Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa kansyl
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jestem osobą lubiącą herbatę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jestem miłośnikiem spokoju i ciszy rozpocznij naukę
|
|
I am a peace and quiet lover
|
|
|
Jestem miłośnikiem sztuki i architektury rozpocznij naukę
|
|
I am an art and architecture lover
|
|
|
Jestem miłośnikiem natury rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zwykłe stwierdzenie że się lubi albo to sprawia przyjemność rozpocznij naukę
|
|
lub "I like to play chess." Obie formy są poprawne.
|
|
|
Interesuje mnie gra na gitarze większe zaangażowanie, fascynacja niż w zwrocie z "like" rozpocznij naukę
|
|
I'm into playing the guitar
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
I prefer playing the guitar
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
I prefer listening TO speaking.
|
|
|
Źródło obowiązku: Obowiązek narzucony przez okoliczności lub kogoś innego. rozpocznij naukę
|
|
jest bardziej neutralne i często używane w codziennym języku.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
potocznie "want to" rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Obowiązek narzucony przez siebie, wynikający z wewnętrznej potrzeby. rozpocznij naukę
|
|
brzmi bardziej formalnie lub zdecydowanie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Mam teraz frajdę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
iść na imprezę, przynieść na imprezę w obu przypadkach NIE JESTES JESZCZE NA imprezie, rozpocznij naukę
|
|
go TO a party, bring TO a party w obu przypadkach NIE JESTES JESZCZE NA imprezie dlatego "TO"
|
|
|
spotkać, poznać NA imprezie jesteś JUŻ NA imprezie rozpocznij naukę
|
|
jesteś JUŻ NA imprezie
|
|
|
wymowa rozpocznij naukę
|
|
wymawiasz tak jak cyfrę 1
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Anything używa się w pytaniach i przeczeniach, wskazując na potencjalną możliwość (czy coś istnieje?). Nothing oznacza dosłowny brak czegoś i podkreśla negację
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa oł-ful
|
|
|
Byłem w Barcelonie. Byłem w restauracji. rozpocznij naukę
|
|
I have been TO Barcelona. I have been IN a restaurant. "TO" = miejsce, do którego się udałeś. Używamy go, gdy mówimy o odwiedzeniu jakiegoś miejsca lub podróży. "IN" = miejsce, w którym byłeś obecny przez jakiś czas. Używamy go, gdy mówimy o czasie spędzonym w określonym miejscu.
|
|
|
Idę na imprezę. Jestem na imprezie. rozpocznij naukę
|
|
I'm going TO a party. I am AT a party. "TO the party" lub "TO a party" używasz, gdy mówisz o pójściu na imprezę, np. "Idę na imprezę." Natomiast"AT the party" oznacza, że jesteś na imprezie, np. "Spotkałem ją na imprezie."
|
|
|
Czy kiedykolwiek byłeś ...? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ja TEŻ nie byłem w Australii rozpocznij naukę
|
|
I haven't been to Australia EITHER EITHER (ajder) jest używane w zdaniach przeczących. TOO jest używane w zdaniach oznajmujących: I have been to Australia too. (Ja też byłem w Australii.)
|
|
|
Czy on był kiedykolwiek wcześniej w Chinach rozpocznij naukę
|
|
Has he EVER been to China BEFORE?
|
|
|
Nie widziałem yeti JESZCZE rozpocznij naukę
|
|
I haven't seen a yeti YET YET używa się w pytaniach i przeczeniach
|
|
|
Czy JUŻ to zrobiłeś? JUŻ to zrobiłem. rozpocznij naukę
|
|
Have you done it YET? I've ALREADY done it. YET używa się w pytaniach i przeczeniach. ALREADY stosuje się w zdaniach twierdzących
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
risentli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: ajw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
niepoliczalne rozpocznij naukę
|
|
niepoliczalne zawsze SOME
|
|
|
Ja JUŻ to zrobiłem, więc już nie musisz. użyj skrótów rozpocznij naukę
|
|
I've ALREADY done it, so you don't have to anymore.
