu sensorycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Wzrokowe - fotomaty blyski, plamki, cienie 2. Sluchowe - AKOAZMATY - szmery, pojedyncze trzaski, piski albo FONEMATY - Bardziej harmonijne 3. czuciowe - np. gryzienie przez pasozyty, albo wewnetrzen czuciiowe czyli cenestetyczne np. bulgotanie 4. we-sm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
omamy rzekome - raczej zaburzenia wyobraenia niz spostrzegania. sceny z zycia przed oczami, glos kusiciela z zeba, czesto przy schizofrenii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przy sadzie krytycznym, pacjent wie ze to doznania na skutek choroby.no. padaczka skroniowa - pacjent wie ze to ze skyszy melodie znaczy ze bedzie napad
|
|
|
fizjologiczne halucynacje rozpocznij naukę
|
|
miedzy snem a jawą: HIPNAGOGICZNE pzy zasypianiu i HIPNOPOMPICZNE przy wstawaniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zludzenia, wystepuja przy bodzcu zewnetrznym. bledne rozpoznania istniejacych juz przedmiotow. u osob zdrowych rowniez wystepuja.np. przy sionych uczucia h lub gdy warunki pogodowe s atrudne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. Spostrzegania, zludzenia, optyczne zludzenie zwiazane z tym ze animizujemy przedmioty.np. koscioly kury. szczegolnie u malych dzieci
|
|
|
Znieksztalcenia np. mikropsje rozpocznij naukę
|
|
zab. Postrzegania, zludzenia, mikropsje - widzimy przedmioty mniejszymi niz sa, np. zludzenie Heringa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrzegania, spostrzezenia nierozpoznane, niemoznosc rozpoznania calego przedmiotu lub jego cech np. agnozja barw, agnozja wzrokowa (nierozpozanie twarzy znanych osobow, albo widze cechy ale nie rozpoznaje przedmiotu; agnizja dotykowa np. ksztaltu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrzegania, spostrzesenia nierozpoznane, zaburzenie mowy (zab. mozgu)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrze, zab. psychosensor, blednie rozpoznajemy pbraz ale tylko w jednym jego obszarze. rozpoznajemy obiekt ale np. pgletlosci nie widizmy, inny rozmiar, zmiany barwy lub widzenie jednobarwne, rozmazane ksztalty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrze. zaburz. osychosens. - pacjent np. widzi ksztalty na dywanie i podchodzi do tego krytycznie stad czuje lek, wierzy w to ale podchodzi krytycznie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrz., zaburz. psychosensoryczne, np. pacjent mysli ze puchnie, ze zmienia mu sie cialo i zastanawia sie czy inni to widza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrz., zab. psychosen. - odczuwane w czescisch ciala ktore zostaly usuniete
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. spostrz. zab. psychsens. bodziec prezentowany w jednej modalnosci jest odczuwany w drugiej.np. widzenie kolorow dzwiekow, barwa niebieska odczuwana jako chlodna, niakie dzwieki wrazenie miekkosci
|
|
|
zabirsenia uwagi dziekimy ze wzgledu na: rozpocznij naukę
|
|
zakres (pojemnosc), koncentracja (skupienie), trwalosc (zakres czasu utrzymania), selektywnosc, przerzutnosc, podzielnosc
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. pamieci, ilosciowe - wzmozona pamiec bodzcow dzialajacyh aktualnie, wzmozona paniec przeszlych zdarzen, zbyt duzo szczegolow (moze wspolwystepowac z zaburzeniami swiadomosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab pamieci, ilosciowe, zmniejszone zdolnosci do zapamietywania i odtwarzania (np. zaburzenia lekowe, depresyjne, dyspcjacyjne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. pamieci. ilosciowa. - calkowita lub fragmenayryczna.am. Nastepcza - po uderzeniu w glowe, od wyoadlu nie wie co sie stalo; am. wsteczna - PRZED atakiem nie wie co sie stalo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. pamieci, ilosciowe, pamieta sie przeszle sytuacje jakby byly teraz np. przy halicynogennych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab spostrz, jakosciowe, allomnezje - znieksztalcone odtworzenie wspomnien, np w psychozach pod wplywem urojen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab, pamieci, jakosciowe, allomnezje - splagiatowanie czyjegos wspomnienia no zabirzenia swiadomosci, osobowosci, dysocjacyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab pamieci, jakosciowe, allomnezje - przezycia blednie usytuowane w czasie: deja vu, deja vecu - juz widzialem/przezywalem. jamais vu/vecu - nigdy nie widzialem/przezywalem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab pamieci, jakosciowe, paeudomnesje - falszywe wspomnienie o zdarzeniu ktore nigdy nie wystapilo plus siony sad realizujacy, np. zespoly urojeniowe, po seodkach halicynogennych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab pamie i, jakosciowe, pseudomnezje - uzupelnianie luk falszywymi wspomnienniami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab pamieci, jakosciowe, pseudomnezje - pomieszanie prawdy z fikcja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab pamieci, jakosxiowe - podobne do hipermnezji bo z duza dokladnoscia mozemy odtworzyc wspomnienia ale sa one dynamiczne i wplywaja na zmiany mastroju i zachowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab TRESCI myslenia - przekonania nie podlegajace sadowi lrytycznemu, uczucie oczywistosci, ale tez wyobcowujacy kontekst. Brak podatnowfi na adekwatne argumenty, moga wystepowac z omamami
