Pytanie |
Odpowiedź |
The rest of the park has become very beautiful Widzisz skutek (zmiana wyglądu parku), a zmiana rozpoczęła się wcześniej (przeszłość). więc użyjesz has become rozpocznij naukę
|
|
Pozostała część parku stała się bardzo piękna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Have they ever been on a volcano? They are - Oni są They were - Oni byli (w przesztości) They have been - Oni byli (jak dotąd, mowa o doświadczeniu życiowym) rozpocznij naukę
|
|
Czy oni byli kiedyś na wulkanie?
|
|
|
It was the most amazing view ever rozpocznij naukę
|
|
To był najbardziej niesamowity widok w historii (dosł., kiedykolwiek)
|
|
|
He said I was so small I couldn't reach the apples from the tree rozpocznij naukę
|
|
Powiedział, że byłem tak mały, że nie mogłem dosięgnąć jabłek na drzewie
|
|
|
Not everyone can reach the top rozpocznij naukę
|
|
Nie każdy może dotrzeć na szczyt (dosięgnąć)
|
|
|
You should be careful during this trip rozpocznij naukę
|
|
Powinieneś uważać podczas tej wycieczki
|
|
|
Can we book a hotel with a view of the mountains? rozpocznij naukę
|
|
Czy możemy zarezerwować hotel z widokiem na góry?
|
|
|
We haven't gone hiking for a long time Mówisz tu o doświadczeniach życiowych, użyjesz have gone We go hiking - Chodzimy na piesze wycieczki We went hiking - Poszliśmy na pieszą wycieczkę (w przeszłości) We haven't gone hiking - Nie poszliśmy na pieszą wycieczkę (jak dotąd, kiedy mówisz o swoich doświadczeniach) rozpocznij naukę
|
|
Dawno nie chodziliśmy na piesze wycieczki
|
|
|
You have to be really careful when you go hiking in the winter Jest to odgórny nakaz bycia ostrożnym, zatem użyjesz 'have to rozpocznij naukę
|
|
Musisz być naprawdę ostrożny, kiedy idziesz na wędrówkę zimą
|
|
|
You like this film, don't you? Jeśli w zdaniu głównym masz czynność inną niż 'to be' (np. 'to like') - dajesz 'do' w wyrażeniu na końcu Jeśli w zdaniu gtównym jest czynność twierdząca (like) - w wyrażeniu na końcu dajesz przeczenie (don't you like?) Końcowe 'don't you znaczy czyż nie?', 'co? 'co nie?' rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
What do you care about in your life? rozpocznij naukę
|
|
Na czym ci zależy w życiu?
|
|
|
We should start caring about the environment rozpocznij naukę
|
|
Powinniśmy zacząć troszczyć się o środowisko
|
|
|
A new bakery has opened recently Otworzyli ją niedawno (przeszłość), a teraz widać, że jest (teraźniejszość) Więc użyjesz has opened rozpocznij naukę
|
|
Nowa piekarnia otworzyła się ostatnio
|
|
|
We are renovating our living room rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I want our living room to be as bright as possible rozpocznij naukę
|
|
Chcę, żeby nasz salon był tak jasny jak to możliwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Potrzebujemy jaśniejszej lampy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
If the light is too bright, it won't be cosy enough. rozpocznij naukę
|
|
Jeśli światło jest zbyt jasne, nie będzie wystarczająco przytulne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
We'll probably have to think it through rozpocznij naukę
|
|
Prawdopodobnie będziemy musieli to przemyśleć
|
|
|
It's important to us to have bright walls rozpocznij naukę
|
|
Jest dla nas ważne, aby mieć jasne ściany
|
|
|
That's a very nice picture you have on your wall rozpocznij naukę
|
|
Bardzo ładny jest ten obrazek na Twojej ścianie
|
|
|
I would love to hang this picture on the wall rozpocznij naukę
|
|
Z chęcią powiesiłabym ten obrazek na ścianie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przestrzeń, wolne miejsce, kosmos
|
|
|
I don't have any space left on the living room wall "the wall of the living room" możesz skrócić do "the living room wall" any space left - dost. żadnej przestrzeni zostawionej "left' to czynność przeszła od 'Leave rozpocznij naukę
|
|
Nie mam wolnego miejsca na ścianie w salonie
|
|
|
Why don't you hang the picture on the ceiling? rozpocznij naukę
|
|
Dlaczego nie zawiesisz obrazka na suficie?
