egipt

 0    13 fiszek    aleksandraklimczak0
drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
kanon
rozpocznij naukę
Kanon egipski określał sposób przedstawiania postaci ludzkiej zależnie od jej pozycji społecznej.
kuros
rozpocznij naukę
Kuros – typ posągu w sztuce starożytnej Grecji, przedstawiający stojącego, nagiego młodego mężczyznę z falistymi włosami i zagadkowym uśmiechem, z rękami zawsze opuszczonymi wzdłuż ciała i lewą nogą wysuniętą lekko do przodu.
Hieroglif
rozpocznij naukę
Hieroglify – najstarszy rodzaj pisma starożytnego Egiptu, obok pisma hieratycznego i demotycznego
układ pasowy
rozpocznij naukę
rodzaj kompozycji znany już w starożytnym Egipcie, mający na celu oddanie głębi obrazu. Postacie pogrupowane są w poziome rzędy (pasy)
kompozycja hieratyczna
rozpocznij naukę
wielkości postaci zgodnie z ich ważnością (im ważniejsza postać tym większa na obrazie)
pylon
rozpocznij naukę
wieża o prostokątnej podstawie, wznoszona parami i zwężająca się ku górze. W starożytnym Egipcie w czasach Nowego Państwa pomiędzy wieżami pylonu znajdowało się wejście na dziedziniec świątyń. Ściany ich były zdobione reliefami i inskrypcjami
Perystyl
rozpocznij naukę
wewnętrzny dziedziniec lub ogród w starożytnych świątyniach egipskich lub pałacach, willach itp., otoczony portykiem kolumnowym
posągi ozyrisckie
rozpocznij naukę
statua Ozyrysa w formie mumii o cechach faraona fundatora danej świątyni czy innej budowli.
Kolosy Memnona
rozpocznij naukę
posągi faraona Amenhotepa III z XVIII dynastii o wysokości 15,60 m
układ amfiladowy
rozpocznij naukę
Amfiladą nazywamy układ pomieszczeń, które połączone są ze sobą drzwiami umieszczonymi w jednej linii. Pomieszczenia wzdłuż jednej głównej osi
zjawisko cudu słońca
rozpocznij naukę
Dwa razy w roku w egipskiej świątyni Abu Simbel, zaobserwować można tajemnicze zjawisko. Wówczas promienie słońca przedzierają się przez wąskie i głębokie wejście w skale, by oświetlić znajdujące się wewnątrz świątyni posągi.
głowice
rozpocznij naukę
.
.
rozpocznij naukę
.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.