Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
postawa artystów charakteryzująca się przekonaniem o własnej wartości odrzucili oni anonimowość ceniona w okresie średniowiecza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pogląd filozoficzny który swoją nazwę zawdzięcza machiaveliemu według jego słów cel uświęca środki, dozwolone jest zachowanie niegodne manipulowanie i brak skrupułów jeśli prowadzi to do osiągnięcia celu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bóg jako artysta świata który wszystko stworzyl
|
|
|
przyczyną Narodzenia się nowej epoki rozpocznij naukę
|
|
odkrycia geograficzne wynalezienie druku reformacja humanizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osobę dysponującą wiedzą i umiejętnościami z różnych dziedzin wiedzy i kultury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zainteresowanie człowiekiem i wartościami w jego życiu odniesienie do mitologi i Kultury antycznej brak animowosci utwory pisane w języku włoskim-narodowym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Z humanizmem łączy się bezpośrednio antropocentryzm, który sytuuje człowieka w centrum wszechświata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zapoczątkowana przez Marcina Lutra miała na celu odnowę kościoła reformacja doprowadziła do rozpadu kościoła katolickiego powstały nowe nurty religijne luteranizm anglikanizm kalwinizm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzrasta rola jednostki w społeczeństwie stąd antropocentryzm Kultury renesansu i humanizm renesansowy Jako główny prąd Filozoficzny Bogaci się mieszczaństwo stąd wielu mecenasów Kultury na przykład medyceusza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poprawia się jakość życia Dzięki odkryciom geograficznym docierają do Europy towary egzotyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dzięki rozwojowi nauki i techniki na przykład powstają maszyny do produkcji jedwabiu udoskonala się zegar mechaniczny łatwiej że jest produkcja srebra powstają nowe narzędzia dla marynarzy nowe mapy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poszerza się wiedza ludzi Dzięki odkryciom geograficznym odkrycia Ameryki 1492 opłynięcie świata przez Magellana odkrycie Kopernika teoria heliocentryczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
reformacja Rozwoju Szkolnictwa literatura w językach narodowych kul słowa retoryczność literatury kto ładnie mówi ten ładnie myśli Kult starożytności naśladowanie wzorców antycznych at fronty są źródeł literatura parenetyczna- wykorzystuje wzorce osobowe
|
|
|
Początek renesansu umownie wyznaczają m.in.: rozpocznij naukę
|
|
upadek Konstantynopola (1453), wynalazek druku (1452–1455), odkrycie Ameryki (1492).
|
|
|
odkrycie drogi morskiej do indi przez Vasco da gama rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
opłynięcię świata przez Ferdynanda magellana rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
odkrycie Ameryki przez Krzysztofa kolumba rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symbol graficzny humanizmu renesansowego Człowiek witruwiański homo quadratów źródło witruwiusz pierwszy wiek przed naszą erą. okrąg i kwadrat symbole doskonałe człowiek jest w centrum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
po atadoctus renesansowy książę wzorzec dworzanina w Polsce, szlachcic ziemianin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poeta doctus na przykład Jan Kochanowski wzorzec wykształconego poety znającego co najmniej dwa języki starożytne Greka łacina i hebrajski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
"machiaveli ksiąze" traktat filozoficzny dotyczący istoty władzy cechy: władca powinien dążyć do zdobycia i utrzymania władzy w tym celu może posłużyć się nie moralnymi metodami cel uświęca środki słowa machiaveli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
B. castiglione "dworzanin" Ł. Górnicki "dworzanin polski"
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obłada przestrzeganie zasad dobrego wychowania swoboda w mówieniu języku Narodowym umiejętność gry na instrumencie sprawność fizyczna wykształcenie humanistyczne
|
|
|
wzorzec szlachcic Ziemianin tylko w Polsce na gruncie polskim rozpocznij naukę
|
|
cechy przywiązania do majątku rodzinnego do rodziny do Boga Kult życia na wsi towarzyskość pielęgnowanie tradycji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
15 i 16 wiek renesans w Europie na północ od Włoch
|
|
|
czas trwania renesans włoski rozpocznij naukę
|
|
renesans włoski od XIV do połowy XVI wieku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sposób postrzegania świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naśladowanie rzeczywistości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyzwolenie poprzez sztukę oczyszczania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nazwa renesans pochodzi od francuskiego słowa renaissance – oznaczającego odrodzenie. Odrodzić się miała myśl antyczna i cała ludzkość dążąca do wszechstronnego rozwoju.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
do źródeł powrót do tradycji antycznej
|
|
|
estetyka klasyczna renesansu rozpocznij naukę
|
|
równowaga harmonia stosowność dekorum stosowne zachowanie ubiór do sytuacji proporcje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w centrum zainteresowania był człowiek oraz jego potrzeby duchowe i materialne
|
|
|
gdzie rozwijał się renesans rozpocznij naukę
|
|
renesans rozwijały się we Włoszech najpierw grecki potem rzymski antyk grecko-rzymski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ród medyceuszy mecenas świecki rozwój miasta rozwój mieszczaństwa ponieważ są porty potęga handlowa generuje rosną i kultury
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzeźba Renesansowa sztuki piękna świeckość odrzucenia tabu nagość ciało proporcje władca idealny-Dawid tradycje antyczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dominuje światopogląd świecki zaświadczenie kościoła jestem człowiekiem i nic co ludzkie nie jest mi obce-terencjusz człowiek witruwiański 1 w. p n e
|
|
|
przełom renesansowy humanizm renesansowym rozpocznij naukę
|
|
zainteresowanie kulturami starożytnymi grecką rzymską i hebrajską
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zainteresowanie historią archeologią
|
|
|
humanizm renesansowy co to rozpocznij naukę
|
|
koncentrował się na człowieku, sprawach bliskich jego życiu, wszystkim, co było z nim związane i zmierzający do odrodzenia kultury starożytnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowa grupa społeczna intelektualistów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
człowiek wykształcony dążył do odkrywania starych tradycji i człowieka starannie i wszechstronnie wykształconego, znającego języki obce (także grekę, hebrajski i łacinę), retorykę, filozofię, poetykę, gramatykę i historię.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Triumfalny pochód to metafora pokazująca przejście renesansu z Włoch do Europy Północnej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osoba wyjątkowa, twórca mający świadomość własnej wartości, przekonany o swojej wyjątkowości, gdyż za pomocą sztuki, którą tworzy może stać się „nieśmiertelny”.
|
|
|