|
|
|
You've always had crazy ideas rozpocznij naukę
|
|
Zawsze miałeś szalone pomysły
|
|
|
We've been renovating the room for hours Zaczętaś remontować (przeszłość) i podkreślasz trwanie tej czynności teraz (have been renovating rozpocznij naukę
|
|
Remontowaliśmy pokój godzinami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyczerpany, wykończony, bardzo zmęczony
|
|
|
I didn't expect you today rozpocznij naukę
|
|
Nie spodziewałem się Ciebie dzisiaj
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wydajecie się być wyczerpani
|
|
|
Who would have known that this would be so difficult Would have known' wyraża tu prawdopodobieństwo w przeszłości: Who would know - Kto by wiedziat (np. gdy zastanawiasz się nad tym, kto mógtby to wiedzieć W przyszłości) Who would have known - Kto by wiedziat (np. gdy zastanawiasz się nad tym, kto mógtby to wiedzieć w przesztości) rozpocznij naukę
|
|
Któż by wiedział, że to będzie takie trudne
|
|
|
The children are trying to jump over the fence Jeśli chcesz podkreślić, że robisz coś teraz - użyj 'ing over - ponad rozpocznij naukę
|
|
Dzieci próbują przeskoczyć przez płot
|
|
|
They've built a fence around the playground Zbudowali płot (przeszłość, i widzimy tego efekt teraz, czyli 'have built I build - Buduję I built - Zbudowałem (w przeszłości - już zakończyłem) I have built - Zbudowałem (widać efekt teraz) rozpocznij naukę
|
|
Wybudowali ogrodzenie wokół placu zabaw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
We are allowed to play here, aren't we? rozpocznij naukę
|
|
Wolno nam się tutaj bawić, co nie?
|
|
|
The children enjoyed the new playground Zwróć uwagę na różnicę między 'enjoy' i like': The children enjoyed the new playground - Dzieci cieszyły się nowym placem zabaw (lubity spędzać tam czas) The children liked the new playground - Dzieciom podobat się nowy plac zabaw (lubity to miejsce) rozpocznij naukę
|
|
Dzieci cieszyły się nowym placem zabaw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
We want our kids to grow up in a good neighbourhood Jeśli chcesz, aby ktoś dla Ciebie coś zrobit, powiedz '1 want you to...' (co wcale nie oznacza "chcę Ciebie", ale "chcę, abyś Ty... cos zrobit dla mnie" rozpocznij naukę
|
|
Chcemy, żeby nasze dzieci dorastały w dobrej okolicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
In which neighbourhood did you live when you were a child? rozpocznij naukę
|
|
W której dzielnicy mieszkałaś, kiedy byłaś dzieckiem?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sąsiedztwo, okolica, dzielnica
|
|
|
When I was a child, I wanted to be a cook rozpocznij naukę
|
|
Kiedy byłem dzieckiem, chciałem być kucharzem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I've been in the kitchen all day Byłem W kuchni (przeszłość), a dzień jeszcze trwa (teraźniejszość), więc 'have been rozpocznij naukę
|
|
Byłem w kuchni cały dzień
|
|
|
We've prepared a surprise for you Przygotowaliśmy niespodziankę (przesztość) i widzimy tego efekt teraz, więc 'have prepared rozpocznij naukę
|
|
Przygotowaliśmy Ci niespodziankę
|
|
|
The angry neighbour is shouting at the children Jeśli chcesz podkreślić, że robisz coś teraz - użyj 'ing Krzyczeć na kogoś to shout at somebody rozpocznij naukę
|
|
Rozgniewany sąsiad krzyczy na dzieci
|
|
|
I think we should let them decorate the Christmas tree rozpocznij naukę
|
|
Myślę, że powinniśmy pozwolić im ozdobić choinkę
|
|
|
We should decorate our bedroom and clean the bathroom rozpocznij naukę
|
|
Powinniśmy udekorować naszą sypialnię i umyć łazienkę
|
|
|
Something blue would fit perfectly on that wall would przedstawia sytuacje hipotetyczne (bym) to fit - pasować would fit - pasowatoby rozpocznij naukę
|
|
Coś niebieskiego pasowałoby idealnie na tamtą ściane
|
|
|
Darling, I don't think I can paint it by myself 'by myself' oznacza "samotnie", "samemu" "samodzielnie" rozpocznij naukę
|
|
Kochanie, nie sądzę, żebym potrafiła samodzielnie to namalować
|
|
|
We could have bought a blue painting or a black one rozpocznij naukę
|
|
Mogliśmy kupić obraz niebieski lub czarny.
|
|
|
Do we still have some blue paint left? rozpocznij naukę
|
|
Czy mamy nadal trochę niebieskiej farby?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Keep the dog in the living room when she comes rozpocznij naukę
|
|
Trzymaj psa w salonie, kiedy ona przyjdzie
|
|
|
Keep in mind that the paint might be very old rozpocznij naukę
|
|
Miej na uwadze, że farba może być bardzo stara
|
|
|
Keep in mind that I don't mind keep in mind - dosłownie: trzymaj w umyśle rozumie I don't mind - nie mam przeciwko rozpocznij naukę
|
|
Miej na uwadze, że mi to nie przeszkadza
|
|
|
Do you like the white part of the egg? rozpocznij naukę
|
|
Czy lubisz białą część jajka?
