Społeczna 2

 0    45 fiszek    danio940
drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie - Odpowiedź -
Cechy bierności społecznej
rozpocznij naukę
BRAK: aktywności, intencjonalności, podmiotowości
Możliwe przyczyny bierności
rozpocznij naukę
Zewnątrzsterowność, wyuczona bezradność, neurotyczny mechanizm rezygnacji, trudność w podejmowaniu decyzji, syndrom wypalenia zawodowego, wartość (posłuszeństwo, konformizm w pracy), przesyt
Wykluczenie społeczne
rozpocznij naukę
wyłączanie jednostek lub grup z uczestnictwa w życiu społecznym; ubóstwo i deprywacja
Obszary wykluczenia społecznego
rozpocznij naukę
wykluczenie ekonomiczne, ze sfery edukacji i kultury, przestrzenne, strukturalne
Fazy rozwoju bezdomności
rozpocznij naukę
1) załamanie programu życiowego 2) ubóstwo 3) akceptacja świadomości bycia bezdomnym 4) przystosowanie do bezdomności 5) tożsamość bezdomnego
Problemy uczniów (Muszyńska)
rozpocznij naukę
agresja, demonstrowanie władzy, dystansowanie się i bierność
Źródła trudności problemów uczniów
rozpocznij naukę
brak autorytetu, kryzys wartości, liberalizm wychowania, organizacja szkoły-zbyt liczne klasy itd.
Problemy nauczycieli (Muszyńska)
rozpocznij naukę
ograniczenie swobody ucznia, wycofani z działań wychowawczych, brak zainteresowania uczniem
Źródła trudności nauczycieli
rozpocznij naukę
społeczny charakter zawodu nauczyciela (praca grupowa i z pojedynczymi uczniami), warunki fiz.- przeładowanie klas, ciasnota, prestiż i zarobki niewspółmierne do wysiłku i nakładu pracy
Rodzaje relacji lekarz - pacjent
rozpocznij naukę
paternalizm, konsumeryzm, nieobecność, wzajemność
Środowisko szpitalne
rozpocznij naukę
mało ustrukturalizowane, mało stymulujące, cechy sytuacji stałej deprywacji: kraty w oknach, leżenie
Środowisko więzienne - 4 aspekty
rozpocznij naukę
aspekt stymulacyjny, funkcjonalny, przestrzenno-czasowy, społeczny
Społeczne konsekwencje więziennej izolacji
rozpocznij naukę
stygmatyzacja, degradacja, depersonalizacja, prizonizacja
Prizonizacja
rozpocznij naukę
proces przystosowania się do sytuacji więziennej wywierający trwały wpływ na funkcjonowanie człowieka; wyuczona bezradność, deficyty uczuciowości wyższej, utrata autonomii
Techniki radzenia sobie z izolacją więzienną
rozpocznij naukę
wycofanie, bunt, zadomowienie, konwersja, zimna kalkulacja
Podstawy waładzy (French, Raven)
rozpocznij naukę
1) przymus 2) nagradzanie 3) prawomocność 4) fachowość 5) akceptowanie
Jak władza zmienia ludzi?
rozpocznij naukę
konsekwencje władzy: afektywne (lepszy stan emocjonalny), poznawcze (stereotypy), behawioralne (działania ryzykowne), społeczne (rozhamowanie norm)
Od czego zależy siła efektów władzy?
rozpocznij naukę
stabilność i przejrzystość władzy, osobowość władcy
Potrzeba poznawczego domknięcia (Webster i Kruglanski)
rozpocznij naukę
dążenie do poszukiwania i posiadania jasnej i pewnej wiedzy redukującej poczucie poznawczej niepewności
Kryteria ocen polityka (Miller)
rozpocznij naukę
kompetencje, spójność charakteru, niezawodność, charyzma, cechy specyficzne (wiek, zawód itd.)
Przyczyny bierności politycznej
rozpocznij naukę
1) poczucie politycznej bezradności - nic nie da się zmienić 2) niejasna scena polityczna 3) brak zainteresowania polityką
Kulturowy wymiar harmonii vs panowania (Schwartz)
rozpocznij naukę
kultury, w których wartością jest harmonia - bycie w zgodzie ze środowiskiem społ. i fiz., akceptacja środowiska takim jakim jest (kraje skandynawskie); panowanie - ujarzmianie środowiska, przejawianie nad nim kontroli, eksploatacja (USA, Japonia)
Terytorialność
rozpocznij naukę
instynkt do rezerwowania sobie jakiegoś obszaru przez danego osobnika lub grupę osobników; przywiązanie do miejsc, traktowanie ich jako własnych
Zagęszczenie
rozpocznij naukę
obiektywne nagromadzenie ludzi lub rzeczy w danej przestrzeni, subiektywne odczucia zatłoczenia
Emocje i zach.: zatłoczenie neutralne, środowisko pierwszoplanowe
rozpocznij naukę
Irytacja - dążenie do zwiększenia przestrzeni fiz., powiększenie przestrzeni psycholog., wycofanie
Emocje i zach.: zatłoczenie neutralne, środowisko drugoplanowe
rozpocznij naukę
Słaba irytacja - dążenie do zwiększenia przestrzeni fiz.
