Pytanie |
Odpowiedź |
redystrybucja w szerokim znaczeniu rozpocznij naukę
|
|
zasilenie przedsiebiorstwa kredytem, wyplata odszkodowania ubezpieczonemu, spłata odsetek kredytu, dot. podmiotów sfery realnej i finansowej
|
|
|
redystrybucja w wąskim znaczeniu rozpocznij naukę
|
|
obciążenia na rzecz sektora FP tj podatki, opłaty, cła
|
|
|
glowny instrument dzialalnosci redystrybucyjnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
funkcja syabilizacyjna FP rozpocznij naukę
|
|
panstwo wykorzystuje zjawiska finansowe do realizacji makroekonomicznych celow (wzrost gosp, stabilizacja...)
|
|
|
glowny instrument funkcji stabilizacyjnej FP rozpocznij naukę
|
|
polityka fiskalna (aktywna albo pasywna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykorzystuje podatki i wydatki publiczne do ozywienia/zahamowania gospodarki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykorzystuje automatyczne stabilizatory (np progresywny PIT) - gdy gospodarka jest stabilna
|
|
|
polityka aktywna synonimy rozpocznij naukę
|
|
dyskrecjonalna, uznaniowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozpoznania (dane) diagnozy (analiza danych, ocena sytuacji) decyzyjna (wybor instrumentu) instrumentalna (legislacja) operacyjna (wprowadzenie w zycie)
|
|
|
dobra publiczne a społeczne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dla wszystkich, bez wyjatkow, nie mozna nikogo wykluczyc, nie wyczerpują sie i mozna z nich korzystac jednoczesnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czyste (sensu stricto, klasyczne) i pseudopubliczne (sensu largo)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dostepnosc dla wszystkich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
potrzebne wszystkim ale ktos za nie placi, mozna kogos wykluczyc, panstwo je dofinansowuje (bariera dochodowa)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozdzielcza, kupujemy cos dla wszystkich, z pominieciem mechanizmu rynkowego w oparciu o rozwiazania instytucjonalno-prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
problem granic opodatkowania: stawka podatkowa -> rozmiar dzialalnosci gosp -> dochody z tyt podatkow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
redystybucyjne skutki podatkow, nierownosc dochodow po opodatkowaniu jest mniejsza
|
|
|
jakie podmioty nie mogą byc podmiotami SFP rozpocznij naukę
|
|
banki, instytuty badawcze, przedsiebiorstwa, spolki prawa handlowego
|
|
|
na jakiej podstawie jest tworzony FC rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozabudżetowy, parabudżetowu
|
|
|
3członowa definicja budzetu (SFP) rozpocznij naukę
|
|
1) scentralizowany fundusz publiczny gromadzenia i wydatkowania srodkow publicznych przez organ wladzy i admin. publ 2) roczny plan finansowy - ex ante 3) norma prawna (akt) uchwalana przez najwyzszy organ przedstawicielski na danym szczeblu wladzy publ.
