Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
powtarzalne sposoby rozwiazywania problemow naukowych o roznym stopniu szczegolowosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych, sluzace uzyskaniu uzasadnionych odpowiedzi na pytania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czynnosci i srodki poddane regulom o roznym stopniu szczegolnosci podejmowane w celu zgromadzenia materialu potrzebnego do rozwiazania problemu badawczego np. obserwacja, wywiad, ankieta, analiza tresci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kazdy przedmiot/sposob sluzacy do realizacji wybranej techniki badania np. kwestionariusz, arkusz kodowania, plan, mapa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wniosek z pojedynczych jednostek na twierdzenie ogolne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wniosek z twierdzenia ogolnego na jednostki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wniosek wyciagniety na podstawie wniosku z podobnego badania
|
|
|
jakie sa przeslanki prowadzenia badan w naukach spol rozpocznij naukę
|
|
poznawcze (ciekawosc), spoleczne (doswiadczenia, problem spol, ocena skutecznosci)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
o co chodzi, czym jest, celem jest rozpoznanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jak cos wyglada, ile, celem jest opis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dlaczego, celem jest wyjasnienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zrodlem ladu spolecznego sa normy, w badaniu akcent na obiektywne zjawiska i procesy, im bardziej utrwalone normy tym stabilniejszy lad spoleczny
|
|
|
paradygmat interpretatywny rozpocznij naukę
|
|
zrodlem ladu spolecznego sa interakcje, procesy negocjacji, trwalosc ladu opiera sie na uelastycznianiu norm, uwspolniona insterpretacja znaczen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nastawione na wyjasnienie i poszukiwanie przyczyn zjawisk, weryfikacja hipotez, wnioskowanie dedukcyjne, obiektywizm, proba badawcza reprezentatywna statystycznie, proces badawczy linearny zaplanowany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nastawione na rozumienie i interpretacje, tworzenie hipotez, wnioskiwanie indukcyjne, akceptowany subiektywizm, teoretycznie reprezentatywne proby, elastyczni i otwarty proces badawczy
|
|
|
proces badawczy o strukturze linearnej rozpocznij naukę
|
|
ustalona struktura i sekwencja dzialan, proces zaklada ze badacz ma wczesniej okreslone teorie lub hipotezy ktore testuje za pomoca zebranych danych, czysto liniowy, etapy po sobie w scislej kolejnosci
|
|
|
proces badawczy wg metodologii teorii ugruntowanej rozpocznij naukę
|
|
kroki: ograniczona prekonceptualizacja, badania terenowe, interpretacja danych i wypracowanie pojec, teorii, hipotez, proby badawcze, przeglad literatury po niezaleznej analizie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces ktory okresla co mamy na mysli uzywajac danego terminu w badaniu - stworzenie definicji, zmienne skladowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedluzenie konceptualizacji, okreslenie procedur i narzedzi badawczych pomiaru zmiennych, wskazniki, procedura badawcza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
3 etap w procesie badawczym, cel to zapoznanie sie z literatura przedmiotu, ocena dostepnosci i zawartosci zrodel danych, ocena stostunku srodowiska do badan spol, metody: obserwacja miejsca badan, analiza dokumentow, wywiady swobodne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ocena warunkow dotarcia do zrodel, sprawdzenie doinformowania respondentow, ocena trafnosci pytan i istotnosci odpowiedzi, sprawdzenie czy sa zrozumiale, ocena formy pytan i czasu, sprawdzenie instrukcji, obserwacja respondentow
|
|
|
zasady badan pilotazowych rozpocznij naukę
|
|
stworzenie klarownej metodologii, wybor odpowiednich narzedzi zbierania danych, probna rekrutacja uczestnikow, analiza danych wlaczajac techniki i wnioski dla przyszlych badan
