Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
statki powietrzne utrzymujące się w powietrzu w wyniku aerostatycznego oddziaływania statków powietrznych z atmosferą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
statki powietrzne poruszające się w powietrzu w wyniku dynamicznego oddziaływania powietrza na ruchome lub nieruchome płaty nośne
|
|
|
Aerodyna pionowego startu rozpocznij naukę
|
|
aerodyny wykorzystujące do skróconego lub pionowego startu i lądowania wirujące płaszczyzny nośne lub odpowiednio ukierunkowaną składową wektora ciągu zespołu napędowego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to samoloty mające zdolność zmiany położenia głównych powierzchni nośnych (skrzydeł) wraz z silnikami (napędem) względem kadłuba.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aerodyny zdolne do lotu dzięki wytwarzaniu siły nośnej na wirujących płatach nośnych. I tu możemy wyróżnić: śmigłowce, wiatrakowce, wiroszybowce i cyklokoptery
|
|
|
Ile procent mocy silnika śmigłowca jednowirnikowego wykorzystuje się na ruch śmigła ogonowego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co zapewnia układ poprzeczny w śmigłowcu rozpocznij naukę
|
|
dobra sterowność, wystarczającą stateczność podłużna i poprzeczna
|
|
|
jakie są zalety układu dwuwirnikowego osiowego rozpocznij naukę
|
|
stosunkowo mały opór czołowy ze względu na odpowiednie ukształtowanie krótkiego kadłuba oraz małe wymiary zewnętrzne
|
|
|
jakie są wady układu dwuwirnikowego osiowego rozpocznij naukę
|
|
skomplikowane urządzenie sterownicze, złożony układ przenoszenia napędu, szkodliwe wzajemne oddziaływanie wirników nośnych oraz niebezpieczeństwo zderzenia się łopat dwóch wirników
|
|
|
Jak zmienia się kierunek lotu śmigłowca rozpocznij naukę
|
|
Postępowy ruch śmigłowca realizuje się poprzez pochylenie płaszczyzny obrotu wirnika nośnego za pomocą układu sterowania wirnikiem
|
|
|
Wymagania aerodynamiczne stawiane wirnikom rozpocznij naukę
|
|
✓Duża sprawność wirnika w locie silnikowym i w trakcie autorotacji; ✓Nieodrywanie się strug powietrza na końcowych odcinkach łopat; ✓Liczby Macha na końcach łopat mniejsze od wartości krytycznych (0,8 – 0,85Ma);
|
|
|
Wymagania z zakresu produkcji i eksploatacji stawiane wirnikom rozpocznij naukę
|
|
✓Prostota wykonania i powtarzalność geometrii; ✓Zamienność; ✓Łatwość wyważania;
|
|
|
Wymagania dotyczące sztywności i trwałości stawiane wirnikom rozpocznij naukę
|
|
✓Brak rezonansów i flatteru; ✓Nieuleganie uszkodzeniom zmęczeniowym; ✓Brak występowania odkształceń trwałych; ✓Odpowiednia sztywność łopat na zginanie i skręcanie.
|
|
|
jakie są przeguby wirnika nośnego rozpocznij naukę
|
|
przegub przekręceń, przegub odchyleń i przegub wahań
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
umożliwia ruch łopaty w płaszczyźnie pionowej
|
|
|
czym jest przegub odchyleń rozpocznij naukę
|
|
jeden z przegubów klasycznego wirnika nośnego, którego zadaniem jest odciążenie części nasadowej łopaty i piasty od momentu gnącego powstałego na skutek istnienia sił działających w płaszczyźnie obrotu wirnika
|
|
|
czym jest przegub przekręceń rozpocznij naukę
|
|
przegub piasty każdego wirnika nośnego umożliwiający zmianę kąta nastawienia łopaty wirnika nośnego w trakcie sterowania okresowego lub sterowania skokiem ogólnym wirnika nośnego.
|
|
|
do czego prowadzi zwiększenie liczby łopat rozpocznij naukę
|
|
prowadzi do pogorszenia działania wirnika, w wyniku szkodliwego działania sąsiednich łopat
|
|
|
do czego prowadzi mała liczba łopat rozpocznij naukę
|
|
prowadzi do pulsacyjnego ciągu który zwiększa drgania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trapezowy, prostokątny, mieszany
|
|
|
co to azymutalne położenie łopaty rozpocznij naukę
|
|
przegub piasty każdego wirnika nośnego umożliwiający zmianę kąta nastawienia łopaty wirnika nośnego w trakcie sterowania okresowego lub sterowania skokiem ogólnym wirnika nośnego.
|
|
|
co należy zrobić aby uzyskać możliwie największy ciąg wirnika rozpocznij naukę
|
|
zwiększyć jego średnicę i zmniejszyć prędkość obrotową
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
urządzenie służące do przetwarzania energii mechanicznej silnika lotniczego (przekazywanej w postaci momentu obrotowego na wał śmigła) na ciąg śmigła będący osiową składową sił aerodynamicznych powstających na łopatach śmigła.
|
|
|
z czego składa się śmigło rozpocznij naukę
|
|
urządzenie służące do przetwarzania energii mechanicznej silnika lotniczego (przekazywanej w postaci momentu obrotowego na wał śmigła) na ciąg śmigła będący osiową składową sił aerodynamicznych powstających na łopatach śmigła.
|
|
|
czym jest kąt ustawienia profilu rozpocznij naukę
|
|
kąt pomiędzy kierunkiem napływającego strumienia powietrza a płaszczyzną obrotu łopat śmigła.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kąt między cięciwą profilu łopaty a kierunkiem napływającego strumienia powietrza. Kąt ten maleje wraz ze wzrostem prędkości lotu.
