Pytanie |
Odpowiedź |
wyjaśnia pojęcie alotropia rozpocznij naukę
|
|
Zjawisko występowania różnych odmian tego samego pierwiastka, różniących się budową wewnętrzna, a przez to też właściwościami fizycznymi i chemicznymi
|
|
|
wymienia odmiany alotropowe węgla rozpocznij naukę
|
|
Diament, Grafit, Grafem, Fulereny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Związki zbudowane tylko z atomów węgla i wodoru
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Węglowodory nasycone, których wszystkie atomy węgla są połączone wiązaniami pojedynczymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Węglowodory nienasycone. Ich cząsteczkach występuje jedno wiązanie podwójne między atomami węgla
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Węglowodory nienasycone. Ich cząsteczkach występuje jedno wiązanie potrójne między atomami węgla
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Związki chemiczne które należą do tego samego szeregu homologicznego
|
|
|
co to szereg homologiczny węglowodorów rozpocznij naukę
|
|
Zbiór związków organicznych o podobnej budowie i właściwościach chemicznych. Każdy kolejny związek chemiczny ma o jedną grupę metylenowa (CH2) więcej niż poprzedni
|
|
|
co to reakcja podstawiania (substytucji) rozpocznij naukę
|
|
Reakcja, w której atom lub grupa atomów cząsteczki jednego substratów zastępuje atom lub grupa atomów cząsteczce drugiego substratu
|
|
|
co to reakcja przyłączania (addycji) rozpocznij naukę
|
|
Reakcja przyłączenia jednej cząsteczki do innej bez żadnych produktów pobocznych
|
|
|
co to reakcja polimeryzacji rozpocznij naukę
|
|
reakcja w której łączą się w związki chemiczne o małej masie zwane monomerami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Reakcja utleniania, której towarzyszy wydzielanie energii na sposób światła i ciepła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zjawisko występowania związków chemicznych o takim samym składzie chemicznym lecz różnej budowie cząsteczek
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cząsteczki lub atomy które zawierają nie sparowany Elektron
|
|
|
wymienia rodzaje izomerii rozpocznij naukę
|
|
Szkieletowe, funkcyjne, położenia
|
|
|
zapisuje wzory ogólne alkanów, alkenów, alkinów rozpocznij naukę
|
|
alkany – CnH2n alkeny - CnH2n+2 alkiny - CnH2n-2
|
|
|
zapisuje wzory przedstawicieli poszczególnych szeregów homologicznych węglowodorów, podaje ich nazwy, właściwości i zastosowania rozpocznij naukę
|
|
alkany: metan CH4 etan C2H6 propan C3H8 butan C4H10 pentan C5H12 heksan C6H14 alkeny: eten C2H4 propen C3H6 buten C4H8 alkiny: etyn C2H2 propyn C3H4 C4H6 butyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wymienia właściwości i zastosowania węglowodorów aromatycznych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wymienia źródła węglowodorów w środowisku przyrodniczym rozpocznij naukę
|
|
gaz ziemny, ropa naftowa i węgle kopalne
|
|
|
wymienia właściwości ropy naftowej i gazu ziemnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wymienia sposoby przeróbki ropy naftowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wymienia zastosowania produktów przeróbki ropy naftowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
podaje przykłady węgli kopalnych rozpocznij naukę
|
|
węgiel kamienny, węgiel brunatny, szungit, antracyt i torf
|
|
|
wymienia zastosowania produktów pirolizy węgla rozpocznij naukę
|
|
Produkty: koks, woda pogazowa, gaz świetlny czyli koksowniczy oraz smoła węglowa. Zastosowanie: tprodukty mają zastosowania do: nawozów sztucznych, substancji stałych, opał.
|
|
|
omawia wpływ wydobycia i stosowania paliw kopalnych na stan środowiska przyrodniczego rozpocznij naukę
|
|
pogarszają jakość powietrza zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Przyczyniając się do zmian klimatycznych, napędzają one również intensywność ekstremalnych zdarzeń, takich jak dzikie pożary, które uwalniają do atmosfery tony zanieczyszczeń pyłowych
|
|
|