|
|
|
poziomy analizy socjologicznej (jednostki analizy) rozpocznij naukę
|
|
jednostka/osoba - grupa - spolecznosc/instytucja/organizacja - spoleczenstwo/ogolnospoleczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dane dot jednostek posluguja dla formulowania wnioskow dla grup lub zbiorowosci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wniosek o jednostce na podstawie informacji o danej grupie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprowadzenie zjawisk do pojedynczych czynnikow lub wyjasnien
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawiska, wlasciwosci, procesy o ktorych chcemy w wyniku prowadzonych badan formulowac twierdzenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uporzadkowany zbior pytan badawczych i hipotez na ktore badanie ma dostarczyc odpowiedzi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaczynajace sie na CZY, maja dwie wlasciwe i bezposrednie odp: tak lub nie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wszystkie pozostale od pytan rozstrzygniecia (tak/nie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
waski zakres badania, wniosek dotyczy badanych obiektow - badamy 5 miast, wniosek o tych 5 miastach
|
|
|
generalizacja historyczna rozpocznij naukę
|
|
uogolniamy wnioski z proby na dana populacje, szeroki zakres, twierdzenie o klasie zjawisk wyroznionych czasowo/przestrzenie np. osoby na wsi sa czesciej wierzace niz te z miast
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bardzo szeroki zakres badania, z proby wnioski na nieskonczenie wielka probe, twierdzenie o klasie zjawisk wyroznionych jednostkowo np. kazda mucha ma taka sama budowe oka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiecej niz jedno znaczenie, aby rozjasnic mozemy wypunktowac mozliwe interpretacje, np. bezrobocie jest rejestrowane lub ekonomiczne itd
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jego zakres ma nieprecyzyjnie okreslone granice np jasny i ciemny, osoby starsze (potrzeba okreslic granice wiekowa)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
definiendum - termin definiowany i definiens - zwrot okreslajacy znaczenie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sprawozdawcze - takie pojecie juz istnieje, projektujace - proponujemy wlasne rozumienie lub wprowadzenie nowego wyrazu, regulujace - doprecyzowanie znaczenia slowa w okrelsonym celu
|
|
|
logiczne zalozenia pytan badawczych rozpocznij naukę
|
|
pozytywne - istnieje przynajmniej jedna prawdziwa odp, negatywne - istnieje przynajmniej jedna falszywa wlasciwa odp, jedynosci - tylko jedna odp jest zawsze prawda
|
|
|
zalozenia empirycznej rozstrzygalnosci rozpocznij naukę
|
|
przyjecie zalozenia ze pytanie jest empirycznie rozstrzygalne - zasadniczo lub praktycznie
|
|
|
zmienna i wartosci zmiennych rozpocznij naukę
|
|
zmienna - cecha ktora musi zawierac minimum jedna z dwoch wartosci, wartosci zmiennej - klasy zdarzen lub wlasciwosci stanowiace rozne odmiany wobec cechy zmiennej
|
|
|
zasady okreslania wartosci zmiennych rozpocznij naukę
|
|
zakres wartosci jest wyczerpujacy - kazda obserwacja cechy zmiennej przyporzadkowana danej wartosci, wartosci zmiennej rozlaczne - kazda obserwacja klasyfikowana tylko do jednej wartosci
|
|
|
klasyfikacja zmiennych - sposob jednostki pomiaru rozpocznij naukę
|
|
ilosciowe - mierzalne miarami fizycznymi np. wiek, waga, odleglosc, liczba osob; jakosciowe - ograniczona liczba wartosci lub kategorii np. pozycja spoleczna, satysfakcja, religijnosc
|
|
|
klasyfikacja zmiennych - wielkosc zbioru z ktorego pozycja przyjmuje wartosci rozpocznij naukę
|
|
dwuwartosciowe - dychotomiczne (naturalne 2 wartosci ma dzieci lub nie) i zdychotomizowane (wielowartosciowe sprowadzone do dwoch opcji biedny lub bogaty); wielowartosciowe - wiele wartosci np. wiek, poziom zycia, przynaleznosc do grupy zawodowej
|
|
|
poziomy pomiaru wartosci zmiennych cz. 1 rozpocznij naukę