Emocje i zach.: zatłoczenie osobiste, środowisko pierwszoplanowe
rozpocznij naukę
Wrogość lub alienacja - dążenie do zwiększenia dystansu, agresja, pasywne wycofanie się
Emocje i zach.: zatłoczenie osobiste, środowisko drugoplanowe
rozpocznij naukę
Irytacja lub lęk: dążenie do zwiększenia dystansu wobec innych, skłonność do samoobrony lub opuszczania syt.
Czynniki specyficzne mające wpływ na wielkość zatłoczenia fizycznego
rozpocznij naukę
percepcyjne aspekty środowiska (zamknięte przestrzenie, chaotyczne drogi), konfiguracja środowiska na zewnątrz domów (narażająca na częste kontakty lub izolację), wewnątrz pomieszczeń: liczba drzwi i okien, kształt pomieszczeń
Czynniki specyficzne wpływające na wielkość przy zatłoczeniu społecznym
rozpocznij naukę
typ społecznej interakcji (rywalizacja vs współpraca), rodzaj aktywności (grupowa vs indyw.), normy społ. w danej syt., zróżnicowanie ludzi
Elementy środowiska wielkomiejskiego
rozpocznij naukę
stres wielkomiejski (wielość bodźców, ról społ.), gęstość zaludnienia (anonimowość, agresja), zanieczyszczenie atmosfery, hałas, zabudowa wielkomiejska
Jak skłonić ludzi do przyjaznego traktowania środowiska?
rozpocznij naukę
upublicznianie zachowań (zgodność z normami), technika hipokryzji (publiczne zobowiązanie do proekologicznych zachowań), edukacja w zakresie świadomości ekologicznej
Globalizacja
rozpocznij naukę
proces umożliwiający nawiązywanie, utrzymywanie i rozwijanie stosunków międzyludzkich między odległymi strukturami społecznymi znacznie różniącymi się od siebie
Rodzaje globalizacji
rozpocznij naukę
ekspansywna (niszczenie zastanych wartości, narzucanie własnych), kreatywna (pielęgnowanie i współtworzenie wartości)
Wymiary globalizacji
rozpocznij naukę
1) gospodarczy - ujednolicenie rynków, 2) społ.-kulturowy - komercjalizacja produktów kulturowych 3) polityczny- ograniczenie niezależności państw narodowych
Zagrożenia globalizacji
rozpocznij naukę
zagrożenia polityczno-militarne, ekonomiczne, prawne, ekologiczne, kulturowe i religijne, utrzymania własnej podmiotowości
Cechy postmodernistycznej kultury konsumpcyjnej
rozpocznij naukę
pluralizm, indywiduacja, plemienność, globalizacja, wielokulturowość, dogmat nowości, symbolizm, medializm
Konsumpcjonizm
rozpocznij naukę
pojmowanie sensu życia jako konsumpcji dóbr; kupowanie, posiadanie, użytkowanie, hendonizm
Konsumpcja symboliczna
rozpocznij naukę
definiowanie siebie przez posiadanie pewnych przedmiotów, nadawanie im znaczenia indywdualnego
Konsekwencje symbolizacji konsumpcji
rozpocznij naukę
nieskończoność konsumpcji, brak zaspokojenia, spełnienia
Konsumpcja magiczna
rozpocznij naukę
wirtualność (sklepy internetowe), zainscenizowana rzeczywistość (centra handlowe), tożsamość na sprzedaż
Konsekwencje konwergencji (komunikowanie masowe)
rozpocznij naukę
centralizacja (platformy informacyjne), cyfrowa standaryzacja mediów
Skutki komunikowania masowego
rozpocznij naukę
tabloidyzacja (sensacje), krótki cykl życia inf., mitologizacja wiarygodności
Komunikowanie masowe- konwergencja plus komercjalizacja
rozpocznij naukę
kompresja czasu i przestrzeni (symultaniczność), hiperrzeczywistość (naoczność), nadstymulacja (kanibalizacja)
zespół błędnej adaptacji
rozpocznij naukę
"wypadnięcie z życia", np. poprzez częste wizyty w szpitalu

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.