|
|
|
jestem próbujący rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
once, one time / two timeS
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
niepoliczalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
past rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Myślę, że wyjedziemy jutro około 5 pm rozpocznij naukę
|
|
I think that we'll leave tomorrow around 5 pm użycie think wskazuje na spontanicznosć /// o 5 pm - at 5 pm
|
|
|
Nie wyjadę dzisiaj. Wyjadę jutro. spontaniczna decyzja rozpocznij naukę
|
|
I won't leave today. I'll leave tomorrow. wymowa: łount / ajl
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Are we there yet? – Czy już tam jesteśmy? SHREK:)
|
|
|
Mam randkę dziś wieczorem rozpocznij naukę
|
|
wymowa dejt
|
|
|
Przykro mi, ale nie mam ŻADNYCH pieniędzy. rozpocznij naukę
|
|
I'm sorry, but I don't have ANY money. ANY gdy ... zaprzeczamy
|
|
|
odpowiedz na pytanie jak się czujesz rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
I have a question about a reservation
|
|
|
Za 15 minut będzie otwarte rozpocznij naukę
|
|
It will be open in 15 minutes
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ok. Ja kompletnie rozumiem rozpocznij naukę
|
|
Ok. I completely understand.
|
|
|
Przepraszam. Nie usłyszałem ciebie. Czy mógłbyś to powtórzyć? rozpocznij naukę
|
|
I'm sorry, I didn't hear you. Could you repeat that?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
laud – kłajet
|
|
|
Czy mógłby Pan mówić wolniej i głośniej? rozpocznij naukę
|
|
Could you speak slower and louder, please?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
I don't understand the word rusk używasz THE ponieważ wskazujesz konkretne słowo // wymowa rask
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
I don't know what it means
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
What does the word rusk mean? wymowa: rask
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Nie jestem pewny czy to rozumiem. rozpocznij naukę
|
|
I'm not sure if I understand it.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: iksplejn
|
|
|
Przykro mi ale nie rozumiem. Czy mógłbyś wyjaśnić mi ponownie? rozpocznij naukę
|
|
I'm sorry, but I don't understand. Could you explain it to me again? wymowa: egen
|
|
|
Czy mógłby pan wyjaśnić to prościej? rozpocznij naukę
|
|
Could you explain it simpler? Jednak w niektórych przypadkach (np. bardziej formalnych) można również użyć more simply, jeśli mówimy o przysłówku (np. o sposobie wyjaśniania).
|
|
|
Czy mógłby pan wyjaśnić to z prostszymi slowami, proszę rozpocznij naukę
|
|
Could you explain it with simpler words, please?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Thank you for the suggestion wymowa: sudżeszczyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa suun
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Było milo porozmawiać z toba rozpocznij naukę
|
|
It was nice to talk with you.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Zadzwonię do ciebie wkrótce rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Chciałbym z tobą więcej porozmawiać. Czy masz czas jutro? rozpocznij naukę
|
|
I would like to talk with you more. Do you have time tomorrow?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ktoś przyjdzie do ciebie za 15 minut rozpocznij naukę
|
|
Someone will come to you in 15 minutes.
|
|
|
Czy mógłbyś powtórzyć głośniej? rozpocznij naukę
|
|
Could you repeat louder, please?
|
|
|
Przepraszam ale ciebie nie usłyszałem rozpocznij naukę
|
|
I'm sorry but I didn't hear you
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Nie jestem pewien czy to zrozumiałem dobrze. rozpocznij naukę
|
|
I'm not sure if I understood it correctly. wymowa: korek(t)li
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
What happened? pytanie ogólne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wymowa: czardż
|
|
|
Muszę naładować mój telefon ponieważ bateria mi pada np. 15–20% baterii (mało ale działa) rozpocznij naukę
|
|
I have to charge my phone because my battery is low. My battery is dying – sytuacja krytyczna, np. 1–5% baterii. /// My battery is dead - 0%
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bank (z krótkim "a" podobnym do "e" w słowie "men").