|
|
nominalny - cos posiade ceche lub nie np. miejsce urodzenia, wyznanie, kolor skory; porzadkowy - szereguje wartosci 2 obiekty moga miec ceche bardziej lub mniej np. ocena, wyksztalcenie, prestiz, zadowolenie;
|
|
|
poziomy pomiaru wartosci zmiennych cz. 2 rozpocznij naukę
|
|
interwalowy - roznice miedzy obiektami, bez 0, o ile wiecej np. IQ, temperatura, wiek; ilorazowy - ile razy wiecej lub mniej np. dochody, metraz mieszkania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np. 5 elementowa (calkowicie sie zgadzam, zgadzam, nie mam zdania, nie zgadzam, calkowicie nie zgadzam)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konserwatyzm ******* liberalizm
|
|
|
triangulacja metodologiczna rozpocznij naukę
|
|
uzycie wielu metod badania dla tego samego przedmiotu i problemu badawczego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uzycie danych z roznorodnych zrodel
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wprowadzenie wielu badaczy lub osob kontrolujacych badania i wnioski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wiele perspektyw badawczych do zinterpretowania pojedynczo zestawu danych
|
|
|
klasyfikacja i jej przyklady rozpocznij naukę
|
|
klasyfikacja - podzial systematyczny przedmiotow lub zjawisk na klasy, dzialy, poddzialy wedlug okreslonej zasady; podzial kompletny (wyczerpujacy) i rozlaczny
|
|
|
typologia i jej przyklady rozpocznij naukę
|
|
wyroznienie w odrebne kategorie zjawisk, procesow itd uwazanych za wazne; przyklady: frekwencja (najczesciej spotykane), typy skrajne, typy idealne (zdarzenia w niezakloconych warunkach), wzorce i standardy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okresla wartosci zmiennej, jest obserwowalny mierzalny latwy w interpretacji, na jego podstawie wnioskujemy o zajsciu zjawiska i okreslamy wartosc zmiennej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko o ktorego wystepowaniu chcemy wnioskowac, wskazniki do indicatum musza byc sprecyzowane i ukierunkowane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wskaznik definiuje indicatum, relacja tozsamosci np. indicatum bycie bezrobotnym, wskaznik zarejestrowanie bezrobocia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
korelacji wewnetrznej - wskaznik w indicatum (indicatum bycie religijnym wskaznik dni w kosciele), korelacji zewnetrznej - wskaznik wspolwystepuje z indicatum (indicatum bycie religijnym wskaznik stosunek do aborcji), inferencyjny
|
|
|
wskaznik empiryczny inferencyjny rozpocznij naukę
|
|
relacja posrednia lub na podstawie wskaznika (indicatum poczucie krzywdy, wskaznik odp na pytanie czy dzieje sie krzywda)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywolane - badacz sam zbiera, zastane - juz sa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadaje konkretna osoba, tresc dot konkretnych osob, odbiorca jest osoba lub szersze audytorium
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadawca to instytucja, tresc to sprawy publiczne i funkcjonowanie instytucji, odbiorca osoby w instytucji lub szersze audytorium
|
|
|
dokumenty - przekazy informacyjne rozpocznij naukę
|
|
nadawca konkretne osoba, redakcja, instytucja, tresc szeroka, odbiorca jak najszersze audytorium
|
|
|
podstawowe pytania badawcze rozpocznij naukę
|
|
kto mowi/jest nadawca, co mowi, do kogo, czemu, jak, z jakim skutkiem, w jakich warunkach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wstepne zalozenia, pytania badawcze, teoria i konceptualizacja pojec, hipotezy, material tekstowy, operacjonalizacja, kodowanie, analiza, wnioski
|
|
|
metoda biograficzna - zrodla rozpocznij naukę
|
|
zastane: autobiografie, pamietniki, zdjecia, filmy, listy, dokumenty urzedowe, ksiegi gosci; wywolane - narracyjne wywiady, autobiografie na zamowienie, zdjecia i filmy na zamowienie badacza
|
|
|
podejscia do metody biograficznej rozpocznij naukę
|
|