|
|
|
wyjątkowy akt prawny, forma zastępcza budżetu, określa dochody i wydatki panstwa w okresie krotszym niz rok rozpocznij naukę
|
|
prowizorium budżetowe (tylko z ważnych przyczyn, zazwyczaj oznacza kłopoty)
|
|
|
proces opisujący zatwierdzenie budżetu przez parlament, dzieki czemu rzad może realizowac okreslone dochody i wydatki rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
roczny plan finansowy panstwa: 1) zestawia dochody i wydatki 2) uchwalany w formie ustawy 3) opracowywany przez RM
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
RM za posrednictwem ministra finansow
|
|
|
kiedy RM uchwala projekt ustawy budzetowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
do kiedy RM musi przedłozyc projekt ustawy budzetowej do sejmu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile dni ma senat na uchwalenie ustawy budzetowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
do kiedy trzeba przeslac ustawe budzetową do prezydenta rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile dni ma prezydent na podpisanie ustawy budzetowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
gdzie sie ogłasza podpisaną ustawe budzetową rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kiedy jest rozpoczecie prac nad ustawą budzetową rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego sklada sie ustawa budzetowa rozpocznij naukę
|
|
budzet panstwa + zalaczniki + postanowienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to ustawy zawierające zmiany w roznych ustawach na potrzeby budzetu (bo ustawa budzetowa nie moze zmieniac przepisow innej ustawy)
|
|
|
czyje plany finansowe są w zalavzniku do ustawy budzetowej rozpocznij naukę
|
|
AW, IGB, PFC, panstwowych osob prawnych utworzonych na podstawie innych ustaw do zadan publicznych
|
|
|
czy kwoty dochodow i przychodow w budzecie maja charakter wiążący? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czy mozna przekroczyc kwoty wydatkow i rozchodow budzetu? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
upoważnienia dla rządu od parlamentu w zakresie poboru dochodow i dokonywania wydatkow
|
|
|
3 elementy wydatkowania srodkow z budzetu rozpocznij naukę
|
|
max kwota, cel, okres czasu
|
|
|
jakie mamy dochody panstwa rozpocznij naukę
|
|
podatkowe (90%) i niepodatkowe
|
|
|
ktory podatek ma najwiekszy udzial a dochodach podatkowych rozpocznij naukę
|
|
VAT (40%), PIT (16%), akcyza (15%), CIT (10%)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednosci materialnej i formalnej, zupełności, roczności, równowagi i szczegółowości budżetu
|
|
|
podzial zasad budzetowych rozpocznij naukę
|
|
dot struktury i organizacji; dot. form funkcjonowania podmiotow SP; techniczno-budzetowe dot. opracowywania i wykonywania budzetu
|
|
|
zasada rownowagi budzetowej rozpocznij naukę
|
|
budzet jest zrownowazony gdy dochody >= wydatki (inaczej jest niezrownowazony)
|
|
|
czy mozna uchwalic budzet niezrownowazony rozpocznij naukę
|
|
tak, ale trzeba wskazac zrodla finansowania deficytu
|
|
|
nadwyzka/deficyt budzetu co to rozpocznij naukę
|
|
roznica miedzy dochodami a wydatkami budzetu
|
|
|
czym finansujemy deficyt budzetu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zasada zupelnosci (powszechnosci) budzetu rozpocznij naukę
|
|
czyli metoda budzetowania brutto i netto (kiedy bylo tylko brutto) - wszystkie przejawy dzialalnosci wladzy publicznej powinny miec odzwierciedlenie w budzecie
|
|
|
zasada jednosci materialnej rozpocznij naukę
|
|
nie powinno sie wiązać określonych dochodów z wydatkami - dochody w budzecie mają charakter ogolny
|
|
|
zasada jednosci formalnej rozpocznij naukę
|
|
caly budzet powinien byc ujety w jednym akcie prawnym - zbiorczy budzet wladz centralnych i samorzadowych
|
|
|
zasada szczegolowosci budzetu rozpocznij naukę
|
|
inaczej specjalizacji budzetu, powinno sie dokladnie okreslac na co idą pieniądze (nie tylko sumę), trzeba sie trzymac max kwoty i terminow
|
|
|
co narzuca praktyczną realizację zasady szczegółowości budżetu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
dodatkowe 2 ważne zasady budzetu rozpocznij naukę
|
|
jawnosci i przejrzystosci
|
|
|
klasyfikacja budżetowa co to rozpocznij naukę
|
|
obowiazujacy w sektorze publicznym system grupowania dochodow, wydatkow, przychodow i rozchodow
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
które FO-P mają osobowosc prawną rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
które FO-P nie mają osobowosci prawnej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ktora FO-P nie moze miec dotacji rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ktore FO-P moga miec jednorazowe dotacje na AO rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ktore FO-P muszą wplacac nadwyzke do budzetu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ktora FO-P rozlicza sie metodą brutto? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ktore FO-P wykonują tylko panstwowe zadania rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ktora FO-P wykonuje zadania i panstwowe i samorzadowe rozpocznij naukę
|
|
|
|
|