Pytanie |
Odpowiedź |
określa, czym są cechy sprzężone z płcią rozpocznij naukę
|
|
Cechy które są warunkowane przez geny znajdujące się na chromosomach płci, głównie na chromosomie X
|
|
|
wymienia przykłady cech sprzężonych z płcią rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co to zmienność genetyczna rozpocznij naukę
|
|
Zmienność genetyczna oznacza zróżnicowanie genotypów osobników jednego gatunku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Trwała nagła zmiana w materiale genetycznym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Proces prowadzące do uzyskania różnorodnych układów Alleli genów tworzących genotypy
|
|
|
podaje rodzaje zmienności genetycznej rozpocznij naukę
|
|
zmienność rekombinacyjna, zmienność mutacyjna
|
|
|
podaje przykłady czynników mutagennych rozpocznij naukę
|
|
Wirusy wysoka temperatura konserwanty żywności
|
|
|
wymienia rodzaje mutacji genowych i chromosomowych rozpocznij naukę
|
|
Mutacje Genowe – Substytucja, wymiana jednego nukleotydu na inny; Insercja, wstawienie nukleotydu; Delecja, utrata nukleotydu; mutacje chromosomowe – strukturalne i liczbowe
|
|
|
co to aberracje chromosomowe rozpocznij naukę
|
|
Nieprawidłowości spowodowane mutacjami związanymi ze strukturą lub liczbą chromosomów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Graficzne przedstawienie dziedziczenia wybranej cechy w kolejnych pokoleniach danej rodziny
|
|
|
wymienia przykłady chorób jednogenowych człowieka rozpocznij naukę
|
|
daltonizm, hemofilia, mukowiscydoza, pląsawica Huntingtona
|
|
|
wymienia wybrane aberracje chromosomowe człowieka rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dziedzina nauki która zajmuje się wykorzystywaniem organizmów, wirusów lub ich składników do celów praktycznych
|
|
|
rozróżnia biotechnologię tradycyjną i biotechnologię molekularną rozpocznij naukę
|
|
biotechnologia tradycyjna wykorzystuje naturalnie występujące w przyrodzie wirusy, organizmy lub produkowane przez nie substancje, Biotechnologia molekularna Wykorzystuje organizmy i wirusy zmodyfikowanym materiale genetycznym
|
|
|
wymienia przykłady produktów otrzymywanych metodami biotechnologii tradycyjnej rozpocznij naukę
|
|
Kompost, szczepionki glebowe, penicylina, czyli antybiotyk
|
|
|
• podaje przykłady wykorzystywania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, rolnictwie, w oczyszczaniu ścieków i przemyśle spożywczym rozpocznij naukę
|
|
penicylina jest używana Jako antybiotyk, szczepionki glebowe które zawierają szczepy mikro organizmów, Biologiczne oczyszczalnie ścieków – polega na rozkładzie nieczystości organicznych przez mikroorganizmy, fermentacja alkoholowa
|
|
|
definiuje pojęcie inżynieria genetyczna rozpocznij naukę
|
|
Dziedzina nauki zajmująca się opracowaniem technik które umożliwiają wprowadzenie zmian w materiale genetycznym organizmów oraz wirusów
|
|
|
wymienia nazwy technik inżynierii genetycznej: elektroforeza DNA, PCR rozpocznij naukę
|
|
Sekwencjonowanie DN Ą, Łańcuchowa reakcja polimerazy oraz elektroforeza
|
|
|
• definiuje pojęcia: organizm zmodyfikowany genetycznie(GMO) rozpocznij naukę
|
|
Organizm którego materiał genetyczny został zmieniony za pomocą technik inżynierii genetycznej
|
|
|
co to organizm transgeniczny rozpocznij naukę
|
|
Organizm który zawiera w swoim genomie obcy materiał genetyczny
|
|
|
wymienia przykłady korzyści i zagrożeń wynikających ze stosowania GMO rozpocznij naukę
|
|
korzyści - Walka z niedożywieniem na świecie, Postęp w badaniach naukowych, użyteczne gospodarczy odmiany i rasy, produkcja żywności, ochrona środowiska, Zagrożenia – wpływ na zdrowie, możliwości wyparcia rodzimych gatunków, uzależnienie od Uprawiania GMO
|
|
|
przedstawia ogólną zasadę działania terapii genowej rozpocznij naukę
|
|
Polega na wprowadzeniu obcych kwasów nukleinowych do komórek ciała pacjenta w celu uzyskania określonego efektu terapeutycznego
|
|
|
rozumie znaczenie pojęcia poradnictwo genowe rozpocznij naukę
|
|
Forma profesjonalnej pomocy kierowanych do osób chorych na choroby genetyczne oraz ich rodzin
|
|
|