1. biografia jako temat, co?, jakie sa zdarzenia w zyciu, jakie jest ich znaczenie 2. jako srodek, jak?, jak jest cos postrzegane, czy cos zalezy od czegos
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koncentracja na badaniu doslownej zawartosci tekstu, indentyfikacja powtarzalnych motywow tematow i tresci
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bada sposob w jaki tekst jest konstruowany i uzywany w celu wyjasniena roznych perspektyw, oprocz tresci bierze pod uwage kontekst spoleczny w ktorym teskt byl produkowany i odbierany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zalety: bezposredniosc, nie wymaga pytania ludzi, mozna obserwowac poszczegolne osoby, naturalne warunki, ktos nie musi miec ochoty na badanie, wiele technik, pokazuje wplyw srodowiska; wady - mozliwa nietrafna interpretacja, ukryta moze byc nieetyczna
|
|
|
definicja i istota obserwacji rozpocznij naukę
|
|
celowe, swiadome, planowane postrzeganie; jest uwazana za prototypowa metode, nauki spol z niej wyrastaja kazde badanie sie nia zaczyna i konczy (teoretycznie)
|
|
|
typy obserwacji i przykladowe narzedzia rozpocznij naukę
|
|
warunki naturalne/sztuczne, bezposrednia/posrednia, systematyczna/niesystematyczna, jawna/ukryta, uczestniczaca/nie; narzedzia: schemat obserwacji, socjogram, mapa badanych obiektow
|
|
|
zogniskowany wywiad grupowy rozpocznij naukę
|
|
dyskusja z moderatorem, ok 7/9 osob, moderator ukierunkowuje wywiad aby poznac oceny i poglady badanych o przedmiocie badania; scenariusz wywiadu, w fokusowni, do 2h, dobor celowy, moze byc online, otwarte osoby, moderator kontroluje, dopytuje, slucha
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaplanowane tak aby umozliwic obserwacje tego samego zjawiska dluzszy czas, wielokrotny pomiar, np. badania trendow, kohort demograficznych, panelowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na podst jednego pomiaru formulujemy wnioski dot. procesow zachodzacych w czasie np. badania przekrojowe roznych grup wieku, zbiorowosci, retrospektywne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skladaja sie z obserwacji proby czy przekroju jakiejs populacji lub zjawiska zebranych w 1 punkcie w czasie np. eksploracyjne i opisowe
|
|
|
schemat badan dynamicznych rozpocznij naukę
|
|
jednorazowe poddanie eskperymentom testom lub obserwacji kilku grup w celu uzyskania informacji nt. zmian i procesow rozwojowych, bez wielokrotnych badan, zalozenie ze ze czlonkowie grup przyjmuja rozne stadia tego samego procesu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czesto kohorta (subpopulacja) to grupa wiekowa, urodzeni w czasie wojny, w latach 50 itd, badacz analizuje zmiany zachodzace w tych grupach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dotycza tego samego zbioru ludzi, ta sama proba, ma pokazac prawidlowosci dot. zmiennosci i stalosci, np. 40 latek w 1990 i 50 latek w 2000
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koncentruja sie na zmianach w czasie wewnatrz populacji, np porownanie spisow powszechnych z roznych lat usa (40 latkowie w 1990 i 40 latkowie w 2000)
|
|
|
analiza szeregow czasowych rozpocznij naukę
|
|
prosta analiza zmian w calej badanej zbiorowosci
|
|
|
analiza szeregow czasowych z modyfikatorem rozpocznij naukę
|
|
analiza zmian w podzbiorowosciach wyroznionych wgl zmiennej np. wieku, wyksztalcenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
popularna metoda badan spol, wypelnianie kwestionariuszy przez grupe respondentow, dobra do opisu duzych populacji, sondaz - ankieta i wywiad kwestionariuszowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proste badanie z opinii wybranych osob, opis rozkladu ocen, preferencji (np wyborczych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bardziej skomplikowane poglebione badanie opinii w ktorych jednostkami obserwacji oprocz poszczegolnych ludzi sa instytucje, zdarzenia a przedmiotem oprocz opinii sa zachowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jasne pytanie (osoba zna znaczenie slow), osoba jest w stanie odp na pytanie (nie o cos z dziecinstwa), adekwatne (w obszarze zainteresowan respondenta)