|
|
|
We always painted eggs during Easter rozpocznij naukę
|
|
Zawsze malowaliśmy jajka podczas Wielkanocy
|
|
|
What is hanging above your head? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Just the thought of him coming here makes me happy rozpocznij naukę
|
|
Sama myśl o tym, że on tu przybędzie mnie uszczęśliwia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I thought that I could hear his thoughts rozpocznij naukę
|
|
Myślałem, że mogłem usłyszeć jego myśli
|
|
|
What's that under the bed? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
They should keep their thoughts to themselves Kiedy chcesz powiedzieć "siebie", dostosuj to do odpowiedniej osoby: I keep my thoughts to myself - Trzymam swoje myśli dla siebie (ja) They keep their thoughts to themselves - Oni Trzymają swoje myśli dla siebie (oni) rozpocznij naukę
|
|
Powinny zachować swoje myśli dla siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
How many guests have you invited? I invite - Zapraszam I invited - Zaprosiłam (jednorazowo, w przeszłości) I have invited - Zaprositam (w przeszłości, ale to działanie ma konsekwencje w teraźniejszości) W tym zdaniu mówisz 'have you invited' (zmieniona kolejność), ponieważ jest to pytanie rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I had a thought that should change something in my life rozpocznij naukę
|
|
Miałem myśl, że powinienem zmienić coś w swoim życiu
|
|
|
Have you changed your tires for the winter? Have you changed (Czy zmieniteś?) - przeszłość Widzisz zmianę opon (bądź jej brak) - teraźniejszość Więc użyjesz have changed rozpocznij naukę
|
|
Czy zmieniłeś swoje opony na zimę?
|
|
|
I totally agree with what she said to us yesterday say, tell - powiedzieć She tells me something - Ona coś do mnie mówi She says something to me - Ona coś do mnie mówi (zawsze z "to") rozpocznij naukę
|
|
Całkowicie zgadzam się z tym, co nam powiedziała wczoraj
|
|
|
It looks like you have a flat tire rozpocznij naukę
|
|
Wygląda na to, że masz przebitą oponę (złapałeś kapcia)
|
|
|
I haven't seen my aunt in a long time Użyj 'haven't seen', kiedy chcesz powiedzieć. że nie widziałeś kogoś lub czegoś od jakiegoś czasu, aż do teraz see - Widzę - I saw - Widziatem I have seen - Widziatem (aż do tego momentu, kiedy mówisz o doświadczeniu życiowym) rozpocznij naukę
|
|
Nie widziałem mojej ciotki od długiego czasu
|
|
|
I'm going to visit her in her flat rozpocznij naukę
|
|
Odwiedzę ją w jej mieszkaniu
|
|
|
She lives in a flat near the city centre rozpocznij naukę
|
|
Mieszka w mieszkaniu w pobliżu centrum miasta
|
|
|
I believe my aunt, because she has always been honest with me Zastosuj tutaj 'she has always been ponieważ chcesz podkreślić, że ona zawsze (jak dotąd) była dla Ciebie mita, mówisz o Waszej relacji, która zawsze może się zmienić W przysztości rozpocznij naukę
|
|
Wierzę mojej cioci, ponieważ zawsze była ze mną szczera
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I'm sorry, it's a bit dirty under the bed rozpocznij naukę
|
|
Przepraszam, pod łóżkiem jest trochę brudno
|
|
|
I would love to hang this picture on the garage wall garage wall - dosłownie "garażowa ściana" Wyrażenie 'would love to' wyraża chęc zrobienia czegoś. I love reading books - Kocham czytać książki I would love to read a book - Chetnie przeczytałbym książkę rozpocznij naukę
|
|
Bardzo bym chciała zawiesić to zdjęcie na ścianie w garażu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I think he needs to stop and take a breath, because he looks tired He needs to stop - On musi przestać (ma taką potrzebę) He has to stop - On musi przestać (ktoś mu kazał - przymus zewnętrzny) He must stop - On musi przestać (sam to sobie nakazuje) Poprzedni Nastepny rozpocznij naukę
|
|
Myślę, że musi zatrzymać się i wziąć oddech, ponieważ wygląda na zmęczonego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
All humans need to breathe rozpocznij naukę
|
|
Wszyscy ludzie potrzebują oddychać
|
|
|
Now you should be able to relax your shoulders "Móc" to po angielsku 'can', jednak to stowo jest mało elastyczne i z niektórymi słowami nie idzie w parze W połączeniu z 'should', zamień 'can' na 'be able to rozpocznij naukę
|
|
Teraz powinieneś być w stanie rozluźnić ramiona
|
|
|
They said that they would join us later Kledy ktoś w przeszłości powiedziat o czynności przyszłej - to w tej czynności przyszłej zmienisz 'will na 'would We will join you later They said that they would join us later Pamiętaj, aby 'we' zamienić na 'they', a 'you na 'us rozpocznij naukę
|
|
Powiedzieli, że dołączą do nas później
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
They would have joined us if we'd invited them Mówisz tutaj o sytuacji, która się nie wydarzyła w przesztości: They would have joined us...- Dotączyłyby do nas... if we'd invited them - ... gdybyśmy je zaprosili we'd = we had rozpocznij naukę
|
|
Dołączyłyby do nas, gdybyśmy ich zaprosili
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
We got a special invitation to the party rozpocznij naukę
|
|
Otrzymaliśmy specjalne zaproszenie na imprezę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
He has decided that he won't react to them anymore rozpocznij naukę
|
|
Zdecydował, że nie będzie już na nich reagować
|
|
|
The service in this hotel was excellent rozpocznij naukę
|
|
Obsługa w tym hotelu była doskonała
|
|
|
He is showing you something with his fingers rozpocznij naukę
|
|
On Ci pokazuje coś palcami
|
|
|
Turn left at the end of the street rozpocznij naukę
|
|
Skręć w lewo na końcu ulicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Watch out when you cross the street! rozpocznij naukę
|
|
Uważaj, kiedy przechodzisz przez ulicę!