|
|
|
czym jest skok linii śrubowej rozpocznij naukę
|
|
jest to odległość, o którą śmigło przesunie się do przodu podczas jednego obrotu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odległość, na jaką statek powietrzny faktycznie porusza się do przodu podczas jednego obrotu śmigła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stałe, nastawne, przestawialne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
posiada niezmienne kąty nastawienia łopat. Śmigła stałe charakteryzują się bardzo prostą konstrukcją
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
śmigło, którego kąty ustawienia łopat względem płaszczyzny obrotu mogą być zmieniane na ziemi.
|
|
|
co to śmigło przestawialne rozpocznij naukę
|
|
jest to śmigło o zmiennych w locie kątach nastawienia łopat (skok śmigła) dla uzyskania zadowalającej sprawności napędu śmigłowego w szerokim zakresie warunków lotu (prędkości)
|
|
|
co to śmigło stałoobrotowe rozpocznij naukę
|
|
moment oporowy śmigła jest równy momentowi obrotowemu silnika
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wirnik, dla którego w czasie pracy nie uwzględnia się strat na tarcie i zawirowania strugi za wirnikiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zakres, przy którym strumień powietrza skierowany jest wzdłuż osi obrotu wirnika
|
|
|
co to zakres ukośnego opływu rozpocznij naukę
|
|
zakres, przy którym strumień powietrza skierowany jest pod dowolnym kątem natarcia do płaszczyzny obrotu wirnika nośnego, nierównym 900 (π/2)
|
|
|
z czego składa się prędkość opływu wirnika przy ukośnym opływie rozpocznij naukę
|
|
prędkości ruchu obrotowego i prędkości postępowej napływającego strumienia powietrza.
|
|
|
wzór na siłę nośną łopaty rozpocznij naukę
|
|
𝑇𝜏 = 𝐶𝑧 𝜌 (𝜔𝑅+𝑉𝑠𝑖𝑛Ψ)^2*𝑆/2
|
|
|
Czym likwiduje się szkodliwy wpływ momenty wywracającego i podłużnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego składa się opór czołowy wirnika rozpocznij naukę
|
|
opór profilowy, opór indykowany Px=Pxpr + Pxi
|
|
|
warunek na granicę obszaru w której zachodzi odwrotny wpływ rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
współczynnik charakterystyki zakresu pracy wirnika nośnego μ rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Sprawność wirnika nośnego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
względny współczynnik sprawności η rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
moc przekazywana na wirnik nośny równa jest rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wielkość siły ciągu śmigła ogonowego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
moc rozporządzalna śmigłowców Nr rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co to charakterystyka wysokościowa rozpocznij naukę
|
|
moc silnika tłokowego bezsprężarkowego wraz ze wzrostem wysokości maleje
|
|
|
co to teoria strumieniowa rozpocznij naukę
|
|
przyrosty pędu i momentu pędu strumienia płynu przepływającego przez płaszczyznę obrotu łopat śmigła lub wirnika nośnego
|
|
|
czemu jest równy przyrost pędu strumienia masy powietrza przepływającego przez tarcze śmigła rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wzór na prędkość tarczy śmigła rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wzór prędkości indukowanej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wzór na ciąg ogólny wirnika rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wzór na współczynnik jakości rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czym jest cyrkulacja z teorii wirowej rozpocznij naukę
|
|
całka krzywoliniowa ze skalarnego iloczynu wektora prędkości przez wektor elementarnego przemieszczenia
|
|
|
wzór na współczynnik F Prandtla rozpocznij naukę
|
|
𝐹 = 2 /𝜋 *𝑎𝑟𝑐𝑐𝑜𝑠[𝑒𝑥𝑝 ((− 𝐵/ 2) (1 − 𝑟 /𝑅) 𝑠𝑖𝑛ϕ)
|
|
|
jak nazywa się moment względem osi poprzecznej rozpocznij naukę
|
|
moment podłużny (pochylający)
|
|
|
jaką literą oznacz się kąt pochylenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak nazywa się moment względem osi podłużnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jaką literą oznacza się kąt przechylenia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak nazywa się moment względem osi pionowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jaką literą oznacza się moment odchylający rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie to jest wyważenie przednie rozpocznij naukę
|
|
kiedy środek masy znajduje się przed osią wirnika
|
|
|
jakie to jest wyważenie tylne rozpocznij naukę
|
|
kiedy środek masy znajduje się za osią wirnika
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co to jest równowaga śmigłowca rozpocznij naukę
|
|
stan przy którym środek masy jest nieruchomy lub jego ruch jest jednostajny i prostoliniowy
|
|
|
co to jest stateczność śmigłowca rozpocznij naukę
|
|
zdolność do samoczynnego powrotu do wyjściowych warunków lotu po zaprzestaniu działania zaburzenia, statyczna i dynamiczna
|
|
|
jakie wyróżnia się stateczności rozpocznij naukę
|
|
podłużną, poprzeczną, kierunkową
|
|
|
czym jest tarcza sterująca rozpocznij naukę
|
|
mechanizm pozwalający, poprzez zmianę kątów ustawienia łopat, zmieniać wielkość i kierunek ciągu wirnika nośnego
|
|
|
po co są wzmacniacze hydrauliczne (bustery) rozpocznij naukę
|
|
w celu zmniejszenia sił na dźwigniach sterowania w układach sterowania śmigłowców
|
|
|
według jakich wskaźników ocenia się sterowność śmigłowca rozpocznij naukę
|
|
efekteywności sterowania, czułości sterowania, opóźniania w sterowaniu
|
|
|