|
|
|
niedeobre pytania do sondazu rozpocznij naukę
|
|
podwojne (czy ktos zrobi to i to), formy przeczace i slowo nie, obciazone pojecia np. bieda
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
plusy: duze proby, elastyczne, wiele pytan, jednoznaczne pojecia, wyszukane wnioski; minusy: standaryzacja, mozliwosc pominiecia waznych aspektow, brak calosci sytuacji zyciowej, sztucznosc sytuacji, nie mozna zmienic badania w trakcie
|
|
|
ankieta i kwestionariusz - mocne i slabe strony rozpocznij naukę
|
|
ankieta - badany wypelnia sam, brak kontaktu bezposredniego; kwestionariusz - kontakt bezposredni, indywidualne, dla analfabetow, polaczenie wywiadu z obserwacja, kontrola proby, wplyw badacza na badanego obecnoscia
|
|
|
rodzaje ankiet wg kryterium nawiazania dialogu rozpocznij naukę
|
|
osobisty (PAPI, CAPI) telefoniczny (CATI), internetowy (CAWI)
|
|
|
rodzaje ankiet wg kryterium poziomu standaryzacji rozpocznij naukę
|
|
kwestionariuszowe (najwyzszy poziom), poglebione (sredni poziom, scenariusz wywiadu), swobodne (najnizszy poziom)
|
|
|
rodzaje ankiet wg kryterium liczby uczestnikow rozpocznij naukę
|
|
indywidualne, grupowe, zogniskowane wywiady grupowe, panelowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. wstep (nazwa, adres, tytul, cel, poufnosc, instrukcja, szczerosc) 2. pytania kwestionariuszowe (struktura lejka (od ogolnych pyt do szczegolowych) logika zwyklej rozmowy, uwzglednienie trudnosci i zmeczenia; 3. koncowa (dziekowanie, info o kontakcie)
|
|
|
pytanie technicznie otwarte rozpocznij naukę
|
|
nie towarzysza im odpowiedzi zaproponowane (czy lubisz lody waniliowe - logicznie zamkniete technicznie otwarte; gdzie lubisz wypoczywac - logicznie otwarte technicznie otwarte)
|
|
|
pytanie technicznie zamkniete rozpocznij naukę
|
|
sa odpowiedzi zaproponowane przez autora kwestionariusza (czy lubisz lody? tak/nie - technicznie i logicznie zamkniete; gdzie lubisz wypoczywac? na wyprawach/w domu - technicznie zamkniete logicznie otwarte)
|
|
|
rodzaje pytan technicznie zamknietych rozpocznij naukę
|
|
odpowiedz wbudowana w tresc pytania (czy sadzi pani ze to jest nizsze czy wyzsze); z zewnetrznymi mozliwosciami odp (kafeteria; sa alternatywne (lubisz lody? tak/nie) i wieloalternatywne)
|
|
|
rodzaje pytan technicznie zamknietych wieloalternatywnych rozpocznij naukę
|
|
dyzjunkcja (1 odp, gdzie pani mieszka? duze miasto, male, wies); koniunkcja (kilka odpowiedzi, gdzie to widziales? zaznaczyc wszystkie prawidlowe); rangowanie (szeregowanie, prosze ustawic te zawody wg -|- od 1 do 5); dyf. semantyczny; skale, tabelaryczne
|
|
|
typowe bledy w pytaniach kwestionariuszowych rozpocznij naukę
|
|
sugerowanie odp w pytaniu, laczenie kilku pytan w jedno, niejasne zbyt ogolne terminy, skomplikowane nazwy, przeczenia w pytaniach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klasyfikowanie lub kategoryzowanie fragmentow danych polaczone z systemem ich odszukiwania, w badaniach jakosciowych najczesciej wg pojecia, umozliwia wybranie potrzebnych danych i zrozumienie przeslania
|
|
|
proba reprezentatywna staystycznie rozpocznij naukę
|
|
gdy struktura proby jest taka sama pod wzgledem wybranych cech jak struktura reprezentowanej zbiorowosci
|
|
|
proba reprezentatywna teoretycznie rozpocznij naukę
|
|
badaczowi zalezy na wszystkich wartosciach zmiennych bez wzgledu na to jak liczne sa w zbiorowosci generalnej, wszystkie wyroznione kategorie
|
|
|
zasady losowania prob badawczych rozpocznij naukę
|
|
wszyscy czlonkowie maja takie same szanse na wylosowanie a proba jest reprezentatywna dla populacji z ktorej jest wybierana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
badacz numeruje elementy listy i za pomoca tablic liczb losowych dobiera elementy, moze byc komputerowo
|
|
|
systematyczny dobor losowy rozpocznij naukę
