Psychologia społeczna

 0    33 fiszki    karolinaabr15
drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
trafność wewnętrzna
rozpocznij naukę
wielkość badanego efektu (różnica między grupą eksperymentalną, a kontrolną)
trafność zewnętrzna
rozpocznij naukę
gdy wyniki badania można uogólniać na inne osoby i sytuacje niż faktycznie zbadane
moderator
rozpocznij naukę
decyduje o kierunku lub sile
mediator
rozpocznij naukę
proces/stan psychiczny pośredniczący między zmienną niezależną, a zależną
sędziowie kompetentni
rozpocznij naukę
obserwatorzy przeszkoleni lub dobrani ze względu na swoje kompetencje, obserwatorzy systemu kodowania, nie znają hipotez
zależność pozorna
rozpocznij naukę
kiedy to inna, trzecia zmienna wywołuje efekt, korelację
zależność przypadkowa
rozpocznij naukę
z dupy
instynkty
rozpocznij naukę
wrodzone ludziom tendencje do różnych zachowań wzbudzane pojawianiem się pewnych bodźców, wyzwalających owe tendencje
motyw
rozpocznij naukę
świadomy lub automatyczny proces nadający ludzkiemu działaniu energię i kierunek
skutek deprywacji sprawczości
rozpocznij naukę
beznadziejność
niespecyficzne skutki deprywacji motywów
rozpocznij naukę
pobudzenie, zagrożenie, poczucie bezsensu
wsparcie społeczne
rozpocznij naukę
zasoby psychiczne lub materialne, jakich inni ludzie nam udzielają, aby podwyższyć naszą zdolność do radzenia sobie ze stresem
badania prospektywne
rozpocznij naukę
kiedy bada się coś w jakiejś grupie społ. raz i potem znowu po dłuższym czasie, np. po latach
rodzaje wsparcia społecznego
rozpocznij naukę
emocjonalne, informacyjne, praktyczne
ruminacja
rozpocznij naukę
skłonność do wielokrotnego przeżywania własnych klęsk
integracja społeczna
rozpocznij naukę
faktyczne uczestnictwo w szerszej sieci kontaktów społ., poczucie wspólnoty i identyfikowanie się z pełnionymi rolami społecznymi
ostracyzm
rozpocznij naukę
grupa ignoruje i wyklucza jednostkę w bezpośrednim kontakcie, choć nie ma wprost mowy i odrzuceniu
złudzenie kontroli
rozpocznij naukę
przecenianie swojego wpływu na wydarzenia w stosunku do jego faktycznej siły
koncepcja kompensacyjnej kontroli
rozpocznij naukę
ludzie na tyle pragną wiary w porządek świata, że kiedy spada ich poczucie osobistej kontroli nad biegiem wydarzeń, kompensują to sobie wzrostem wiary że źródło porządku tkwi gdzieś na zewnątrz, np. w rządzie, w niebie
reaktancja
rozpocznij naukę
nieprzyjemny stan napięcia, powstający w skutek odebrania jednostce swobody wyboru lub zagrożenia takim odebraniem
stan wyuczonej bezradności
rozpocznij naukę
spadek motywacji i umiejętności kontrolowania sytuacji skutek wielokrotnego doświadczenia faktycznego braku kontroli w innej sytuacji
pierwotny model wyuczonej bezradności
rozpocznij naukę
bezradność jest syndromem 3 deficytów: motywacyjnego, poznawczego, emocjonalnego. Trening bezradności -> Oczekiwanie braku wpływu -> Deficyty
deficyt poznawczy
rozpocznij naukę
spadek zdolności do spostrzegania związku między własnymi działaniami, a ich następstwami
deficyt emocjonalny (w wyuczonej bezradności)
rozpocznij naukę
najpierw lęk, a potem depresja
informacyjny model bezradności
rozpocznij naukę
bezpośrednim powodem deficytów bezradności jest stan wyczerpania poznawczego, w jaki człowiek popada w skutek wielokrotnych prób poradzenia sobie z nierozwiązywalnymi zadaniami z fazy treningowej
stan wyczerpania poznawczego
rozpocznij naukę
poczucie, że nie rozumiemy co się dzieje i nigdy nie zrozumiemy
syndrom bezradności intelektualnej
rozpocznij naukę
gdy intensywne wysiłki mające na celu zrozumienie czegoś nie przynoszą żadnych rezultatów
motywacja epistemiczna
rozpocznij naukę
związana z rozumieniem świata
model utrzymywania znaczenia (MUZ)
rozpocznij naukę
zakłada, że dążenie do poczucia sensu jest ogólnym motywem, leżącym u podstaw ludzkich zachowań
asymilacja
rozpocznij naukę
"podciągnięcie" sprzecznej z oczekiwaniami informacji do tychże oczekiwań
akomodacja
rozpocznij naukę
zmiana struktury wiedzy w taki sposób, aby dopasować ją do nowej informacji, pochłania czas i zasoby umysłowe, wymaga przebudowy wiedzy
płynna kompensacja
rozpocznij naukę
odbudowywanie poczucia sensu w jakiejś innej dziedzinie, która akurat jest pod ręką
obronny wzorzec atrybucji
rozpocznij naukę
przypisywanie sukcesów sobie, a porażek przyczynom zewnętrzym

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.