Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
ogół zagadnień związanych z projektowaniem liter drukowanych i innych znaków pisarskich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojęcie szersze od typografii, pozostaje w ścisłym związku z historią pisma i sztuką kaligrafii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kształt graficzny odpowiadający konkretnej głosce danego języka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
konkretna wizualizacja danej litery
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
głoska, której obraz został przedstawiony przez grafem, ułatwia nam rozróżnić słowa jak np. tap, tab, tag
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakterystyczny kształt dla danej litery
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
metalowy nośnik pojedynczych znaków pisma drukarskiego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wersaliki-wielkie litery alfabetu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czcionka o wyglądzie wielkich liter, lecz o wielkości i grubości liter małych, bez wydłużeń górnych i dolnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
szczelina wewnętrznego światła takich liter jak np. C, S, a, e
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przestrzeń między literami w wyrazie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spacja, odstęp między wyrazami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dodatkowe światło międzywierszowe, odległość pomiędzy linijkami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kiedy Bi Scheng wynalazł ruchomą czcionkę? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kiedy Gutenberg udoskonalił maszynę Bi Schenga i jak się nazywała? rozpocznij naukę
|
|
maszyna do odlewania czcionek (1450)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prostokąt zajmowany przez znak pisma wraz z odsadkami (prostokątne pole, na którym znajduje się znak pisma)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
miara równa wysokości stopnia pisma (np. 12 pkt)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odległość od krawędzi znaku do krawędzi pola znaku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ustawienie świateł pomiędzy poszczególnymi parami znaków pisma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zasada interpretowania kształtu zapisanego wektorowo znaków pisma na monitory itp.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
połączenie dwóch lub więcej znaków w jeden znak
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znak umieszczony nad, pod lub obok litery, traktuje się go jako osobny glif, np. ż, ś, ą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej zwykłe - ich wysokość jest bliska lub równa majuskule
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cyfry skonstruowane na manuskułę, (tekstowe manuskułowe, mediewalowe), mają wydłużenia górne i dolne, funkcjonują w tekście ciągłym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ich wysokość jest dopasowana do wysokości kapitalików (rzadko używane)
|
|
|
dywiz (typograficznie) albo łącznik (ortograficznie) rozpocznij naukę
|
|
kreska pozioma o dł. około 1/4-1/3 firetu (BRAK SPACJI PRZED I PO)
|
|
|
myślnik - pauza/pół-pauza rozpocznij naukę
|
|
kreska pozioma o długości około 1 firetu (ZAWSZE JEST SPACJA PRZED I PO)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umowny skrót używany w starożytnych i średniowiecznych tekstach w celu ich skrócenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyraz utworzony z pierwszych piter wyrazów np. ZUS
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
specjalnie dobrane słowa, zdania, trudne zestawienie liter ułatwiających ocenę prawidłowości konstrukcji znaków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
autorski obraz pisma o spójnym charakterze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poszczególne warianty różniące się grubością i pochyleniem liter itp. (bold, italic)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pismo proste, mechaniczne pochylonego języka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zestaw wszystkich odmian jednego kroju pisma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór dwóch lub więcej rodzin kroju pisma o wspólnych cechach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krój pisma używany do składania tekstów ciągłych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces formatowania tekstu i komponowania go z innymi elementami strony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
główna część strony wypełniona tekstem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
blok tekstu, moż też zawierać ilustracje, tabele itp.
|
|
|