Pytanie |
Odpowiedź |
secesja (nurt w sztuce, literaturze malarstwie) rozpocznij naukę
|
|
charakteryzowała się wyszukanymi motywami zdobniczymi, wzorowanymi na motywach roślinnych, geometrycznych i zwierzęcych, oraz ciągłą, falistą i opływową linią. Reprezentował ją austriacki malarz i grafik Gustaw Klimt.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ogłoszona przez stany południowe, odłączenie się od Unii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
okres reform po wojnie krymskiej, która zmusiła Aleksandra II do przeprowadzenia niezbędnych reform i liberalizacji polityki wewnętrznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
upowszechniony na świecie w 2 poł XIX w. system podporządkowania krajów o niższym poziomie rozwoju, bogatym i silnym państwom.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
depesza wysłana 13 lipca 1870 z Ems, przez króla Prus Wilhelma I do kanclerza Rzeszy Ottona von Bismarcka. Bismarck przeredagował depeszę tak, by obrazić cesarza Francuzów Napoleona III Bonaparte i sprowokować wywołanie wojny.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosowano go, aby wyeliminować europejską, a szczególnie brytyjską konkurencję. Zgodnie z przyjętą w 1823 roku doktryną Monroego USA nie ingerowały w sprawy w Europy, w zamian państwa europejskie miały powstrzymywać się od interwencji w tej części świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstały w XVIII w. ruch na rzecz zniesienia niewolnictwa, wywodzący się od kwakrów. Wskazywano, że niewolnictwo jest sprzeczne z chrześcijaństwem i niegodne człowieka.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
np. Egipt forma kolonializmu, gdzie pozostawiano lokalne władze pod ścisłą kontrolą metropolii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruch, którego celem było budzenie włoskiej świadomości narodowej oraz dążenie do utworzenia zjednoczonych i niepodległych Włoch. Ruch ożywiony przez wydarzenia Wiosny Ludów i wojnę krymską na Półwyspie Apenińskim.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
idea zgodnie z którą wszyscy Słowianie, w tym Słowianie południowi, powinni się zjednoczyć pod protektoratem Rosji
|
|
|
półkolonia (Chiny, Persja) rozpocznij naukę
|
|
gospodarczo uzależnione, ale formalnie niepodległe państwa
|
|
|
gdzie była widoczna secesja? rozpocznij naukę
|
|
Secesja była widoczna w architekturze wnętrz, rzemiośle artystycznym, meblarstwie, witrażu i modzie
|
|
|
co zawierała depesza emska? rozpocznij naukę
|
|
Zawierała relację z rozmów z ambasadorem Francji, strona francuska starała się wymusić na Prusach zaniechania prób osadzenia na pustym wówczas tronie hiszpańskim przedstawiciela dynastii Hohenzollernów.
|
|
|
czego domagali się abolicjoniści? rozpocznij naukę
|
|
Abolicjoniści domagali się zniesienia niewolnictwa we wszystkich stanach, organizowali pomoc dla zbiegów z niewoli. John Brown
|
|
|
Jak wyglądał rozdział kolonialny? rozpocznij naukę
|
|
Mocarstwa europejskie podzieliły między siebie niemal całą Afrykę oraz Australię i Oceanię, zapanowały nad niezależnymi dotąd obszarami w Azji. Do rywalizacji włączyły się: USA i Japonia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1853 car Rosji zażądał od sułtana tureckiego: prawa do ochrony prawosławnych w imerium osmańskim, wyłącznego prawa do opieki nad świętymi miejscami w Palestynie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1853 - wybuch wojny krymskiej, 1853 - bitwa pod Synopą 1854 -bitwa pod Bałakławą, 1855 - bitwa pod Eupatorią 1855 bitwa pod Kars, przełomowe wydarzenie - oblężenie i zdobycie Sewastopola, 1856 - traktat pokojowy w Paryżu
|
|
|
przebieg zjednoczenia Niemiec rozpocznij naukę
|
|
1834 – utworzenie Niemieckiego związku celnego, 1864-1864 wojna z Danią, zdobycie Szlezwiku (Prusy) i Holsztynu (Austria), 1866 – spór o podział ziem, wojna z Austrią, 3 lipca 1866 bitwa pod Sadową, przegrana Austrii, Prusy zyskują Holsztyn,
|
|
|
przebieg zjednoczenia Niemiec c.d. rozpocznij naukę
|
|
1867 – powstanie Związku Północnoniemieckiego, powstanie Austro-Węgier, 1870 – wojna prusko francuska, zdobycie twierdzy Sedan (kapitulacja), 1871 – ogłoszenie II Rzeszy Niemieckiej, 10 V 1871 – pokój we Frankfurcie
|
|
|
przebieg zjednoczenia Włoch rozpocznij naukę
|
|
1858 – za ustępstwa terytorialne Piemont uzyskał poparcie Francji, 1859 – Austria atakuje Piemont, 1859 – bitwa pod Magentą, bitwa pod Solferino, 1860 – „wyprawa tysiąca koszul”, 1860 – zajęcie Neapolu, 1861 – ogłoszenie powstania Królestwa Włoch,
|
|
|
przebieg zjednoczenia Włoch c.d. rozpocznij naukę
|
|
1866 – opowiedzenie się po stronie Prus w wojnie prusko-austriackiej (przyłączenie Wenecji), 1870 – zajęcie Rzymu
|
|
|
przebieg wojny secesyjnej (1861-1865) rozpocznij naukę
|
|
1860 – wybór Abrahama Lincolna na prezydenta USA, 1861 – atak konfederatów na Fort Sumter (początek wojny secesyjnej), 1863 – dekret Lincolna o zniesieniu niewolnictwa na południu USA, 1863 – bitwa pod Gettysburgiem, 1865 – kapitulacja wojsk Konfederacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1839-1841, Chiny, przyczyny: ingerencja Wielkiej Brytanii w wewnętrzne sprawy Chin, sprzeciw władz chińskich wobec sprowadzania opium,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1851-1864, Chiny, przyczyny: opór wobec władzy uległej kolonizatorom i niesprawiedliwości społecznej, skutki: osłabienie Chin, wielkie straty w ludziach, rozszerzenie wpływów mocarstw europejskich.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1857-1859, Indie, przyczyny: walka Brytyjczyków z lokalnymi tradycjami i podziałem kastowym, skutki: klęska powstańców, centralizacja władzy, pozostawienie podziału kastowego i mniejsza ingerencja w tradycje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1881-1899, Sudan, przyczyny: ekspansja Brytyjczyków w Egipcie i Sudanie, sprzeciw wobec władzy Brytyjczyków i Egipcjan, utworzenie państwa islamskiego, skutki: klęska mahdystów i upadek ich państwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1899-1901, Chiny, przyczyny: polityka mocarstw kolonialnych, ingerencja w sprawy Chin, modernizacja państwa, skutki: Chiny pod całkowitą kontrolą mocarstw, wzmożona chrystianizacja Chin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skutki: klęska Chin, otwarcie portów dla obcych statków, stworzenie strefy wpływów Europejczyków, oddanie Hongkongu Brytyjczykom
|
|
|