Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
grupa awangardowych artystów, nadrzędna wartosc dla nich to sztuka. Ich tryb zycia byl pelen skandali, romansów, nie przywiazywali wagi do wartości materialnych. Gardzili zrutynizowanym zyciem, tandetą i kiczem. Spozywali duze ilosci alkoholu i uzywek.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pogardliwe okreslenie na mieszkańca miasta, charakteryzowały go wąskie horyzonty, niezrozumienie sztuki, rutyna. Filister zyje w otoczeniu tandety, przeklada wartosci materialne nad duchowe, nie ma ambicji i aspiracji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zabieg polegający na odzwierciedleniu przez naturę stanów psychicznych osoby lirycznej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Środek językowy, który polega na łączeniu wrażen zmyslowych pochodzących conajmniej z dwoch zmyslow.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Konwencja w poezji, tematem jest natura. Wystepuja wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz kolory
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Konwencja artystyczna, ktora charakteryzuje się: użyciem symbolu jako motywu, ktory ma wiele znaczen, stosowanie sugestii, wieloznacznosc oraz wykorzystywanie motywów basniowych, alegorycznych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ukrywanie swoich poglądów i przeżyć pod postacią kogos lub czegos innego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Budowanie atmosfery, przerażenia, strachu, grozy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kierunek w kulturze, jego tworcy odwołują się oraz inspirują się kulturą antyczną. Klasycyzm łączy piekno z wartosciami uniwersalnymi. Charakteryzuje go ład, porządek, harmonia.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kategoria estetyczna, ktora uczynila przedmiotem rozważań: choroby, kalectwo, śmierć. Cechy: brutalne i dosadne slownictwo, wulgarne, poruszane tematy tabu, sarkazm.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podejmował trudne tematy np. biedy. Cechy: bardzo realistyczne i pozbawione tabu, traktowanie czlowieka jako czesci przyrody, rozbudowane opisy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wykorzystuje wizje senne, halucynacje do obrazowania swiata. Artysci zrywaja z realistyczną koncepcją sztuki. Wiersze ekspresjonistyczne są pelne ekspresji na poziomie uczuc oraz slownictwa.
|
|
|