|
|
losujemy 1 element a dalej np. co 10-ty, rzadko stosowana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
badacz gwarantuje ze w probie znajdzie sie odpowiednia ilosc elementow z kazdego podzbioru, moze byc proporcjonalny, nieproporcjonalny, optymalny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poczatkowe losowanie grup a potem elementow z tych grup, wymaga spisywania i losowania
|
|
|
proba kwotowa (nielosowa) rozpocznij naukę
|
|
wychodzi od tabeli lub macierzy opisujacych istotne w populacji cechy, dane osoby w komorce tabeli maja przypisana wage ze wzgledu na swoj udzial w populacji
|
|
|
metoda kuli snieznej (nielosowa) rozpocznij naukę
|
|
badacz znajduje osoby z danej populacji i ich dane a potem prosi je o kontakt do odszukania innych osob ktore one znaja a on nie (np. bezdomni)
|
|
|
dobor arbitralny (celowy) rozpocznij naukę
|
|
na podstawie wlasnej wiedzy o populacji, np najbardziej rzucajacy sie w oczy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zalezna (badacz chce ja wyjasnic np. udzial w polityce), niezalezna (za jej pomoca wyjasniamy zmienna zalezna np. wiek, plec), kontrolna (sprawdza czy zwiazek miedzy zmienna zalezna a niezalezna nie jest pozorny)
|
|
|
generalne zasady eksperymentu stochastycznego rozpocznij naukę
|
|
2 grupy eksperymantalna i kontrolna, sa identyczne ale w eksperymetalnej jest zmienna niezalezna X (bodziec), zmiany zmiennej zaleznej (Y) musza byc istotne, wnioski ogolne wyciagamy tylko gdy sa znane wszystkie warunki i ich oddzialywanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
formulowanie hipotezy ktora przewiduje wynik eksperymentu, losowa przydzielanie do grup G1 i G2, manipulowanie X w eksperymentalnej a potem pomiar Y, analiza zebranych danych i wnioski o wplywie X
|
|
|
schematy quasi eksperymentalne rozpocznij naukę
|
|
brak losowego przypisania do grup
|
|
|
metody doboru grupy kontrolnej i eksperymentalnej rozpocznij naukę
|
|
losowy (losowanie), randomizacja (losowe dzielenie na 2 czesci), dopasowanie (pary o takich samych cechach i losowo jedna do G1 druga do G2)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma badan stosowanych ktorych celem jest wywieranie wplywu na otaczajaca nas rzeczywistosc, rozwoj obszaru badan ewaluacyjnych (oceniania) odpowiada checi badaczy chcacych wplywac na swiat, obejmuje sformulowanie problemu oraz pomiar i kryteria sukcesu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poprawa jakosci, usprawnienie dzialania, wprowadzenie wymaganych zmian, zdobycie wiedzy niezbednej do podejmowania dalszych decyzji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konkluzywna - podsumowanie efektow dzialan w ramach insterwencji, ustalenie zwiazkow dzialania-efekt, charakter poznawczy, zwieksza wiedze; formatywna - poprawa jakosci, wdrazanie rekomendacji, podnoszenie efektywnosci; spoleczno-polityczna
|
|
|
ewaluacja spoleczno-polityczna rozpocznij naukę
|
|
zwiekszanie sie poziomu interwencji, zwieksza poparcie spoleczne dla interwencji, podnosi motywacje i wspolodpowiedzialnosc, zwieksza przejrzystosc dzialan wladz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zewn (osoba/organizacja spoza projektu), wewn (osoba bezposrednio zwiazana), ex-ante (przed ocena planow i przygotowania), ex-post (po, ocena efektow), mid-term (polowa, ocena postepow i korekty), on-going (biezaca, monitorowanie i ocena w calym okresie)
|
|
|
autor „Metody badawcze w naukach spolecznych” rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
autor „Badania spoleczne w praktyce” rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
autor „Metodologia badan socjologicznych” rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
prakseologiczne kryteria ewaluacyjne rozpocznij naukę
|
|
spojnosc, racjonalnosc, efektywnosc, skutecznosc, trwalosc, wplyw
|
|
|
slusznosciowe kryteria ewaluacyjne rozpocznij naukę
|
|
trafnosc, uzytecznosc, etycznosc
|
|
|