Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to takie które można przedstawić w postaci ilorazu liczb całkowitych k i m gdzie m≠0
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ułamek zwykły można przedstawić jako iloraz liczb naturalnych, a iloraz liczb naturalnych (dzielnik różny od 0) jako ułamek zwykły
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka liczba naturalna większa od 1 która ma tylko dwa różne dzielniki np. 2,3,5,7,11,19,47,97
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to taka liczba naturalna większa od 1 która nie jest liczba pierwszą liczba złożona ma więcej niż dwa dzielniki. liczby 0 i 1 nie są ani liczbami pierwszymi ani złożonymi 6 bo ma cztery dzielniki 1,2,3,6
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczba naturalna dzieli się przez 2 5 10 100 4 3 9
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jej ostatnią cyfrą jest 0 2 4 6 8
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy jej ostatnią cyfrą jest 0 lub 5
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy jej ostatnią cyfrą jest 0
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy jej dwie ostatnie cyfry to 00
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 4
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
suma cyfr tej liczby jest podzielna przez 3
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy suma cyfr tej liczby jest podzielna przez 9
|
|
|
największy wspólny dzielnik rozpocznij naukę
|
|
najwieksza liczba naturalna która dzieli równocześnie dwie liczby
|
|
|
najmniejsza wspólna wielokrotność rozpocznij naukę
|
|
najmniejsza dodatnia liczba naturalna która jest wielokrotnością dwóch liczb rowniczesnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na osi liczbowej ustalamy punkt 0 i 1 czyli odcinek jednostkowy oraz rysujemy strzałka która pokazuje w którą stronę liczby rosną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczby przeciwne to takie liczby które leżą na osi liczbowej po różnych stronach zera i w jednakowej odległości od niego suma liczb przeciwnych jest równa 0
|
|
|
wartość bezwzględna liczby rozpocznij naukę
|
|
wartość bezwzględna liczby to jej odległość od zera na osi liczbowej wartość bezwzględna liczby dodatniej lub liczby 0 jest równa tej liczbie wartość bezwzględna liczby ujemnej jest przeciwną do niej liczbę dodatnią
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
średnia arytmetyczna zestawu liczb jest równa sumie tych liczb podzielonej przez liczbę składników
|
|
|
rozkład liczby naturalnej na czynniki pierwsze rozpocznij naukę
|
|
każdą liczbę złożoną można przedstawić jako iloczyn liczb pierwszych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
I-1 V-5 X-10 L-50 C-100 D-500 M-1000 w zapisie liczby moga wystąpić obok siebie najwyżej trzy jednakowe znaki spośród M, C, X,I
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dzielenie licznika i mianownika przez tą samą liczbę inna niż 0
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mnożenie licznika i mianownika tego ulamka przez tą samą liczbę inną niż 0. ułamek po skróceniu lub rozszerzeniu nie zmienia swojej wartości
|
|
|
ulamki o wspólnym mianowniku rozpocznij naukę
|
|
polega na skróceniu lub rozszerzeniu jednego lub obu ułamków aby w obu ułamkach mianowniki byly równe
|
|
|
ulamki zwykłe i ulamki dziesiętne rozpocznij naukę
|
|
każdy ułamek zwykły można przedstawić w postaci ułamka dziesiętnego skończone lub nieskończonego okresowo i odwrotnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczby można porównywać za pomocą różnicy (odejmowania) lub ilorazu (dzielenia)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeśli dwa różne ulamki dodatnie maja taki zam mianownik to większy jest tem który ma większy licznik. jeśli dwa różne ulamki dodatnie maja takie same liczniki to większy jest ten który ma mniejszy mianownik
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obliczanie ulamka danej liczby polega na pomnożeniu tego ulamka przez daną liczbę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1 działania w nawiasach. 2 potęgowanie i pierwiastkowanie. 3 mnożenie i dzielenie. 4 dodawanie i odejmowanie
|
|
|
wykonywanie dzielenia z resztą rozpocznij naukę
|
|
jeśli w wyniku dzielenia liczby naturalnej a przez liczbę naturalną b wychodzić iloraz q i reszta r to a=b•q+r. reszta r jest mniejsza od dzielnika b. gdy reszta wynosi 0 to liczba b jest dzielnikiem liczby a
|
|
|
zaznaczanie na osi liczbowej liczb większych lub mniejszych od danej rozpocznij naukę
|
|
wsyztskie liczby x spełniające warunki: x<a, x>a, x≤a, x≥a mogą być przedstawione na osi liczbowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaokrąglając do jakiegoś rzedu odrzucamy cyfry stojące w niższym rzędzie i zastępujemy je zerami. reguły są analogiczne dla ułamków dziesiętnych dlatego odrzuconych cyfr po przecinku nie trzeba pisać
|
|
|