|
|
|
urojenia ze wzgledu na wysycenie emocjonalne rozpocznij naukę
|
|
syntymiczne: dostosowane do nastroju. atymiczne: ubogie emocjinalnie. paratymiczne: poza nastrojem, niedostosowane do nastroju. katatymiczne: zyczeniowe, oderwane od realnosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na strukture: pojedyncze przekonania nie wykazujace zadnej tendencji do rozbudowania sie i systematyzacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzg na strukture, dziwaczne, niekonsekwentne, niespojne, malo prawdopodobne np. ze knuje cala grupa przeciwko tobie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na strukture, uporczywe ale prawdopobone wytlumaczenia np: oni mnie nie lubia (jest to mozlowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zw zgl na strukture, intensywne emocjonalnie, czesto dotycza dramatycznych wydarzen np koniec swiata, wystepuja w wchizofrenii, psychozach, zespolach urojeniowych. przypominaja marzenie senne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na tresc, odnoszenie zwyklych wydarzen czesto naturalnych do siebie, jakby sie bylo przedmiotem czyjegos zainteresowania. wysyepuja czesto z urojeniami przesladowczymi i wielkosciowymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na tresc, przekonanie ze mysli sa sterowane przez kogos z zewnatrz, urojenia o charakterze owladniecia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na treac, przekonanie o przesladowaniu ze strony wrogow, ktorzy no chcq odebrac prace, zycie. czesto wystepuja przy nich omamy sluchowe (potwierdzajafe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na tresc, przeswiadczenie o zajmowaniu wysokiej pozycji spolecznej, osoba uwaza ze nest krolem, np. maniakalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na trwsc, np. o zachodzeniu zjawisk swiadczacych o koncu swiata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wzgl na tresc, poczucie i przekonanie o czesciowej lub calkowitej zmianie cielesnej badz wlasciwosci psychicznych czy cech charakteru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uporczywie powracajace mysli i wyobrazenia i towarzyszacy im lek, obrzydzenie poczucie winy. BRAK kontroli nad ich pojawiajiem sie
|
|
|
mysli natretne - ruminacje rozpocznij naukę
|
|
przeżuwanie problemu, natretne rozwazanie watpliwosci, dlugotrwale
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadawanie nadmiernej waznosci jakims przekonaniom przekonania te sa o silnym ladunku emocjonalnym, syntonicne z osobowoscia, np religijne, polityczne, filozoficzne. idee, naukowcy...
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przezycia i przekonanja o utracie wplywu na wlasne procesy paychiczne, osobowosc czy cialo. przy tym przekonanie pozostawania pod wplywem jakiejs zewnetrznej sily. male automatyzmy i rozwiniete automatyzmy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zabobonnosc, myslenie zyczeniowe, trudnosc rozgraniczania miedzy mysleniem a dzialaniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zabirzenia formy myslenia: toku: charakterystyczny dla zespolow maniakalnycg
|
|
|
spowolnienie toku myslenia, zahamowanie toku myslenia rozpocznij naukę
|
|
zaburzenia formy myslenia: toku:
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie formy myslenia; toku:
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburz formy myslenia: toku: nagle przetwanie toku myslenia ale po chwili ponowne jego podjecie.np. dziura w mozgu na egzaminie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburz formy myslenia: toku:
|
|
|
stereotypie i perseweracje rozpocznij naukę
|
|
powtarzanie tych samych tematow, watkow czy wyrazen.: werbigeracje - seryjne, automatyczne powtarzanie slow lub czlych fraz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab formy myslenia: toku; powtarzanie czegos raz za tazem jak echo
|
|
|
niespojnosc myslenia, rozluznienie skojarzen, zeslizgiwanie sie myslenia, uskokowowc myslenia, rozkojarzenie rozpocznij naukę
|
|
zab formy myslenia: struktury i funckji -
|
|
|
myslenie dereistyczne, dereizmy rozpocznij naukę
|
|
sady oderwane od rzeczywistosci, z dupy pseudonaukowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab formy myslenia: struktuy: salata slowna, np w wypowiedzi sa neologizmy. to kompleks zaburzen jezykowych no w schizofrenii; zaburzenia spojnosci tekstu, zubozenie,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab myslenia - niezrozumiale, pozbawione logiki wypowiedzi, bez formy gramat., wolne skojarzenia pd sadu do sadu,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pobudzajace do dzialania, moga byc pozytywne i negatywne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zamieramy wtedy, zniechecenie do dzialania
|
|
|
stabilnosc a labilnosc emocjonalna rozpocznij naukę
|
|
stability and emotional lability
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uczucia negatywne pojawiajace sie w przypadki przeszkody na drodze, moze byc w postaci zlosci uogolnionej bez wyraznych powodow.