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
It's nice to have some luck in your life rozpocznij naukę
|
|
Miło jest mieć szczęście w swoim życiu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I have always been a lucky person rozpocznij naukę
|
|
Zawsze byłem szczęściarzem
|
|
|
My aunt's son loves to play games with me rozpocznij naukę
|
|
Syn mojej ciotki kocha grać ze mnạ w gry
|
|
|
You'll need more than just luck to win this game rozpocznij naukę
|
|
Będziesz potrzebować więcej niż tylko szczęścia, aby wygrać tę grę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
It's unbelievable that he can afford such an expensive flat unbelievable - niewiarygodne believable - wiarygodne it's so expensive - to jest takie drogie ('so'- bez rzeczy po określeniu) it's such an expensive flat - to takie drogie mieszkanie ('such'" - z rzeczą po określeniu) rozpocznij naukę
|
|
To jest niewiarygodne, że stać go na tak drogie mieszkanie
|
|
|
Call an ambulance immediately! rozpocznij naukę
|
|
Natychmiast zadzwoń po karetkę!
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Have you dropped something on your knee? W tym pytaniu mówisz 'have you dropped' ponieważ prawdopodobnie widoczne są konsekwencje tego zdarzenia, np. kolano jest zaczerwienione lub widać siniak rozpocznij naukę
|
|
Czy upuściłeś coś na kolano?
|
|
|
I hit my knee when I was running rozpocznij naukę
|
|
Uderzyłem się w kolano, gdy biegałem
|
|
|
I should have tied my shoes better rozpocznij naukę
|
|
Powinienem był lepiej zawiązać buty
|
|
|
I'll teach you how to tie your shoes properly I'll (I will) teach you - decyzja podjęta w tym momencie rozpocznij naukę
|
|
Nauczę cię, jak prawidłowo wiązać buty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I'd like to offer my help rozpocznij naukę
|
|
Chciałbym zaoferować swoją pomoc
|
|
|
I don't know how to solve this difficult case rozpocznij naukę
|
|
Nie wiem, jak rozwiązać tę trudną sprawe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W razie czego! (Na wszelki wypadek!)
|
|
|
Young boys used to want to become firefighters used to użyjesz do czynności rutynowych, powtarzających się w przeszłości, ale nieaktualnych dzisiaj rozpocznij naukę
|
|
Młodzi chłopcy chcieli zostać strażakami
|
|
|
Please do not touch the painting above the bed rozpocznij naukę
|
|
Proszę, nie dotykaj obrazu nad łóżkiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
My toe hurts because my shoes are too small rozpocznij naukę
|
|
Boli mnie palec u nogi, bo moje buty są za małe
|
|
|
They are training to improve their flexibility rozpocznij naukę
|
|
Ćwiczą, żeby poprawić swoją elastyczność
|
|
|
You can't train inside the train, because there is not enough space rozpocznij naukę
|
|
Nie można ćwiczyć w pociągu, bo nie ma wystarczająco miejsca
|
|
|
I told them they had to decide for themselves Jeśli mówisz w przeszłości o czynności, która jest w teraźniejszości - to tę czynność zamieniasz w przeszłą 'You have to decide for yourselves I told them they had to decide for themselves. rozpocznij naukę
|
|
Powiedziałem im, że muszą sami zdecydować
|
|
|
They decided to make a decision for themselves for themselves - bez czyjejś pomocy, za samych siebie rozpocznij naukę
|
|
Zdecydowali się podjąć decyzję za samych siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|