|
|
|
Mój power bank nie działa i bateria jest słaba. Zadzwonię do ciebie później. rozpocznij naukę
|
|
My power bank doesn't work and battery is low. I'll call you later. My power bank isn't working, and (...)
|
|
|
Czy chciałby pan zapłacić gotówką czy kartą? W gotówce rozpocznij naukę
|
|
Would you like to pay in cash or by card? ? with cash or with card
|
|
|
Czy nie masz nic przeciwko jeśli usiądę obok? rozpocznij naukę
|
|
Do you mind if I sit next to you? Yes I do - mam /// No I don't /// Be my guest
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mind the gap! - uważaj na szczelinę
|
|
|
Czy masz coś przeciwko JEŚLI ...? Nie mam nic przeciwko. rozpocznij naukę
|
|
Do you mind IF ...? I don’t mind.
|
|
|
Muszę powiedzieć że ta pizza jest naprawdę dobra. Czy tobie także smakuje? opinia rozpocznij naukę
|
|
I have to say that this pizza is really good. Do you like it TOO? standardowe znaczenie drugiego zdania to: Czy tobie też to się podoba?
|
|
|
Czy tobie także się podoba? czas teraźniejszy rozpocznij naukę
|
|
dla przeszłości trzeba użyć: DID
|
|
|
Muszę powiedzieć że ten film był wspaniały. Czy tobie też się podobał? rozpocznij naukę
|
|
I have to say that this movie was great. Did you like it too?
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Don't say anything. (about ...)
|
|
|
Czy masz coś przeciwko, jeśli otworzę okno? rozpocznij naukę
|
|
Do you mind IF I open the window?
|
|
|
Jaka byla pogoda wczoraj? rozpocznij naukę
|
|
How was the weather yesterday?
|
|
|
Myślę że będzie padać wkrótce rozpocznij naukę
|
|
I think it will rain soon
|
|
|
Padało wczoraj wieczorem. rozpocznij naukę
|
|
It rained yesterday evening it rejnd
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
It's raining cats and dogs
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wymowa: sani - rejni
|
|
|
Było zbyt wietrznie żeby jeść na balkonie rozpocznij naukę
|
|
It was too windy to eat on the balcony wymowa: łindi, balkeni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: balkeni
|
|
|
Jest zbyt zimno ŻEBY iść do parku dzisiaj rozpocznij naukę
|
|
It's too cold to go to the park today
|
|
|
Jestem zbyt głodny, żeby myśleć. rozpocznij naukę
|
|
I am too hungry to think.
|
|
|
Jestem zbyt zestresowany, żeby to zrozumieć. rozpocznij naukę
|
|
I'm too stressed to understand. wymowa: strest
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
er kondyszyning
|
|
|
gdy otwierasz drzwi i zapraszasz do środka rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Było wietrznie i bardzo zimno więc weszliśmy do środka domu rozpocznij naukę
|
|
It was windy and very cold so we went inside the house
|
|
|
Proszę nie pal przy mnie. rozpocznij naukę
|
|
Please don't smoke near me
|
|
|
gorąco - ciepło - zimno - lodowato rozpocznij naukę
|
|
hot - warm - cold - freezing Wymowa: łorm z bezdźwięcznych R /// frizin
|
|
|
Czy mogę dostać jeszcze jeden koc? rozpocznij naukę
|
|
wymowa: blenkyt Can I get one more blanket?
