Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
władca powinien dążyć do utrzymania władzy w tym celu może posłużyć się niemoralnymi środkiami „cel uświęca środki”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
traktat filozoficzny dotyczący istoty władzy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Akcja może rozgrywać się w ciągu wielu dni, w wielu miejscach i poruszać wiele wątków. Inspiracje czerpie z tradycji literackiej lub historii. Bohaterowie sami podejmują decyzje i wpływają na swój los.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Bohaterowie nie muszą pochodzić z wyższych sfer i zmieniają się w trakcie trwania utworu Następuje. mieszanie się stylów, np. tragizmu z komizmem, patosu i groteski. Występują elementy bądź postaci fantastyczne. wprowadzone są sceny zbiorowe,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przedstawia się sceny krwawe – pojedynki, bitwy, morderstwa. Dzieli się na akty (większe części wydzielone ze względu na akcję) i sceny (dotyczą zwykle liczby postaci).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teatr angieslki z czasów panowania elzbiety I (druga połowa XVI w.) rozkwit kultury i popularności teatru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
plan okregu lub ośmiokąta scena
|
|
|
teotr elzbietanski 3 rodzaje scen rozpocznij naukę
|
|
scena przednia- podwyższenie na którym odgrywani wydarzenia będące pod gołm niebem tylna-prezentowanie wydarzen mające miejsce w pomieszczeniach górna- prezentowano sceny balkonowe np rozmowa romea i julii
|
|
|
budowa teatr elzbietanski miejsca rozpocznij naukę
|
|
tanie miejsca stojące znajdowaly sie na placyku wewnatrz galerie byly dla zamożniejszych widzów i umieszczone po bokach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bogate kostiumy i maski aktorami byli mezczyzni role kobiece przeznaczone dla mlodych chlopcow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwracali sie bezposrednio do publucznosci sztuki musialy byc ciekawe pelne tajemnic a jednoczesnie uczyc i bawić
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stał sie rozrywką dla ludzi każdego stanu gdy widowni podobał sie spektakl aktorzy migli liczyc na oklaski wywiaty gdy jednak sie nie podobal pojawialy sie gwizdy krzyki a nawet rzucanie kamieniami. pisało się sztuki dla konkretnych aktorów-prawa autorski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pierwszy budynek teatralny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
christopher marlow(1564-1593) został zadzgany nizem w londynie i ben jonson(1572-1637) komedie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urodzil sie w angli w stratford napisał ok 40 sztuk teatralnych oprocz makbeta dobklasyki repertuaru teatralnego weszły no. romeo i julia i sen nocy letniej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nowatorskie dziela zrywające z klasyczna konwencja tragedii antycznej sa przykladem powstalego wowczas w angli dramatu szekspirowskiegi jako autor ale rowniez jako aktor autor makbeta był zeiazany ze sceną londyńskiego teatru the globe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawia konglikt przeznaczony do wystawienia na scenie zawiera dialogi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
moment w którym bohater konfrontuje się z pytaniami o sens istnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
łączenie rodzajów i gatunków lietatckich np łaczenie romea i juli elementy komedi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
klasyczna zasada estetyczna styl język ton utworu muszą być odpowiednio dobrane do tematu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kategoria estetyczna która odnosi sie do sytuacji w ktorej bohater stoi przed nierozwiązalnym konfliktem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bohater jest uzależniony od fatum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bohater jest uzależniony od fatum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bohater jest wolny i sam dokonuje wyboru jest niezależny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bohater nieswiadomie działa na swojsą zgubę wierzy ze jego działania przyniosą pozytywne efekty jednak los prowadzi go do katastrofy bezradnosc czlowieka wobec losu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
błąd lub wasa bohatera prowadzącego go do katastrofy wynika z pychy ignorancji ambicji bohater keiruje sie swoimi pragnieniami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwa sprzeczne wybory niezależne od decyzji bibater ponosi klęske bohater ponosi odpowiedzialnosc za swoje czyny z powodu swojego bledu w osądzie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nazwa grupy poetów działajàcych na przelomie XIII i XIV w we florencji badz stylu tych poetów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces w którym sytuacje postaci lub zjawiska są analizowane i interpretowane z perspektywy psychologicznej badanie emocji zachowan
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma komunikacji sluzy so rozwijania fabuly ukazywania relacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
forma wypowiedzi gdzie mowi jedna postac wyrazajac swoje mysli jest jednostronny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przedstawienie fabuly jako marzenia sennego nadaje groteski absurdu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nieuchronnosc od smietci przemijanie sklania odbiorcow do refleksji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
topos ktory przedstawia swiat jako scene a zyjacych w nim ludzi jako aktorow zycie=przedstawienie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
4 XI 1605 guy faweks został znaleziony z 36 beczkami prochu w patlamencie sledzctwo ujawnilo spisek małej grupy angielskich katolików ktory trwal 2 lata
|
|
|
dlaczego makbet nie powinien zabijac krola rozpocznij naukę
|
|
jest jego krewnym nalezy do tego samego kalnu szkockiego makbet jest gospodarzem i powienien dobrze ugoscic krola dunkan zasluguje na szacunek i ochrone poniewaz jest dobrym krolem kest winien krolowi posluszenstwo poniewaz on jest seniorem(system feudaln
|
|
|
decyzja o zamordowaniu krola zostala podjeta poniewaz rozpocznij naukę
|
|
1. krol przybyl do inverness so zamku makbeta 2piwstal dobry plan bo latwy do zrealizowania 3makbet nie ma. w sobie dostatecznej wiary i probuje pokazac ze jest mezczyzna
|
|
|