|
|
|
nastroj podwyzszony - maniakalny rozpocznij naukę
|
|
maniakalny, poczucie mocy, entuzjazm co do przyszlosci,
|
|
|
nastroj podwyzszony euforyczny rozpocznij naukę
|
|
plytkie wzmozenie nastroju, bagatelizowanie problemo, brak krutycyzmu
|
|
|
nastroj podwyzszony moriatyczny rozpocznij naukę
|
|
pusta wesolkowatosc, blaznowanie
|
|
|
nastroj obnizony depresyjny rozpocznij naukę
|
|
smutek prygnebienie poczucie bezradnosci i bezsilnosci, obnizona samoocena
|
|
|
nasyroj obnizony depresyjno-dysforyczny rozpocznij naukę
|
|
obnizenie nastroju polaczone z zalem, poczuciem krzywdy i rodraznieniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab. emocji. przesadna ekspresja uczuciowa nieadekwatnie silna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab emocj. brak lub ograniczenie wkapresji ekicjonalnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab emocj. niedostosowanie lub spzeznosc miedzy przezywaniem a ekspresja emocji.np. po wypadku psoba opowiada o tym smiejac sie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dlugotrwale utrztmywnaie sie tego samego uczucia bdz mozliwosci oderwanie sie od niego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nietrwlowc, labilnosc, latwe przechodzenie od jednego skrajnego do drugiego skrajnego uczucia
|
|
|
zubozenie (prymitywizacja) rozpocznij naukę
|
|
zab emocj. prewaga emocji pierwotncyh towarzyszacych zaspokojeniu lub niezaspokojeniu potrzeb fiJologicznych np. wscieklosc bo nestem glodna albo niewyspana
|
|
|
orientacja allopsychiczna rozpocznij naukę
|
|
orientacja co do miejsca i czasu
|
|
|
orientacja autopsychoczna rozpocznij naukę
|
|
orientacja co do wlasnej osoby
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzen swiadomosci, bladzenie jak we mgle, osoba nie jest w pelni zorientowana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab swiadom, bardziej zlozone zjawisko, obejmuje zab spostrzegania np widzi kontury, fragmenyarycznie, zaburzenia myslenia (problemw. interpr wlasnych zachowan), nietypowa interpr rzeczywistosci, niemoznosc naw. kontaktu zmienny nastroj
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab swiadomosci, slabe teagowanie na bodCe z oroczenia, nie postrzeganie czesci bodzcow, np. w stanie wzburzenia, dysocjacji, upicia pato, TUNELOWE skoncentrowanie na czyms np. przy alcie samobojstwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab swiadom, z zewnatrz wyglada jak przemyslane, ale nie jest. czesto nagle, zachowania naruszajace noemy spoleczne. czesto po nich wystepuje amnezja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrazne podloze dizjologiczne zwykle, wiaze sie z delirium, mofa wystepowac drgawki,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieco mniej dunamicznie niz pomrocznosci, kontakt jest mocno zaburzony, nielogiczne watki, gonitwa mysli, calkowita niemoznosc rozpozania otoczenia i sytuacji, pacjent nie pamieta nic z sytuacji
|
|
|
jaka skala okresla poziom przytomnosci? rozpocznij naukę
|
|
skala glasgow, 3GCS - smierc mozgu, od 15 w dol. brak orzytomnosci przy 6-8
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przy braku przytomnosci, uszkodzenia na poziomie mostu, pacjent jest swiadomy, wie ze jest w zamknieciu, rejestruje, czasem za pomoca ruchu falek ocznych sie porozumiewaja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
utrata woli np przy schozofrenii, osoba traci energie do robienia czegokolwiek, beak inicjatywy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zab motywacji wspolwystepowanie sprzecznych dazen, np dwa pragnienia nie do pogodzenia, wiec nastepuje wycofanie
|
|
|