|
|
|
Jest ciepło i słonecznie więc zjedzmy na balkonie rozpocznij naukę
|
|
It's warm and sunny so let's eat on the balcony wymowa: balkeni
|
|
|
W zeszły weekend było zimno i wietrznie więc siedzieliśmy w środku rozpocznij naukę
|
|
Last weekend it was cold and windy so we stayed inside
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Inside – ynsajd – wewnątrz Insight – ynsajt – wgląd / zrozumienie
|
|
|
Nie chcę wyjść na zewnątrz ponieważ leje jak z cebra rozpocznij naukę
|
|
I don't want to go outside because it's raining cats and dogs.
|
|
|
Jest zbyt gorąco na zewnątrz więc zjedzmy w środku rozpocznij naukę
|
|
It's too hot outside, so let's eat inside
|
|
|
Mógłby ktoś włączyć klimatyzację? rozpocznij naukę
|
|
Could someone turn on the air conditioning? er kondyszyning
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jest dzisiaj bardzo ciepło, ale nie jest aż tak bardzo źle, ponieważ także wieje. To bardzo dobra pogoda żeby pójść na plażę rozpocznij naukę
|
|
It's very warm today but it's not too bad because it's also windy. It's very good weather to go to the beach
|
|
|
Myślę, że będzie padać wkrótce. rozpocznij naukę
|
|
I think it will rain soon
|
|
|
Jestem zmęczony teraz. Zróbmy to później! rozpocznij naukę
|
|
I'm tired now. Let's do it later!
|
|
|
Jeśli to zrobisz, to cię zabiję. rozpocznij naukę
|
|
W tej części zdania, w której jest 'if', zawsze używamy Present Simple, mimo że mówimy o przyszłości. Niezależnie od kolejności tych części. If you do it, I will kill you.
|
|
|
Jeśli jest/będzie słonecznie... rozpocznij naukę
|
|
ponieważ jest IF to zawsze Present Simple, nawet jeżeli dotyczy to przyszłości
|
|
|
niesamowity, niesamowity, wspaniały, świetny. rozpocznij naukę
|
|
awesome, amazing, wonderful, great, Awesome – osym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: osym najczęściej używany w mowie potocznej, jest bardziej emocjonalny niż amazing
|
|
|
Jeśli pogoda będzie dobra jutro... rozpocznij naukę
|
|
If the weather is good tomorrow... ponieważ jest IF to zawsze Present Simple, nawet jeżeli dotyczy to przyszłości
|
|
|
Zostaniemy w tym pokoju przez trzy dni jeśli pogoda będzie dobra rozpocznij naukę
|
|
We will stay in this room for three days if the weather is good. ponieważ jest IF to zawsze Present Simple, nawet jeżeli dotyczy to przyszłości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jeśli nie będziesz miał czasu w piątek... rozpocznij naukę
|
|
If you don’t have time on friday... czynnościom po IF zawsze zaprzeczamy przez DON'T
|
|
|
Gdy jest się pewnym że coś się wydarzy to zamiast IF daje się WHEN i obowiązuje czas Simple Present rozpocznij naukę
|
|
inaczej sytuacja wygląda przy pytaniu: Kiedy znowu się spotkamy? When are we going to meet?
|
|
|
Kiedy będzie ciepło i słonecznie pojadę na Alaskę. Usiądę przed moim domkiem i będę pił gorącą herbatę z mojego termosu. rozpocznij naukę
|
|
When it's warm and sunny I'll go to Alaska. I'll sit in front of my cabin and drink hot tea from my thermos. Gdy jest się pewnym że coś się wydarzy to zamiast IF daje się WHEN i obowiązuje czas Simple Present
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: lołkəl
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: otem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wymowa: małntynz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Chodźmy na wędrówkę! Chodźmy na spacer! rozpocznij naukę
|
|
Let's take hike! Let's take a walk! spacer po mieście i parku to WALK. Wędrówka po lesie lub górach to HIKE
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zamiennie: I'm going for a walk
|
|
|
Chodźmy na spacer nad rzekę rozpocznij naukę
|
|
Let's Take a Walk To The River
|
|
|